Ardan valaisemisesta

*Kaivaa vanhoja topicceja ihan huvin vuoksi*

Interesting indeed. Varmaan juuri Tikin mainitsemia lamppuja on siroteltu sinne sun tänne, mutta ne ovat tuskin riittäneet. Mutta eikö Tolkienin teksteissä usein puhuta (saatan olla väärässä), että jokin seinä/muu kiinteä asia hohti hopeaista valoa ja sillä tavalla? Lupaan etsiä joskus esimerkin tästä, jos vain löydän. Mutta kaitpa kääpiöt, taitavia kun ovat, saivat jollain tapaa kallion hohkaamaan kevyttä valoa, niin että tarkkasilmäiset haltiat näkivät siellä suunnistaa. Tai saattoihan heillä olla reikiä katossa. :p

Entäs sitten Melian? Maiana hänellä oli varmasti voima jos toinenkin takataskussa, eikö hän olisi voinut käyttää sitä salien valaisemiseen? Kaitpa tästäkin seikasta on puhuttu jossain teoksessa, luultavasti HoMEssa, joten minä en pääse siihen käsiksi...
 
Leithianin laulun mukaan Menegrothissa oli käytäviä,

whose turns were lit by lanterns hung
or flames from torches that were flung
on dragons hewn in the cold stone


Valtaistuinsalissa

a light
like day immortal and like night
of stars unclouded, shone and gleamed


Kattoon oli veistetty oksakuvioita

in endless tracery of green
lit by some leaf-emprisoned sheen
of moon and sun


(The Lays of Beleriand, s. 188-9.) Ainakin osa valaistusmenetelmistä kuulostaa varsin maagisilta.
 
Asiaa on varmasti myös edesauttanut, mikäli luolien seinämät ovat olleet joko hyvin vaaleaa, valoa heijastavaa tai peräti itsevalaisevaa ainetta.

Puihin palatakseni: Eikö Valinorissa ollut ikinä "yötä"? Itse en millään pysty nukkumaan valossa, ja jos koetankin, silmät ovat herätessä ärtyneet. Ikuinen kirkas valo kuulostaa lähinnä rasittavalta. Lisäksi silloin haltiayhteiskunnasta puuttuisi luonteva vuorokausirytmi, jolloin kaikki nukkuvat yhtä aikaa ja ryhtyvät töihin yhtä aikaa. Olen koettanut ratkaista asiaa sillä, että Telperionin hopeavalo olisi hyvin hentoa, kuin vaikkapa meikäläisenä (eteläisen Suomen) kesäyönä.
 
Ylös