Taas ärsyttää!

En mäkään ymmärrä mikä tässä lumen tulossa on nyt kauhisteltavampaa kuin muulloin. Onko lumiaurat jossain kesälaitumilla vai mikähän lienee syy? Itse totesin vielä aamu varhain puoli kolmen aikaan, että vielä ei ole lunta kuin ohut valkoinen harso, vaan arvasin joutuvani kävelemään nilkkaa myöten lumessa töihin. Tiesin ja asennoiduin. Vaan miksi joukkoliikenne on niin pahassa jamassa ettei oikein mikään kulje? Miten ne keskitalvella kulkivat paremmin? Onko se nyt se tiepohjassa oleva jääkerros vai auraamattomuus? Ehkä molemmat.
 
sää ei määritä vuodenaikaa
Itse asiassa vuodenajan käsitteelle on ainakin kolme eri määritelmää, joista ns. terminen vuodenaika on luotu ilmatieteen perusteella. Esimerkiksi terminen kevät: vuorokauden keskilämpötila pysyttelee 0:n ja +10:n celsiusasteen välillä.

En kuitenkaan usko, että kaikki »tätä talvea» päivittelevät ihmiset ovat asian vaatimaa huolellisuutta noudattaen seuranneet keskilämpötilojen kehitystä. Kieleen ja ilmaisun rikkauteen suuntautuneena ihmisenä ehdottaisinkin, että suosittelet heille vanhan hyvän ilmauksen takatalvi käyttämistä. Takatalvi sijoittuu kielitajuni ja näköjään Kielitoimiston virallisen kannankin mukaan kevääseen tai alkukesään, joten sekä sinä että keskustelukumppanisi voitte olla tyytyväisiä kokonaisuuteen.

Itse satuin asumaan melko pohjoisessa juuri silloin, kun minulle opetettiin kalenterivuodenaikojen määritelmät. Minusta se tuntui suorastaan ärsyttävältä Etelä-Suomi-keskeisyydeltä. Olinhan jo elänyt maaliskuita, joita ei hyvällä tahdollakaan voinut nimittää keväisiksi muuten kuin eteläseinustojen ja ehkä puuntyvien osalta. Sitä paitsi olin tavallaan jo ehtinyt oppia perheen vanhoista kartastoista sääkeskeiset määritelmät vuodenajoille. Niissä selitettiin ilmastovyöhykkeet sellaisilla ilmauksilla kuin »ikuinen kesä», »kevät, kesä, syksy» ja »kevät, kesä, syksy, talvi». Uskonpa, että kansakoulujärjestelmämme on aikanaan suorastaan syöttänyt lapsille säähän perustuvien vuodenaikojen ajatusta.

On oikeastaan hupaisa seikka, että pohjoisessa vietetyt vuodet ovat vieroittaneet minua kalenteriin perustuvista vuodenajoista ja samaan aikaan sitouttaneet minut kelloon perustuviin vuorokaudenaikoihin. En ole koskaan ennen miettinyt näitä kahta asiaa samassa yhteydessä, joten tämä on oikeastaan virkistävä havainto, kiitos siihen johdattamisesta! Keskieurooppalaiset ystäväni eivät kykene sulattamaan ajatusta, että ilta koittaisi ennen kuin taivas on pimentynyt vähintään tummansiniseksi. Minä taas koen, että ei siitä mitään tule, ellei voi kellosta katsoa, milloin on ilta ja milloin alkaa yö.
 
Minä luotan klimatologiseen tai viime kädessä tähtitieteelliseen vuodenajan määritelmään, koska säistä ei koskaan tiedä. Olihan meillä useampi vuosi sitten sellainen talvikin, jolloin lunta ja pakkasta oli kaikkiaan vain parin viikon verran joskus tammi - helmikuussa. Talvi se silti oli, tavallista paljon leudompi vain.

