Joulu - rentoutumisen vai stressin juhlaa?

Siis en ole varma kuuluuko tämä tänne, mutta 'here we go!'

Eli kulutatko joulusi rentoutumiseen vaiko stressiin?
---------------------
Meillä taitaa olla ihan 50/50. 1. Aluksi stressataan ja siivotaan hullun lailla, sitten aatto aamuna stressataan ehditäänkö tänä jouluna mummolle ajoissa syömään (ei ole vielä tapahtunut, mutta kun tapahtuu on maailman 158 ihme 8) ). 2. Sitten siellä mummolla sa oiikeiin kivasti rentoutua ja puoli tuntia ennen lähtöä aletaan stressata lumisadetta ja tien yleistä kuntoa. 3. Puolen tunnin päästä mie ja miun serkku tehää selväks että ollaa vielä tunti

(väliaikatiedote:kuka joutuukaan kuskiksi hermoilee koko loppuajan :roll: )

ja kun tunti on kulunut aloitamme lähtemään. 4. Ovelle pääsyyn menee puoli tuntia, 5. oven avaamiseen vartti. 6. Ovella keskustellaan kymmenen minuuttia, pihalla viisi. 7. Autolle kävelyyn kuluu viisi minuuttia, sillä aikaa koko suku vauvasta vaariin kerääntynyt pihalle 8. ja vartin taivuttelu alkaa.. Äitini haluaa koko suvun meille heti kahdeltatoista. 9. Lähtö. 10. Aamulla tajuamme, että vaikka olemme tehneet jouluruokia koko viikon, se ei riitä. 11. Reseptin metsästys alkaa..

Tätä jatkuu sitten vaikka kuinka pitkälle, mutta ehdimme saada aina kaiken valmiiksi.

Stressitön joulu..? Sinäkin varmaan aloit stressaamaan tätä lukiessasi.. Nimittäin miten pitkäksi tämä venyy.. ! :D

------
Sillanrakentaja MUOKS: Siirsin Majataloon.
 
Minä kuulun niihin, joiden joulu kuluu rauhallisesti ja stressittömästi. Olen saanut sen tarttumaan muihinkin perheessäni ja he ovat oppineet arvostamaan sitä. Kaikkea ei tarvitse tehdä niinkuin pitää vaan niinkuin me itse haluamme.
Jouluaatto on varattu vain ja ainoastaan meidän yhdessäololle. Varmaan ainut hetki koko vuonna kun koko perhe on todellakin koolla. Haudoilla käynnit ruuhkassa ja sukulaisten vierailut saavat odottaa myöhempään. Teemme yhdessä ruokaa, tavallisesti katsomme jonkun elokuvan ja kävelemme pikkuveljen kanssa läheiselle kunniahaudalle läpi hiljaisen kaupungin.
Minulle joulu on juhlista jaloin.
Kuullostaa pahalta, mutta aloitan aina joululahjojen keräilyn jo heti seuraavan vuoden puolella alesta. Minusta ei ole mitään järkeä ostaa pakon edessä kaksi viikkoa ennen joulua juosten kieli vyön alla kaupasta toiseen vaan jos eteeni sattuu jotain sopivaa vuoden aikana niin ostan sen ja piilotan arkkuuni.
Osan leipomisista ja muista teen jo etukäteen, jottei kaikkea tarvitse tehdä edellisellä viikolla paniikissa. Esimerkiksi joulusinapin tein viime viikolla, tein myös sähköpostilla lähetettävän joulukalenterin ystäville ja ajattelin ensi viikolla paistaa piirakoita pakkaseen.
Tärkeintä tässä on kuitenkin, että teen näin koska nautin siitä ja joulunodotuksesta. Joku joulu jos tuntuu siltä etten jaksa panostaa syömispuoleen tai koristeluun samalla tavalla kuin tänä vuonna, voin sen jättää tekemättä, koska tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo, muu on vain ylimääräistä kuorrutusta. :)
 
