Asunto ja sen etsiminen

Olen kyllä keväällä muuttamassa jonnekin, mutta en vielä osaa sanoa minne. Ereinionin tarjous olisi ihan houkutteleva (ehkä vähän lähellä keskustaa) jos olisin tulossa Tampereelle. Mutta tosiaan en yhtään tiedä minne olen menossa. Pikkuhiljaa varmaan pitäisi alkaa edes suunta olla selvillä että osaan varautua ja alkaa katsella töitä oikeasta suunnasta. Ja se että olen tottunut elämään niin leveästi että sopeutuisinko ihan yksiöön :roll:
 
Jaamar sanoi:
Olen kyllä keväällä muuttamassa jonnekin, mutta en vielä osaa sanoa minne. Ereinionin tarjous olisi ihan houkutteleva (ehkä vähän lähellä keskustaa) jos olisin tulossa Tampereelle. Mutta tosiaan en yhtään tiedä minne olen menossa. Pikkuhiljaa varmaan pitäisi alkaa edes suunta olla selvillä että osaan varautua ja alkaa katsella töitä oikeasta suunnasta. Ja se että olen tottunut elämään niin leveästi että sopeutuisinko ihan yksiöön :roll:

Ei, en anna lupaa. Mihinkään täältä muuta! Smialin sydän ja sielu. Ja Eddietäkin tulee ikävä.
 
Minä kyllä suosittelen Tamperetta. Vietin siellä yhdeksän onnellista (heh) vuotta. Alkuun oloni oli erittäin yksinäistä, mutta sitä haittaa ei sinulla olisi. Aktiivikontulaisia vilisee Tampereella ja smial Morel ottaa aina uusia jäseniä.

Tampere on sopiva kaupunki. Helsinki on liian suuri, Turku liian turkumainen ja Oulu samanaikaisesti liian pohjoisessa ja etelässä.
 
Tampere vaan voi olla aika shokki näin metsässä kasvaneelle joka tuskailee välillä jo Taavetin vilkkautta. Mutta tokihan siinä varmaan tottuisi.
Ja tosiaan vähän pakko muuttaa kun työt loppuvat. Ja toisaalta haluan myös nähdä vähän muita paikkoja.
Millaiset vuokrat Tampereella yleensä on? Ja miten helposti sieltä saa vuokrattua pieniä kaksioita tms.?
 
Tampere on oikeastaan aika pikkukaupunkimainen. Itsekin asun metsän ja järven vieressä rauhaisalla alueella alle 3 km keskustasta. Pieniä kaksioita lienee tarjolla, vuokrataso on Helsinkiä selvästi alempi, mutta käsittääkseni Suomen korkeimpia kuitenkin. (Että ehkä kannattaa harkita tilavaa yksiötä vaihtoehtona myös?) Käsittääkseni 450-550 € voisi olla lähelle osuva arvaus pienen kaksion kuukausivuokrasta. Keväällä voi olla asuntoja enemmänkin tarjolla, mutta käy katsomassa etuovi.com ynnä muut sivustot.

Nimim. suht onnellinen tamperelainen jo kahdeksatta vuotta

(Muoks. Piti vähän nostaa tuota hinta-arvaustani, kun käväisin etuovi.comissa)
 
Tampere taitaa kuitenkin olla edullisempi paikka asua kuin Oulu etenkin jos nuo ovat etuoven hintoja. Itse asun PSOAS:n kaksiossa ja maksan vuokraa autopaikan kanssa 412 euroa kuussa. Kaverini asuu yksiössä, joka on kymmenisen neliötä pienempi kuin tämä minun asuntoni ja hänen vuokransa on (muistaakseni) 360 euroa/kk. Toisaalta tännehän tunkevat kaikki pohjoisen tulevat insinöörit eli ei se ole kummakaan, että kaupunki käy ahtaaksi. :)
 
No joo, halvin kaksio vuokraovi.comissa näkyy olevan 400 € ja toiseksi halvin 550 €... Pieni kaksi on mielestäni alle 50 m2, ja sellaisia näyttäisi olevan vain ydinkeskustassa jossa 48 m2:sta pyydetään 630 €/kk.

Otan takaisin kaikki pahat puheeni opiskelija-asumisen kallistumisesta.
 
