Jousiammunnasta!

Cerízhah sanoi:
Majatalossa on vinkkejä larp tavaroiden tekoon ja kuten arvelinkin, sieltä löyti ratkaisu myös tähän pulmaan. Tosin tuosta käyttökelpoisuudesta en ole kovin varma, eli en ota mitään vastuuta aseen toimivuudesta, mutta onpahan ainakin joku ohje.
http://www.majatalo.org/keittio_artikkeli.php?artikkeliid=67

tuosta ohjeesta vielä, että pystyisikö sitä "Dakron-jännettä" korvaamaan millään toisella mitä vois saada ehkä hieman helpommin käsiinsä? :)
 
Ai että olisi mukava kokeilla jousiammuntataitojaan joskus oikein kunnolla :) !
Mökiltä kyllä löytyy yksi jousi, mutta nuolet ovat ala-arvoisessa kunnossa...Oikeastaan niitä on vain yksi :grin: .
Joskus olen kyllä ampunutkin kyseisellä jousella. Pistin tyhjiä oluttölkkejä laudan päälle ja tähtäsin niihin. Kerran tyhmänä pikkupoikana heitin tyhjän muoviämpärin ilmaan, ja pitkän yrityksen jälkeen osuin siihen. Tulos vain oli hieman harmittava, sillä sangosta tuli käyttökelvoton! :)
Jo lapsena pidin jousiammunnasta. Innostusta laski kuitenkin ehkä ikäni mahtavin täysosuma: Olin kaverini kanssa noin 4-5-vuotiaana leikkimässä imukuppinuolilla. Kaverini sanoi, että yritä osua yhden leikkimökin ikkunaan. Ikkuna oli tietysti lasia. No, sen kerran kun johonkin osuin, tulos oli ilkeä. Osumaani säesti iloinen lasinhelinä. :)

Joskus täytyisi kokeilla taitojaan jollain ampumaradalla ja leikkiä Legolasta :wink:
 
Joo no ite olen joskus muinoin (ala-asteella) käyny pari kertaa ampumassa, mutta harrastus jäi, kun suomussalmella ei mitään kovin kummosta seuratoimintaa sillon ollu tai siitä vaan ei kukaan tienny.. Veli harrasti ihan kilpailutasolla joskus muinoin ja meillä oli kaikki pelit ja vehkeet, mutta se sitte murkkuiässä ja kauheessa rahantarpeessa möi ne pois... :cry: Sillä ei käyny mielessä et joku muukin vois olla kiinnostunu lajista... No tietty myyntiin kai vaikutti sekin et kiinnostus yksinkertaisesti lopahti... Tarkotus ois jossakin vaiheessa alotttaa jousiammunta, mut rahatilanne on nyt niin ettei yksinkertaisesti ole varaa... *huoku* No saa nähä sitte tulevaisuudessa jos konkoilen sinne Cirandelin mainostamaan Oulun Jousimiehiin... :D
 
celerna sanoi:
tuosta ohjeesta vielä, että pystyisikö sitä "Dakron-jännettä" korvaamaan millään toisella mitä vois saada ehkä hieman helpommin käsiinsä? :)
Mulla ei ole tietoa muusta, kuin tuosta Dakron-jänteestä. Siitä ne veljetkin ovat jänteensä punoneet... Erä-liikkeistä uskoisin löytyvän tietoa ja ehkä jopa suoraan muita vaihtoehtoja, jos ei halua netistä tilata.
Veljeni ovat tilanneet jänteensä tutulta, joka on jonkinsortin yrittäjä tuolla alalla...kai. :roll:
 
Tietääkö kukaan, missä Espoossa on jousiammuntarata/ratoja ja mihin pitää ottaa yhteyttä, että saisi jonkinlaista opetusta? Tämä topic nimittäin muistutti mieleeni, että sain neljä vuotta sitten vanhemmiltani 25-vuotislahjaksi täydellisen jousiammuntasetin kaikkine tilpehööreineen, mutta vempaimen kokeileminen on jäänyt unohduksiin. En ihan tuonne ulkoilualueille viitsisi sitä lähteä testailemaan...
 
