Apple / Mac

Juspe sanoi:
Hilgaria, mitä sinä sitten odotit iPodilta? :D
Ihan normaali musiikkisoitinhan se on, ei se mikään ihme laite ole. Aivan samanlainen kuin moni muukin soitin. Toistaa musiikkia. :D

Monet rationaalista ajattelua harrastavat ihmiset saattavat kuvitella saavansa kaksinkertaiselle hinnalle jotain muutakin vastinetta kuin katu-uskottavuutta.

Kyllähän Apple on äärimmäisen kewli kaikin puolin, mutta siitä ei pääse mihinkään, että tuotteista (ja hinnasta) vähintään 50% on imagoa. Itse en halua maksaa siitä. Tosin tästäkin huolimatta iPod olisi houkutellut. Onneksi ei ollut sopivaa mallia kun Nano on liioittelua ja Shuffle liian rajoittunut. Olen oikein tyytyväinen Creativeni kanssa.
 
Jeps

Juspe sanoi:
Onko sulla tosissaan kotikäytössä Mac Pro? Pakko myöntää, että kateeks käy jos on varaa ostaa kotikäyttöön kone joka on suunniteltu ammattilaisten audiovideo-työasemaksi jne.
Jees, minulla on se toiseksi halvin versio. Mustan meinasin ekana ottaa, mutta silloiset erot tämän kanssa olivat niin minimaalliset etten viitsinyt 250 euroa pistää lisää hintaa. Tällä on ihan kivasti pärjännyt vaikka tehoja on joskus liian vähän. Ei siis kotikäytössä yksin vaan raahaan tätä mukaani myös duuniin ja muuallekkin missä kauan vietän aikaa. Tälläkin hetkellä omalla koneellani duunista kirjoittelen. :) Tämä on kivan pieni verrattuna tuohon minun aiempaan läppäriin, joten olen aika tyytyväinen kokonaisuudessa.

Juspe sanoi:
Ja se syy miksi ehkä peli toimii nopeammin sillä kuin vastaavalla PC:llä johtunee käyttöjärjestelmästä. Tiikeri kuitenkin on aika kevyt verrattuna Windowsiin. Varsinkin jos vastaavassa PC:ssä on Vista. Windowsissa tosin on DirectX, joka pesee Macin OpenGL:n sataa-nolla, joten tilanteen pitäisi olla aika tasoissa sen jälkeen.
Tasoissa? Pöh. Windows tarvitsee raskaat viruksentorjunnan ja palomuurin lisäksi eikä siellä ole mahdollista edes tehdä palomuuria itse iptablesilla (joka olisi parempi kuin yksikään valmis versio mitä olen kokeillut ja olen kokeillut monia). Windowsin tausta-ajossa on myös paljon enemmän kaikkea turhaa.

Ai niin. Osaisiko joku neuvoa minua saamaan kuvan läppäristäni telkkariin. Minulla on muutamia vuosia vanha 21" telkkari scartilla ja löytyy myös Combo-digiboxi. Pitäisi olla kaikki tarvittavat, mutta en saa kuvaa tulemaan vain telkkariin. Pitäisikö pistää suoraan telkkariin vai digiboxin kautta? Olen kumpaakin kokeillut..
 
Re: Jeps

WhiteWolf sanoi:
Juspe sanoi:
Onko sulla tosissaan kotikäytössä Mac Pro?
Jees, minulla on se toiseksi halvin versio. [...] Ei siis kotikäytössä yksin vaan raahaan tätä mukaani myös duuniin ja muuallekkin missä kauan vietän aikaa.
Heh, siis Mac Pro -konetta saa tosiaan raahata mukanaan, tarkoitat varmaankin MacBook Prota? ;)
 
Itseasiassa nyt WhiteWolf puhunee MacBookista, koska MacBook Prota on ainoastaan alumiinisena ja WhiteWolfilla on valkoinen kone. :p

MacBookista saa kuvan tv-ruudulle mini-dvi to video -adapterilla varmaan helpoiten. Edellyttää toki että televisiossa on joko s-video tai komposiitti-tulo.
 
Tulen tänne taas kyselemään. :D Elikkäs, kuinka kuumaksi Macbook saa todella mennä ja mikä olisi sellainen "hyvä" lämpö sille? Itselläni se on nyt 57 tuon mittarin mukaan, kun tämä itse saa säädellä näitä tuulettimia. Olen käyttänyt yhtä softaa jolla saan nuo pyörimään täysillä ja lämpöhän sillon laskee. Alkaako tuulettimet pyörimään kovemmin kun tulee todella tarvetta vai miten on? Minusta nuo tahtoo lähteä käyntiin ihan liian harvoin.
 
Tuulettimet on säädetty niin, että kun prosessorin lämpö nousee riittävän korkeaksi, ne alkavat puhaltaa kovempaa. Lämpötila muistaakseni tällöin 70-80 asteen välillä.

57 astetta on ihan normaali lämpötila MacBookeissa. Oma MacBook Proni käy hieman kuumempana.

Sen verran varoittaisin siitä lisäohjelmasta, että Applen kanta on ollut sellainen, että jos tuuletin on hajonnut ja koneessa on käytetty tuollaista lisäohjelmaa, takuuta ei tuulettimella ole. Ymmärrettävästi, ohjelmahan nimenomaan lisää kierroksien nopeutta mikä pienentää tuulettimen käyttöikää jne.
 
Hui, noh poistin sen nyt enpä minä tuota kovinkaan pitkään käyttänyt. Kiitos kun vastasit, nyt vähän turvallisempi olo kun käsittelen vieläkin tätä silkkihansikkaat kädessä. :D
 
Eipä mitään. Jos haluat turvallisesti seurata koneen lämpötiloja niin suosittelen lataamaan esimerkiksi widgetin nimeltä iStat.
Itselläni iStat Pro kertoo aina koneen lämpötiloja mitattuna useista eri komponenteista jne.
 