Ruby sanoi:
Minulle joulu on juhlista jaloin.
Kuullostaa pahalta, mutta aloitan aina joululahjojen keräilyn jo heti seuraavan vuoden puolella alesta. Minusta ei ole mitään järkeä ostaa pakon edessä kaksi viikkoa ennen joulua juosten kieli vyön alla kaupasta toiseen vaan jos eteeni sattuu jotain sopivaa vuoden aikana niin ostan sen ja piilotan arkkuuni.
Tärkeintä tässä on kuitenkin, että teen näin koska nautin siitä ja joulunodotuksesta. Joku joulu jos tuntuu siltä etten jaksa panostaa syömispuoleen tai koristeluun samalla tavalla kuin tänä vuonna, voin sen jättää tekemättä, koska tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo, muu on vain ylimääräistä kuorrutusta. :)

Juuri näin. Minulla oli suurin osa lahjoista hankittuna jo elokuussa. Alennusmyynnit ovat oiva paikka miettiä joululahjoja, vaikka tammikuussa. Sen lisäksi, että tavara myydään alennushinnoin voi alekorista löytyä vaikka mitä jännitävää, mitä ei näin joulusesongin aikaan välttämättä löydä. Niin ja kun lahjatkin ovat ajoissa hankittu, on yksi syy lisää olla stressaamatta.
Myös meidän perheen joulu on hyvin stressitön. Mitään ei tehdä siksi, että jouluna on nyt pakko olla sitä ja sitä, vaan teemme ne asiat joita haluamme. Jouluumme kuuluu mukavia ja joitain todella vanhoja perinteitä, jotka ovat periytyneet monta sukupolvea. Sellaisista haluaa pitää kiinni. Noiden perinteiden ajatteleminen saa jotenkin rauhoittumaan. Joka vuosi ei jaksa jynssätä kaikkia kaappien nurkkia ja tehdä kauheaa määrää ruokaa ja silloin kun ei jaksa ei niitä myöskään tarvitse tehdä.

Ja tässä pieni muistutus Martta-liitolta: Siivoa komerosi, jos aiot viettää joulusi siellä.
 
Ruby sanoi:
Kuullostaa pahalta, mutta aloitan aina joululahjojen keräilyn jo heti seuraavan vuoden puolella alesta. Minusta ei ole mitään järkeä ostaa pakon edessä kaksi viikkoa ennen joulua juosten kieli vyön alla kaupasta toiseen vaan jos eteeni sattuu jotain sopivaa vuoden aikana niin ostan sen ja piilotan arkkuuni.
Jospa osaisikin olla noin suunnitelmallinen... minä yleensä muistan joululahjat ensi kertaa joulukuun alussa, panikoin vähän ja pakotan koko asian pois mielestäni. Ja sitten ne iskevät mieleen jossain 15. päivän tienoilla uudestaan. On tainnut parikin joulua mennä niin, että minulta ei kukaan ole saanut lahjan lahjaa, kun en vain ole paniikinkaan iskiessä keksinyt yhtikäs mitään. Perfektionismia on kuitenkin sen verran, etten nyt ihan mitään täysin älytöntäkään viitsi lahjaksi antaa, ja kaikkinaiset kädentaidot ovat pakkasen puolella :p
 
Tänään Tullintorilla kävellessäni muistin mikä joulussa aivan erityisesti ärsyttävää: musiikki. Vuodesta toiseen samat biisit soivat radiossa ja tavarataloissa. Onneksi jouluostokset on jo tehty ja radion pidän visusti kiinni, niin hermot saa rauhan.

Sitten ärsyttää joulurauhan julistaminen Turusta :yuck: ja itsenäisyyspäivän juhlallisuudet. En takuulla katso televisiosta Linnan-juhlia. Ja jouluruokaankin alkaa hiljalleen kyllästymään, samaa safkaa on joutunut syömän viimeiset 25 vuotta joka joulu.

Onneksi sentään jouluna ei ole koulua tai mitään pakollisia menoja niin voi keskittyä työntekoon: opiskeluun; lukemiseen ja väitöskirjan kirjoittamiseen. :)
 
Soittelin veljen kanssa tänään ja päätimme viettää ensi viikolla piparinpaistoillan. Itse en pipareista paljon perusta, mutta jos sillä verukkeella saan kiireisen 18-vuotiaan luokseni iltaa viettämään, niin siinä tapauksessa piparit ovat parasta mitä tiedän!
Jossain vaiheessa keskustelua päätimmekin tehdä piparitalon. Hieman myöhemmin tuloksena olikin jo kilpailu, jossa kumpikin tekee omansa. Hieno huomata rock-uskottavasta pikkuveljestä vielä tämän verran lapsenmielisyyttä ja innostusta kun vähän potkii.
Joulu on hieno tekosyy. :)

P.S. Päätin jo tehdä piparilinnan, en taloa. Joten voittoni on varma.
 
