Kysy kärmesläiseltä mitä vain!

Käyttääkö Vehka(kin) kaikki vai vain suurimman osan välitunneista atk-luokassa? :)
 
douv sanoi:
Käyttääkö Vehka(kin) kaikki vai vain suurimman osan välitunneista atk-luokassa? :)

:) En suinkaan. Käytän vain ruokavälitunnin, silloin kun en voi syödä (paasto rajoittaa ruokavaliotani) ja hyppytunnit. Nyt tosin on tullut oltua enemmän normivälituntejakin, koska ulkona on loskaista.

Reijo_: Sinä olet jo. Olet ollut siitä lähtien kun rekisteröidyit. :)
 
Mikä kaava komeilee Squirrelin avatarina?
Olen oikeasti yllättynyt että jotain jaksaa kiinnostaa.

Se on loogista jargonia, olen nimennyt sen "squirrelin viäräleuaksi", koska sen merkitys, joka on luettavissa siitä ylimmältä riviltä, on "arkikielellä"

"A:n negaation negaatio ei ole A." (Hemmetin mahtipontista ja samanaikaisesti NIIN turhaa. Okei, jos joku sanoo että EI EI EI EI EI, EN MINÄ NIIN SANONUT, niin kukaan ei enää tiedä mitä hän on sanonut. Mutta tämähän on luonnollisesti jo muutenkin selvää:

http://scienceblogs.com/goodmath/2007/03/intuitionistic_logic_partial_r_1.php )

Alla on perustelut, T:t viittaa virallisiin päättelysääntöihin(selkeyttävät), joilla aina saa muokata sitä argumenttia ilman että sen merkitys muuttuu vääräksi. (Logiikassa saa käsitellä juttuja vain tietyillä tavoilla tai sitten se on väärin. Samperin epäavomielisiä tyyppejä ne loogikot.)
Jos jotakuta jaksaa kiinnostaa ne säännöt ja muu sälpe on tuollakin aliluvun "Luonnollinen päättely" alla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Predikaattilogiikka

Lause on tuossa lähinnä sen takia, että jouduin pyörittämään mm. predikaatti- & propositiologiikkaa avoimen yliopiston filosofian kursseilla "jonnin verran" (tuo on siis predikaattilogiikkaa, ei propositiologiikkaa.. Ei saa sekoittaa keskenään!), ja tuo todistustehtävä kun tuli eteen ajattelin ensin että "hei, opettaja on varmasti tehnyt virheen - tuo ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa". Kuitenkin piti. Siksi on se tuossa. Kenties muistuttamassa itseä ja osittain siksi että loogisen jargonin laittaminen naamakuvan tilalle kuvaa minua (liikaakin) ihmisenä.

Kun tässä nyt ollaan kyselemässä ja "mitä vain" saa kysyä (ja minä olen liian siveä kysyäkseni "mitä sinulla on päälläsi" -tyylisiä heittoja) kysyn vastakysymyksen '''douv''':ilta. Oletko sinä mielikuvitusuniversumini rekvisiittaa?
 
squirrel: Minä tunnistin kaavan alun! *hyppii ja pomppii* Koulussa on juuri ollut logiikan ja lukuteorian kurssi ja olen tuijotellut avatariasi pariin otteeseen hymyillen itsekseni.
 
squirrel sanoi:
Kun tässä nyt ollaan kyselemässä ja "mitä vain" saa kysyä (ja minä olen liian siveä kysyäkseni "mitä sinulla on päälläsi" -tyylisiä heittoja) kysyn vastakysymyksen '''douv''':ilta. Oletko sinä mielikuvitusuniversumini rekvisiittaa?

Olet selkeästi huomannut minut, eli olen jollain tavalla läsnä universumissasi, oli se mielikuvitusta tai ei. Rekvisiitaksi en itse itseäni koe, mutta ei varmaan verhotkaan omasta mielestään ole passiivista taustaa.

Tyypillistä, ensimmäinen kysymys minulle ja se on hankala. Ja melkein ymmärsin kolmasosan edeltäneestä vastauksestakin
 
Tunnustautuuko squirrel totaaliseksi solipsistiksi? Näkeekö hän mitään mieltä vastata tähän kysymykseen, joka sekin on vain hänen mielikuvituksensa tuotetta kysyjän lailla?
 
Otin erikseen selvää eräältä kiinalaiselta että tarkoittaako se mitään kiinaksi. Ei tarkoita. Suljettu alue lienee liian kolmiomainen kun kiinan kirjoitusmerkeissä suositaan neliöitä. Kalligrafinen ulkonäkö on silkkaa tyylittelyä.

Opettelin riimut teoksesta Puumerkit ja riimut menneisyyden avaimina ja sommittelin niistä riimumonogrammini. Se koostuu riimuista, joiden äännearvot ovat A, I, L, R, T, TH. Jokaisella riimulla on myös nimensä ja TH:lla se on Thurs joka merkitsee jättiläistä. Riimut on siis tulkittavissa tyyliin: "Jättiläinen Ari T. L." Itse riimumonogrammin nimi on Trölltryggur, mikä on islantia ja tarkoittaa "Uskollinen kuin jättiläinen". Kuvio nimittäin näyttää ihmiseltä joka kantaa toista olallaan – varsin samvaismainen teko. Kaiverrutin monogrammin hopealaattaan, jota kannoin kaulassani kunnes kyllästyin siihen. Nyt se on avatarinani.
 
