Jousiammunnasta!

annie alaska

Kontulainen
Ajattelin itse aloittaa tällaisen harrastuksen. Aiemmin siihen ei täällä Joensuussa ollut mahdollisuutta, mutta nyt järjestetään opetustakin, hienoa. Kävin jo kolmisen vuotta sitten kyselemässä tilanteesta, mutta täytyi silloin jättää aloitus myöhemmäksi. Onko täällä ketään, joka harrastaisi kyseistä lajia? Minkä ikäisinä aloititte, millaisia kokemuksia, kuinka olette edistyneet? Olen jo ollut yhteydessäkin näihin ihmisiin, jotka täällä Joensuussa jalomielisesti perehdyttävät lajin salaisuuksiin. Vielä kun opiskeluiltani ehdin paikalle:)
 
embla sanoi:
Ajattelin itse aloittaa tällaisen harrastuksen. Aiemmin siihen ei täällä Joensuussa ollut mahdollisuutta, mutta nyt järjestetään opetustakin, hienoa. Kävin jo kolmisen vuotta sitten kyselemässä tilanteesta, mutta täytyi silloin jättää aloitus myöhemmäksi. Onko täällä ketään, joka harrastaisi kyseistä lajia? Minkä ikäisinä aloititte, millaisia kokemuksia, kuinka olette edistyneet? Olen jo ollut yhteydessäkin näihin ihmisiin, jotka täällä Joensuussa jalomielisesti perehdyttävät lajin salaisuuksiin. Vielä kun opiskeluiltani ehdin paikalle:)
Minä olen harrastanut jousiammuntaa nyt puolitoista vuotta. Eli aloitin kai 13-vuotiaana. Minua ovat aina hieman kiehtoneet erikoiset harrastukset ja olin haaveillut jousiammunnasta jo aika kauan. Oulussa vain ei tuntunut olevan mitään jousiammuntarataa ja paikkaa missä aloittaa. Sitten menin yläasteelle ja siellä oli eräs tyttö, joka harrasti jousiammuntaa. Hän kertoi minulle, missä rata oli - Ties missä kellarissa monen käytävän ja mutkan takana autiossa ja harmaissa käytävissä. Sinne minä siis ilmaannuin ja ilman mitään kummempia kursseja minä vuokrasin jousen 2 eurolla ja opettelin valvojan valvonnassa.

Minulla on oikein hyviä kokemuksia. Paikan päällä ihmiset ovat ystävällisiä ja melkoisia ammattilaisia. Omasta mielestäni olen keskimääräistä parempi ampuja. Nykyään osun aina kymppiin siltä samalta etäisyydeltä, miltä vuosi sitten en osunut niin hyvin. Se kertoo että jotain kehitystä on tapahtunut. Tietenkään en osu läheskään aina kymppiin kun mennään vähänkin kauemmas. Vielä on opeteltavaa.

Ei tämä ole kovin kalliskaan harrastus. 30 euroa maksoi liittyä Oulun Jousimiehiin ja sillä saa ampua/käyttää seuran ratoja niin paljon kuin haluaa vuoden ajan. Toisaalta oma jousi maksoi paljon. Jousi, nuolet, tähtäin, laatikko, viini, sormiläppä ja rannesuoja olivat ensimmäiset ostokset. Nyt olen jo alkanut ostella lisäosia kuten vakaajan, joustotallan ja uusia nuolia. Kyllä jousiammunnasta saa kalliin harrastuksen jos haluaa.

Pahin haaveri, jonka olen saanut, on banaanin kokoinen mustelma vasemmassa kyynärtaipeessa. Sellaisen saa, kun jänne lyö jatkuvasti käteen suojasta huolimatta. Kerran olin ampumassa yhtäaikaa aloittelijoiden kanssa ja odotin vuoroani ruuhkaisella radalla erään ampujan takana. Kyseinen henkilö ampui n. 3metriä maalista siivuun ja nuoli osui seinää vasten olevaan metalliputkeen. Nuoli kimposi putkesta samaa reittiä takaisin ja osui nokki edellä minun hartiaani. Minulle ei tullut mitään jälkeä tai vahinkoa mutta se kyllä sattui aika paljon. Se on minun tuskaisin kokemukseni.

