Kesätyöt

Niin turhauttavaa, kun en saa mistään kesätöitä. Asian eteen raatanut niska limassa, mutta kun on alaikäinen eikä minkään valtakunnan suhteita mihinkään niin se on vähän voivoi... Ja rahalle olisi oikeasti käyttöä, kun tarjoutui mahdollisuus lähteä Tsekkeihin pelaamaan. Taitaa se homma kaatua rahapulaan... Pitänee varmaan rueta jostain kyselemään hanttihommia. Naapureille pesemään ikkunoita ja leikkaamaan ruohoa. Huoh. Se on niin epäreilua, kun toiset vaan saa niin helposti ja pääsee ensimmäseen hakemaansa töihin ja toisilla ei natsaa monen kymmenenkään hakemuksen jälkeen... :wtf: :(
 
Mieli tekisi kirjoittaa kunnon valitusvirsi. Mutta. Yritetään edes..

Tänä keväänä helmikuusta eteenpäin olen hakenut n. 20 kesätyötä; siivousta, myyjää, kahvilaa, kaikenmaan hommia. Pelkkiä kielteisiä vastauksia on tullut. Mansikoita/muita maastapoimittavia en yksinkertaisesti pysty töikseni ottamaan, selkäni reistaa ilman niitäkin tarpeeksi. Työkokemusta on viime kesältä puutarhalta ja isosen töitä olen tehnyt moneen otteeseen.

Ongelma on työkokemuksen puute, alaikäisyys (täytän sen 18 elokuun alussa. kiitos!), tärkeiden "suhteiden" puute, ja se, ettei opiskele esim. ravintola-alaa (=pääsisi tarjoilijaksi). Mulla kihisee päässä siihen malliin etten tiedä mitä teen. Ilmeisesti saan töitä samalta puutarhalta kuin viime vuonna, ongelmaksi muodostuu se, etten asu ky. paikkakunnalla (500km välimatkaa), eli roikun sukulaisilla puoli kesää koirieni kanssa..

Olisin juuri tänä kesänä tarvinnut töitä niin paljon. Katkeroituminen on nyt erittäin lähellä.
 
Hey, nessa.
Kokeilisit seukkarilta, luultavasti kovin ala-ikäisten työllistäjä. Pitkällä isostaustalla ei pitäis olla hirveän mahdotonta saada sieltä töitä. Nim. Kirkon opas 2006 (Ja kaikki tarpeelliset kirjat vielä lukematta X-O )
Nojoo, tämä oli kyl ihan lahja mulle, ei auta vikistä...
 
Maanantaina alkaisi kesätyöt, vähän hirvittää. Uusi sairaala, uusi osasto ja enemmän vastuuta kuin koskaan ennen. Vastuun lisääntyminen näkyy toki myös palkassa, rahaakin tulee enemmän kuin koskaan ennen. :wink:

Jotenkin hassua lukea ihmisten valituksia töiden löytymättömyydestä. En ole niin moneen vuoteen joutunut stressaamaan kesätöiden löytymisestä että olen melkein unohtanut millaista se on. Alle 18-vuotiaiden on kyllä todella vaikeata löytää töitä, olen itsekin kiertänyt kaikki mahdolliset kesätyöt mansikanpoiminnasta puhelinmyyntiin. Mutta heti kun saa koulutusta jollekin tietylle alalle, niin töiden löytyminen yleensä helpottuu.
 
Herätelläänpä tämä ikivanha aihe. Minulla on edessäni toivottavasti viimeinen kesä kesätöissä. Valmistun näillä näkymin kesäkuun lopussa, ja vakityön metsästys on käynnissä.

