Kevätmiitin 2024 yhteiskokkaus: ramen + karjalanpiirakoita

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Tortilloja on kokattu jo aika paljon, miten olisi esim. pizza, jota on pari vuotta sitten tehty?

Ramen:
Jaamar & co: liemiainekset, pinaatti, kevätsipuli, suippopaprika, kesäkurpitsa
Sidhiel: 2x tofu, herkkusienet 1 paketti, nori-merilevä, kiinankaalia, chilihiutaleita
Isilmírë&co: nuudeleita, seesaminsiemeniä, palvikinkkua, šiitakesieniä
Caele: munat
Lehtokuusama: kanaa
Samooja: lisää kanaa

Eli puuttuu:
2 pientä paksoita tai ¼ kiinankaalia
100 g siitake- tai herkkusieniä
2 kevätsipulinvartta

2 retiisiä
4 dl babypinaattia
4 ramen-munaa (kts. ohje alla)
nori-merilevää,
seesaminsiemeniä, chiliöljyä

Karjalanpiirakat:
May: pastakone, ruisjauho (?)
Seura tarjoaa: muut karjalanpiirakoiden ainekset (piirakat siis koko miittiväelle)
vehnäjauho, riisi, suola, levite (sininen keiju ellette erityisemmin protestoi), kauramaito + laktoositon maito täytteeseen, munat
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Heittelen tähän jotain villejä ideoita ihan vaihtelun vuoksi. Pitsa on ihan ok. Taikinan teko vaan raskasta, mutta yritän kalastella uusia ideoita niin itseltäni kuin ehkä muiltakin.

  • Risotto
    Tehdään tosi perus risotto, johon voi tehdä muutamia erilaisia lisukkeita, joita sotkea risottoonsa.
  • Pasta
    Sama homma, että keitetään iso satsi pastaa ja siihen muutamia erilaisia kastikkeita, joista valita.
  • Ramen
    Keitetään perus liemi (mietona ja vegaanisena) ja nuudelit ja jokainen voi lisätä kasviksia, sieniä ja proteiininlähteitä mielensä mukaan.
Minä itseasiassa itse innostuin vähän tuosta ramenista. Tykkään keitellä ramen-tyyppistä lientä ajan kanssa, että maut kehittyy hyvin. Mutta pitsakin käy.
 
Last edited:
Jossain hallituksen kesken oli puhetta karjalanpiirakkatyöpajasta, jos innokkaita tekijöitä vaan on. Seura voisi todennäköisesti kustantaa ainekset tähän.
Piirakat eivät toki estä yhteiskokkailua mitenkään, mikä sekin kuulostaa hyvältä.
 
Piirakoita ja ramenia: joooo!!!! Tosin piirakoihin tarvitaan viralliseksi rypytysmestariksi joko @Titiuu tai @eowynofmay, toki jos piirakoiden ulkonäöllä ei ole väliä, niin selviämme ilman heidän ohjaustaan.
 
Piirakkatyöpajassa oli pointtina nimenomaan se, että kaikki ei osaa tehdä niitä vaikka haluaisi. Voidaan opetella yhdessä tai joku sellainen joka osaa voi neuvoa.
 
Ehkä selvennän. Pastakonetta käytetään kuorien tekoon, voin kyllä tuoda pulikankin. Kun suomalaisemännille selvisi, että pastakonetta voi käyttää karjalanpiirakan kuoriin, menekki oli niin huima, että Italiassa ihmeteltiin 😂
Pitäisikö tuoda täältä myös kunnolliset ruisjauhot 🤔
 
Last edited:
Meillä on myös pastakone, mutta ehkä yksi riittää. Ja haluaisin ehdottomasti kokeilla piirakoiden tekoa, kun en ole koskaan kokeillu.

Jos tuo ramen on muidenkin mielestä hyvä idea niin ottaisin mielellään liemen ainekset ja keittelyn nakikseni, jos muut huolehtivat muusta ja se olisi muille ok.

