Zen Cafe, kokoelma ilmestynyt.

Sinium

puunhoitajaksi halajava
Uuden kokoelman, Jättiläisen innoittamana ajattelin aloittaa topicin Zen Cafe:sta.
Mikä on upein ZC biisi? Koskettavimmat sanat?

Itse pidän erityisen paljon Taxista.

Mä en usko rakkauteen ja
mä en tahdo kuulla
että sinä uskot niin ja
mä en tahdo luulla,
että tämä kestäisi no
viikon taikka kaksi.
Mä en tahdo enempää
Siis tilaa jo se taksi.

Minä olen tehnyt tätä
useamman vuoden;
tullut kotiin perjantaisin
mukanani tuoden
aina uuden naisen vaikka
juuri olen saanut
mielestäni aikaisemman
jonka olen maannut.

Yhtälailla säälittävä
olen niin kuin muutkin.
Yksinäinen jos et tuu
Ja jos sä sitten tuutkin
Olen sulle kohtelias
mutta vain sen verran
että saan sut sänkyyni
tämän yhden kerran.

Tilaa jo se taksi

Mä en usko ikuisuuteen
minä uskon hetkeen
Uskon että naisiin tulis
suhtautuu kuin retkeen.
Enkä usko sinuunkaan
kuin viikon taikka kaksi.
Mä en tahdo enempää
siis tilaa jo se taksi.

Yhtä lailla säälittävä
olen niin kuin muutkin.
Yksinäinen jos et tuu
ja jos sä sitten tuutkin.

Tilaa jo se taksi

Tilaa jo se taksi.

-Samuli Putro
 
ZC<3

Tykkään todella paljon. Yksi lempibändeistä.
Parhaita biisejä on monia, ei voi sanoa vain sitä yhtä. Lähes jokaisella biisillä on hetkensä ja lähes jokaisesta löytyy se jokin.
Sanoitukset ovat hyviä ja usein koskettaviakin.
Kerran olen ollut bändin keikalla. Ihan hyvä meininki oli.
 
Zen Café on loistava. En voi ymmärtää miten äijillä on mielikuvitusta keksiä noin erikoisen hyviä sanoituksia. Täytyy olla todella lahjakas.

Pidän oikeastaan lähes kaikista radiossa soivista ZC:n biiseistä, mutta paras on ehkäpä se..hmm.. Piha Ilman Sadettajaa. Aivan ihanat sanat. :)
 
Zen Cafe on ihana. En omista yhtäkään levyä, koneelta löytyy biisejä jonkin verran. Zen Cafe oli viime helmikuussa meidän abiristeilyllä esiintymässä, ja oli aivan loiiistava keikka, paljon parempi kuin muutaman vuoden takainen Ankkarockin keikka.

Tykkään Zen Cafen tyylistä. Semmoinen rehellinen ja vaatimaton suomalainen tyyli. Tyksin<3
 
Zen Café on todella loistelias orkesteri. Oli. Miten vain. Miten kukin katsoo. Yhtyeen historia vetää aikas liikaa taakse, jotta mie olisin voinut alusta asti seurata, mutta muutaman vuoden olen yhtyettä ihaillut. Samuli Putron sanoitukset ovat todella toimivia ja kappaleiden tahdissa voi tehdä mitä vain. Aivan koko tuotantoa en sentään omista, sillä sinkut on vielä hankkimatta ;)

Niin. Loistelaita kappaleita yhtyeeltä ovat mm. Laulu nro 7, Tien päällä joka päivä (On sillä nimikin on isänsä poika tämä Ahonen), ja Poika joka käyttää laseja. Onhan niitä enemmänkin, mutta heti suoraan muistui vain nuo.

Jos pitää mainita kappale, joka ärsyttää, mainittakoon Puuenkeli. Sen sanoma on kauhea.
 
Zen Cafe ON loistava bändi. Sella-biisistä lähtien olen ollut tietoinen heistä, mutta vasta Idiootti-levyn jälkeen todella ihastuin heihin. Putron yksinkertaisen monimutkaiset sanoitukset ovat jotain, josta aina löytyy jotain uutta sekä jotenkin ne tuntuvat itsellekin sopivilta.

Omia lemppareita (perinteisen Todella kaunis lisäksi) ovat Antaa vituttaa, Jättiläinen, Minun kaupunkini, Helvetisti järkeä ja Kosketuksen alla. Tykkään myös Puuenkelistä, vaikka sen aihe tosiaankin on kauhea. Mutta on hyvä että bändi ottaa kantaa vaikeisiinkin asioihin. Pelkkä ihmissuhteiden vetvaaminen voisi ajan kanssa mennä toistoksi.

Kokoelmaa ei ole tarkoitus hankkia, kun minultakin löytyy jo kaikki levyt (muttei myöskään niitä sinkkuja).

