Kiipeily

eowynofmay

Kontulainen
@eowynofmay kuulostat ihan prolta :o

Minua todella ahdistaa nuo kiipeilykengät. Hirveät kidutusvälineet! Olen miettinyt, että voisiko Fivefingerseillä kiivetä. Luulisi, että voi, ainakin niitä helppoja reittejä mitä itse boulderoin.
Nää. En sentään. Olen päässyt toiseksi HELPOIMMILLE reiteille :D Vielä riittää haastetta siis.

Ja huoh... vaikka otin ne uudet kengät vähän isommat kuin normikengät, niin tiukat ovat nekin. Turhan tiukat. Kosteat sukat jalkaan ja kokeilemaan, jos vaikka venyisivät.

Näinköhän FF:ssä on tarpeeksi pitoa seinälle?

Atheon

Kontulainen
Minä ostin täksi talveksi omat kengät, ettei tarvitse aina käyttää vuokrakenkiä. Ostin ne boulderkeskukselta ja sanoin suoraan hakevani enemmän mukavuutta kuin suorituskykyä ja apu oli todella ammattitaitoista ja olen kiipeillyt niillä nyt ehkä seitsemän kertaa ja ollut todella tyytyväinen.

Mitä kiipeilymiittaamiseen tulee niin olisin mahdollisuuksien mukaan kiinnostunut.

eowynofmay

Kontulainen
Ostin kahdet ensimmäiset kahdesta eri kiipeilykeskuksesta. Ilmeisesti minun kengissäni on nyt suorituskykyä, kun en älynnyt vaatia mukavuutta :22:

Kolmannet ostin netistä. Ostosivu kehoitti ostamaan norminumeroa koon verran pienemmät, mutta ostin 1/3 numeroa isommat. Taidan lähteä kastelemaan sukkia :joy:

PS. Yhdetkään kengät eivät ole jääneet käyttämättä, kun perheestä löytyy 38-39 sisällä olevia jalkoja useammat parit.

Mattfield

Kontulainen
Kiipeilykengistä täällä on ollutkin puhetta, niin ihan hyvin voi kiivetä fivefingerseillä. Itse kiipeilen satunnaisesti Skinnerseillä (sukka, jossa pohjasssa kumia) ja joskus olen kiipeillyt sisäpelikengissä. Täytyy tietysti ymmärtää, että pito on todennäköisesti huonompi, kun painetta ei pysty samalla tavalla jalan päälle asettamaan. Myös huukkien käyttö on hankalampaa.

Mitä tulee kiipeilykengän kokoon, niin valitsen koon yleensä kantapään mukaan siten, että kantapäähän ei saisi mielellään jäädä ylimääräistä tilaa. Ennen kiipesin sisällä varsin tiukoilla kengillä, mutta nykyisin olen mukavuudenhaluinen ja kiipeän sellasisilla kengillä, joita ei tarvitse joka reitin välissä riisua pois jalasta.

Taidan tänään mennäkin Isatikseen kiipeilemään. Parin kuukauden sairastelujen jälkeen kunto on ihan nollissa, mutta tällä viikolla on uskaltanut jo hiljalleen aloittaa kiipeilyt. Jos joku haluaa lähteä mukaan, niin eikun viestiä tulemaan. Pääsee halutessaan ilmaiseksi :D

Itse en ole pitkään aikaan (varmaan yli vuoteen, hui) ehtinyt kiipeilemään. Olisin taas harrastanut DWS:ssää (deep water soloing) Maltalla vuosi takaperin, mutta ensimmäisenä iltana mursin jalkapöytäni, eikä sillä jalalla sitten paljoa kiipeilty :grin:. Tanssi voitti kiipeilyn, vaikka täytyy kyseistä lajia ehdottomasti kiittää voiman ja notkeuden ja muutenkin fyysisten ominaisuuksien, sekä ihan vain kipukynnyksen kehittämisessä. Tästä on ollut huomattavaa hyötyä myöhemmin.
En suinkaan ole heittämässä kiipeilykenkiä kokonaan nurkkaan, kun kerran sellaiset omistan, joten jos jonkinlainen Konnun oma kiipeilymiitti joskus tulisi, voisin jopa ilmaantua paikalle.

Itse olen lähtenyt tähän kiipeilykenkäkysymykseen aina suorituskykypohjalta. Kiipeilykengät tuntuisivat varmaan kamalilta pitkästä aikaa, mutta silloin ne olivat arkipäivää. Normaali jalan kokoni on 39, mutta toiset kiipeilykenkäni ovat 37 ja toiset 38. Masokismia. Olin aikoinani jopa ihan hyvä kiipeilijä. Korkein greidi mistä selvisin boulderilla oli muistaakseni 6a+. Yläköydellä greidit ovat kokemukseni mukaan helpompia. On kyllä olemassa sellainen meemi, jonka mukaan Tampereen kiipeilykeskuksella käytännössä kaikki reitit on greidattu 6a.