Ruby sanoi:
P.S. Päätin jo tehdä piparilinnan, en taloa. Joten voittoni on varma.

Onko tuo linnaohje bongattu Candy King - pusseista? Itsekin tuijottelin sitä tässä männä viikolla, mutta viimevuotisten palaneiden käperryksien takia päätin jättää moisen ainakin toistaiseksi hamaan tulevaan. :)

Meillä joulustressi on saatu suht hyvin aisoihin. Kukaan ei pidä lanttulaatikosta - miksi tilata sitä? Tai mikä pahempaa, miksi tehdä sitä itse? Arvostan toki ihmistä joka viitsii itse väsätä niin koristeet, ruoat kuin lahjatkin, mutta vielä enemmän arvostan rauhallisuutta ja kiireettömyyttä joulussa. Joulupöytäänkään ei ole viime vuosina enää velvollisuudentunnosta läiskitty sitä kamalaa rosollia lipeäkalasta nyt puhumattakaan, vaan ruokavalio on juuri sellainen, kuin kotona on haluttukin. Juhlava kattaus, iloinen mieli ja puuttuva järki kyllä takaavat juhlamielen :grin:
 
Minä rakastan edelleen joulua. En stressaa sitä sen suuremmin - lahjat on jo ostettu (ja kaukaisimmille kavereille lähetetty viime kuun puolessavälissä), minäkin ostelen lahjoja pitkin vuotta aina kun näen jotakin mistä tiedän jonkun tykkäävän. Mieluummin näin kuin paniikissa hiukan ennen joulua. Minä siivoan jouluisin - en nyt mitenkään erityisen paljon, kunhan pyyhin pölyt tauluista sun muista hörhelöistä ja vien matot yöksi ulos ja tamppaan ne (jos siis on pakkasta) - sen verran on tarttunut kotoa mukaan. Jouluruoat voisi minun puolestani unohtaa, en ole mikään ruoanlaittoihminen, mutta peruna- ja porkkanalaatikkoa yleensä teen päivän pari ennen joulua varastoon ja leivon joulutorttuja. ^^ En minä tuosta stressiä ota, tuon verran saa tehtyä ihan mukavasti, ja lopun ajan voikin sitten nauttia yhdessäolosta. ^^
 
Tix sanoi:
Onko tuo linnaohje bongattu Candy King - pusseista?

Siitä se ajatus lähti, mutta ajattelin hieman korjailla sitä minun näköisekseni. En ole koskaan tehnyt piparkakkutaloa taikka linnaa, joten katsotaan kuinka käy. Paljon vain karkkia siihen kylkeen, niin hyvältä näyttää. ;)
 
Piparkakkutaloissa kannattaa mieluummin käyttää sementinä sokerikuorrutusta kuin sulatettua sokeria. Jälki on sievempää, tekeminen on helpompaa ja sokerikuorrutus maistuu paremmalta. Eikä tarvitse pelätä polttavansa itseään.
Minun tekisi mieleni tehdä jotain vähän erikoisempaa tänä vuonna mutta todennäköisesti teen taas mökin. Oikeasti haluaisin kyllä tehdä majakan.
Meidän perheen piparkakkutalo vastuu siirtyi minulle pari vuotta sitten ja rakennelmani ovat edelleen vähän vinoja.
 
