John Titor - Aikamatkustaja vai huijari?

Päässä pyörii.

Jos siis tuleva minäni pelastaisi minut, tulevan minän tulisi tietää, että minut pitää pelastaa. Teknologian pitäisi olla silloin myös tarpeeksi kehittynyttä, jotta minut voitaisiin pelastaa. Eli jos tulen nyt itseni pelastamaksi ja tiedän sen, tiedän, että elinaikanani aikakone keksitään? :p

Vai voisiko tuleva minäni pelastaa minut, ilman että itse sitä huomaisi? Singahtelisiko aika-avaruudessa minuja pelastelemassa minua eri tilanteissa, mutta nämä minät eivät itse kuitenkaan varsinaisesti olisi mistään ajasta, tai ainakaan missään ajassa en tietäisi pelastavani itseäni?

Tässä alkaa mennä hieman minät jo solmuun.Minäminäminä, minäminäminäminä .... mitä siitä jää, kasa lihavia luurankoja..... :roll:

Kröhm, niin. Vielä yksi: tietääkö aikamatkustaja palattuaan menneestä olleensa siellä ja palaako hän täsmälleen samaan paikkaan, niin ettei edes näytä siltä, että hän olisi ollut jossain (jos nyt ajatellaan niin alkeellisesti, että aikakone olisi jokin pikku koppero johon mennään seisomaan ja psiuh vaan huiskaistaan aikojen halki viisareiden pyöriessä hurjaa vauhtia... :lol: ) ?
 
Ringlad sanoi:
Jos siis tuleva minäni pelastaisi minut, tulevan minän tulisi tietää, että minut pitää pelastaa. Teknologian pitäisi olla silloin myös tarpeeksi kehittynyttä, jotta minut voitaisiin pelastaa. Eli jos tulen nyt itseni pelastamaksi ja tiedän sen, tiedän, että elinaikanani aikakone keksitään?

Täsmälleen näin. Ja jos tunnistat tulevan minäsi itseksesi, tiedät, että sinulla on duunia menneisyydessä. :)

Ja jos et tunnista tulevaa itseäsi itseksesi, menet varmasti menneisyyteen tekemään jotain muuta, jolloin huomaat entisen itsesi olevan vaarassa ja pelastat hänet. Ja pelastustapahtuma on täysin sama kuin se, jolla sinut aiemmin pelastettiin, ovathan tuleva itsesi ja sinä itse täysin samoja henkilöitä.

Ringlad sanoi:
Kröhm, niin. Vielä yksi: tietääkö aikamatkustaja palattuaan menneestä olleensa siellä ja palaako hän täsmälleen samaan paikkaan, niin ettei edes näytä siltä, että hän olisi ollut jossain

Hmm. Hän voinee itse valita, mihin hetkeen hän palaa, vaikkapa aikaan sekunnin hänen menneisyyteen lähtönsä jälkeen. Paikka lienee sama, mistä kohtaa hän lähtee palaamaan tulevaan aikaan. Uskon hänen myös tietävän olleensa menneisyydessä, miten ei muistaisi?

Tosin nykyteknologian kehitys huomioonottaen varmaan keksitään aikakoneita, joilla pystyy valitsemaan myös paikan, mihin aikamatka sijoittuu. :wink:
 
Daer, teoriassasi on eräs mielenkiintoinen sivuvaikutus... Koska historia on jo muovautunut aikamatkojen pohjalta, tulevaisuudesta on ollut pakko tehdä ne matkat, koska muuten tiettyjä tapahtumia ei olisi tapahtunut ja historia olisi erilainen, joten aikamatkan on tapahduttava, koska se on vaikuttanut siihen, mitä nykyisyydessä on ja jos se jäisi tapahtumatta, menneisyys muuttuisi. Huh, tuota oli vaikea selittää. Ymmärsitkö, mitä ajoin takaa? Eli siis meidän on pakko lähteä aikamatkalle, joten tulevaisuus on osittain tavallaan säädelty. :wink:
 
Niin. Ja koska aikamatkan vaikutus on näkyvissä, on varmaa, että se myös jossakin vaiheessa tehdään.
Ihmeellistä, vai mitä? 8)
 
Ja ikävää tässä on se, että se tavallaan lisää hiukan kohtalonuskon mahdollisuutta. Äh, kun väsyttää. Mutta jännittävä ajatus kyllä. Ei siis ole mahdollista, että aikamatkustaja ei lähtisikään, jos seuraukset olisivat jo olemassa, vai?
 