puhallusputki Vs jousipyssy

onko kukaan kokeillut ampua puhallus putkella? itse olen aika taitava ampumaan sillä olisko jotain 9 metrin päästä :roll: ammuin omenaan meni omenan sisälle koko ammus sulkinensa ja se jolla ammuin oli pitkä kupari putki itse tehdyllä ammuksella varustaen

aika voimakas vekotin... mutta en sano että se olisi jousi pyssyä voimakkaampi
 
Re: puhallusputki Vs jousipyssy

Hmm... puhallusputkessa on kyl ideaa, mut ei se kuitenkaa voita vanhaa kunnon jousipyssyä "käytännössä" :grin: .Sitä käyttäessähän pitää "puhkua ja puhista" minkä jaksaa (ainakin tämmösen pienemmän ihmisen :wink: ) ellei oo sitten semmoista pientä, mistä ammus ei lennä kovinkaan pitkälle... ja eikös puhallusputkella ole vaikeampaa tähdätä maaliin ja miettiä kuinka kovaa siihen puhaltaa (kun taas jousipyssyllä sitä voimaa voi säätää jousta jännittämällä mikä on helpompaa)? :wtf:
 
Tässä muuten vielä perään lisäisin yhdet jousen teko-ohjeet jos jota kuta kiinnostaa...-> http://www.keskiaika.org/framesivu.htm (douv korjasi linkin)

PS. ohjeet ovat aika samat mitä Majatalosta löytyy, mutta jousen jänteen tekemiseen/punomiseen (miten sen nyt jokainen haluaakaan ilmaista :roll: )
tuolta näkee paremmat ohjeet :) .
 
Minullakin on tässä myös iskenyt innostus jousiammuntaan, ja vieläpä hulluna tekisi mieli kokeilla sitä sen härvelin rakentamistakin. Ei tuo peukalo liian keskellä kämmentä ole tupannut olemaan, ja minulla on "ammattitaitoinen" puuseppäveli, joka on tuollaisen jousen joskus pentuna väsännyt. Ja eiköhän noista linkeistäkin löydy peintä valaistumista... Metsästän, joten aseet ovat suht koht tuttuja vekottimia, mutta tekisi minunkin mieluummin mieli palata takaisin perinteiseen. Jousiammunnassa tuntuu olevan jotain puhdasta, ajatonta, sitä jotain... Pitää kokeilla, heti kun pääsen kotiin ja valtaan työkalupajan itselleni. :)
 
Olen jo pitkään haaveillut jousiammunnasta. Minäkin ole tälläinen "erilaisista" lajeista kiinnostunut. Miekkailukin olisi ihanaa...
Täällä peräkylillä ei tosin ole mitään harrastusmahdollisuuksia.
Kumma juttu, että Lahtea mainostetaan urheilukaupunkina, mutta ei täällä hyppyreiden lisäksi juuri mitään ole.
 
Itse olen kiinnostunut, uudessa kotikapungissani nimittäin on jousiammuntarata, mutta en tiedä yhtään seuraa tai harrastuksen hintaluokkaa(lähinnä se jousen ym. kamppeen osto)..
 
Kyllä Lahdesta ainakin jonkin näköinen jousiammuntapaikka löytynee. Kysäise, Neithan Rochwen, vaikka:

Jousiseura Lahden Vasama ry
Yhteyshenkilö
Sami Kaalikoski
040 5115 809 työ (03) 734 2826 koti

Lahden Harrasteampujat ry
tarkkuusammunta, jousiammunta, tikanheitto
Yhteyshenkilö
Pekka Siivonen
0500 491 374 työ 040 5599 321 koti

p.s. Tiedot löytyvät pienellä haulla netistä. Muidenkin kaupunkien seuroja kannattaa googlata ...
 
Lähinnä ongelma on jousen löytämisessä. Noita "vaistojousia" ei ihan joka nurkan takaa löydä.

