Alla harmaan kiven: Yleiskeskustelu ja hahmoesittelyt

WnaHeck

Hobitti
Tämä olisi tarkoitettu yleiseen keskusteluun suunnittelemastani seikkailusta (Alla harmaan kiven). Hahmojen esittelyt voi tehdä joko tähän tai sitten viestillä. Julkiset esittelyt saattaisivat vähentää mahdollisten vikojen/puutteellisuuksien toistamista, mutta salailukin on hyväksyttävää. Samalla puolellahan pelaajien pitäisi enimmäkseen olla.

Täysin hatusta vedetty arvioni sopivasta pelaajamäärästä oli siis 4-6, mutta siitä voidaan joustaa. Tämän ensimmäisen seikkailun olisi tarkoitus olla lyhyt ja yksinkertainen, joten mitään romaania ei taustatarinaksi tarvitse kirjoittaa. Tosin jos intoa riittää tämänkin jälkeen, niin tarkoitukseni olisi tehdä seikkailuista jonkinlainen jatkumo.

Virallinen peli alkaa sitten, kun pelaajia on mielestäni sopiva määrä. Tämäkin tosin edellyttää sitä, että jotakuta vielä kiinnostaa. Jälkeenpäin liittyminen on mahdollisesti mahdollista.

W
 
Olisin edelleen innolla tulossa mukaan, joskin hahmon väsääminen saattaa viedä hetken. :3 Saako varata paika? on tänään, huomenna tai auantaina hahmokuvaus täällä, lupaan. ;3
 
Minäkin voisin varata paikan jos se on mahdollista, joskaan maailmasta kummempia tietämättömänä hahmon sijoittaminen sinne tuntuu vähän hankalalta. Olisi kätevää, jos olisi joku pelinjohtajan hahmolista josta saisi valita. :p Ennen sunnuntaita en kylläkään ehdi ja ensi viikolla on paljon jotain tenttejä (eli puoliksi lomaa, jolloin saattaisi ehtiäkin).
 
Minäkin ihan mielellään pelaisin, mutta en ihan voi vielä luvata mitään ja hahmon voisin suunnitella vasta perjantaina.
 
Minäkin varaisin paikan, olen nimittäin ajattellut aloittaa taas roolipelien peluun. Hahmosta tai hahmoesittelystä en osaa nyt sanoa juuta tai jaata. Olisi tosiaan kätevää jos vaikka antaisit listaa, minkä tyyppisiä hahmoja (syyttömiä vankeja, kotirouvia, erakkoja, rikollisia) on hyvä ottaa mukaan.
 
Mitä, lapset, onko teillä mielikuvituksen puute?! >:3 Ehei, ei vaiskaan, kunhan kiusaan. :B Hmm, taisin keksiä mitä teen, mutta koska en just tällästä peliä oo koskaan pelannut niin sanokaa kun möhläilen niin editoin. :'D Noniin, mistä aloitettaisiin...

Gelsim - EDITOITU

Gelsim syntyi likaiseen varastokoppiin kerjäläisnaisen muksuksi, iman tietoa isästä tai säännöllisistä ruoka-ajoista. Luurangon laiha, kohtuullisen pitkä ja vauhkosilmäinen kaveri on pienestä pitäen elättänyt itseään varastamalla ja hanttihommia paiskien mitä epämääräisimmille tahoille. Gelsim ei osaa lukea eikä moni muukaan etiketti sääntö tai perusopetuksen ominaisuus ole hänellä kohdillaan, mutta kekseliäisyydestä tai laskutaidonpuutteesta nuorta miestä ei voi moittia. Kahakat ja ympäristön julmuus ovat kypsyttäneet varsin välinpitämättömän miekkosen, joka on kiinnostunut vain omista tekemisistään ja omasta hyvinvoinnistaan.

(Seuraa statsit joita sen excelin kanssa mietin, paras varmaan tarkistellla ne.)