Monimutkaista. Melkein ylittää käsityskykyni, mutta ei sentään aivan. Selvä, ilmeisesti tepria yksi on sitten oikeassa, ellen keksi uutta vastaväitettä. :D Täytyy ponnistella ankarasti.... :wink:
 
Uusi ajatus, tai sitten ei:

Olettakaamme, että aikamatka on tavallinen matka jolla on alkupiste aikajanalla (tiedä tiedän että koko käsite on vanhentunut, mutta silti käytän siätä paremman puutteessa). Tähän asti on helppo ymmärtää.
Mutta, vaikka ajassa siirryttäisiin taaksepäin vaivaiset viisi minuuttia, ei aikamatkaaja millään voisi löytää sieltä itsensä näköistä tyyppiä, eli siis mennyttä itseään. Tämä johtuu siitä, että ei voi olla olemassa "samaan aikaan" useita samoja ihmisiä. Aikamatkaajalle menneisyys on siis samanlainen, sieltä vaan puuttuu hän itse (Tai siis häntä ei sieltä löydy niin kauan kuin hän viipyy aikamatkallaan).
Sama pätee kaikkeen materiaan. Eli, jos lähetetään arpakuution kokoinen puupalikka aikamatkalle viisi minuuttia menneisyyteen, samaan paikkaan kun missä se viisi minuuttia sitten oli, me emme huomaisi yhtään mitään tapahtuneen! Tosiasiassa puupalikka kuitenkin vaihtuisi, viisi minuuttia vanhempaan.
 
Siis entinen minäsi katoaa olemattomiin, jos teet aikamatkan aikaan, jossa olet itse olemassa?! Otappa huomioon, että sinä itse olisit kadonnut aikaisemmin johtuen tulevan minäsi aikamatkasta. Ja miten yleensäkään voisi olla mahdotonta olla kaksi samaa henkilöä samaan aikaan?

Oman näkemykseni mukaan kaksi samaa henkilöä voi hyvinkin olla samaan aikaan olemassa, mutta jossakin vaiheessa toisen on mentävä menneisyyteen tehdäkseen samat asiat, jotka hänen tuleva itsensä on jo omalta osaltaan hoitanut. Aiempi joutuu tekemään saman siksi, että he ovat samoja henkilöitä. Aiemman mentyä hoitamaan duuniaan menneisyyteen myöhempi on jälleen sitten ainoa itsensä, ja elämä jatkuu.
 
Daeron sanoi:
Ja miten yleensäkään voisi olla mahdotonta olla kaksi samaa henkilöä samaan aikaan?

Mietipä termodynamiikan ensimmäistä pääsääntöä. Energiaa ei voi hävitä minnekään, eikä sitä voi tulla tyhjästä lisää. Nythän materia on myös eräänlaista energiaa. Tällöin aikakoneesta ilmestyvä aikamatkaaja rikkoisi tuota sääntöä vastaan, ellei samassa hetkessä "entinen minä" lakkaisi olemasta...
Samalla tavoin ilmamolekyylit aikakoneen sisällä aiheuttaisivat sen, että maailmasta katoaisi samalla hetkellä ilmaa eri paikoista. Ja miksei myös aikakone itse, eli aikakoneen atomit "katoaisivat" menneisyydestä, missä ne ikinä sillä hetkellä olivatkaan.
Parempi olisi tietysti puhua "siirtymisestä" kuin varsinaisesta katoamisesta.
 