No yksiötä en mielellään ota koska haluan selkeästi erillisen tilan nukkumista varten. Tosin kunhan tämä vaade täyttyy niin en muuten kaipaa niin paljoa tilaa. Ja yli 400e vuokra ei käy jos en saa parempaa palkkaa kuin nyt. Harmi, mutta tämä taitaa karsia Tampereen aika hyvin. Tai sitten pitäisi luopua autosta. Jota en kyllä välttämättä kaupungissa muutenkaan pitäisi. Ja ydinkeskusta ei missään nimessä käy. Taidan olla turhan vaativa...
 
Jaamar, kannattaa joka tapauksessa katsella itse kaikkia vaihtoehtoja kuin tämän keskustelun perusteella päättää. Tampere on aika kiva paikka. Mutta, käytännössä jos haluat vuokrata kaksion alle 400 €:lla, sellainen löytyy joko kaukaa keskustasta isommassa kaupungissa, tai pienestä kaupungista. Uteliaisuuttani kävin katsomassa, ja alle 400 € kaksioita löytyi etuovi.comin hausta Suomessa 52, eli kyllä niitä on. :) Ensimmäiset niistä ovat Oulussa, Helsingissä, Jämsässä, Anjalankoskella, Kokkolassa, Lapualla, Raisiossa ja Turussa.
 
Tulipahan muuten mieleen että välillä työpaikankin kautta voi saada asunnon. Kaikilla virastoilla ei ole työsuhdeasuntoja, mutta Helsingissä ainakin sosiaalitoimella sekä terveystoimella on. Olen itsekin ajatellut sellaiseen vaihtamista kunhan löydän sopivan kokoisen ja sijainniltaan hyvän kämpän. Vuokrat ovat alle 10euroa/neliö eli reilusti kaupungin vuokrakämppiä matalampia. Työkaverini maksaa esim. 33neliön yksiöstään 290e/kk. Hänen kertomansa mukaan niitä myös saa melko helposti, hän on kuulemma saanut joka kerta kun on halunnut. Saatavuus tietysti riippuu kaupungista ja siitä mitä hakee...

Kyllähän tämä nykyinen asuntonikin on erinomainen mutta työpaikan kautta saisin samaan hintaan isomman kämpän joten jos hyvä yksilö kävelee vastaan niin varmasti vaihdan. ;)
 
Minä olen hiljalleen selaillut Kuopion ympäristön tarjontaa omistusasunnoista. Hinta/etäisyys vaikuttavat luultavasti eniten, en mielelläni muuta kaupunkiin, joten lähikuntia silmällä pitäen. Omakotitaloasuminen houkuttaisi kaikkein eniten, mutta pitänee tehdä muutamia kustannuslaskelmia ennenkuin harkitsen sitä vaihtoehtoa tosissani (Mikäli tämä vaihtoehto onnistuisi, niin tiedä vaikka innostuisin järjestämään miittiä! [Tosin minen ole ollut yhdessäkään itse, mutta ajatus kiehtoisi.]). Ja tietysti opiskelupaikan on oltava varma, ennen asunnon ostamista, sepä vasta harmittaisikin, jos ehtisi ostaa asunnon, enkä saisikaan opintopaikkaa. Kun kuitenkin se olisi sitten pidettävä vähintään se kaksi vuotta. Mutta katsellaan. Ajatuksia sisustamisen ja mahdollisen remontin suhteen on jo kyllä enemmänkin kuin pitäisi :D
 
Phuff. Tyhjensin koko toissayön kämppääni saadakseni sen kuntoon alivuokralaista varten. Kaikki tavarat eivät menneet edes kahteen kellarikomeroon ja kirjoituspöydän lukittaviin laatikkoihin, vaan pari pahvilaatikkoa piti jättää sängyn alle. Ja lisäksi minulla on matkatavaroina matkakassi, olkalaukku, reppu, jätesäkki täynnä vaatteita sekä yhdeksän (9) kassia tavaroita. [Oletan, etten palaa Treelle kuin vasta syksyllä, joten tavarat ovat niin vaihtoa kuin kesääkin vaten.] Että kolmenkymmenen neliömetrin kämppään voi mahtua tavaraa. Huonekalut sai onneksi jättää paikoilleen.
 
Ylös