Pitäisikö minun olla kauheassa paniikissa kun tänään avatessani koneen (iMac G5) sen alkoi pitää aika kovaa hurinaa? Mitä minun pitäisi tehdä? Käynnistin sen uudestaan ja nyt se on taas oma äänetön itsensä. Olen ollut myös huolissani siitä ettei se joka ilta muista että sen pitäisi sulkeutua automaattisesti, mutta se on tuntunut niin pelottavalta että olen sysännyt ajatuksen vain sivuun.
 
Mikä malli se sun iMac on? Onko siinä iSight-kamera jo valmiina vai onko se sitä aikaisempi malli?
 
iSight, sen pitäisi olla se viimeinen G5-malli.

Etsin netistä tietoa ja joku mystinen juttu nimeltään SMU voisi olla syyllinen kun se vaikuttaa tuulettimiin (joista oletan äänen lähteneen) ja tietokoneen sammumiseen. Tein ohjeiden http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301733 mukaan mutta en tiedä tapahtuiko tietokoneelle jotain. Näkeekö sen jostain? Olisiko sen pitänyt sanoa jotain?
 
Ei pitäisi sanoa mitään. Tuo oli aivan oikein tehty. SMU hallitsee tietokoneesi virransyöttöä jne joten sen resetoiminen voi auttaa moniinkin ongelmiin.

Toinen ohje voisi olla, että kun ensi kerran käynnistät koneesi, paina näppäimet omppu + alt + p + r pohjaan ja pidä niitä pohjassa niin kauan että kuulet vähintään kolmesti koneen käynnistysäänen. Sitten voit päästää näppäimet pohjasta.

Tämä toimenpide resetoi PRAM-muistin koneestasi joka voi myös joskus aiheuttaa sekoittuessaan kyseessä olevia ongelmia.
 
Täytyy kokeilla tuota vielä kun seuraavan kerran käynnistän, kiitos neuvosta :) Toivottavasti ongelma oli jossain tuollaisessa, eikä tarvitse pelätä esim. koneen räjähtämistä :D
 
Noo, ei se varmaan räjähdä. :D

Tuon SMU:n ja PRAMin kanssa on joskus aina ongelmia ja ne yleensä korjaantuvat sillä että ne resetoi. Mikäli vika alkaa toistumaan koko ajan resetoinneista huolimatta, on mahdollista että koneen emolevyllä on jotain vikana.

Ja sen korjaaminen maksaa, ja paljon jos ei ole takuuta voimassa.
 
Tuo on puolitoista vuotta vanha joten takuu ei ole enää voimassa. Pitää varmaan alkaa säästämään mahdollisia korjauksia varten :) Kokeilin ajastaa tietokoneen sammumaan aamupäivällä ja se toimi silloin mutta se ei tietenkään kerro mitään siitä toimiiko se jatkossakin. Täytyy varmaan tarkkailla tilannetta. Mitään kummallista ääntä se ei ainakaan ole pitänyt.
Se hyöty tästä oli että löysin hyvän vinkin Mighty Mousen puhdistamiseksi (se laitetaan selälleen puhtaan paperin päälle ja pyöritellään palloa) ja tulin imuroineeksi tietokoneen takaosan jossa oli joku reikä jota en ole ennen tainnut nähdäkään kun on jalan takana piilossa.
 
No, toivotaan että koneessasi ei ollut muuta vikaa kuin sotkeutunut SMU tai PRAM. Mikä on kovin mahdollista. :)
 
Aipodimallisto on näköjään vedetty taas täysin uusiksi. Täytyy sanoa ekana että tykkäsin entisten ulkonäöstä enemmän. Ja nyt on tarjoilla jotain jännää niillekin jotka eivät halua ostaa iPhonea mutta pitävät sitä silti kivana leluna. :p
 
Näinpä. iPodit uusiutuivat kyllä taas vaihteen vuoksi aika totaalisesti. Mielenkiintoisin uutuus siinä tuoteperheessä tosiaan nyt tuo iPod joka näyttää iPhonelta ja omaa jopa langattoman verkkokortin, mutta ei silti ole puhelin. :)

Vois melkein harkita sellaisen ostoa joskus kun on rahaa, iPhonea kun en todennäköisesti tule kuitenkaan koskaan hankkimaan, taidan pitäytyä Nokian valmistamissa luureissa. :)
 
iPod Shufflet näyttävät uudistuneen vain kosmeettisesti. 1 Gb on aika vähän tallennustilaksi tänä pänä. Nanot ovat vähän tylpän näköisiä, mutta alin hinta ei ole paha. Kovalevyllisen mallin tallennuskapasiteetin yläraja on nyt 160 Gb, mikä alkaa jo olla aika riittävä. Kuinkahan isoja Nanojen näytöt ovat entisiin verrattuna? Apple on saanut kritiikkiä nimenomaan näytöistään muiden valmistajien mallien ajaessa ohi mobiilissa videoidenkatselumaailmassa. iPhonen tyylisen kojeen näyttö näyttää isolta, mutta mieleeni ei ihan helposti tulisi tähmätä sormenjäljilläni näyttöä, josta aion ihailla videota.
 
Tein sen PRAM-jutunkin ja kone tuntuu olevan ihan kunnossa (nuo operaatiot saivat sen heräämäänkin huomattavasti nopeammin, ennen sain hakata näppäimistöä tie miten pitkään että se reagoi) paitsi että eilen se alkoi sammumaan 20:08 ja tänään 20:05 kun sen pitäisi tapahtua tasan kahdeksalta. Pitäisikö minun huolestua?
 
Ylös