Stressiä ja juhlaa... Riippuu vähän. Itseäni taitaa pitkästä aika odottaa stressitön joulu, kun olen kerrankin tajunnut ostaa joululahjat ajoissa. Tämä joulu on sinänsäkin helpompi, kun vanhojen kavereiden, joiden kanssa ei ole tullut vietettyä aikaa moniin vuosiin, kanssa sovittiin, että ei osteta lahjoja, vaan tehdään ainoastaan kortit suurella sydämellä. Viime jouluina kyseinen asia oli ollut varsinainen ongelma, kun henkilöä ei ollut oikein tuntenut enään, mutta silti tuntui siltä, että tuollekin pitäisi varmaan ostaa jotain. Se oli aika tuskaa se. 23. päivänä vielä pyörin kaupoissa, että mitä mä nyt ostan niille :roll:

Joulun juhlallisesta puolesta tykkään eniten niin, että ei ole liian juhlallista tai vakavaa. Tunnen itseni varsin vaivaantuneeksi, jos täysin tuttujen ihmisten kanssa joutuu olemaan liian hienosti, aivan kuin ei olisi ennen tavattukaan.

Mitä muuten tykkäätte itse tehdyistä joululahjoista? Tykkäisin tehdä myös jotain itse, mutta kädentaitoni kaipaavat vielä sen verran treenaamista, että vähemmällehän tuo jää. Paitsi yhdelle kaverilleni painan paitaan jonkun tekstin, mutta onneksi saan osaavan auttajan apua.

Viime jouluna tein piparkakkuhuussin. :) Ja hieno oli
 
Stressi varmaan napsahtaa vielä jossain kohtaa, mutta ainakin toistaiseksi asiat tuntuvat sujuvan melkolailla vanhalla rutiinilla: Joulukortit on ostettu, samoin postimerkit niihin, vanhempien joulukalenteri (jokavuotinen suurprojekti =)) on valmis, samoin taaperoiseni kalenteri, ja miehen karkkikalenteri tuli kerrankin täytettyä ajoissa. Kaikkien joululahjat on suunniteltu ja iso osa jo ostettukin, ja kuusikin on tiedossa. Jossain välissä pitäisi tietty siivotakin ja leipoa ja suunnitella joulunpyhien menu, mutta eiköhän se siitä. Valmistaikinat on keksitty, ruokien puolesta olemme aina olleet yksinkertaisilla linjoilla (joulupuuron sekä tapaninpäivän aterian saamme sitäpaitsi vanhempien luona) ja jos ei kämppä nyt ihan tip top olekaan jouluaattona, niin tuskinpa tunnelmamme siitä kärsii.
 
En yleensä pahemmin stressaa joulusta, joulusiivoukset ja lahjojen ostot tehdään sitten viimeisellä viikolla. Välillä on tosin hieman vaikea keksiä hyviä lahjoja, etenkin vanhemmille. Yleensä lahjojakin ostetaan meidän perheessä kimpassa, esim. saatan ostaa veljen kanssa yhteisen lahjan vanhemmille. Silloin voi ostaa vähän kalliimmankin lahjan, ilman että kustannukset nousevat henkeä kohti. Jos on varaa, niin hyvä vaihtoehto on lähteä ulkomaille joulua pakoon. Muutamia vuosia sitten vietimme perheen kanssa joulua Madeiralla, mikä oli oikein mukavaa. Joulu tosin meni sinä vuonna vähän ohi, koska yli kahdenkymmenen asteen helteessä ei oikein tule sellaista joulun tuntua. :roll:

Tämän vuoden joulu menee pitkälti työn merkeissä, joten en edes ehdi pahemmin mitään jouluvalmisteluja tekemään. Kunhan nyt aattoon mennessä on lahjat ostettu ja piparit leivottu, niin se riittää.
 
En mä jaksa joulusta stressata, joka vuosi on vähän erilainen fiilis, että millä tavalla sitä joulua odottaa. Tänä vuonna ihan innolla, tosin mulla ei kyllä ole rahaa ostaa mitään joululahjoja oikein, ja se vähän harmittaa. Opintotuella kun elää niin hyvä että saa itelleen ruokaa..

