Joululahjat (ja muutkin lahjat)

Yleensä olen ajoissa joululahjojen suhteen, tänäkin vuonna olen hankkinut jo kolme lahjaa, joiden lisäksi muutama on myös mietitty valmiiksi. Itsetehtyä olisi kiva antaa, mutta muutamana viime vuotena ei vain ole ollut siihen energiaa..

Tänä vuonna älysin purkittaa osan tekemästäni pihlajanmarjahyytelöstä pieniin purkkeihin ja voinkin laittaa niitä sitten joulupaketteihin. Tapanani on ollut myös tehdä lähipiirin talouksiin neilikka-appelsiinit tai piimäkakkua. Ystävälleni, joka inhoaa kaikkea marjaista (eli en voi antaa hyytelöä) aion tehdä netistä löytämälläni ohjeella appelsiinimarmeladia ( ja saan samalla hyvän tekosyyn tehdä sitä myös itselle..). Hänelle aion antaa myös toisen lahjan, koska keksin niin täydellisesti hänelle sopivan lahjan. Se on aika hintava, mutta rakas on ystävänikin, eikä tuollaista sitten joka vuosi anneta. Tiedän hänen siitä iloitsevan ja sen tulevan varmasti kovaan käyttöön eli parempaa käyttöä sille rahalle en keksi:) Eikä hän varma osta sitä itsekään!
Turhaa velvollisuudentunnosta ostettua krääsää vältän, mutta silti kaikille lähipiirissä löytyy jokin lahja. Toisina vuosina enemmän ja toisina vähemmän.
Puoliskolle olen aina halunnut ostaa yhden isomman lahjan. Tänäkin vuonna sellainen löytyi asiaa edes sen enempää miettimättä.
Tuota yhtä poikeusta lukuunottamatta yritän päästä lahjojen suhteen rahallisesti mahdolisimman vähällä, eli suunnittelen suurimman (toivottavasti kaiken) ajoissa etukäteen.

Äidilleni aion koota tänä vuonna hieman erilaisen lahjan. Poltan hänelle erään levyn, joka minulta löytyy, ja josta hän pitää paljon, mutta jota ei oikein ole Suomesta eikä netistä saatavilla. Aion myös kopioida erään runokirjan, josta äitini pitää paljon, mutta josta ei ole uutta painosta saatavilla, ja nitoa se nätisti. Sitten laitan pakettiin vielä hyytelöpurnukan ja mahd. marmeladiakin hänelle ja miesystävälleen yhteiseksi. Niin ja se iänikuin appelsiini vielä.. Ehkäpä laitan siihen vielä itsemaalatun kortin ja paketoin hienosti niin siinähän on hyvin pienellä budjetilla ison oloinen lahja. :)

Vaikeaksi palaksi on jo vuosia osoittautunut veljeni. Hän on vaatteiden yms. suhteen hyvin kriittinen eli mitään sellaista hänelle ei voi antaa. Hänen musiikkimaustaankaan ei oikein koskaan tiedä, ja leffoja hän ostelee niin paljon itsekin, ettei ne lahjoina ole mitenkään erityisiä. Koti hänellä enemmän kuin täynnä tavaraa eli mitään sellaistakaan ei oikein voi antaa. Kirjojakaan hän paljoa lue.. Aivan mahdoton ihminen! Ah, ja hän ei voi myöskään syödä suklaata ja inhoaa kaikenlaisia hilloja.. :roll:

Ehkäpä jos saan aikaiseksi kokeilla valmistaa pihlajanmarjalikööriä, ja se sattuu onnistumaan, niin voisin antaa hänelle pullon sitä? Vaikea ihminen.

Silmien pyörittelystä huolimatta nautin aivan sunnattomasti lahjojen hankkimisesta, tekemisestä ja miettimisestä. En nykyään niinkään kaipaa lahjoja itse(pari on tietty kiva saada:)), mutta annan niitä erittäin mielelläni. Joulu on siitä ihanaa aikaa, että saa samalla kertaa antaa monille ihmisille lahjoja. Tosin ymmärrän hyvin, että joitain ihmisiä tämä voi pahastikin ahdistaa..
 