Ominaisuudet:
Kunto 4
Hintelää ihmismiestä ei kuitenkaan voi voimattomaksi haukkua. Kovissa oloissa vain vahvat selviävät.
Elämä 2
Gelsim on tavattoman itsekeskeinen ja monesti hyvin epäluuloinen. Hän on luonnostyaan kyyninen, "kaikki elämä on paskaa"- tyyppi jota vähät kiinnostaa mitä muille tapahtuu niin kauan kuin oma henkiriepu säilyy. Vaikka Gelsim viihtyykin mielummin yksikseen, hän on valmis tekemään myönnytyksiä kun on hengistä selviämisestä kiinni.
Järjestys 1
Gelsimiä ei kiinnosta auktoriteetit, säännöt tai mitkään joutavat hössötystä, kylmä käteinen, teroitettu metalli ja treenattu lihas ovat hänen ainoita auktoriteettejään. Tuppaa olemaan epäsiisti ja huolimaton.
Luonto 2
Gelsim on kaupunkilaispoika, ja sellaisena pysyy. Hän kuitenkin osaa metsästää sapuskansa, virittää tulen ja etsiä itselleen suojaa pakon edessä, mutta ottaisi mielummin kaiken valmiina vastaan.
Kaaos 3
Gelsim on monesti välinpitämätön, mutta ei täysin sydämmetön, eikä hänkään tee mitään hätiköityä ellei siitä saa selvästi jotain tuottoa. Hän ei tuota vahinkoa huvikseen vaan täysin itselleen järkiperäistetystä syystä.
Kuolema 3
Asiat kuolevat, entäs sitten? Gelsim on itsekkin tappanut ja meinannut tulla tapetuksi, kuolema ei juuri häntä hetkauta. Pieni, terve pelko omasta hyvinvoinnista on kuitenkin säilynyt, Ja epäoikeuden mukainen tappaminen aiheuttaa pikkiriikkisen piston jossain sydänalassa.

Koodi:
Kyvyt:           Harjoittelu:      Taipumus:
taistelutaito,   erinomainen,      +12
lähitaistelu,    edistynyt,        +12
kaukotaistelu,   edistynyt,        +6
taktiikka,       ei harjoitellu,   +7
johtajuus,       ei harjoitellu,   +1
koneet,          perustaidot,      -1
aatelisuus,      ei harjoitellut,  -2
kauppa,          perustaidot,      -1
käsityö,         edistynyt,         0
diplomatia,      ei harjoitellut,  -3
havainto,        erinomainen,      +9
erätaidot,       edistynyt,        +10
salavihkaisuus,  edistynyt,        +12
meritaidot,      ei harjoitellut,  +10
alkemia,         ei harjoitellut,  +2

henkisyys,       ei harjoitellut,  -3
elämä,           ei harjoitellut,  -3
parantaminen,    ei harjoitellut,  -3
resurrektio,     ei harjoitellut,  -3

kuolema,         ei harjoitellut,  +2
okkultismi,      ei harjoitellut,  +2
demonologia,     ei harjoitellut,  +2
nekromantia,     ei harjoitellut,  +2

yrttitieto,      ei harjoitellut,  +1
luonto,          ei harjoitellut,  +1
kutsuminen,      ei harjoitellut,  +1
shamanismi,      ei harjoitellut,  +1

velhontaidot,    ei harjoitellut,  -2
järjestys,       ei harjoitellut,  -2
loihtiminen,     ei harjoitellut,  -2
lumous,          ei harjoitellut,  -2

kaaos,           ei harjoitellut,  +4
noituus,         ei harjoitellut,  +4
manaaminen,      ei harjoitellut,  +4
pyromantia,      ei harjoitellut,  +4
 
Kannattaa tehdä sellaisia hahmoja, joita haluaa pelata. Hehheh. (Joo, tiedän, auttoi varmaan paljon.)

Lähes kaikki yleiseen fantasiakeskiaikaan sopivat hahmot voi muokata tähän. Rappeutuvan keisarikunnan rappeutuvasta pääkaupungista löytyy melkein mitä tahansa ihmiskohtaloita. Aivan tavallisia kaduntallaajia en suosittele, koska sellaisia tapaamme ihan oikeassakin elämässä.

Seikkailun aloituspaikkaan päätyminen on voinut tapahtua ihan oikeista rikoksista syytettynä (hahmo voi olla syyllinen tai sitten ei) tai sitten kidnappauksen/shanghaijauksen/tms. vauhdittamana. Luolasto ei kuitenkaan ole valtion virallinen vankeinhoitolaitos, joten hyveellisinkään oikeuden puolustaja tuskin sinne haluaa jäädä. Tästä syystä kaikilla hahmoilla pitäisi olla riittävä motivaatio pois pääsemiseksi.

Olen saanut yhden hahmokuvauksen ja todennut sen hyväksi, mutta ei tässä hirveätä kiirettä ole. Itsellänikin riittää puuhaa bemarikurssin ja muiden opiskelujen kanssa.

Laitan tähän jonkinlaisia hahmontynkiä vinkiksi, tämä ei ole mikään virallinen lista:

Orpo katujen kasvatti, elättänyt itsensä varastamalla/ryöstämällä/kiristämällä/murhaamalla/muilla rikoksilla. Jäi kiinni, mutta ei joutunutkaan tavalliseen tyrmään. Tai kilta hankkiutui eroon siihen kuulumattomasta irtolaisesta.

Palkkasoturi/sotilas/merimies, joka virkistäytyi paikallisessa ravitsemusliikkeessä ja herättyään elämänsä pahimmassa krapulassa tajuaa olevansa hieman väärässä paikassa.