Lisäys: Nopean googlettelun perusteella myös terminen kevät on alkanut tänäkin vuonna Suomen eteläosassa jo huhtikuun ensimmäisellä viikolla. Nyt on siis senkin määritelmän mukaan kevät, johon vain tosiaan sisältyy myös tavallista kipakampi pakkas- ja lumipyryjakso eli takatalvi. Ilmatieteen laitos kertoilee termisestä keväästä näin:

"Huhtikuun puolella on toisinaan ensimmäiset kesäpäivät, kun vuorokauden keskilämpötila nousee tilapäisesti +10 asteen yläpuolella. Päivälämpötilat ovat toukokuussa jo usein 20 asteen yläpuolelle maan etelä- ja keskiosassa.

Kevääseemme kuuluu usein myös takatalvi. Se on käsitteenä hiukan epämääräinen, mutta sellainen voi säiden puolesta sattua, kun terminen kevät on jo päässyt hyvään alkuun. Takatalven tunnuksia ovat yöpakkanen ja myös lumisade."
 
Last edited:
Ärsyttää, kun olen kai itse hankala ärsyyntyessäni siitä, että ihmiset kauhistelevat "tätä talvea", ja saan sitten muut ärsyyntymään huomauttamalla, että nyt on kyllä edelleen kevät. Mutta lumisateet ovat keväisin ihan tavallisia, olkoonkin että tänään on poikkeuksellisen luminen sää kevääksi, ja ennen kaikkea sää ei määritä vuodenaikaa. Sää ei ole yhtä kuin ilmasto eikä se myöskään ole yhtä kuin vuodenaika.

Ei tarkkojen määritelmien arvostaminen sinun osaltasi hankaluutta ole, mutta toisaalta ihmiset ovat ehkä tottuneet arkisessa kielenkäytössään kielen ja sen sanojen tiettyyn tilannesidonnaiseen joustavuuteen. Ainakin minusta on ihan kivaa, että voimme arjen pikku höpöttelyissämme liioitella, dramatisoida puhettamme ja mennä hiukan tarkkojen sanamääritelmien ulkopuolelle ilman, että se on niin kamalan vakavaa. Olen itsekin tänään heittänyt monta kertaa kepeänä pikku kaskuna jotain "hehheh, yön aikana tuli talvi!" -tyylisiä juttuja, ja jotenkin siinä tilanteessa talvi-sanan käyttöön puuttuminen tuntuisi siltä, että minua pidetään idioottina - joo kiitos vaan, tiedän kyllä ettei yksi lumisade oikeasti muuta vuodenaikaa, mutta käytän sitä sanaa silti kuvaillakseni äkillisestä säätilan muutoksesta syntynyttä vaikutelmaa humoristisella tavalla.
 
Jos olisin ollut vain kotona niin olisin ihmetellyt tätä kauhistelua, mutta olin tosiaan tänään Espoossa ja koin ihan itse moottoritien kymmenen metrin näkyvyydellä, näin enemmän ojaan ajaneita autoja kuin pariin vuoteen yhteensä, koin liikenteen jumiutumisen kun autot ovat jumissa mäissä, en nähnyt menomatkalla yhtään aurattua tietä ja siis sitä lunta vaan tuli ihan älytön määrä. Lyhyessä ajassa ihan uskomaton määrä. Aurauskalusto ei varmasti ehtinyt mukaan siihen lumentuloon. En tiedä oliko sitä muutenkin jo laiteltu kesäteloille ja jouduttiin nyt kiireessä kaivamaan uudestaan esiin?
Omien havaintojeni pohjalta sanoisin, että isoin kaaoksen aiheuttaja oli kuitenkin lumipyryn sijaan kesärenkaat. Itse ajelin meidän hienohelma saksalais-japanilaisella (etuveto), mutta nastarenkailla ja normaaleilla talviajotaidoilla pärjäsi tosi hyvin noita näkyvyysongelmia lukuunottamatta ja nekin oli vaan moottoritien aavalla. Kun pääsi pikkuteille ja metsien ja rakennusten suojiin niin heti helpotti. Toki täysin auraamattomat tiet toivat haasteita myös nastarenkailla, mutta kun pari autoa oli ajanut niin samoja jälkiä pääsi ihan hyvin perille.
 
