Kiipeily

Omassa kiipeilyssä on suurimpana haasteena (viimeaikaisen sairastelukierteen lisäksi) edelleen tippumisen pelko. Välillä mietin että onko ihan naurettavaa maksaa koko harrastuksesta kun pystyn kiipeämään ehkä 2/3 boulderseinän korkeudesta jos sitäkään, kunnes alkaa ahdistaa enkä uskalla enää edetä.
Just näin. :D Parikin 6a:ta on jäänyt enemmän kiinni siitä, että korkeus alkaa pelottaa kuin siitä, etten osaisi, jaksaisi tai yltäisi. Kun nössöyden yhdistää heikkoihin käsiin (sanokaa mitä vain siitä, miten tekniikka on tärkeämpää kuin voima, höpölöpö. En usko, että tuota mieltä on kukaan tällainen, joka ei esimerkiksi pysty vetämään yhtään leukaa), niin putoaminen on usein ihan uskottava riski. Etenkin kaltevissa seinissä minulta katoaa voimat jo alussa niin, että sinne ylös päästessä ei ole paljon enää tiristettävää, eikä minua haluta kokeilla, josko jaksaisin vielä yhden otteen lisää. Kiipeän mieluummin alas.

Onneksi minua ei hirveästi hävetä kiivetä reittejä pelkästään puoleen väliin ja takaisin alas. Minulle kiipeily on kuitenkin sellaista "harrasta nyt edes jotain liikuntaa" -tekemistä. (Harrastan onneksi myös muuta liikuntaa, mutta ne eivät samalla lailla vaadi tällaista lihastyöskentelyä.) Kuten sanottua, kehittyminen ei ole minulle kovin tärkeää. Iso motivaattori on esimerkiksi se, että jos emme menisi puolison kanssa yhdessä kiipeämään, hän ei välttämättä harrastaisi talvisin mitään liikuntaa satunnaisten koiralenkkien lisäksi. :lol:
Jos menee ihan harrastelijatasolla niin voisikohan kiipeilyä harrastaa ihan vaikka fivefingerseillä? Onko siihen olemassa jotain estettä?
Ihan kuin tuota samaa olisi kysytty tässä topikissa aiemminkin, muistaakseni vastaus oli että voisi, mutta vilkaise toki noita aiempia sivuja. Siellä saattoi olla enemmänkin keskustelua kiipeilykengistä. (Edit. Oho, aiempia sivuja olikin vain yksi.)
 
Toisaalta olen kokenut että varsinkin sormivoima onneksi kehittyy nopeasti ja fyysisesti pystyisin varmaan työstämään haastavampiakin reittejä jos pää ei tulisi niin ahkerasti tielle. Olen kiertänyt ongelmaa suosimalla traverseja (eli sivusuunnassa eteneviä reittejä) ja reilusti kaltevia seiniä joissa ei joudu yhtä pian yhtä ylös, ja kokeilemalla vaikeampien greidien alkuja kun niitä ei kuitenkaan pääse kovin pitkälle, mutta olisihan se hauskaa välillä topatakin jotain. Onneksi hyvän treenin voi tosiaan saada aikaiseksi korkeudesta riippumatta.

Kengistä mutuilen että mikään ei varsinaisesti estä erilaisten kenkien käyttöä, jos ei nyt koirankakkaisilla ulkokengillä mene seinälle. Olen kuullut että Jotkut Jossain kiipeävät paljainkin jaloin (ehkä lähinnä ulkona, luulen että hygieniasyistä siitä voisi tulla hallilla sanomista) ja ainakin henkilökuntaa näkee välillä seinällä lenkkareissa ja jopa villasukissa.
 