Pidän tästä lajista sillä se opettaa kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta, ja tuntuu se aina mukavalta kun saa kaikki nuolet kymppiin.
 
Tuossa muutama vuosi sitten ehdin itsekin opetella jousiammunnan alkeet, mutta se jäi sitten vähän kesken muuton vuoksi. Myöhemmin menimme yläasteen liikuntapäivänä jousiammuntaan, jossa ammuin taulussa olleen nuolen halki samoin kuin Robin Hood! :D Nuolet jäivät kiinni toisiinsa sisäkkäin, ja sain muilta ampujilta melkoiset aplodit. Olettekos pystyneet samaan? :D

Nykyään muuten harrastan miekkailua.
 
Olen joskus vitsillä ammuskellut.
Ylättävän vaikea taito on ampuminen jousella.

Puukonheitto sopii paremmin pirtaani.
(osumis% jo 85.
Lasketaan kilpailuetäisyydeltä ja puukon pitää jäädä pystyyn.)

Mutta jousiammuntaan liittyen:
Puolisoni haluaisi sellaisen "vanhan kunnon ajan" puisen pitkäjousen.
(Koska muut jouset on sen mielestä huijaamista varten.
Se kai ampuisi kiväärilläkin ilman tähtäimiä :) )
Mistä sellaisen saa/miten sellaisen saa valmistettua.
 
squirrel sanoi:
Mutta jousiammuntaan liittyen:
Puolisoni haluaisi sellaisen "vanhan kunnon ajan" puisen pitkäjousen.
(Koska muut jouset on sen mielestä huijaamista varten.
Se kai ampuisi kiväärilläkin ilman tähtäimiä :) )
Mistä sellaisen saa/miten sellaisen saa valmistettua.
Sellaisen voi väsätä vaikkapa liittymällä johonkin Keskiaikaseuraan. Jos siitä haluaa tehdä aidon oloisen, se kannattaa tehdä itse, sillä oikeatkin jouset oli tehty ampujan mittojen mukaan.
 
Minäkin olin aluksi sitä mieltä että nykyaikainen jousiammunta on huijausta kun jouset ovat monesti koottavia ja niissä on kaikki tähtäimet ja muut lisäosat. Ihmettelin silloin alussa sitä, kun nuolta ei laiteta kättä vasten vaan sitä varten on nuolihylly, ja sitä kun jännettä ei vedetä poskelle vaa leuan alle ja sitä kun jousi on pystyssä eikä hieman vinossa, niinkuin olin aina kuvitellut. Tietenkin mistä tahansa jousesta voi ottaa tähtäimen pois, mutta silloin tyyliä pitää hieman muuttaa. Taljajouset ovat mielestäni kaikkein suurinta huijausta. Niissä kun on kaikenmaailman vatupassi-vakaajat ja laukaisulaitteet. Jousiammuntatarvikekuvastoja selaillessani siellä on ollut myynnissä myös ihan puisia pitkäjousia ja muuta perinteistä kamaa, joten eiköhän niitä voi tilatakin. En tiedä, kuinka mahdollista on ampua nuoli halki toisella, kun nuolet nykyään tuppaavat olemaan alumiinisia ja hiilikuituisia. Miksi ei. Eipä ole koskaan käynyt niin tai tullut edes nähtyä. Kilpailuihin en uskaltaudu vielä pitkään aikaan vaikka kuinka maanittelevatkin.
 
Kysykää vaikka täältä aluksi neuvoja ennen kuin alatte väsäämään jousia omin päin.

http://www.perinnejousi.fi

Muuten tuloksena voi olla kapine, jolla satuttaa helposti itsensä.
 
squirrel sanoi:
Olen joskus vitsillä ammuskellut.
Ylättävän vaikea taito on ampuminen jousella.
Juu samoin..oon viä tämmönen pikkupirppana tyttö, ja joskus kavereitten kanssa ammuskellaan..siis ei tietty oikeilla jousipyssyillä, vaan semmosilla itte tehdyillä..ja leikitään muka jotai haltiaa tai jotai.. :D hauskaa!!
 