Se energiahan ei edes tule tyhjästä, vaan tulevaisuudesta. Ja mielestäni varmaa on vain se, että kaksi samaa henkilöä ei voi olla ikuisesti samaan aikaan yhteen menoon olemassa aikamatkan kautta.
 
Daeron sanoi:
Se energiahan ei edes tule tyhjästä, vaan tulevaisuudesta. Ja mielestäni varmaa on vain se, että kaksi samaa henkilöä ei voi olla ikuisesti samaan aikaan yhteen menoon olemassa aikamatkan kautta.
Daer, aika ei ole konkreettinen, eli tulevaisuus ja menneisyys eivät ole erillisiä paikkoja. Sikäli Puolhaltijas on oikeassa.
 
En väittänytkään tulevaisuutta ja menneisyyttä eri paikoiksi. Siis: menneisyyteen tuleva itsesi on täysin sama henkilö, heitä vain on kaksi. Ja mielestäni maailmankaikkeus ei laske yhtä energiakappaletta kahdeksi, jos kysymys on vain aikamatkasta, toisin kuin esim. kloonien tapeuksessa.
 
Daeron sanoi:
En väittänytkään tulevaisuutta ja menneisyyttä eri paikoiksi. Siis: menneisyyteen tuleva itsesi on täysin sama henkilö, heitä vain on kaksi. Ja mielestäni maailmankaikkeus ei laske yhtä energiakappaletta kahdeksi, jos kysymys on vain aikamatkasta, toisin kuin esim. kloonien tapeuksessa.
Mutta koska aika on samaa kappaletta, et voi olla sekä menneisyydessä että tulevaisuudessa, koska on vain yksi sinä.
 
En itse luokittelekaan heitä kahdeksi, vaan yksinkertaisesti samoiksi henkilöiksi. Siis: henkilö ei kertaannu kahdella, vaan sama tyyppi on vaan tullut takaisinpäin ajassa.

Mutta ei tuokaan teoria niin järjettömältä kuulosta. Siis pointtisi on, että aikamatka on ikään kuin ajan kelausta? Entäpä jos menet ajassa taaksepäin aikaan ennen syntymääsi? Silloinpa ei ainakaan ole toista sinua härnäämässä ajan kulkua.
Minun teoriani sekoitettuna sinun teoriaasi menisi kai jotenkin näin: siirryt pois maan päältä siksi aikaa, kun "tuleva itsesi" käy menneisyydessä samassa ajassa, missä itse olet ollut olemassa, kunnes palaa tulevaisuuteen, jolloin siirryt takaisin maailmaan. Sitten itse aikamatkatessasi menneisyyteen olet itse "tulevan itsesi" osassa, ja "entinen itsesi" siirtyy pois.
Näin siis esimerkiksi.
 
Aivan. Minä en osaa yhdistää noin hienosti, mutta tuota kutakuinkin hain takaa. En vain ole mikään nero, joten aukkokohtia voi olla. :D
 
Tuossa on se ongelma,että meistä katoaa koko ajan atomeja ja uusia tulee tilalle.
Mistä menneisyys tietää mitkä atomit muodostavat kokonaisuuden "sinä" tulevaisuudessa?

Olen kuullut epämääräisen väitteen että ajassa voisi siirtää asioita joissa ei ole informaatiota.
Sitten vain tekee aikakoneen viereen pommin,joka laukeaa kun siihen tulee tietty kvantti.
Sitten vaan aikakone löllii sanotaan viikon missä on ja sitten lähettää parin päivän taakse sellaisen kvantin.
Ja kun se kvantti menee paikkaan,niin pommi räjähtää tuhoten aikakoneen joka ei näin voi lähettää sitä kvanttia....


Äh.
Keksimalli on ainut toimiva.
Maailmankaikkeus on keksi,ja siinä vaan mennään eri murusta toiseen.
Se paikka missä itse olet ei muuta keksin rakennetta.
 
Ylös