Katsellessani netistä kiipeilykenkiä, niin törmäsin taas siihen, miten etenkin nahkainen kenkä venyy käytössä jopa numeron verran. Taas survoin noita noin vuoden käytettyjä kenkiä jalkaani ja mietin miten ne voivat venyä, kun kumia on edessä, takana, alla ja päällä?? En ole kyllä minkäänlaista venymistä havainnut. Ihan normikäytön lisäksi on ollut kostea sukka ja olen tainnut noita saunottaakin. Epäilen venymisen olevan urbaanilegenda. Ehkä kiipeilijän jalalle tapahtuu vain sama kuin kiinalaisnaisten sidotuille jaloille...
 
Mikä merkki ja malli? Kyllä mulla veny käytössä useat mallit silloin, kun kiipesin 3-5 kertaa viikossa, jolloin kenkä ei juuri koskaan ehtinyt täysin kuivua. La Sportiva Python oli ehkäpä kaikista kenkämalleista venyvin. Vaikka mulla on katukenkä 42,5-43, niin 38,5 Python venähti sen verran paljon, että heelhook-ominaisuudet heikkenivät merkittävästi enkä voinut niitä enää ulkona käyttää reiteillä, joilla piti tarkasti huukata. Sama käynyt mm. Scarpa Dragon kanssa. Nyt kun olen kiivennyt pari kertaa viikossa, niin eivät noi kengät ole käytössä oikein venyneet, kun ehtivät kuivua aina hyvin.
 
La Sportiva Finale VS on kenkä (luulisin). Koko 38 ja minulla jalka on kokoa 40. Ei siis pitäisi olla mahdoton, mutta suoraan sanottuna koskee ihan... Ja jo hetken pitämisen jälkeen poisottaessa menee tovi, että tunto palautuu isovarpaisiin. Olen ihan nöösi kuitenkin kiipeilijänä, joten en tarvitse ihmeempiä ominaisuuksia (ainakaan vielä 😊).

Satutko koskaan vierailemaan Boulder Saimaassa, olisi kiva vaikka satuttaa samaan hetkeen 😄
 
Hyvänen aika @eowynofmay ! Miksi me ei olla koskaan menty Boulder Saimaahan yhdessä?! Ainakin aikoinaan se oli tosi siisti paikka, missä huolehdittiin vuokrakengistä hyvin. Sääli vaan, että sinne on meiltä 3 tunnin ajomatka 😅 Ja Hänkki lopetti, joten Riihimäellä taitaa olla lähin paikka, jos se on vielä pystyssä.Voi kun joku perustaisi Turenkiin kiipeilyhallin niin alkaisin käydä säännöllisesti.
 
Suosittelen kokeilemaan kiipeämistä tavallisilla sisäliikuntakengillä, koska silloin huomaa, miten suuri merkitys kiipeikykengillä on jalkojen hyödyntämisessä.

Harrastelijana, jolla ei ole suurempia kunnianhimoja, olen kokenut omien kenkien suurimman hyödyn siinä, että puoli vuotta aktiivisempaa kiipeilyä ja kenkävuokrat tulevat kalliimmaksi, kuin omat kengät.

Minulla on la sportivan tarantulat ja ostin tarkoituksella suoraan sopivahkon kokoiset, koska suosin mukavuutta, eivätkä ole venähtäneet jaloissa pyöriviksi. Pikku hiljaa pitäisi vaan käydä viemässä paikkailtaviksi kun boulderkeskuksissa sellainenkin palvelu on.
 
