Arjen nyrjäyttäminen

Äsken öisen kännykkähetkeni aikana huomasin yhtäkkiä pääni vieressä tyynyllä tepastelevan leppäkertun. Mistä ihmeestä se oikein siihen tupsahti? Nythän on jo melkein talvi! Hämmentävän nyrjäyttävä hetki.
 
Kylpyhuoneessani mellastaa ruuvinlöysääjädemoni valtoimenaan. Ensin ulompi ovenripa oli irrota ennen saunaan pääsyä ja sen korjattuani ja saunottuani oli saunan puinen kahva myös jäädä käteeni. Isäni kauan sitten lahjoittama pienehkö työkalusalkku tuli jälleen hyötykäyttöön, mutta pitäisikö hankkia myös hopearisti ja pyhää vettä? Raamattu löytyy, mutta senkin olisi varmaan hyvä olla nahkakantinen latinankielinen painos.
 
Isäni väitti aikoinaan syyksi tähän sitä, että ilmojen kylmetessä hyönteiset alkavat hakeutua eristeisiin suojaan, ja talitiaiset käyvät niitä sieltä sitten nokkimassa.
Minun äitini taas sanoi että linnut luulevat eristeitä lahopuuksi ja lahopuussa saattaa olla hyönteisiä lintujen ravinnoksi. En kyllä usko että eristeissä mitään ötököitä erityisen runsaasti elelee, mutta lintujen väärinkäsitystä pidän ihan ymmärrettävänä. Joskin se ottaa päähän kun sitä villasippua on pitkin pihaa.
 
Eristeitä saattavat pelmuttaa myös hiiret, jotka pyrkivät sisätiloihin ilmojen kylmetessä. Pientä silppua esim. ikkunoiden ympärillä: hiiret.
 
Jostain olivat vanhemmat ostaneet kunnollisia tulitikkuja, jotka oikeasti syttyivät, ja joissa on oikea tulitikun haju. Niissä on painettuna sinisellä ja mustalla laskettelija, ja askissa lukee isolla СЛАЛОМ ja reunassa pienellä Ф-КА "ПРОЛЕТАРСКОЕ ЗНАМЯ" Г.ЧУДОВО ГОСТ 1820-85 Ц. 6. К.

Lisäksi Wikipediassa on suositeltu artikkeli Suomen presidentinvaali 1956, mutta ei suomeksi vaan saksaksi.
 
Tik. meillä se on nimenomaan talitintii, joka käy parvekkeella eristeitä tuhoamassa ja pitää hirveää meteliä sityä tehdessään. Oven avaaminen saa sen pienen penteleen lentämään tiehensä, mutta vain vähäksi aikaa.

Minun arkeni nyrjähti vähän toissapäivänä, kun päivitin Mariolle joskus vuonna 2008 piirtämääni sukupuuta (siitä puuttui mm. hänen pikkuveljensä) ja sain anopilta lisäinfoa lapsen isänpuoleisista sukulaisista. Kävi ilmi, että yksi sen puolen isoisoäiti oli omaa sukuaan Laitinen. Tähän asti olen elänyt siinä uskossa, ettei minulla ja lasten isällä ole ainakaan kirkonkirjoilla osoitettavia sukulaissuhteita, koska hänen sukunsa on tiukasti Karjalasta ja se taas on suunnilleen ainoa Pohjanmaan eteläpuolinen paikka, jossa minulla ei ole sukujuuria. Nyt sitten hänenkin sukupuussaan kummittelee joku Laitinen, kun tiedän, että omat vanhempani ovat toisilleen sukua nimenomaan Laitisten kautta. Onneksi se on sentään sen verran iso suku ("savolainen mahtisuku", sanoi eräs lähde), että tuskin ollaan kovin läheisessä sukulaissuhteessa. Toivottavasti...
 