Lentävä lumi; jos ei suklaata, niin ainahan voisit tehdä muita karkkeja itse. Perinteiset lahjakortit myös toimivat hyvin, vaikka jotkut pitävät niitä tylsinä. Muutama tuntemani mies pitää kynttilöistä, niin niitäkin voisi antaa, mikäli moisista pitää.
Myös hemmottelulahjat voisivat toimia. Kokeile tehdä itse esimerkiksi partavesi ja miehinen saippua? Kauniissa paketissa ne pääsevät oikeuksiinsa ja ovat mukiinmenevä lahja, ovat kulutustavaraa eivätkä jää pyörimään nurkkiin mikäli niitä raaskii käyttää, ja lisäksi tällä idealla voi jatkaa lahjan kokoa kuin suureksi tahansa :)
 
Ihanaa, että täällä on muitakin aikaisia! Kyllä se joulu jo vähän mielessä kummittelee, vaikka kovasti koettaisin teeskennellä muuta.

Tuohan on muuten ihan mainio idea, että mainoksia voisi tosiaan käyttää lahjapaperina! Enpä ole tajunnut ajatella. Pakettiin voisi vetäistä sitten vielä jotain lankaa/nauhaa ympärille, jotta sen status lahjana paremmin pääsee oikeuksiinsa.

Veljille on näköjään jostain syystä vaikea löytää lahjaa, sillä sama ongelma on minullakin joka joulu. Jotain elokuvia olen yleensä tyytynyt antamaan, vaikka mieluiten antaisin lahjana aina jotain sellaista, jota saaja ei muuten hankkisi tai saisi mistään.
 
Minä aloin stressata jossain vaiheessa joululahjoista ja päätin että alan miettimään niitä vasta joulukuussa mutta en ole ihan onnistunut. Olen kuitenkin saanut ideoita muutamaan lahjaan. Isä ja äitipuoli saavat luumukompottia, tein sitä ovelasti kaksi purkillista ja annoin toisen jo. He kehuivat sitä joten saavat toisen jouluna. Lisäksi tein niin Lentävä lumi ja tein hilloa pienempiin purkkeihinkin, joten he saattavat saada myös omenahilloa. Tein myyntiin Eino Leino -aiheisia kortteja, joiden en usko menevän kaupaksi ja luulen että he saavat jonkun noista originaaleista tai sitten teen uuden vastaavan (jos myyn nuo loppuun), he pitävät runoudesta. Siinä on jo aika paljon lahjaa, lisänä voisi olla vielä joku pieni juttu.
Äitikin saattaa saada omenahilloa ja ehkä myös tuollaisen runokortin, hän tulee saamaan myös kirjailun, jonka inspiraationa käytin hänen kasvattamiaan unikoita, jos vain saan sen joskus valmiiksi. Kehyksenä ajattelin käyttää jotain vanhojen kehysten kokoelmastani. Hän saattaisi myös saada kortin, jossa käyttäisin kuvaa hänen viljelyksiltään, hän arvostaisi sitä ehkä enemmän kuin Leino-lainausta. Ja ehkä saattaisin tehdä teesekoitusta jossa käyttäisin kuivattuja terälehtiä, jotka ovat sieltä pellolta peräisin. Nuo kaikki lahjat ovat sellaisia, ettei niihin mene oikeastaan enää rahaa.
Siskosta ja hänen miehestään en tiedä vielä, hekin saattavat saada jonkun taulun tai sitten, jos minulla on rahaa, kummallisia ruokia, kaupasta joka myy amerikkalaisiakin elintarvikkeita (kuten chili-maustettua mikropopkornia). Ja ehkä jotain magneetteja, ne ovat erittäin käteviä askartelulahjoja, parilla eurolla saa aika monta magneettia ja niihin voi kiinnittää vaikka simpukankuoria tai virkattuja juttuja tai vaikka mitä.
Poikaystäväkin saattaa saada magneetteja, löysin kirpputorilta vanhoja kahvipakettien mukana tulleita autokeräilykuvia, niistä tulee aika hyvin magneetteja lakattuina. Hän voisi saada myös jonkinlaisen kuvataulun, jossa on valokuva joltain retkeltä jonka olemme tehneet yhdessä (käytän noiden kuvataulujen pohjana kirjankansia ja teen sen päälle kollaasin).
Kaikki saattaisivat saada myös jotain pientä ommeltua, jos keksisin jotain järkevää.