Oman eli viestinnän alan kesätöitä hain taas hiki hatussa, mutta vastaukset olivat toistuvasti tyyliä "saimme määräaikaan mennessä 738 hakemusta, ja valitettavasti sinä et tällä kertaa ollut haastatteluun kutsuttujen joukossa". Kun viime syksynä tapahtuneen muuton seurauksena en enää voi mennä rakkaaseen vakikesätyöpaikkaani Espoon tuomiokirkon hautausmaallekaan, niin käteen jäi loppujen lopuksi työ vartijana. Vartijana! En voi vieläkään käsittää, että minä joudun koko heleän kesän seisomaan jossain alepassa asiakkaita kyttäämässä. Mutta niin vain kävi, ettei kukaan muu kuin vartiointifirma, jonka nettityöhakemuksen täytin lähinnä kokeilun vuoksi, huolinut minua. Tästä tulee piiiitkä kesä...
 
Mä en ole saanut kesätöitä ollenkaan, vaikka hain tosi ahkerasti, joten opiskeluksi menee. Taas. Vaikka onhan sekin työtä, omalla tavallaan. Olin niin laiska lukiossa, etten mennyt kesätöihin, eivätkä vanhemmatkaan painostaneet (hyvä kylläkin), joten työkokemus on aika olematon. Vapaaehtoistöitä olen jonkin verran tehnyt, mutta tuskin tarpeeksi, että työnantajat katsoisivat CV:täni ihaillen.

Onhan se opiskelukin tietty ihan hauskaa. Saan päättää itse omista aikatauluistani ja niin edelleen, ja hyvässä lykyssä joku tenttikirja voi olla mielenkiintoinenkin. Voin lukea vaikka partsalla ja spämmätä "opin tänään..." -topikkiin Kulmikkaaseen. Mutta kyllä silti harmittaa, eikä pankkitilini surullinen valituslaulu auta yhtään. Voi kun saisin edes jotain keikkahommia jossain vaiheessa kesää. Pelkään myös tulevani hulluksi tai vähintäänkin onnettomaksi, kun pakerran täällä yksinäni :cry:

Mistä niitä kesätöitä oikein saa.
 
Kumma lukea, miten vaikeaa ihmisten on löytää töitä. Ehkä minulla on käynyt vain hyvä tuuri, kun olen 14 vuotiaasta ollut kesät töissä. Alkuun pääsin tietty suhteilla, mutta 14 vuotias melkein tarvitsee sellaisen alkusysäyksen. Olen tyytyväinen, että työkokemusta löytyy jo pitemmältä ajalta. Viime kesänä minulla oli jopa niinkin onnekas tilanne, että sain valita "parhaat" päältä.
Oman alan hommista ei ole vielä tietoakaan, mutta ainakin näillä hommilla maksaa vuokran ja saa vielä mukavasti säästöönkin. Ärrätätinä siis olen. Ehdin vuosi sitten lupautua jo Lintsillekin, mutta onneksi ei sinne tarvinnut mennä. Jos olisin päässyt sinne kahvilaan tmv olisin sitä voinutkin harkita, mutta en paistamaan makkaraperunoita (kasvissyöjänä.. ainut työ mitä sieltä en olisi halunnut). Heh omapa oli häviönsä:D
Sellaisen kuvan olen saanut, että pikkukaupunkien kahviloista yms saa helpommin töitä kuin Helsingistä. Majoitus vain lienee se suurin ongelma. Kai minulla on vain käynyt hyvä munkki ja olen tajunnut aloittaa töiden teon jo nuorena:) Ensi kesän haaveena siintää jo oman alan paikka harjottelijana. Saa nähdä, miten käy. Harjottelijan palkka on vain niin surkea, että vielä ensi kesänä saattaa raha viedä voiton. Sellainen varma olo on onneksi, että nykyisessä työssä voin olla niin kauan kuin haluan eli puille paljaille en jää.
Onnea kontulaisten kesätöihin ja niiden hakuun!
 