Kuten sanottua, "Savolainen mahtisuku". Ja väestörekisterinkin perusteella sen verran yleinen sukunimi, että aika kaukaa varmaan saisi oikeasti lähteä minkäänlaista sukuyhteyttä hakemaan. Mutta vanhempani tosiaan aikoinaan istuivat keittiön pöydän ääressä juttelemassa suvuistaan, ja sitten tajusivat yhtäkkiä molempien suvuissa olevan samoja Keski-Suomen Viitasaaren savolaisperäisiä Laitisia. Siksi tuli vähän nyrjähtänyt olo, kun miehenkin suvusta löytyi yllättäen samaa sukunimeä noinkin lyhyen sukupolviketjun takaa.
 
Se tunne, kun luulet meneväsi tapaamaan sairaalaan lääkäriä ja keskustelemaan mahdollisista toimenpiteistä, ja hetken päästä makaatkin veitsen alla ja sinulle suoritetaan elämäsi ensimmäistä leikkausta. Mun eka kommentti huoneeseen mennessäni oli: "Ai mitä, leikataaks mut tänään????" :D
 
Kävin Mushun kanssa kaupassa ja oven ulkopuolella notkui joukko paikallisia pulsuja pullojensa kanssa. Kaupassa muffinihyllyn kohdalla sain päähäni ostaa paketin muffineita jotka kaupasta poistuttaessa annettiin näille laitapuolen ihmisille ihan vain ilahduttaakseni heitä. Nyrjäyttävää se oli siksi että yleensä vältän ottamasta kontaktia vieraisiin ihmisiin ja varsinkin sellaisiin joilla on kädessä alkoholia sisältävä pullo. Toivottavasti heidänkin arkensa nyrjähti edes hiukan.
 
Aina välillä kuulee, että joku ehdotus on ristiriidassa perustuslain kanssa. Tänään radiossa joku haastateltava sanoi, että alkoholilain uudistus on oikeastaan perustuslainvastainen. Uudistuksessa sallitaan aiempaa korkeampi alkoholipitoisuus ruokakaupassa myytävissä alkoholijuomissa ja tislatusta alkoholista valmistettujen juomien myynti ruokakaupoissa. Koska tämä lisää hänen mukaansa alkoholin kulutusta ja sen aiheuttamia terveyshaittoja, on uudistus ristiriidassa perustuslain kanssa. "Julkisen vallan on (– –) edistettävä väestön terveyttä." (Perustuslaki 19 §)
 
Ilmeisesti mainostajien algoritmit ovat havainneet, että tienaan nykyään ihan kivasti, sillä minulle alettiin mainostaa Facebookissa Kirkkonummen K-markettia. En ole edes koskaan käynyt Kirkkonummella.

Algoritmit ovat kyllä muutenkin välillä pelottavia. Pari viikkoa sitten sain Marabou-mainoksen välittömästi sen jälkeen, kun olin maininnut sen Whatsapp-keskustelussa - jonka siis pitäisi olla täysin yksityinen, eikä sieltä pitäisi valua tietoa yhtään minnekään.
 
Algoritmit ovat kyllä muutenkin välillä pelottavia. Pari viikkoa sitten sain Marabou-mainoksen välittömästi sen jälkeen, kun olin maininnut sen Whatsapp-keskustelussa - jonka siis pitäisi olla täysin yksityinen, eikä sieltä pitäisi valua tietoa yhtään minnekään.

Tee tästä skandaali.
Laita kaksi bottia juttelemaan keskenään satunnaisista aiheista.
Tee ohjelma, joka automaattisesti vertaa saatujen mainosten sanoja bottien käyttämiin sanoihin.
Jos bottien satunnaisissa sanoissa ja mainosten sanoissa on vahva korrelaatio, niin yksityisyyttäsi on loukattu.
 
Algoritmit ovat kyllä muutenkin välillä pelottavia. Pari viikkoa sitten sain Marabou-mainoksen välittömästi sen jälkeen, kun olin maininnut sen Whatsapp-keskustelussa - jonka siis pitäisi olla täysin yksityinen, eikä sieltä pitäisi valua tietoa yhtään minnekään.

Minulle tarjotaan Lärväläpyskässä kavereiksi ihmisiä, jotka olivat samassa työpaikassa ja saman esimiehen alaisuudessa kanssani 8 vuotta sitten. En ole ollut heihin yhteydessä työpaikan ulkopuolella mitenkään. Ymmärtäisin, jos niitä tarjouksia olisi ensin tullut vaikka sata väärää, mutta noin kolme neljästä on osunut suoraan oikeaan. Notta heippa ja huomenta vaan isoveli, kuis valvoo?
 