Sain idean joulukortteihinkin. Tietynlaiset saniaisen lehdet ovat aika samanmuotoisia kuin joulukuuset, niitä voi käyttää painamiseen mutta myös tavallaan sabluunoina, maalata päältä jollain värillä jolloin jäljelle jää lehden muotoinen aukko. Taustapaperina ajattelin käyttää joululauluja vanhasta laulukirjasta.
 
Työkaverin kanssa juttelin aamukahvilla (taas) lähestyvästä joulusta ja hän kertoi jo hankkineensa melkein kaikki joululahjat. Hän ostaa pikkuhiljaa pitkin vuotta kaikenlaista tarpeellista, kivaa ja usein vielä edullisia joulu- ja muiksi lahjoiksi sopivia tavaroita ym. Ei kuulemma puhkea joulustressi ja lahjahankinnat eivät syökse taloutta joulun alla konkurssin partaalle. Eipä olisi ollenkaan hullumpi idea ruveta jo nyt katselemaan kauppojen, torien ym. valikoimia sillä silmällä, että mitähän kivaa löytyy.

Lahjahankinnoille pitäisi löytää kotoa varma paikka, mistä kotiväki ei niitä löydä ennen aikojaan. Toisaalta paikka ei saa olla liian varma, jolloin vaarana on, että ei löydä itsekään ajoissa hankkimiaan lahjoja. Minulle kävi pari joulua sitten, että unohdin kaapin perukoille keskimmäiselle lapselle tarkoittamani pussilakanat ja löysin ne seuraavana vuonna juhannusviikolla. Annoin ne sitten seuraavana jouluna.
 
Tänä vuonna joululahjojen hankinta tuntui todella vaikealle! En tiedä mihin mielikuvitukseni oli kadonnut lahjoja suunnitellessa ja loput lahjat ostin vasta toissapäivänä! Se olikin oikein painajaismainen shoppailureissu.. :urg: Harvoin jää joululahjojen ostelu näin myöhäiseen. No nyt lahjat on onneksi saatu hankittua ja olen niihin ihan tyytyväinen, joukossa myös muutama täydellinen valinta. Uskon, että saajat pitävät lahjoistaan.
Nyt kyllä aloitan ensi vuoden joululahjahankinnat jälleen heti joulualesta ja talvialesta, niin ehkä ensi vuoden lahjahankinnat sujuisi taas jouhevammin. Ja ehkä se olisi taas myös hauskaa, niin kuin yleensä! :)
Onneksi lahjojen antaminen on jokatapauksessa hauskaa, vaikka niiden hankinta olisikin ollut lähes tuskien taival. :grin:
 
Heh, minä puolestani olen hankkinut jo ensi jouluksikin (siis 2010) jo muutaman lahjan ja joulukorttitarpeetkin :grin:

Sen sijaan paketointini on ollut kovin hidasta tänä vuonna. Ostin voimapaperin "sukulaista", sitten olen sitonut paketit kiinni narulla ja narun vielä kiinnittänyt sinettilakalla. Muutaman lahjan olen kääräissyt sellofaaniin, kun niihin ei ole oikein tuo paperinen versio mielestäni sopinut. Sinettilakkani tosin vetelee viimeisiään, normaalisti sinetöin myös kaikki postini.. Kontukortteihin ei enää riittänyt, kun piti säästää paketteihin :D

Katsoiko kukaan muuten T.i.l.a.-ohjelman nyt viime keskiviikkona? Suurin osa siinä tehdyistä paketeista oli mielestäni mauttomia, en oikein osaisi kuvitella antavani lahjoja moisissa pakkauksissa itse, mutta tietysti se onkin vain makuasia.
 
Voihan Ane sentään!!! :D Arvasin viestiä lähettäessäni, että johan kohta joku hehkuttaa hankkineensa jo ensi vuoden lahjojakin. Aina helpommalla pääsee, mitä aikaisemmin aloittaa ja jos tosiaan on ollut ajoissa liikkeellä tämän vuoden lahjojen kanssa, niin aikaa jää miettiä jo ensi vuoden lahjojakin. [14]

Paketointia en ole vielä edes aloittanut. :hups: Tänään on pakko paketoida yksi lahja, kun lahjan saaja tulee huomenna käymään.. Normaalisti paketoin lahjat tuossa pari päivää ennen joulua. Koristelen kuusen myös muutama päivä ennen joulua ja suoritan lahjojen paketoinnin sitten kuusen juurella. ^_^ Siinä syy, miksi asia jää niin viime tippaan, mutta kyllä sitä ehtii, kun järjestää muut kiireet alta pois.
 