Last edited:
La Sportiva Finale VS on kenkä (luulisin). Koko 38 ja minulla jalka on kokoa 40. Ei siis pitäisi olla mahdoton, mutta suoraan sanottuna koskee ihan... Ja jo hetken pitämisen jälkeen poisottaessa menee tovi, että tunto palautuu isovarpaisiin. Olen ihan nöösi kuitenkin kiipeilijänä, joten en tarvitse ihmeempiä ominaisuuksia (ainakaan vielä 😊).
Oon käsittänyt että mitä pienempi jalka, sen vähemmän "tarvitsee" downsizettaa kiipeilykenkää. Kuulostaa kyllä ikävältä jos tunto häviää isovarpaista :o. Ehkä tossa tilanteessa on ihan suosiolla järkevä ostaa toiset kengät ja pitää noita kenkiä vaikka varakenkinä! Toki sellaista kikkaa voi kenkien venytykseen halutessaan koittaa, että kastelee kengät vedellä sisäpuolelta, laittaa paksut sukat (esim. villasukat) jalkaan, niiden päälle pakastepussit ja tunkee jalat kenkiin ja kävelee kengillä päivittäin muutamana päivänä putkeen kotona. Tätä tapaa mä oon monesti käyttänyt ja toiminut varsin hyvin!

Satutko koskaan vierailemaan Boulder Saimaassa, olisi kiva vaikka satuttaa samaan hetkeen 😄
Joskus, hyvin harvoin! Toki jos mä ostan auton tänä vuonna, niin sitten tulee varmaan käytyä useammin. Onkos siellä meininki muuttunut omistajavaihdoksen myötä? Varmaan 2021 tai 2022 viimeksi käynyt siellä.

Hänkki lopetti, joten Riihimäellä taitaa olla lähin paikka, jos se on vielä pystyssä.
Eikö Hämeenlinnaan tullut Vanaja Boulder Hänkin tilalle?

Pikku hiljaa pitäisi vaan käydä viemässä paikkailtaviksi kun boulderkeskuksissa sellainenkin palvelu on.
Ei tosiaan kannata ihan puhki kuluttaa, jos meinaa pohjauttaa. Voi olla ihan mielenkiintoista pohjauttaa Tarantulat, uusivatkohan koko pohjan vai kolmasosan? Noihin ei nimittäin varmaankaan ole saatavilla alkuperäistä kumia vaan Shoedoctor (BK:n käyttämä pohjauspalvelu?) laittaa varmaankin xs edge-kumia.
 
Minuakin ahdistaa ajatus jalkojen survomisesta kiipeilykenkiin. Jos menee ihan harrastelijatasolla niin voisikohan kiipeilyä harrastaa ihan vaikka fivefingerseillä? Onko siihen olemassa jotain estettä? Ymmärrän, että kun kiipeillään tosissaan niin sille on varmasti syynsä miksi kiipeilykengät ovat sellaiset kuin ovat, mutta satunnaisesti kiipeillessä. @Hanna Kullanväärtti on ainakin käynyt kiipeilemässä ja muistelisin, että tätäkin aihetta ehkä sivuttiin sillon keskusteluissa?
Minä en kiipeile muuta kuin hyvin satunnaisesti ulkona, ja silloin käytän fivefingersejä. Pulla käyttää niitä myös sisällä, mutta ei ne oikein kestä sellasta :-(
 
Onkos siellä meininki muuttunut omistajavaihdoksen myötä? Varmaan 2021 tai 2022 viimeksi käynyt siellä.
Lopetin jossittelun ja kävin! Mukavalta vaikuttaa edelleen Boulder Saimaa.

Olen aina vähän kammonnut sitä keskellä olevan tatin päälle nousemista, joten tein sen heti ensimmäisenä. Sitten taisikin olla niin paljon adrenaliinia veressä, etteivät kengätkään tuntuneet missään 😁

Otin kyllä kengät pois melkein joka reitin välissä. Ja päädyin ostamaan puoli numeroa isommat La Sportivat. Mukavuuskengät 😄
 