Dinker sanoi:
Tien päällä joka päivä
On keikalla muuten aivan loistava biisi.
Livebändinä Zen Cafe on yksi parhaimmista, mitä olen nähnyt. He osaavat ottaa yleisönsä.
 
Dinker sanoi:
Jos pitää mainita kappale, joka ärsyttää, mainittakoon Puuenkeli. Sen sanoma on kauhea.

Eikös tuo Puuenkeli ole tehty tilaustyönä Mannerheimin lastensuojeluliitolle ja biisistä saatu tuotto menee suoraan järjestön toimintaan? Jotain tällaista muistelen kuulleeni.

Eipä se laulun synkkyyttä ja aiheen kauheutta mihinkään vie, mutta onpahan ainakin Putrolla ollut jalot syyt tehdä se.
 
Olen joskus ennenkin täällä osallistunut ZC-aiheiseen keskusteluun ja kun veljen kanssa kummatkin tykkäilemme, pitäisi minun nimeni olla esim. Sella tai Virpi; veljeni sattuu olemaan Harri. (Oli juuri ollut tuolla em. abiristeilyllä ja kun olivat alkaneet Harria soittaa, oli tietty porukka juhlinut vähän muita kovemmin..)

Mutta nimenomaan sanoitukset kolahtavat tällaiseenkin turriaiseen, joka enimmäkseen luukuttaa suomimetallia ja muuta räimettä (mitäh..). Biisejä jos pitää mainita niin juuri Sella, jes!, Ensimmäinen, Kotona kaikuu, Jättiläinen, Taxi.. Henkilökohtaisin biisi on ehdottomasti Älä tee. Pitkä tarina, muttei lainkaan hauska, etten sitä nyt ala selittää.

Livenäkin olen nähnyt, mutta meni pitkään etten. Vasta viime kesänä Tammerfesteillä. Ruisrokissa meni ohi.. Mutta himpskatin hyvä livebändi ja juttua lentää.
 
Kyllähän ZC maistuu. :)
Harmi vaan kun en yhtään levyä omista, mutta siskolta kyllä löytyy kaikki, se riittää toistaiseksi. Ehkäpä pukki toisi kokoelman, kuka tietää?

Jos parhaimpia biisejä pitäisi mainita, niin mieleen tulee ensimmäisenä.. no ainakin Taxi, Kaisa pieni ja Älä Tee. Kyllä monia muitakin hyviä löytyy, mutta tämä on varmaan kärkikolmikko.
 
Minäkin tykkäilen Zen Cafésta. Näin bändin livenä viime kesänä ja siitä innostuneena ostin kokoelman. Keikalla oli tosiaan mieletön meininki, bändi osasi todella ottaa yleisönsä. Mutta toisaalta olin pettynyt. En nimittäin koskaan ollut kuunnellut yhtäkään Zen Cafén levyä, ainoat biisit olin kuullut radiosta. Ja keikalla huomasin osaavani joka ikisen biisin ulkoa. Eli yleisön ottaminen tapahtuu siis hiteillä. Kun fanitan jotakin bändiä ja menen keikalle, yllätyn saadessani kuulla niitä hieman harvinaisempiakin kipaleita siellä hittien joukossa. Mutta Zenkut soittivat vain hittejä, siitä tuli jotenkin suurta miinusta.
Minun lempibiisini on Mies jonka ympäriltä tuolit viedään. Kuuntelen sitä usein toistolla tunnin putkeen, se on niin mielettömän toimiva biisi loistavilla sanoilla.
 
keijuneito sanoi:
Eli yleisön ottaminen tapahtuu siis hiteillä. Kun fanitan jotakin bändiä ja menen keikalle, yllätyn saadessani kuulla niitä hieman harvinaisempiakin kipaleita siellä hittien joukossa. Mutta Zenkut soittivat vain hittejä, siitä tuli jotenkin suurta miinusta.
Näin myös Zen Cafen livenä kesällä, Ankkarockissa ja sielläkin soittivat vain niitä hittejä.
Ehkä se johtui juuri siitä, että ne olivat festarit, jolloin yleisöstä suuri osa ei varsinaisesti fanita bändiä, eikä ole tutustunut hittejä enempää. Muita kuin hittejä soittamalla olisi varmasti vaikeampi saada jengiä kunnolla mukaan.
En tiedä missä sinä bändin näit, mutta festareilla luulisin näin asian olevan hyvin monien bändien kohdalla, myös Zen Cafen.
 
"Koita hyväksyä,en osaa käyttäytyä. Olen idiootti..."
Aivan mahtava bändi ja odotankin löytäväni uuden kokoelman joulukuusen alta :)
 
..sielläkin soittivat vain niitä hittejä.