Olen pitkään haaveillut jousiammunnasta sillä vihaan nyky aseita (jos sota tulisi, niin luultavammin ottaisin jalkajousen alias taljajousen mukaani :wink: ) Mutta koska musiikki on elämäni intohimo ja soitan yhtä kalleimmista sähköisistä soittimista (syntikkaa) joten se tulee viemään rahani vielä monta vuotta. Tosin kerran Virossa käytyäni pääsin eräässä paikassa kokeilemaan jousiammuntaa samantien ja sain kaksi ensimmäistä nuolta osumaan taulun viimeiseen rinkulaan ja viimeisen sain ammuttua aika keskelle. Luulen kuitenkin tuon olleen aloittelian tuuria :grin:
 
mua kiinnostaisi aika paljon myös tuo jousiammunta, itse asiassa se on ollut haaveenani jo "snadista" asti :grin: (heti kun sain käteeni ensimmäisen leikki-inkkarijousen). tietääkö kukaan onko täällä vantaalla/helsingissä jousiammuntakerhoa tai -rataa mikä ei olisi niin maailman kallein?... lajiin tutustuin muutama vuosi sitten yhdellä leirillä ja se osottautui erittäin mielenkiintoiseksi ja yllätyksekseni haastavaksikin lajiksi! ja kun vain pysyi silloin tarkkana niin huomasin että kyllä se nuoli lensi aika lähelle keskustaa :D ...

PS.harrastaako muute joku (mikä on kyllä harvinaisempaa) pitkä jousella eli long bow :lla ampumista?
 
Veljeni (ja minä jossain määrin) harrastavat jousiammuntaa. He myös alkoivat metsästää jousilla, kun pyssymetsästys oli liian helppoa ja alkoi tuntua pelkältä tappamiselta. (Tosin kyllä he nykyään metsästävät taas myös pyssyillä).
He eivät oikein kauheasti arvosta nykyaikaista taljajousitähtäinvekotin tyyliä. Meillä on vastakaarijousi, pitkäjousi ja "haltiajousi" (en ole varma, kuuluuko se pitkä vai ratsastusjousiin, mutta tuo on sen lempinimi) kotona. Itse suosin viimeisintä, sillä se on kaikkein löysin virittää (paunat alittavat metsästykseen vaadittavat 40 paunaa). Toki on myös vähempi paunaisia pitkä- ja vastakaarijousia
Olemme ostaneet kaikki jouset tällaisesta linkistä löytyvästä yrityksestä: http://www.traditional-archery-scandinavia.com
En tiedä, onko tuo mainostamista, mutta sieltä ainakin saa erilaisia jousia, nuolia ja tarvikkeita.
Jousta en kehottaisi tekemään itse, ainakaan jos et ole ollut juuri tekemisissä jousien kanssa (toki ihan hupikäyttöä varten pajun oksasta taivutettu jousi on melko helppo ja turvalinen<---muoks.), mutta nuolet, nuoliviinin, sormiläpän yms. on varsin mahdollista tehdä melko edullisesti kotona. Sulat, terät ja kepit olemme normaalisti tilanneet.
 
Väsäsin viime kesänä mökillä tuollaisen "perinteisen jousen", eli katajanvarren ja jotain kalastusnarua. Nuolet vain tuppaavat häviämään... Eikä sillä ammu kuin korkeintaan 20m... mutta se onkin vain huvin vuoksi....
 
Kiinnostaisi aloittaa jousiampuminen, se kiinnostaisi lajina ja ihan vain huvin vuoksi. Mutta ei taida täältä tuhannen korvesta löytyä mitään paikkaa, missä sitä voisi harrastaa ja opetella. Ihmeellisen tylsä juttu. Niin tympäisevä. Kunhan vaan pääsen johonkin isompaan paikkaan taas, etsin kyllä jostain jousiammuntaradan...
 