Tässä on yksi ohje, josta vähän näkee mitä rameniin tulee ja mitä siinä voi käyttää. Mutta siihenhän voi kyllä minun puolesta tuoda just niitä tilpehöörejä, joita tahtoo. Minä esim. kummallisena tykkään maissista ramenissa, tofu käy hyvin myös ja idut on hyviä sen kanssa. Lisäksi olen kokeillut kesäkurpitsaa, paprikaa, herneitä, vihreitä papuja. Olen myös joskus laittanut liemeen pakastepinaattia.
Me ollaan käytetty ihan vaan riisinuudeleita, mutta olen avoin kaikille nuudeleille. Niin ja olen yleensä laittanut liemeen vähän chiliä. En ole tehnyt tulista (en tykkää kovin tulisesta), mutta muutama chilihiutale tuo vähän lämpöä. Sen voi kuitenkin myös helposti jättää pois.
Jos valkosipuli on jollekin ongelma niin voisin keitellä liemen ensin ilman valkosipulia, erottaa siitä osan ja lisätä vasta sitten valkosipulin.

RAMEN ELI JAPANILAINEN NUUDELIKEITTO​

AINEKSET​

1valkosipulinkynsi
4cm:n pala tuoretta inkivääriä
1 ¼ litraa vettä
3 rkl misotahnaa
2 rkl soijakastiketta
1 rkl miriniä

Lisäksi
300g broilerin paistileikettä tai rintafileetä
1 rkl rypsiöljyä
1 rkl soijaa
1 tl fariinisokeria
200 g ramen-nuudeleita tai muita nuudeleita

Tarjoiluun
2 pientä paksoita tai ¼ kiinankaalia
100 g siitake- tai herkkusieniä
2 kevätsipulinvartta
2 retiisiä
4 dl babypinaattia
4 ramen-munaa (kts. ohje alla)
nori-merilevää, seesaminsiemeniä, chiliöljyä
 
Ei muuten mitään hajua, mikä on ramenmuna (en katsonut ohjetta alta 😅 ). Ihan keitettyä jahalkaistua kananmunaa ollaan syöty ja se on kyllä hyvää.
 
Me voisimme tuoda ainakin läjän nuudeleita. Kaupasta saa jotain ihan "Ramen noodles" -nimellä kulkevaakin kamaa, olisiko se hyvä vaihtoehto? Vai mieluummin riisinuudeleita (nuo "viralliset" soppanuudelit näyttävät olevan vehnää)?
 
Jos syöjiä tulee paljon, niin joku muukin voi tuoda broileria tai sitten jotain muuta lihaa. Se on kuitenkin kalliimpaa kuin muut ainekset, joten ihan älytöntä määrää en ala ostamaan.
 
Meiltä tulee miittiin kaksi lihansyöjää, joten jotain lihaa tuonemme myös yhteisruokaa varten. Pitää vain vielä keskustella siitä, mitä lihaa he itse ensisijaisesti haluavat soppaansa lumpsauttaa.

Lisäys: Puhuttiin nyt alustavasti, että kun animessa rameniin laitetaan yleensä kinkkua niin mekin voisimme ehkä tuoda sitä.
 
Last edited:
Eli puuttuu:
2 pientä paksoita tai ¼ kiinankaalia
100 g siitake- tai herkkusieniä
2 kevätsipulinvartta
2 retiisiä
4 dl babypinaattia
4 ramen-munaa (kts. ohje alla)
nori-merilevää,
seesaminsiemeniä, chiliöljyä

Voisin näistä napata merilevän, koska voin syödä sitä myös nuudeleiden kanssa myöhemminkin.
 
Minä voin kyllä laittaa liemeen pakastepinaattia niin tuon pinaatin voi jättää pois. Toki j9ku voi tuoda pakastepinaatin silti. Ja minun puolesta ihan kaikkia reseptin juttuja ei tarvita, jos tilalle tulee jotain muuta, mitä joku tahtoo laittaa. Minulle tärkeimmät on sienet ja kananmuna. Kasvisten suhteen olen hyvin joustava.
Niitä ituja olisi ehkä kiva saada mukaan, mutta usein syön ilman niitä.

Ja erityisruokavalioiset osallistujat huudelkaa suoraan, jos liemeen on tulossa jotain, mitä ette voi syödä ja huolehtikaa, että teidän rajoitteet huomioidaan +tuokaa jotain tilpehöörejä, joita pystytte syömään.
 
Ylös