En ole koskaan osannut tehdä mitään tavoitteettomasti, mutta ehkä tätä kiipeilyä voisi yrittää. Ehkä nyt lomalla olisi aikaa. Jos vaan en olisi taas kipeä (kräääh). Mutta Tampereelle on tullut uusi boulderkeskus, joka pitäisi kyllä käydä tsekkaamassa. Mmmm...

Mattfield

Kontulainen
Kiipeilykenkien koko heittelee erittäin paljon riippuen valmistajasta ja jopa saman valmistajan eri mallien välillä. Karkeasti sanottuna La Sportivan kengät menevät itselläni 3-4 numeroa katukenkää pienempinä, Scarpat 2-3 numeroa pienempinä ja 5.10.:t suurin piirtein samaa kokoa kuin katukengät (korkeintaan numeroa pienempänä paria mallia lukuunottamatta, jotka menevät pari numeroa pienempinä). Tästä syystä kenkien ostaminen netistä ilman sovittamista on melko arpapeliä, jos kokemusta erilaisista kengistä ei ole paljoa.

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Kummi
Mutta Tampereelle on tullut uusi boulderkeskus, joka pitäisi kyllä käydä tsekkaamassa. Mmmm...
OLisiko Tampere sijainniltaan sellainen että sinne saapuisi useampikin jos yhteinen aika saataisiin sovittua? Minun oma kiipeilypaikkasuosikkini on ihan ehdottomasti Lappeenrannassa, mutta uusien paikkojen tutkiminen on aina kivaa. Toinen mikä voisi ehkä sijainniltaan olla kohtalaisen helppo olisi Riihimäki. Tietysti se olisi minulle lähempänä ja helpommin saavutettavissa.
Laitanpa tähän kyselyn kiipeilymiitin paikasta JOS sellaisen saisi aikaiseksi joskus vaikka maaliskuulle?
Edit. teen ihan oman kiipeilymiittitopikin kohtauspaikalle.

Minä olen tosiaan hyvin satunnainen sunnuntaikiipeilijä (noin pari-kolme kertaa vuodessa ja kesällä muutaman kerran ulkona, se on hauskinta!) Kyynärvarren lihakset kramppaa ja kipeytyy tottumattomuudesta johtuen niin nopeasti, että jaksan kiipeillä ehkä vajaa tunnin kerrallaan :grin: Hyvin epätavoitteellista siis.

Farian

Nutturatäti
Muutama vuosi sitten kiipeilin yläköyttä melko säännöllisesti, mutta varmistuskaverini muutti pois enkä löytänyt uutta, ja kun myös työtilanne muuttui sellaiseksi, että salille pääsisi vain illalla (ruuhka-aikaan) en jaksa jonottaa itsevarmistaville. Ilman kiipeilyseuraa harrastus jäi. Kengät, valjaat ja mankkapussi ovat tallella vielä.

Toki boulderointi olisi ratkaisu, mutta jossain kohtaa kokeillessani sitä putosin ja venäytin nilkkani todella pahasti (en tajua, miten boulderointiseinän alla voi olla "pehmusteena" joustavan materiaalin päälle laitettu kova levypinta. Tuloksena hirveät kivut, kaksi viikkoa kepellä eikä jalka vuosienkaan jälkeen ole toipunut kunnolla) mikä jätti minut pelkäämään putoamista niin, että ilman valjaita en uskalla enää edes yrittää kiivetä. Kunnolla pehmeä alustakaankaan ei pelkoa valitettavasti helpota, kun pelkään siihenkin putoamisen voivan vääntää alle jääneen nilkan. :(

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Kummi
En halua painostaa boulderointiin, mutta mietin että voisiko mennä johonkin paikkaan missä silti olisi tuo oikeasti pehmeä alusta ja harjoitella putoamista vaikka ensin ihan alimmilta otteita ja sitten oman uskalluksen mukaan korkeammalta niin että oppisit luottamaan että osaat pudota oikein? Pyydät sieltä ohjaajalta putoamisopetusta ja jos on asiallinen ja asiansa osaava niin varmasti neuvoo ja auttaa tuollaisessa tilanteessa.

Farian

Nutturatäti
Olen kokeillut tuollaista jonkin verran, siis harjoitella putoamista alaotteilta turvallisen pehmeälle alustalle, mutta kun se tuntuu ja näyttää tosi hölmöltä, sitä ei jaksa toistaa niin loputtoman monesti, että selkäytimessä pelko korvautuisi luottamuksella. Joo, pitäisi saada vaan raahatuksi itsensä sinne salille yrittämään... :|