Kaikkien roolipelien keisari: Aleksanteriana 1819

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Koska yksi uusi ikuisuusprojekti päivässä pitää psykiatrin loitolla, julistan täten avatuksi Aleksanteriana 1819 pöytäroolipelin kehitystyön. Kaikki ovat tervetulleita talkoisiin, mutta pidätän kaikki oikeudet itselläni enkä anna osallistujille sen enempää vaurautta, mainetta kuin kunniaakaan, vaan käyttäydyn kuin orjaplantaasin omistaja konsanaan.

Mistä kaikki lähti liikkeelle? Ostin muinoin Victoriana-pöytäroolipelin kolmannen laitoksen sääntökirjan, jossa pelataan steampunkia vuoden 1856 fantastisteknologisessa maailmassa, ja tutkailin mahdollisuutta Tampere 1856 -fanilisäosalle. Aikaa kului omaa verkkaista tahtiaan, ja sittemmin tulin ostaneeksi historiallisia kirjoja (Torsten Ekman: Aleksanteri I, sekä Erkki-Sakari Harju: Kuninkaan kartasto Etelä-Suomessa 1776-1805), joiden pohjalta tulin miettineeksi eilen illalla esi-Victoriana RPG:n kehittelyä.

Britannian kuningatar Viktoriana I syntyi 24.6.1819, ja saman vuoden elokuussa Venäjän tsaari Aleksanteri I lähti kiertueelle Suomen suuriruhtinaskunnan alueelle. Tältä pohjalta vuosi 1819 olisi vallan mainio Suomesta ponnistavan previktoriaanisen roolipelimaailman nyt-hetki. Napoleon on lyöty Waterloossa neljä vuotta aiemmin, mutta hän on yhä hengissä St. Helenan saarelle vangittuna. Britannian hullu kuningas Yrjö III on eristettynä, ja hänen poikansa Walesin prinssi Yrjö toimii sijaishallitsijana. Kaikenlaista jännää tapahtuu, Suomikin on ollut vasta kymmenen vuotta osa Venäjää. Jos vielä pöllimme fantasiarodut ja magian keittoon mukaan, niin johan nyt on markkinat!
 

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Ei tähän varmaan kukaan muu postaa, joten voin jatkaa itse. Tulin ajatelleeksi, että koska Role Playing Games = RPG, niin suomenkielellä voitaisiin ottaa käyttöön termi Peli Rooleista, Keinoista ja Leikillisyydestä = PERKELE.

Tämän pelin myyntinimenä olisi siis Aleksanteriana 1819 PERKELE.
 

Telimektar

Fundamentalisti
Suomikin on ollut vasta kymmenen vuotta osa Venäjää. Jos vielä pöllimme fantasiarodut ja magian keittoon mukaan, niin johan nyt on markkinat!
Mutta ei steampunk-maailmaa? (Vaikka mitä mielekästä lisää se itse pelaamiseen toisikaan?)
 

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Höyryteknologia on vähän kysymysmerkki, kun tämä ei ihan sitä ydinkautta ole historiallisesti, mutta toisaalta eipä niitä höyrykäyttöisiä taistelukävelijöitäkään tainnut 1800-luvulla tarkkaan ottaen näkyä. Näihin aikoihin kyllä James Finlayson on perustamassa Tampereella karstaus- ja kehruukonetehdasta, että jotain sentään voisi laittaa. Jospa Finlayson rakentaisikin varjomaailmassamme höyrykäyttöisten taistelukävelijöiden tehtaan, ja ruotsalaiset agentit aikoisivat räjäyttää sen? Jännitystä ja toimintaa!
 

Laichalaf

ben enyd
Könni itse on varmaan Seppo Ilmarisen sukua, tuon 400-luvulla alkunsa saaneen, itse Arkhimedeen veroisen seppäsuvun, jälkeläisiä. Herulien perintö elää vahvana hänessä.
 

Kointähti

Parannuksen tehnyt trolli
Könniläisistä tahoistahan on ihan mukavasti tekstiä suomenkielisessä wikipediassakin, hyvä että @Laichalaf palasi asiaan!

Skotlantilainen kääpiö James Finlayson ja Ilmajoen maahis-Könnit ajautuvat sotaan keskenään, ja taistelukävelijät kylvävät tuhoa laajalla taistelualueella. Koneille kateelliset nekromantikot nostattavat Ruovedellä poltetun noita Antti Lieroisen henkiin ja siitäpä alkaakin semmoinen kalmosavotta että siitä piisaa materiaalia B-leffoihin vielä 3000-luvullakin!
 
Ylös