Käyttöjärjestelmät

Itsekin asentelin Windows seiskan parisen päivää sitten ja oikein tyytyväinen olen. Huomattavasti Vistaa nopeampi vaikka onkin x86 ja tietysti myös miellyttävä silmälle. Uuden työkalupalkin käyttäminen vaati hieman totuttelua, muuten pitkälti Vistan kaltainen käyttää. Vistan ajurit toimivat ok ja muita ongelmia ei ole ilmennyt kuin tuochpadin scroll ei enää toimi... Ei nyt suuri puute, mutta tottunut kun oli sitä käyttämään :roll:
 
Alcmeliel: Vista-ajureita sitten vain etsimään kosketuslevylle, sillä pitäisi korjaantua.

Meitinkin taloudessa on Windows 7 nyt asennettuna neljällä koneella (viidestä), joista kolmella se on vakikäytössä. Eee:lle se on turhan raskas, joten säädetty XP on tälle paljon parempi vaihtoehto. Saa nähdä millaista hunajaa joutuu maksamaan, jokin perhelisenssi kolmelle koneelle on kuulemma tulossa, mutta tarve on silti neljälle koneelle... Tätä se on tää nörttääminen kun on palvelinläppäri, pöytäkone ja miniläppäri omassa käytössä.
 
kaikki ajurit on kyllä päivitetty uusimpaan versioon mutta sama ongelma on ja pysyy. jospas sitten seiskan ajureiden ilmestyessä pääsisi scrollia käyttämään. vistaan en sen takia enää vaihda, varsinkin kun vihdoin alkaa sujumaan tämä seiskan käyttökin :)
 
Käytä sinäkin Linuxia - jo tänään!

Juspe sanoi:
Suosittelen kokeilemaan Windows seiskaa.
Pöytäkoneelta löytyy semmoinen aktiivikäytössä. Läppärissä oli semmoinen, mutta se lopetti jostain syystä toimintansa eikä päästänyt enää nettiin. Alareunaan tuli joku merkintä, että ei olisi enää voimassa tms vaikka ensi kesään asti pitäisi olla ok.

Asentelin sitten tuohon läppäriin, Acer Extense 5220 (tjs), Linux Ubuntun, mutta sen oletusverkkosofta ei taida tukea pahemmin salausta, koska oikea avain sekä salaustapa, mutta ei mene läpi. Salaamattomassa verkossa ei mitään ongelmaa. Wintoosa koneella menee salasana läpi.

Ai niin, pöytäkoneen W7U veti kerran jo Blue Screenit. :>

Merri sanoi:
Saa nähdä millaista hunajaa joutuu maksamaan, jokin perhelisenssi kolmelle koneelle on kuulemma tulossa, mutta tarve on silti neljälle koneelle..
Miksei yhtään Linuxia löydy? Siihen ei tarvitse lisenssejä samalla tavalla vaan ihan ilmaiseksi voisi käyttää niin eikös se olisi hyvä vaihtoehto yhdelle tai kahdelle koneelle?
 
Ensi kesään asti? Ei taida mikään Microsoftin virallinen versio sitten olla kyseessä, sillähän loppuu käytännössä toimivuus jo varhain keväällä.


Minulla oli Eee:ssä sille optimoitu Ubuntu hetken aikaa. Sitten pakettijärjestelmän päivitykset ilmeisesti rikkoivat vähän kerneliä ja järjestelmä alkoi kaatuilla tämän tästä, joten heitin sillä vesilintua. Muutenkin sai kikkailla tarpeeksi että sai 3G-modeemin toimimaan (konsolissa säätäminen ja asetustiedostojen muokkaaminen on niin ihkua että...). Windows 7 on saavuttanut tason, jossa minun ei tarvitse nähdä kauheasti vaivaa itse järjestelmän säätämiseksi (nuorempana vielä jaksoi säätää käyttiksen kanssa enemmän, nykyään ei enää kovinkaan paljon).
 
Vista minulle on tällä hetkellä käytössä, eikä minulla ole ollut siinä valittamista, vaikka olen kuullut ettei se toimi kunnolla. Olen kuitenkin ajatellut vaihtaa sen Windows 7'kaan. Isäpuolen kanssa olen jutellut asiasta, että poistaisin Vistan kokonaan ja laittaisin Windows 7'kan tilalle, mutta isäpuoleni on asentanut vain XP'eitä ja minä taas en ole asentanut mitään käyttöjärjestelmiä. Hänen mielestään ajureista ehkä saattaa tulla ongelmia (koneena Acer Aspire 5315), kuten se ettei kaikkia tarvittavia saataisi. Onko näin?

Ja voisiko joku ystävällisesti kertoa, mikä on ajuri?
 
Vetehinen sanoi:
Hänen mielestään ajureista ehkä saattaa tulla ongelmia (koneena Acer Aspire 5315), kuten se ettei kaikkia tarvittavia saataisi. Onko näin?

Voi olla. Ajuriongelmat ovat hyvin yleisiä kun käyttöjärjestelmä vaihtuu, etenkin läppäreissä yms valmiiksi kasatuissa laitteissa. Asiaa on parasta lähteä selvittelemään Acerin sivuilta. Todennäköisesti ainakin joutuu hakemaan uusia, Windows 7 -yhteensopivia ajureita.

Ja voisiko joku ystävällisesti kertoa, mikä on ajuri?

Ajuri on ohjelma, jonka avulla käyttöjärjestelmä ja muut ohjelmat kommunikoivat laitteiston kanssa. Eli tarvitaan ajuri, että ohjelmat osaavat esim käyttää dvd-asemaa.
 
Vistaa ei kannata poistaa, vaan se kannattaa päivittää Windows 7:n päivitysversiolla (paitsi jos tahtoo ehdottomasti maksaa ekstraa täysversiosta). Lisäksi Windows 7 käyttää täsmälleen samoja ajureita kuin Vista. Windows 7 on pohjateknologialtaan Vista, mutta käyttöliittymää on mietitty uusiksi ja toimivuutta on parannettu.
 
Merri sanoi:
Vistaa ei kannata poistaa, vaan se kannattaa päivittää Windows 7:n päivitysversiolla (paitsi jos tahtoo ehdottomasti maksaa ekstraa täysversiosta).

Pitää vaan huomioida, että hankkii W7:stä yhteensopivan version. Tuolta löytyy tarvittavat tiedot:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7

Lisäksi Windows 7 käyttää täsmälleen samoja ajureita kuin Vista.

Vistan ajurit toimivat yleensä, mutta eivät aina. Niiden asentaminen voi joka tapauksessa vaatia yhteensopivuustilalla kikkailua.
 
Itellä on ollut Windows 7 RC-versiona kesästä asti ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen (tuon Vistan jälkeen). Huomattavasti kevyempi käytettävä. Tässä nyt olen miettinyt seiskan ostoa tosissani ja ajatellut ostaa ihan täysversion niin voi sitten asennella jos sattuu joskus tulemaan windowsin asentelu eteen ettei tarvitse tuon vistan kanssa ensin säätää. mutta saapi nähdä miten rahapolitiikka antaa myöten...
 
Microsoft Windows XP Professionalin omistan, ollut jo 2.5 vuotta ja toiminut hyvin, suunitelmissa ostaa windows 7 =)
 
Linuxia (tarkemmin sanoen Cruncbang Linux (pohjalla Ubuntu) olen käyttänyt tässä noin 3 vuotta varmaan. Eihän se ole ollut mikään päänsärytön matka, mutta takaisin en käänny. Loppujen lopuksi se on juuri sopiva minun tarpeisiini. :)
 
Ylös