Tuli yllättäen sisältöä elämään, kun minut kelpuutettiin Valkealaan ruusutarhoille. Matka on pitkä, mutta onneksi kyyti järjestyi... meneehän tuo parikymmentä kilometriä pyörälläkin, jos tarve vaatii ;)
Joskus mietin, että olisi kiva kokeilla jotakin "kevyempää" työtä, kun kaikki tähän astiset hommat ovat olleet kovin..noh, "raskaanpuoleisia". Mutta kaikkeen tottuu. Ehkä. Vaan ei kello kuudelta alkaviin päiviin :p
 
Minä menen taas vaihteeksi kolmatta kertaa Inexin varastoon keräilemään. Tällä kertaa tosin hain yövuoroon ja pääsin, joten rahaa pitäisi olla tulossa ihan mukavasti :) Teknisen alan yrityksiin hain ehkä noin 10-15 paikkaan, mutta suurin osa ei ole viitsinyt edes ilmoittaa, ettei valinta kohdistunut minuun. Muutenkin kismittää, että monet firmat ilmoittaa jopa vasta toukokuun puolella kesätyöstä, kun minulla ainakin koulu loppuu toukokuun puolivälissä ja silloin myös työt sopisi aloittaa. Tämän inexin paikankin jouduin niin sanotusti ottamaan vastaan maaliskuun loppuun mennessä, joten eipä siinä kauheasti jäänyt varaa jäädä odottelemaan.

Sitten esitän myös lisäkysymyksen aiheeseen liittyen. Eli miten suhtaudut siihen, että yhä useammat yritykset ovat ulkoistaneet rekrytoinnin rekryfirmalle esim. EilaKaislalle?
Minun mielestäni se sukkaa aika pahasti. Ensinnäkin yritys ei itse pääse tekemään valintaa koko porukasta vaan saa käsiinsä esikarsitun joukon. Hakija joutuu käymään kahdessa haastattelussa, mikäli niin pitkälle pääsee. Uudestaan samaan työpaikkaan pääsy saattaa myös vaikeutua, koska vanhoista kontakteista ei ole hyötyä, kun päätös ei ole heidän käsissään.

Tällaista tällä kertaa...Josko ensi vuonna pääsisi oman alan hommiin.
 
Ärrätädiksi tai -sedäksi on muuten tosi helppoa päästä, mikäli vain on sen 18 täyttänyt. Pääsyä edesauttaa, jos on valmis jo kevään aikana tekemään satunnaisia irtovuoroja (ja se parantaa palkkaakin). Itse aloitin viime keväänä heti viimeisten kirjoitusten loputtua ärrällä ja tein siellä satunnaisia vuoroja kevään ja syksyn, kesäksi pääsin kokopäivätyöhön kuten halusinkin. Työkokemusta ei ollut minkäänlaista, ja itselleni jäikin sellainen käsitys, että Rautakirja on yksi niitä harvoja, joka palkkaa ihmisiä ilman työkokemusta.

Täksi kesäksi olisin päässyt ärrälle, jos olisin halunnut, mutta onneksi sain kesäksi paikan Nordea Vahinkovakuutuksesta. Lähetin itsekin varmaan parikymmentä hakemusta, ja tuolta tärppäsi. Säännöllinen työaika ja parempi palkka - en valita. :)
 
Undo sanoi:
Ärrätädiksi tai -sedäksi on muuten tosi helppoa päästä, mikäli vain on sen 18 täyttänyt. Pääsyä edesauttaa, jos on valmis jo kevään aikana tekemään satunnaisia irtovuoroja (ja se parantaa palkkaakin). Itse aloitin viime keväänä heti viimeisten kirjoitusten loputtua ärrällä ja tein siellä satunnaisia vuoroja kevään ja syksyn, kesäksi pääsin kokopäivätyöhön kuten halusinkin. Työkokemusta ei ollut minkäänlaista, ja itselleni jäikin sellainen käsitys, että Rautakirja on yksi niitä harvoja, joka palkkaa ihmisiä ilman työkokemusta.