En mäkään ymmärrä mikä tässä lumen tulossa on nyt kauhisteltavampaa kuin muulloin. Onko lumiaurat jossain kesälaitumilla vai mikähän lienee syy? Itse totesin vielä aamu varhain puoli kolmen aikaan, että vielä ei ole lunta kuin ohut valkoinen harso, vaan arvasin joutuvani kävelemään nilkkaa myöten lumessa töihin. Tiesin ja asennoiduin. Vaan miksi joukkoliikenne on niin pahassa jamassa ettei oikein mikään kulje? Miten ne keskitalvella kulkivat paremmin? Onko se nyt se tiepohjassa oleva jääkerros vai auraamattomuus? Ehkä molemmat.
Helsingissä esimerkiksi ratikoiden kulkemista esti ajolankoihin kertynyt alijäähtynyt vesi, ja aurauskalustoa oli jo siirretty kevätkäyttöön (hiekanpoistoon), joten katujakaan ei saatu nopeasti auki. Lumen määrä oli myös ajankohtaan nähden aivan poikkeuksellinen, vaikka takatalvi ei itsessään mikään kovin yllättävä ilmiö olekaan. Ja kun moni on varmasti muutenkin sitä mieltä että talvi (fyysisenä tilana jossa ulkona on lunta, kylmää sekä mahdollisesti märkää ja typerää) saisi jo riittää tältä erää, niin en ihmettele lumentulon päivittelyä yhtään. Ainakin itse olen tältä erää jo läpeensä kyllästynyt asennoitumaan talvisäähän ja rupeaisin mieluummin asennoitumaan keväästä ja kesästä nauttimiseen.

Siihen taannoiseen superleutoon talveen muuten moni viittasi puhumalla puoli vuotta kestäneestä marraskuusta. Varmaan vielä selkeämmin faktuaalisesti väärin kuin puhua tänään talvesta, mutta suunnilleen yhtä kuvaavaa.
 
Minun asennoitumiseni näihin säänvaihteluihin on ollut ihan yhtä vaihtelevaa kuin sää 😅 Saatan ensimmäiseksi todeta, että oi miten ihanan kaunista, viiden minuutin päästä kiroilen, sitten alan ajatella luontoa ja eläimiä ja ahdistun ja sitten taas totean, että "mutta on tämä kuitenkin tosi kaunista... Mutta alkaisi kyllä jo riittää" 😂
 
Jos huomasitte, minunkin ensisijainen ärtymyksenaiheeni oli se, etten osaa olla ärtymättä "kauhea talvi!" -draamailusta ja saan sitten muut ärtymään huomauttamalla, että nyt on edelleen kevät. Se vain ei muuta miksikään sitä, että kevään kutsuminen talveksi ärsyttää sekin niin paljon, että on sanottava vastaan.

Onneksi huomenna on jo selkeää ja jopa vähän aurinkoista, loppuviikosta sataa vettä ja sitten sää lämpenee, niin pääsemme kaikki aiheeseen "massiivinen lumipyry keväällä" -liittyvästä ärtymyksestä.
 
Kieltämättä olen itsekin ihmetellyt miten monet suhtautuvat tähän lumisateeseen kuin elettäisiin kesäkuuta. Kesäkin mainittu moneen kertaan vaikka siitä ollaan vielä kaukana.
 
Minähän mietin tänään kaupassa tuotekausivalikoimaa katsoessani että sitähän voisi ostaa ilmapallon, simaa, grillimakkaraa ja jätskiä, ja sitten mennä onnellisesti grillaamaan puutarhatuolille kauppakeskuksen eteen muina miehinä kuin lunta ei sataisikaan.

Harmittavasti nämä hajatelmat kariutuvat siihen, että ärsyttäisi jos ihmiset alkaisivat jutella. "Onko tämä joku performanssi?" No, daa, on.

Seuraavaksi esteeksi muodostuvat sellaiset käytännön asiat kuten vaikka grillin ja pokan puute.
 
Teitä, joita talvesta puhuminen ärsyttää nyt – saako ajoista ennen joulukuun 24:ttä päivää puhua lainkaan jouluun viitaten?