Elämässäni on jo pitkään pyörinyt epätavallisen usein numero 42. Se ilmesty joka paikkaan, numeroni on sattumalta aina 42, loksuni numero on 142, kilpailijanumeroni Voice kidsissä oli 142. Kaikki on 42. Tänään kun oli tylsää puhuin Sirille:
Minä: "What is the meaning of life?"
Siri:"42"
Minä: (shokissa) "why do you think 42 is the meaning of life?"
Siri: "I cant answer that. Ha ha!"

En ole puhunut Sirille tästä ilmiöstä ikinä.
 
Siri on selvästi lukenut Douglas Adamsinsa. Kirjassa (alunperin kuunnelmassa) Linnunradan käsikirja liftareille rakennettiin huippuälykäs tietokone nimeltään Syvämiete ja sille esitettiin kiperä kysymys: "Mikä on lopullinen vastaus perimmäiseen kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta muusta sellaisesta?" Aikansa mietittyään Syvämiete kertoi vastauksen, jonka jo tiedätkin.
 
Elämässäni on jo pitkään pyörinyt epätavallisen usein numero 42

Lainauksissa esitetyn lauseen voi ymmärtää kahdella tavalla:
1. Lauseen esittäjästä tuntuu että jokin numero toistuu epätavallisen usein hänen elämässään.
2. Jokin numero toistuu epätavallisen usein hänen elämässään.

Esimmäimmäisellä tavalla ymmärrettynä lause on helppo uskoa, koska kyseessä on tunne ja tunteen olemassa olon todentamiseen riittää se että ihminen ilmoittaa tuntevansa niin.
Tunteen syntyä voisi selittää sillä että jos ihminen antaa erityisen merkityksen jollekin numerolle, niin tämä numero tulee silloin huomatuksi tietoisesti kaikkien niiden numeroiden joukosta, jotka ihmistä päivittäin ympäröivät.
Koska merkityksellinen numero tulee helpommin havaituksi tietoisesti, syntyy tunne että merkityksellinen numero esiintyy useammin maailmassa kuin ne vähemmän merikitykselliset numerot, joiden näkeminen ei johda niin usein tietoiseen havaintoon.
Ihminen joutuu suodattamaan suuren osan aistihavainnoistaan niin, että vain pieni osa päätyy tietoiseen käsittelyyn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Von_Restorff_effect
https://en.wikipedia.org/wiki/Bizarreness_effect

Toisella tavalla ymmärrettynä lause on vaikeampi uskoa ja/tai todistaa oikeaksi tai vääräksi.
Ainoa tapa todentaa väitteen paikkanssapitävyys olisi tallentaa teknisesti kaikki numerot, jotka ko. ihmistä ympäröivät.
Jälkikäteen tallenteesta saisi jakauman jolla kukin numero esiintyy.
Jos epätavallisen usein esiintyväksi koettu numero ei teknisen tallenteen perusteella toistu kovinkaan usein, niin voidaan ajatella että kyseessä oli psykologinen harha.
Jos epätavallisen usein esiintyväksi koettu numero toistuu usein myös teknisen tallenteen perusteella, niin pitäisi vielä tietää mikä on "normaali" esiintymistiheys kyseiselle numerolle.
Ja pitäisi myös määritellä miten paljon esiintymistiheyden pitäisi poiketa "normaalista" jotta sitä voitaisiin objektiivisesti pitää "epänormaalina".
Voisi kuvitella että maailmassa numero 1 tulisi vastaan useimmin kuin muut, koska asioita on tapana numeroida juoksevasti alkaen numerolla 1.
Tällä logiikalla maailmassa esiintyvien kokonaislukujen esiintymistaajuus pienenisi numeron kasvaessa.
Täällä internetissä numeron 42 "normaali" esiintymistiheys on varmasti suurempi kuin esim. numeroiden 41 tai 43, koska Linnunradan käsikirja liftareille on tehnyt numerosta 42 meemin, joka leviää.
 
Ylös