Ja työkokemuksella taitaa paikka olla lähes varma:D Yksi ainokaisia hyviä puolia tässä on, että kanssatyöntekijät ovat lähes sataprosesnttisesti mukavia. Tai ainakin keihin minä olen törmännyt.. Kyllä niitä pompottajiakin mukaan mahtuu, mutta muuten rento on meininki. Itse työ ei sitten ehkä ole sieltä parhaasta päästä, mutta siivoojaksikaan minusta ei ole ja tässä voi aika hyvin itse vaikuttaa vuoroihin, mikä sopii minulle (ja talvisin se on ehto..) Niin ja "hehkutusta" (heh..) jatkaakseni, ärrältä on todella vaikea saada potkuja. (vaikka on siinäkin joku uuvatti onnistunut)

Tosin heti, kun parempaa työtä ilmaantuu niin nämä hommat saa jäädä:D
 
Itse aloitin kesätyöni jo maanantaina. Tai maanantain ja tämän päivän 35 leirintämökin kuuraus ei varsinaisesti kuulu lauantaina alkavan kesätyön toimenkuvaan, mutta samalla leirintäalueella pyöritään.

Kun muita töitä ei löytynyt, siivouspesti minua jo talvenaikana iltatyöllistäneen pirteän punakeltaisen firman kautta kelpasi kummasti. Työaika (aamukuudesta puoleenpäivään joka toinen viikko kauden alettua, sitä ennen viikonloppuisin) ja -matka (runsaat puoli tuntia pyörällä suuntaansa) voisivat olla toiset, mutta tämäkin parempi kuin ei töitä lainkaan. Tai puhelinmyynti, joka olisi ollut toinen varma vaihtoehto. Ja kauniilla säällä ulkotyö kuin ulkotyö on mukavaa.

Ja pitää nyt sitten kysyä, että miksei Lentävästä lumesta ole siivojaksi :p
 
Ite olen jo kesätöissä. Joka toukokuun viikonloppu tähän mennessä. Tossa läheisen kahvila-ravintola-pysähdyspaikkassa jäätelökiskalla. Ihan järjettömän helppo ja lepposa työ! :)
 
Viime kesän työ oli sinänsä helppoa ettei tarvinnut kuin palvella muutama asiakas päivässä ja loppuajan voi lukea/jotain, englantia pääsi puhumaan ja rahaakin tuli vähän, mutta kun ei vain kestä istua kahdeksaa tuntia yksinään niin ei sitten kestä. Tänä vuonna olen menossa todellakin suhteilla sukulaisten mansikka-/villisikatilalle tekemään vähän sitä sun tätä, vielä ei kyllä ole työnkuvasta tai määrästä mitään tietoa, mutta onpahan edes jotain tekemistä. En kyllä kauheasti muualle ollut tuppautumassakaan kun ei täällä varsinkaan toistaiseksi ajokortittomalle ole oikein mitään paitsi se museo ja ehkä kunnan kahden viikon pestit. Ei tietysti pitäisi olla nirso kun on kuitenkin tienaamisesta kyse, mutta jos ei pysty viittä minuuttia kauempaa olemaan auringossa niin mitään ruohonleikkaamista on turha edes yrittää, enkä minä tiedä onko täällä muuta edes tarjolla.

Mutta kun kerta töitä on edes vähän tiedossa niin mitäpä sitä valittamaan :p
 
Uusi kassaharjoittelija ilmottautuu. Tässä pitkin kevättä on tullut opeteltua kassan käyttämistä ja asiakkaiden palvelemista. Kesän loppuun asti on tehty sopimus ja tarpeen vaatiessa saattaapi tämä kontulainen jatkaa pidempäänkin. Katsoo nyt vaan että paljonko vaatisivat opiskelun syrjimistä. Kandivuosi tulossa ja kaikkea, niin pitäisi vähän keskittyä lukemiseenkin. Mutta niin, kaipa se aikainen esittäytyminen (joulukuussa) ja ahkera paikalla käyminen todellakin auttavat työpaikan hankkimisessa.
 
Mä taisin saada sittenkin töitä! Vieläpä museosta. Taisi tulla säkällä joku peruuutuspaikka, kun sain sieltä jo aiemmin postia, että ei ole töitä luvassa. Olen kyllä tosi iloinen, en uskonut tosiaankaan saavani enää mitään.

Ja sain sitten kuitenkin melkein oman alan töitä :) Tuntuu kyllä jännittävältä mennä ekaa kertaa kesätöihin, olen varmaan alkupäivät aivan paniikissa.
 
Ylös