Minua ärsyttää tämä lumi, koska tuollainen tuore, pöpperöinen ja painava nuoska on juuri sitä sorttia,
  • jota naapurit eivät viitsi lapioida, kolata tai lingota. Meillä ei ole huoltoyhtiötä, joten tuolla on nyt piha-alueet aika kattavasti meidän haaraa lukuun ottamatta umpihankea. Ilmeisesti lumityöt kuuluvat vain talveen eivätkä kevääseen, ja talvella niitä tuli tehtyä tarpeeksi, joten enää ei kiinnosta?
  • joka tarttuu koiran koipikarvoihin eikä lähde niistä oikein muuten kuin sulamalla – kuvittele, että molemmissa pohkeissasi roikkuisi kolme omenaa. Sen lisäksi, että koira muuten vaan tykkää kahlata lumessa, eilen oli pakkokin, koska jalkakäytäviä ei aurattu kuin vasta illalla.
 
saako ajoista ennen joulukuun 24:ttä päivää puhua lainkaan jouluun viitaten?
Joulunajan on vanha kansa määritellyt tyhjentävästi: »Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi.» Aloitetaan siitä, että siirretään noin kymmenentuhatta tonnia niin kutsuttua jouluhypeä lokakuulta ja jopa syyskuulta tammikuulle. Sitten alkaa näyttää paremmalta kuin tolkuton nykymeno.

Tuomaan päivä on joulukuun yhdeskolmatta, joten joka tapauksessa jouluun saa vahvastikin viitata jo hieman ennen aattopäivää. Olen pitkään toivonut, että kielenhuoltomme tukisi perinteisen joulunajan asemaa suosittelemalla kirjoitusasuja tuomaanpäivä ja nuutinpäivä (vrt. vapunpäivä), siten vahvistaen niitten asemaa huomionarvoisina kalenterijuhlina.

Joulutunnelmien sijoittaminen joulukuulle ja toisinaan aivan marraskuun loppuun ei ainakaan kirkollisesta näkökulmasta ole pahasta. Onhan adventtiaika varsin perinteisesti määritelty joulun odotukseksi. Tosin minua lapsena hämäsi ja jopa häiritsi se, ettei joulun odottamiselle ollut kehitelty omaa kirkollista aihetta vaan silloin vietettiin koulussa jonkinlaista venytettyä palmusunnuntaita, siis pääsiäisen osaa!

Summa summarum: Olen niin joustava ja suvaitsevainen (kiäh), että sallin joulutohinan aloittamisen jopa 5–10 päivää ennen ensimmäistä adventtisunnuntaita, kunhan sitä sitten varmasti muistetaan jatkaa vähintään Nuuttiin asti. Siinähän ei sinänsä ole mitään kummallista, jos hauskanpitoa halutaan venyttää – se taas on suorastaan vastenmielistä, jos asioita ryhdytään sekä aloittamaan että lopettamaan etuajassa. Miten moinen on voinut edes tulla kenellekään mieleen?

Kunnioituksen merkiksi kumarran niille, jotka päättävät supistaa tämän äskettäin ulkomailta tuodun muotivillityksen eli joulun päivän tai parin mittaiseksi pikkujuhlaksi ja keskittyvät sen sijaan viettämään aitosuomalaista köyriä kuin viimeistä päivää. Myönnän ja tunnustan, että itse en ole niin vanhanaikainen.
 
Joulua ajoittaessa on hyvä muistaa, että vaikka Nuutti nykykalenterissa viettääkin nimipäiväänsä tammikuun 13. päivä, alkujaan se tapahtui jo tammikuun 7. päivänä eli heti loppiaisen jälkeen. Loppiainen on siis joulunajan viimeinen päivä, seuraavana päivänä joulu on ohi ja nuuttipukit kiertävät kerjäämässä jouluruokien- ja juomien jämiä. Nuuttina vietetään toisin sanottuna joulun rääppiäisiä.