Mekin kiipeiltiin tänään Vanajaboulderissa. Oli siisti, pieni paikka. Kiva kun oli valoisa. Hänkki oli niin musta ja pimeä ja likainen.
Minä muistan rakastaneeni sitä Bouldersaimaan keskitattia, mutta en kyllä nyt uskaltanut yhtään edes yrittää Vanajan keskitatin reunan ylitystä 😅 Aikoinaan se oli vähän pelottava ja sopivasti haastava kun valitsi tatista helpoimman reitin. Saimaalla muistaakseni kiivettiin ihan tatin päälle ja rappuja alas. Vanajalla taas ei mennä minkään seinän päälle vaan reitti päättyy viimeiseen otteeseen. Tuolta tatin harjan yli alaspäin tuleminen on ajatuksena hurjan pelottava😱 Minähän kiipesin tänään vaan vihreitä reittejä enkä päässyt edes niitä kaikkia. Mutta sanoin monta kertaa itselleni, että se on ihan ok. Pääasia, että on kivaa ja saan kropan liikkeelle.
 
Nyt on ollut kova draivi päällä kiipeilyssä. Olen käynyt jo x kertaa. Ja täytyy kertoa koko maailmalle, että menin ensimmäistä kertaa sellaisen keskivaikean reitin läpi!!! Tahkosin sitä edellisellä käynnillä monta kertaa ja nytkin onnistui vasta neljännellä yrittämällä. Fiilis on tällainen: I'm the king of the world 💪 Olen monesta vaikeammasta reitistä sitä mieltä, että voima riittäisi, tekniikkakin on (ehkä) parantunut, mutta tulee uskonpuute. Nyt päätin, että @£$£ tämähän onnistuu. Nahka lähti rystysistä, mutta läpi meni :D!

Kenkien kanssa olen päässyt sellaiseen sopuun, että yritän heti kärkeen vaikeampia reittejä pienemmillä kengillä (kyllä siinä vaan ero on, ainakin omassa pääkopassa) ja kun tuntuu liian epämukavalta, niin vaihdan niihin mukavampiin kenkiin.
 
Kiipeilyssä on kyllä aivan parasta se, että aivan sama kuinka kokenut on, niin aina oppii uutta. Viime aikojen "suuri" oivallus on ollut itselleni se, kuinka paljon peukaloa pystyy ja kannattaa käyttää kiipeillessä. Etenkin sisällä kiivetessä kun kaikki otteet tulevat ulospäin seinästä, tarkoittaa se sitä, että peukalolla on mahdollista työntää otteista vetämisen sijaan. Tähän asti olen aina vetänyt otteista, mutta esimerkiksi saiderikrimppejä kannattaakin usein hyödyntää pintseinä. Eli sen sijaan että vain krimppaisi otteen sivulta, niin samalla kannattaa aktiivisesti työntää peukalolla otteen toiselta puolelta. Tällä voi olla merkittäväkin vaikutus liikkumiseen seinällä ja kiipeilyn taloudellisuuteen ihan yleisesti.

Nyt on mennyt vuosi siitä, kun polveni alkoi oikuttelemaan ensi kerran ja syksyllä en juurikaan pystynyt kiipeilemään kuin todella varovaisesti. Tällä hetkellä uskallan jo köysiseinillä tehdä korkeita jalannostojakin jonkin verran, eikä polvi ole niistä ollut moksiskaan. Kuntokin on jo ihan ok ja tuntuu, että pystyisin hyvänä päivänä onsaittaamaan/flässäämään 7A:n köysireittejä minulle suotuisilla otteilla ja seinäprofiililla. Tämä tarkoittaa lähinnä poketteja ja krimppejä vertikaaleilla seinillä. Nuo otetyypit ovat sinänsä huvittavat, kun painan kuitenkin yli 100 kiloa. :grin:
 
ootko selvittänyt onko ihan perus pulleyvamma? Mulla on ollut etusormen A2:ssa pari kertaa vammaa ja selvinnyt ihan omatoimisesti kuntouttamalla sitä kevyellä sormilautatreenillä. Laitan tähän vielä linkin, jossa ohjeita kuntoutukseen. Sormivammat on kyllä ikäviä, kun käsittääkseni niihin erikoistuneita lääkäreitä on aika harvassa.
finger_pulleys_2.jpg
 
Ylös