Kauppiaan tai vähäisen aatelisen kapinoiva jälkeläinen etsimässä seikkailuja. Löytyi.

Suurkaupunkiin ensimmäistä kertaa saapunut maalainen, joka lyöttäytyi väärään seuraan ja menetti rahansa, tavaransa ja vapautensa.

Sotavanki tai orja, joka myytiin seuraavalle omistajalle.

Tuossa joitain, lisäilen jos keksin lisää. Ideoita hahmoihin voi ryöstää melkein mistä vain: peleistä, elokuvista, kirjoista. Jotkut toimivat melkein suorina kopioina tai sitten voi ottaa vain joitakin ominaisuuksia tai yhdistellä useista lähteistä.

*********

Gelsim

Yleisesti ottaen ihan hyvä. Toimivaa seikkailijamateriaalia.

Pienellä lisätarinoinnilla voisit selvittää korkean johtamistaidon ihmisistä vähät välittävällä henkilöllä. Esimerkiksi joku työnantaja on laittanut porukan parhaan tappelijan johtoon vastaväitteistä huolimatta. Tai Gelsim on huomannut, että hänen ympärillään pyörii muita laitapuolen kulkijoita, joita on hyvä käyttää edistämään omaa parasta.

Lisäksi noin korkea taktiikka tarkoittaa joko koulutusta tai osallistumista (ei tarvitse johtaa) lukuisiin taisteluihin/tappeluihin, joissa on useita osanottajia.

Sanallinen kuvaus kuolema-ominaisuudesta viittaisi mielestäni enemmänkin kolmoseen. Neloset tuppaavat tappamaan viattomiakin, jos siitä on heille sopivasti hyötyä. Vitoset lahtaavat huvikseen ja ns. normaali ihminen on jossain kakkosen tienoilla. Nelosen voi selittää myös nekromantian ihannoimisella, kiihkouskovaisuudella tai vaikka kanniskelemalla ruumiinosia mukanaan ja juttelemalla niille. (Alas, poor Yorrick...)
 
Minäkin taidan varata paikan tässä pelissä, mutta hahmonesittelyn tekemisessä saattaa mennä jonkin aikaa osittain siksi, että minä en vieläkään täysin tajua kykyjen luontia.
 
Kuten olen asian käsittänyt:

Valitse perusominaisuudet hahmon luonteen mukaan. (Tai kääntäen: hahmon luonne määräytyy perusominaisuuksilla.) Kovaa kuntoa tarvitsee vain taistelija, akrobaatti tai muu atleetti.

Ominaisuuksien korrelointi luonteeseen noinniinku:

1 - Mä en siis yhtään tykkää tästä hei!
2 - Tää ei oo oikeen kivaa...
3 - Tää on ihan OK mun mielestä
4 - Siis tää on TOSI NASTAA!
5 - Ei oo enää tervettä kuule...

Unohda taipumusbonukset, koulutusaste on paljon tärkeämpi.

Peruskoulutus: 1 piste
Edistynyt: 3 pistettä
Erinomainen: 6 pistettä
Isompaa ei tipu
30 pistettä yhteensä

Magiakyvyissä rajoituksia (pitää osata joitain kykyjä että saa jonkun toisen).

Ei-maagisia ihan vapaasti.
 
Kannatan Katlaa.

Lisäksi kyvyistä ei kannata stressata. Yksi vaihtoehto on, että esität kirjallisesti millaista hahmoa haluat pelata ja minä (tai raati) ehdottaa kykylistaa.

Lisähuomiona loitsimista suunnitteleville: magiakyvyt ja loitsut ovat vielä pohdinnan alla, koska muistin pari juttua. Ja löysin jopa muistiinpanoja. (Ooh!) Päivittelen tuota maailmaesittelyä kun saan sen prosessoitua. Menee varmaan huomisiltaan.
 
Minultakaan on turha odottaa hahmoesittelyä kovin pian. Nimittäin en ole kotona (tai koneen ulottuvilla) ainakaan viikonloppuna (ja mahdollisesti en maanantainakaan). Joten hahmoesittelyä on tulossa kunhan kerkeän edes hahmottaa minkälaista hahmoa haluan pelata.
 
Hehe, joo, taktiikka ja johtajuus oli arvottua kamaa, kun en oannut valita, ja voi, muutan mielelläni kuoleman kolmoseen ja siirrän pisteen jonnekkin muualle. :3 Ehdotuksia mitä teen näille pisteille? 8D Editoin mielelläni tuon kuvauksen kun keksin niille paikan. ;3
 
Gelsimin orvon pisteen adoptio-ohjelma, henk koht suosikki ensin

Elämä: Kuvaus voinee säilyä jopa sellaisenaan. Kakkosen arvolla ei edelleenkään tarvinne paljon piitata lähimmäisten hyvinvoinnista, mutta ykkösen tyyppi tuskin piittaa omastaankaan, tai on täysi ihmisvihaaja, tai muuta hankalaa.