Olisihan se hienoa, jos ihminen saisi syksyllä rauhassa viettää ensin kekriä ja vanhaa vuodenvaihdetta ja vasta sitten alkaa suunnata ajatuksiaan jouluun, mutta markkinataloudessa sitä taitaa olla turha toivoa. Kaupoille kun on tärkeää saada kunkin sesonkijuhlan erityistarvikkeet myyntiin mahdollisimman nopeasti edellisen juhlan jälkeen - tai mielellään jo vähän ennen sitä. Jatkossakin on siis todennäköisesti vain koitettava kestää ärsyttävää joulutyrkytystä jo lokakuussa.
 
vaikka Nuutti nykykalenterissa viettääkin nimipäiväänsä tammikuun 13. päivä, alkujaan se tapahtui jo tammikuun 7. päivänä eli heti loppiaisen jälkeen
Nuutin päivän siirtämisestä en totisesti tiennyt mitään. Rääppiäisperinteen olemuksesta olin melko hyvin perillä, mutta itse en ole koskaan tavannut kiertelevää nuuttipukkia.

Siirto on näköjään tapahtunut jo vuonna 1708, ja lain mukainen joulurauha kesti nimenomaan jouluaatosta »uuteen» Nuuttiin, eli ainakin siinä mielessä joulunaika on pitkään jatkunut yli loppiaisen. Sen sijaan nuuttipukkien rääppiäispäivä säilyi Wikipedian mukaan 1970-luvulle asti »vanhan» Nuutin kohdalla, mikä on minulle vallan uusi tieto. Kaikkea sotkua tuo seitsenkymmenluvun pyhäpäiviensiirtely on jälkipolvien riesaksi aiheuttanut.
 
Last edited:
Joulua ajoittaessa on hyvä muistaa, että vaikka Nuutti nykykalenterissa viettääkin nimipäiväänsä tammikuun 13. päivä, alkujaan se tapahtui jo tammikuun 7. päivänä eli heti loppiaisen jälkeen. Loppiainen on siis joulunajan viimeinen päivä, seuraavana päivänä joulu on ohi ja nuuttipukit kiertävät kerjäämässä jouluruokien- ja juomien jämiä. Nuuttina vietetään toisin sanottuna joulun rääppiäisiä
Eli, Suomen Tolkien-seura Kontu on siis vuosia viettänyt pikkujoulujaan oikeassa paikassa, eli loppiaisviikonloppuna. Jes, mikä vahvistus tälle perinteelle.
 
Kaupoille kun on tärkeää saada kunkin sesonkijuhlan erityistarvikkeet myyntiin mahdollisimman nopeasti edellisen juhlan jälkeen - tai mielellään jo vähän ennen sitä.
Tiedän kyllä hyvin, että kaupoilla on tämmöinen tavoite, mutta en ole ikinä ymmärtänyt sitä yhtään millään tasolla. Mielestäni markkinataloudessa elettiin jo silloin, kun kauppojen juhlasesongit olivat paljon nykyistä lyhyempiä. Muutos on tapahtunut markkinatalousjärjestelmän sisällä, mistä voimme päätellä, että tilanne voi vielä suuresti pahentua entisestään – tai sitten jokin arvaamaton muoti-ilmiö voi muuttaa tilannetta muuhunkin suuntaan.

Minun kohdallani nykyinen sesonkiajattelu on lähinnä vähentänyt ostotapahtumia. Erityisesti tämä koskee vaatekaupan vuodenaikasesonkeja. Esimerkiksi talvi on yleensä vähintään puolessa ennen kuin herään huomaamaan, että jokin vanha hyvä vaatekappale on oikeasti kulunut tai rikkoutunut. Silloin saatan mennä kauppaan ostaakseni jotakin uutena. Valikoima tuppaa kuitenkin siinä vaiheessa olemaan niin surkea, että on parempi keksiä muu ratkaisu, esimerkiksi kärvistellä vähän liian ohuen varatakin kanssa, kunnes varsinainen on pesty ja korjautettu. Suurin piirtein sama varmaan koskisi joulukoristeitakin: jos jokin rakkaista esineistä menee vahingossa rikki tapaninpäivänä, niin ostopäätös saattaisi mielessäni hyvinkin kypsyä noin tammikuun kymmenenteen mennessä.

Lyhyesti ja yksinkertaistaen: minut saisi kuluttamaan selvästi enemmän rahaa uuteen tavaraan, jos kaupan ala toimisi juuri päinvastoin kuin se nykyään toimii.
 