Taljajouset ym. ovat silkkaa "huijausta". :urg:
 
Joskus penskana harrastin jousiammuntaa, mutta se jäi kun muut harrastukset tulivat tielle. Nyt haluaisin aloittaa uudestaan :D . En tosin tiedä onko täällä Raahessa enää sellaisia mahdollisuuksia, mutta pitää ottaa selvää...
 
oon harrastanu jousiammuntaa joskus n. kaks kolme vuotta sitten viimeks, oon ajatellu et joskus ehkä alotan sen uudestaan :grin: mutta katsotaan nyt
 
Re: puhallusputki Vs jousipyssy

ja eikös puhallusputkella ole vaikeampaa tähdätä maaliin ja miettiä kuinka kovaa siihen puhaltaa
ei oiekeastaan siinä on samoja piirteitä jousi pyssystä
jos tähtäät hieman ylemmäs ja ammut se lentää hetken matkaan ja laskee suoraan kohteeseen :)
 
minä olen ehtinyt harrastaa josiammuntaa ja miekkailua ja ties mitä ammunta hommaa jo pienestä pitäen, koska isä on ammatilataan tälläinen manageri tavallaan niin hänen niinsanotut oppilaat opettavat minulle niitä lajeja mitä he osaavat ja iäni on myös ammatti jousiampuja ja miekkailija, mutta hän on todella hyvä myös ammunnassa pyssyillä :D
ja olen onnistunt halkaisemaan kaksi nuolta peräkkäin.olen luonnon lahjakkuus monen mielestä. ja montako jousipyssyä teillä on tällä hetkellä? 8)[color=green:ccea69af62][/color]
 
Hmmmh :p
Itselläni on sellainen perusnormi jouskari, jtn.hiilikuitua tai vastaavaa, jonka ostin taannoin jostain halpahallista, mutta hyvin on riittänyt minun harrasteluuni :D
Oikeastaan olen vain ammuskellut suureen styrox-palaan sillä, ja kivaahan se on ollut, tulee niin haltiamainen olo, mutta enpä oikein muuten ole tullut harrastaneeksi.

Psssst....
Mielenkiintoista huomata, että tätä aihetta ollaan viimeksi käyty läpi vuonna -05, ja suurin osa keskustelijoista ei enää näemmä käy Käärmeessä... :p
 
Ai täällä on tälläinenkin keskustelu. Ei ole koskaan tullut vastaan.
Olen harrastanut isäpuoleni kanssa jousiammuntaa sellaiset pari vuotta. Tosin tuossa yhdessä välissä oli sellainen vuoden tauko. Tällä hetkellä harjoituksia on kerran kahdessa viikossa, kun pitää halli varata. Odottelen innolla ulkokauden alkamista. Sitten pääsee useamminkin. Varmaan kerran viikossa käydään.
Ammun vaistojousella, tosin tähtään hiukan.(Jos haluaa kunnolla vaistolla ampua, niin tähtäykset saa jättää pois.)
Tuohon saisi tietysti tähtäimen kiinni, mutta minusta se on huijausta. Mihinkään vakauttimiin tai tähtäimiin en koske. Ainoa lisähärpäke mitä käytän on joustotalla. Ihan vain sen takia, että nuolet lentävät siksakkia osuttuaan kädensijaan ja juostotalla estää sen.
Huomasin tuossa, että jousiammuntakin on aikamoista välineurheilua. Nuoleni lensivät minne sattuu ja selityksenä oli se, että välineeni olivat ihan sekaiset. Myyjä ei ollut selvästi yhtään kaupassa välittänyt aloittelijoista. Ammun vieläkin liian paksulla jänteellä.

Tuskaisin kokemukseni juosiammuntaan liittyen on ollut se, kun jänne pamahti kolme kertaa peräkkäin samaan kohtaan. Jousi tipahti viimeisellä osumalla kädestä ja käteen tuli iso kirvelevä mustelma.
 
Olen alkanut ampumaan kavereitten jouskaria 2006 koska haltiat ampuu jouskarieilla :D ja minulle ostettiin oma jouskari 2006-2007 se on semmone perus sin. jouskari ja nuolet.
 
Ylös