Olen ostanut jo melkein koko perheelle joululahjat, mutta tänä vuonna emme tuhlaan niihin niin paljon rahaa (tarkoittaa että saan hyvällä tuurilla neljä lahjaa jopa), sillä äidilläni on loistava suunnitelma: käytetään rahat lentolippuihin Kanarian saarille. Ihan mahtava idea mielestäni, mikä voisi olla ihanampaa kuin loikoilla kuumassa hiekassa koko kylmän hiihtoloman ajan :). Ja muutenkin näin ne rahat on kivempi käyttää, muuten tulisi vain ostettua hirveällä rahalla hirveä kasa kirjoja ja leffoja ja vaatteita, joista tykkää ehkä yhden viikon. Täältä tullaan aurinko!
 
Tänä jouluna onnistuin tekemään suurimpia lahjasaavutuksiani ehkä ikinä. Suosittelen muillekin tiimarin laatikoita ja tiimarin leveää lahjanauhaa paketointiin, tulee heti paljon sympaattisemman näköisiä lahjoja minun mielestäni! Olen pitänyt enemmän itse paketoinnista kuin lahjojen tekemisestä, mutta hyvin pitkälti olen myös tehnyt lahjoja itse tänä vuonna. Siellä on menossa mm. humoristista, kehystettyä kunniakirjaa, öljyväreillä tehtyä taulua, koristeltuja lasipulloja kahvinporoilla (nämä ovat tosin kesken vielä), itse tehtyjä satukirjoja (kesken tämäkin), yhdelle kaverille meni itse tehty poikakalenteri (tämän tein niin, että ostin sellaisen koulupäiväkirjamaisen kalenterin jossa oli aina 1vk/aukeama, tulostin pieniä poikakuvia googlesta ja liimailin sitten sinne tänne eri viikoille).

Itse sain Dolphinilta We wish you a Merry Christmas - laulua laulavan, joulukuuseen pukeutuneen pingviinin lahjaksi, ja se on kyllä ehkä sympaattisin lahja jota olen saanut suunnilleen ikinä! ^_^
Toivoisin myös joululahjaksi kovasti järjestelmäkameraa, niin koulun kuin harrastuksienkin takia. En varsinaisesti voi sanoa harrastavani valokuvausta, mutta haluaisin kyllä, ja minusta on typerää ottaa kuvia kameralla, joka tekee kuitenkin huonoja ja tylsiä kuvia; tällä hetkellä kuvausvälineenäni on ainoastaan ikivanha digitaalizoomin omaava digikamera. Mutta pidän kuvankäsittelystä, ja kuvankäsittely edellyttää hyviä kuvia, joita käsitellä. Koulussa myös luen pitkänä taideaineena mediailmaisua, ja heti joululoman jälkeen meillä alkaa digikuvauskurssi. Järjestelmäkamera olisi enemmän kuin plussaa siellä.
 
Arvatkaas mitä. Mulla on lahjat vielä hankkimatta :D On ollut koulun suhteen sen verran enemmän kiireitä, ettei jotenkin ollut aikaa ajatella koko joulua. Nyt täytyy tehdä hankintoja vähän jälkijunassa.

Jasdril nuo sun lahjaideasi kuulostaa tosi hienoilta. Varsinkin tuollainen kunniakirja olisi näppärä tehdä melkein kelle vain. Sellainen olisi itsekin hauska saada, jos siihen olisi valittu ne 'meriitit' tarpeeksi osuvasti.
 
Jasdril~ sanoi:
suurimpia lahjasaavutuksiani
Tämä kohta iski jotenkin hyvin juuri nyt, kun käännän tässä Warri-pelin sääntöjä pelin mukaan laitettavaksi. Sain viime joulun alla idean tehdä Warrin ystävälleni, mutta silloin oli jo liian myöhäistä. Nyt täksi jouluksi äitini mies sitten nikkaroi yhden kappaleen, ja huomenna vien sitten paketin saajalleen. Sopii jotenkin niin erittäin hyvin juuri saajalleen, että ihan hymyilyttää itseäni ajatus :)
 
Ylös