Sesonkiajattelun rinnalla ärsyttää kausiajattelu ja uuden malliston tuuppaaminen jatkuvasti. Minulle sopisi vallan mainiosti, että joku vaatevalmistaja valmistaisi vaan vuodesta toiseen samoja perus vaatteitaan. Lasten kasvaessa vaan ostettaisiin isompaa kokoa ja ehkä eri väriä. Itse voisin turvallisin mielin ajatella, että todennäköisesti saan tilalle uuden samanmoisen jos tosi hyvä vaate hajoaa korjauskelvottomaksi. Kuosit voisivat vaihtua pikkuhiljaa kun joku kuosi ei menisikään kaupaksi niin hyvin ja sitä ei teetettäisi enää uutta erää, vaan kokeiltaisiin tilalle jotain uutta ja välillä ihan huvikseen tuotaisiin uusia kuoseja ja värejä. Mutta nekin myytäisiin ihan täyteen hintaan pois, vaikka se kestäisi vähän pidempään. Edellisen talven vaatteita voisi ostaa vielä kesällä, jos varastossa on ja niitä olisi myös tarkoituksella sen verran, että uuden talvihaalarin voisi olettaa löytävänsä tarvittaessa vielä huhtikuussakin joutumatta tyytymään rääppeisiin. Haluaisin, että päästäisiin eroon siitä ajattelusta, että edellisen kauden vaate on jotenkin huono ja vanha.
Isot alet aina kauden lopussa sinänsä ilahduttavat lompakkoa, mutta samalla mietin, miten paljon katetta myyjä saa, jos on varaa myydä tavaraa ulos 40% alennuksella.
Varastotiloistahan tämä varmasti osittain johtuu, mutta minusta tässäkin ollaan jotenkin menty aina vaan hurjempaan suuntaan (vai kuvittelenko vaan?). Olisi tähänkin joku ratkaisu minusta löydettävä.
 
Ymmärrän hyvin ärsyyntymisen joulun liian aikaisesta aloittamisesta, mutta muuten olen eri mieltä. Onhan kaupallisesti paljon järkevämpää aikaistaa kuin myöhäistää kautta. Toki jotkut varmasti mielellään ostaisivat talvivaatteita keväällä valmiiksi, mutta tuskin suurin osa ihmisistä niin haluaa tehdä. Jos kaupassa olisi vielä keskitalven jälkeen hyvät varastot tuotteita, ne olisi talven lopussa myytävä alennuksella tai varastoitava kesäksi. Perinteinen alennusmyynnin ajatus kai on, että halvalla saa sitä, mitä on jäljellä.

Onko joulukoristeita muka joskus myytä tammikuussa tai talvikenkiä huhtikuussa muuten kuin ajatuksella hankkiutua eroon myymättä jääneistä? Minusta sellainen olisi hyvin luonnotonta mm. siksi, että paitsi varastot, niin ennenkaikkea myymälät ovat rajallisia. Se lienee osasyynä kaupan haluun saada uusia kausituotteita marketteihin vanhojen tilalle. Jos marketissa on hylly varattu kausituotteille, on kätevää täyttee ne heti uudella. Monestihan ne ovat ottavalla paikalla eikä sellaisten pitäminen tyhjinä näytä hyvälle.

Minusta kyse on muutenkin enemmän kausista kuin juhlista. Onhan tietysti joulun lisäksi pääsiäismunia ja jotain vappu- ja halloveenikrääsää, mutta joulu on kuitenkin poikkeus. Ennemmin niiden joulukoristeista vapautuneisiin hyllyihin asetetaan kevät- ja kesätuotteita kuin seuraavan juhlan tavaraa.
 