Ei ammuntaan aina tarvi virallista rataa. Minulla kun on oma jousi, voin ampua omalla takapihallani. Tietenkään se ei aina onnistu, sillä pyörätielle ja naapurin pihalle päin on kiellettyä ampua. Minulla vain sattuu olemaan pelto maalitaulun takana niin en varmasti ammu ketään vahingossa.
 
Saako mistään(netistä)ihan jotain HALPAA ns. hupimallia? siis sellaista "keskiaika" jousta(jossa ei ole mitään erikoisempia härveleitä kuten tähtäintä ja nuolitelinettä)? Olis kiva ammuskella huvikseen mökillä ja takapihalla :roll: .
 
Pitäisi hommata jousi ja alkaa ammuskella naapurin lehmiä... :grin: Ei, kyllä tämänhetkisessä olinpaikassa peltoa piisaa. Omaa peltoa, kaiken lisäksi. Takapihalla pitää varoa ainoastaan pihalamppuja ja pikkulapsia. Mutta pitäisi vielä saada äiti vakuutetuksi siitä, että en tapata itseäni sen lajin kanssa... :D Kiitos, Cirandel. Pitänee yrittää, kunhan saadaan käyttökelpoinen jousi... (voisi koettaa ammuskella navetanseinäänkin?)
 
Vanhoilla vaatteilla täytetyt pahvilaatikot hidastavat nuolta ihan hyvin. Meillä ollaan ammuttu sankoihin, puuhun viritettyyn huopaan yms.
Se, millainen maalin pitää olla, riippuu siitä, millaisia nuolia ja miten jäykkää jousta käytät.
Muistin juuri, että veljeni tekivät ensimmäiset jouset suksista. Keskiosa vaan muotoiltiin puusta. Niin saa melko jäykän vastakaarijousen. Mutta kannattaa tosiaan tehdä se jonkun jousiammuntaa harrastaneen kanssa ja huolellisesti, ettei tapahdu vahinkoja. Siksi sanoinkin ensin tuolla, että en kehota tekemään jousta itse. Varsinkaan kovin tappoasetta.
 
Fingor sanoi:
Saako mistään(netistä)ihan jotain HALPAA ns. hupimallia? siis sellaista "keskiaika" jousta(jossa ei ole mitään erikoisempia härveleitä kuten tähtäintä ja nuolitelinettä)? Olis kiva ammuskella huvikseen mökillä ja takapihalla :roll: .

samaa ajattelen Fingornin kanssa... maalla olis ihanteelliset paikat harjotella ja siihen kävis juuri joku halpa jousi, sellanen "perinteinen"... jos halpaa "hupimallia" ei saa mistää ostettuu niin tietääkös joku et olisko missää (netis) helppoi ohjeit sen tekoon?
 
Majatalossa on vinkkejä larp tavaroiden tekoon ja kuten arvelinkin, sieltä löyti ratkaisu myös tähän pulmaan. Tosin tuosta käyttökelpoisuudesta en ole kovin varma, eli en ota mitään vastuuta aseen toimivuudesta, mutta onpahan ainakin joku ohje.
http://www.majatalo.org/keittio_artikkeli.php?artikkeliid=67
 
Cerízhah sanoi:
Majatalossa on vinkkejä larp tavaroiden tekoon ja kuten arvelinkin, sieltä löyti ratkaisu myös tähän pulmaan. Tosin tuosta käyttökelpoisuudesta en ole kovin varma, eli en ota mitään vastuuta aseen toimivuudesta, mutta onpahan ainakin joku ohje.
http://www.majatalo.org/keittio_artikkeli.php?artikkeliid=67

kiitos tierosta! :grin: nyt vain pitäs hommaa tarvikkeet että saisin kesäksi oman jousen :wink: (itse en siihen kuitenkaan ryhdy vaan isoveljeni saakoon sen tehdä :D )
 
Ylös