Mutta ei meillä lahjat ole koskaan ollut se tärkein juttu. Yhdessäolo ja hyvä ruoka. :)

edit: Mulla on huono omatunto ajatuksesta, etten osta joululahjoja. Käytän sitte vaikka koko opintolainan niihin lahjoihin.. Mä vaan nautin lahjojen antamisesta niin paljon enemmän ku saamisesta. Eli, voitaisko jakaa täällä joululahjavinkkejä myös?
Joka vuosi suurin ongelma on se, että mitä ihmettä isälle joululahjaksi. Äidille ostetaan siskon kanssa ainakin Piano & Ray DVD:nä, ehkä jotain muutakin jos keksitään. Siskolle ajattelin porukoiden kanssa ostaa jostain DVD-soittimen kun sillä ei vielä sellaista ole. Mutta mitä isälle? Ja kavereille en varmaan hirveenä kyllä ostele, parhaalle kaverille ja sen morsiammelle tosin haluan jotain pientä kivaa. Mutta mitä?
Viime vuonna ostettiin isälle Da Vinci -koodi ja sellainen miesten flanellipyjama, josta se tykkäs ihan älyttömästi. Äidille.. hmm, varmaan joku Rammsteinin levy ainaki.

Jakakaa täällä joululahjojanne!
 
Itse pidän joulusta, siihen kuuluu tietynlainen stressi, mutta se stressi ei ole samanlaista kuin esim. kouluun liittyvä. Joulukiireet on mielestäni mukavia, kun tietää että on kiva juhla tulossa. Ja itse jouluaatto on erittäin mukava, etenkin jos sitä pääsee viettämään isovanhempien ja muiden sukulaisten kanssa. Henkilökohtaisesti tahdon viettää aikaa niin paljon isovanhempien kanssa, kun se on mahdollista (asuvat 500km päässä, samoin kuin suurin osa sukulaisistani), ja joulua parempaa aikaa siihen ei löydykään.

Joululahjaksi tänä vuonna teen ystävilleni paidat, joihin painan tekstiä/kuvia. Vanhemmille hankin usein sisarusten kanssa cd:n tai dvd:n. Tänä vuonna ei ole vielä hankittu mitään.
 
Lähdin sitten viime lauantaina kaupungille joululahjaostoksille ja kaikenlaista löysin. Äiti on vanha Rainbow-fani, sille löytyi Rainbowin Best of -levy, iskälle kolmen levyn blues-kokoelma, kaverille + sen morsiolle eräs lautapeli (mitä ne toivoi) ja siskolle jotain kahvijuttuja. Kavereille en ollu aatellu ostaa, mutta Hemtexillä oli niitä kivoja taikapyyhkeitä niin ostin kaikille omat sellaiset. Yllättävän helposti löytyi kaikkea!

Ja löytyihän sieltä itselle Dredgin levy ja Indiskasta ihanan ihana kynttiläjuttu.. Vahingossahan minä.
 
Minäkään en nykyään enää stressaa joulusta. Kun muutin pois kotoa on moni joulusählinki jäänyt sikseen kun ei tarvitse tehdä ruokaa puolelle sukua. Joululahjojen osteleminen joulun alla on kivaa, itseasiassa tykkään pyöriä kaupassa jouluna kun kaikilla on kiire eikä itsellä minkäänlaista stressiä. Tai no ainut stressi rahanpuute kun tekis mieli ostaa kaikille paljon kivoja lahjoja, mutta loppupelissä en jaksa siitäkään stressata.
Jouluaaton vietän vanhempieni luona jotka ovat stressanneet edelliset kaksi viikkoa jouluruokien kimpussa eivätkä tahdo rauhoittua edes aattona... Siinä vaiheessa kun joulurauha julistetaan pitäisi olla kaikki kunnossa, sillä se on se merkki että nyt rauhoitutaan viettämään joulua. Käymme haudoilla, katsomme lumiukon, saunomme ja syömme. Sitten stressataan kun joulupukki tulee. Tai eihän se enää minulle ole stressi kun omat lahjat ostan äitin kanssa kahdestaan, mutta ne vaan paketoidaan muodollisesti ettei lasten silmään näytä että olen ollut tuhma :) Loppu ilta meneekin uusilla leluilla leikkiessä ja videoita katsellessa.

Tämä joulu taitaa kyllä olla hieman toisenlainen. Koirani pitäisi saada pentuja aattona, joten stressaan sitä jo nyt että onnistuuhan kaikki hyvin kun viime pentueelle kävi huonosti. Jouluaaton tänä vuonna taidan viettää koiran kanssa suihkun lattialla synnyttäen pieniä käärylöitä sen kanssa :)
 
Ylös