Onhan kaupallisesti paljon järkevämpää aikaistaa

jotkut varmasti mielellään ostaisivat talvivaatteita keväällä valmiiksi, mutta tuskin suurin osa ihmisistä

Perinteinen alennusmyynnin ajatus

paitsi varastot, niin ennenkaikkea myymälät ovat rajallisia
Näihin riveihin tiivistyy hyvin, mistä näkemyseroissamme on kysymys. Minulle jo sanat perinne ja alennusmyynti samassa lauseessa ovat likitulkoon mahdottomuus. Missään nimessä väittämät eivät ole epäjohdonmukaisia, mutta ne perustuvat kokonaan eri arvopohjaan kuin nämä:
joku vaatevalmistaja valmistaisi vaan vuodesta toiseen samoja perus vaatteitaan

voisin turvallisin mielin ajatella, että todennäköisesti saan tilalle uuden samanmoisen jos tosi hyvä vaate hajoaa korjauskelvottomaksi

nekin myytäisiin ihan täyteen hintaan pois, vaikka se kestäisi vähän pidempään
Minun ja Jaamarin haikailema maailma on monilta osin ollut totta, mutta siitä on kauan.

Luin kerran hieman logistiikka-alan perusteita, ja siellähän itkettiin, miten jokainen sekunti, jonka tavara makaa varastossa, on hirveä tappio. Toisaalta myönnettiin suoraan, että se, mikä on kaupallisesti järkevää, oli jotakin aivan muuta vuonna 1948: silloin pisimmän korren veti se, jolla ylipäänsä oli jotakin myytävää. Iso ja täysi lämmin varasto saattoi olla suurikin kilpailuetu.

Nykyaikainen kompromissi vanhan ja uuden maailman välille voisi syntyä lähinnä siitä, että raaka-aineitten ja energian hinnat jälleen nousisivat tuntuvasti suhteessa työn hintaan, vaikkapa siten, että hyvin paljon jätehuollon kustannuksia ja kovennettuja ympäristöveroja siirrettäisiin tuotteitten hintoihin. Sen verran nyt ainakin, että myymälöille olisi ilman muuta kannattavaa siirtää ei-pilaantuvien kausituotteitten ylijäämät hyllyistä takaisin varaston puolelle odottamaan seuraavaa vuotta.

En missään tapauksessa ole kansantalouden asiantuntija, mutta ymmärrän sitä sentään paremmin kuin fysiikkaa tai eläinlääketiedettä. Sanokaamme: sen verran, että ymmärrän olla kinastelematta siitä, miten ihanteitteni seuraaminen mahdollisesti vahingoittaa liiketaloutta ja välillisesti kansantaloutta. Sixten Korkmaniin viitatakseni kansantaloustieteessä on aina kysymys paitsi tosiseikoista myös moraalisista valinnoista.

Selväähän on, että yllä ehdottamani hintakehityksen muutos pudottaisi lisää ihmisiä köyhyysrajan alapuolelle, jos se toteutettaisiin tässä ja nyt yksittäisenä toimenpiteenä ilman minkäänlaisia laajempia yhteiskunnallisia suunnitelmia ja toimia.

Joka tapauksessa olemme sen seikan äärellä, että merkittävä osa tämän foorumin aktiivijäsenistä (oletan näin mm. yliopistohumanismikeskustelun perusteella) kuuluu siihen joukkoon, joka kyseenalaistaa loputtomiin jatkuvan talouskasvun teesin. Ei olla kovinkaan kiinnostuneita siitä, mikä on kaupallisesti järkevää, kun kaupan alan kehitys ei enää mitenkään ilmiselvästi paranna jokapäiväisen elämän laatua. Sitähän se varmasti paransi vielä silloin, kun esimerkiksi astianpesukone ja mikroaaltouuni olivat harvinaisuuksia ja kodinkoneet rakennettiin kestämään.

Nämä ihmiset (minä mukaan lukien) eivät yleensä osaa suoralta kädeltä vastata kysymykseen: »No mitäs sitten talouskasvun tilalle?» Siksi saattaisikin olla rakentavampaa keskustella muissa säikeissä siitä, miten voimme kiertää ja väistellä meitä ympäröivää kulutuskulttuuria, kuin kirjoitella ärsytyssäikeessä siitä, minkälainen kaupan ala olisi, jos se olisi reilu ja kiva. Onko täällä teillä jossakin esimerkiksi vaihdeltu hyvien käsityöläisten kuten korjausompelijoitten, suutarien ja kodinkoneenkorjaajien yhteystietoja?
 
Ylös