Mietin tuota ja totesin, että tottahan tuo tosiaan on. En ole asiaa sen tarkemmin aikaisemmin miettinyt. Olen varmaan puolen kymmentä kertaa ainakin heitä käynyt katsomassa vuosien varrella. Toisaalta Zen Cafe on vähän bileyhtye livenä ja juuri ne tunnetuimmat saavat ihmiset parhaiten juhlimaan. Ainakin viime kesänä tuntemattomampi Kissa kuumalla katolla- viisu sai porukat lähinnä hämmentymään, itse tosin pidän siitä. Toisaalta osa bändin tuotannosta on aika vaikeaa soitettavaksi livenä, yksinkertaisesti liian hitaita muiden laulujen keskellä. Voisi ehkä kuitenkin hieman rohkeampia vetoja biisien suhteen keikoilla tehdä eikä vain tukeutua vanhoihin tuttuihin.
 
Narqúil sanoi:
En tiedä missä sinä bändin näit, mutta festareilla luulisin näin asian olevan hyvin monien bändien kohdalla, myös Zen Cafen.

Jep, näin Zen Cafén Ilosaarirockissa. Ja olet tosiaan oikeassa, monet bändit soittavat festareilla suurimmaksi osaksi hittejä.
Mutta kun kuuntelin kokoelman ensimmäistä kertaa läpi, kuulin biisejä joita en ollut koskaan aiemmin kuullut. Joten sinänsä aika outoa, että osasin jokaisen biisin joka keikalla soitettiin.
Hiteillä on kyllä parempi vaikutus yleisöön, tottakai kaikki alkavat riehua kuullessaan tietyt biisit. Mitä olisi Zen Cafén keikka ilman esimerkiksi Harria?
 
Zen Café on aivan loistava bändi. Ja Raahe rulaa. HArva edes teitää missäpäin maailmaa asustamma. Zen Café erikoiset sanoitukset on tosi hyviä. Ja eilen satuin näkemään Piha ilman sadettajaa-n videon. Se oli loistava. Omaperäinen bändi, omaperäsillä sanotuksilla, ja parasta on että se soittaa Suomeksi.
 
Kyllä on tullut kuultua. Isällekkin piti se kokoelma lahjaksi nyt ostaa, innostus tarttunut minulta.
Rakastan sanoituksia. Ne ovat järjettömiä, mutta niin järkeviä silti.
Täytyy katsastelle, mitä keikkoja he heittävät ensi kesänä, ties vaikka menisi fanittamaan mukaan.
 
oih, te mahtavat ihmiset *kumartaa* kaikkien pitäisi olla tietoisia ZC:sta! Minäkin olen vielä niin nuori, että mahdollisuus seurata heitä alusta asti oli mahdoton. siskon poikakaveri kuunteli ZC ja sitä kautta sisko alko kotona kuunteleen sitä. Poikaveri meni, mutta Zen Café oli tullut jäädäkseen. ;)Sitte ku sisko kotona kuunteli sitä, musiikki aivopesi minut salakavalasti, ja nyt olen itsekin vannoutunut ZC-fani! Keikoilla en ole kamalasti käyny, viime vuonna rotuaari-picknikillä, ja vuosi sitte hullussa porossa (levillä). Ja harmittaa ku jäi levyt ostamatta, nyt niitä ei löydy enää mistään. :( Jättiläinen mulla tietenki on, ja voi hitsi ku se on mahtava.

Ku samuli putro oli yleX:n radio-ohjelmassa, joku fani kysyi siltä et: "miten sä samuli voi tietää niin paljon elämästä?" ja aika ovela kysymys. Laulun sanat paneutuvat nimittäin suoraan oikean elämän asioihin. Kaikkein parasta antia ZC on albumit helvetisti järkeä, ua ua ja idiootti ovat sellaista iloista ja tosi kivaa rockia, vuokralainen on jo tosi melankolista. :p

ite en tykkää ku nrj soittaa nyt ihan himona piha ilman sadettajaa, vaikka se tuli ulos jo kaaauan sitten. kuunteli sitä ylx:ltä kesäkuussa. mutta sehän on vain totta, että nrj soittaa pelkkää hittimusaa... *ärsyttää*
 
Piha ilman sadettajaa on ärsyttävä kappale (johtuu siitäkin, että sitä on soitettu niin paljon radiossa..) mutta onhan zen café hyvä bändi.
Itse tykkään enemmänkin vähän vanhemmista kappaleista. Tai no, kuuntelen uudempiakin, mutta vanhempia kuulee harvemmin ja siksi ne on parempia.. :)
Ei mulla ole kuin pari zc levyä, mutta kokoelma piti hankkia ja hyvältä se kuulostaa. :D
 
Ylös