Järjestys: Kuvaukseen vaikkapa lisäys että kykenee organisoitumaan pakon edessä tai jotain. On esmes ollut jonkun aikaa vartiostossa/henkivartijana/palkkasoturina/rikollisliigassa. Kunnes saanut potkut tai kävellyt.

Kaaos: Kuvausta pitäisi ämpätä ylös; elämäntapakriminaali, anarkisti, pyromaani, väkivaltainen, riidanhaastaja, jotain tuommoista. Neloset kuten ykkösetkin ovat jo aika vakavia tapauksia.

Luonto: Tällöin pitäisi kiepata kuvaus toisin päin; vaellushalu tai muu 'paluu luontoon' -mentaliteetti. Tai eläinrakas.

***

Muuta asiaa: Jos halutaan välttää 'tuplaroolitusta' niin sanottakoon omasta hahmostani että erikoisalansa on Luontomagia. Tarkempaa kuvausta panttaan kun olen pilkunviilaaja.
 
Elämä on myös oma suosikkini, perusteet kuten yllä.

Kyvyistä kauppa, käsityöt ja koneet ovat ehkä sopivia vaihtoehtoja. Gelsim on esim. myynyt (varastettua) tavaraa (kauppa), ollut pakkotöissä kaivoksilla (maalajit, kaivaminen, tukirakenteet => käsityöt), heikkona hetkenä sepän oppilaana (käsityöt) tai satamatöissä (nosturit yms. satamalaitteet => konetekniikkaa).

-----------

Magiakyvyt ja loitsut muokattu, muutokset lyhyesti:
-magiakykyjen korkein kehitystaso edistynyt
-perustaidoilla yksi ykköstason loitsu, edistyneellä kaksi ykköstason ja yksi kakkostason loitsu.
-loitsulista (eli siis etukäteen keksityt loitsut, jotka sopivat kykyyn, tulipallot=kaaosta ei luontoa)
-manaa jokaisesta alkeismagiakyvystä 5/kehitystaso,
-virtaus alkeismagiakyvyistä perustaidoilla 1/6h, edistyneellä 2/6h
-ykköstason loitsut maksavat 2 manaa ja kakkostason 4

Mahdollisesti paremmin selitetty maailmaesittelyssä.
 
Gelsim editoitu pisteiltään. ^^ yksi kyky piste jäi roikkumaan mutta hällä väliä, ei kaikkien tarvii kaikkea osata, eihän? ;3 Toivottavasti kelpaa.
 
Tiirikka sanoi:
yksi kyky piste jäi roikkumaan

Kävisiköhän Taktiikka: Perustaidot? Kai katutappeluistakin sen verran kokemusta kertyy. Kaupunki josta aloitetaan on kuvattu sikses isoksi että kiltasodat ja jengien yhteenotot lienevät melkoisia rähinöitä.
 
pientä osviittaa tarvis.. hahmoni on magialla dapplaaja, ei siis mikaan varsinainen noita tai asiaan harrastuneisuuttaan paneutunut.. olisiko uskottavampaa, että hän osaisi vähän kaikista magioista (pari ykköstason loitsua), vai hieman enemmän parista lajista (vaan en osaa päättää, elämä/kuolema/kaaos/järjestys -välillä.. luontoa hahmoni ei kertakaikkiaan kestä.)?
muuten hahmonluonti edistyy kiitettävästi!
 
Näpertelijän pirtaan sopinee että loitsuja on kertynyt vähän kaikkialta. Jos haluaa kaikki kyvyt yhdestä koulukunnasta, tai yhdenkin tasolle edistynyt, se edellyttänee joko jonkinmoista opetusta tai ainakin intohimoista paneutumista. Pari-kolme pistettä kahdessa eri koulukunnassa sopinee hahmolle joka on "henkisesti valveutunut", ja tällöin koulukuntien lienee hyvä olla valtavirtaa (ko. kaupungissa muistaakseni Kuolema ja Järjestys). Piste tai pari per (mikä tahansa) koulukunta lienee sen verran vähän että sallittaneen kaikille. Ykköstason loitsut ylipäätään ovat vähäisiä ja yleisesti tiedossa. Tai niin ois tarkoitus.

Niin, jos joku ihmettelee miksi olen äänessä aiheesta; WnaHeck antoi minulle nakiksi kehitellä loitsulistoja. Sen siitä saa kun tekee hahmoksi magiankäyttäjän...
 
Ylös