Tunnustautuuko squirrel totaaliseksi solipsistiksi? Näkeekö hän mitään mieltä vastata tähän kysymykseen, joka sekin on vain hänen mielikuvituksensa tuotetta kysyjän lailla?
Tuohon on ehdottomasti olemassa oikea vastaus. Kuvittele se tähän.

Henkilökohtaisen näkemykseni mukaan olen "fallibilisti", en solipsisti. Voimme aina erehtyä, ja tietomme on todennäköisesti jossain määrin väärässä. Mutta esimerkiksi Feuerbacherin "kaikki käy" ja muut vastaavat ovat minusta, jos eivät väärässä, niin ainakin "liian kärkkäitä".

Sanotaan näin, että "oletetaan"(ja itse asiassa myös perustellaan se empirialla) että maapallo on navoiltaan pullistunut ellipsoidi, jolloin molemmat väitteet:
1:Maa on litteä
2:Maa on pyöreä
ovat väärässä, mutta olisi silti typerää väittää että ne molemmat olisivat YHTÄ väärässä.(Toisin sanoen, uskon että on olemassa objektiivinen todellisuus, eli että on myös "maailma"(~"jotain") joka "ei ole osa yksilön maailmankatsomusta". Yksi vaihtoehto on tietysti joku "yhden Jumalan uni" tai vastaava, mutta en pidä sitä kovin uskottavana koska siinä on "ylimääräisiä elementtejä" hieman liikaa.) Samoin totuudellisuus riippuu mielestäni osittain maailmankuvasta;
"Miten näemme vaikuttaa siihen mitä näemme"
mutta korostan kuitenkin sen merkitystä, että se
"mitä näemme todella vaikuttaa myös siihen miten näemme asiat."
Ei yksinkertaisesti ole käynyt niin, että ennen Galileon mallia aurinko oikeasti olisi kiertänyt maata, vaan pikemminkin siitä että maakeskisyyden kannattajat ovat aina olleet väärässä, ja että vaikka maakeskisyydestä aurinkokeskisyyteen siirtyminen oli valtava maalimankatsomuksellis -kulttuurillinenkin muutos, ei käynyt niin että "sosiaalinen konsensus olisi vain vaihtanut tapaansa tulkita vaihtoehtoja ja todisteita, jonka seurauksena nähty todellisuus muuttui", vaan että todellisuus pakotti valitsemaan tietyn näkökannan. -Ja juuri tämä valitseminen, vaihtoehdoista huonomman karsiminen, on se joka aikaansai tiedon kehittymisen ja kasvun.

Hyvinhän se kuvittelu sujui sinultakin!

PS:
Sitä paitsi Douvhan sanoi asian juuri niin kuin se on. Kysymyksenasetteluni oli sellainen, että sillä löytyy paljon sellaista ihmisestä, mitä ei luulisi. Eri ihmiset vastaavat tuon tyylisiin kysymyksiin eri tavoin, ja nämä eri tavat kertovat joskus paljon ihmisestä. (Kysymys ei ollut "vaikea", se oli oikeasti melko typerä - Siitä voi selvitä jopa "näsäviisastelulla"..)
 
squirrel sanoi:
esimerkiksi Feuerbacherin "kaikki käy" ja muut vastaavat ovat minusta, jos eivät väärässä, niin ainakin "liian kärkkäitä".

Ovatko Feuerbacherit Feuerbachien ja Feyerabendien risteytyksiä? :wink:
 
En minä mitään sanonut, sinä vain kuvittelit väärin, mutta jos haluat voit kuvitella tähän selityksen

Tarkoitin Paul Feyerabend, jokin yhdistys oli kyllä tapahtunut. Tunnustan! Kyse oli varmaan jostain väärästä fuusiosta mieleni virheellisyyksine syvyyksissä... Enhän minä sitä taidemaalaria tarkoittanut. (Anselm BeuerBach)

hyvinhän se kuvittelukin taas sujui!

Telimektarilta vastineeksi kysymyksestä vastakysymys:

Jos Suomen pankki (tai jos et luota siihen niin joku sellainen pankki johon luotat) lupaa sinulle 1000 € rahaa tilille 10 vuoden päästä, kunhan maksat pankille summan X juuri nyt. Mikä on suurin summa X, jolla vielä suostut kauppaan?
 
500 € olisi summa, jolla helposti lähtisin mukaan. Pääoman riskitön kaksinkertaistaminen kymmenessä vuodessa olisi luullakseni varsin tyydyttävä sijoitus. Huomattakoon että minulla ei ole ollut varaa sijoittaa eikä seurata sijoituksille luvattuja tuottoja.

(Toivon, että tarkoitus ei ole aloittaa kysymyssarjaa "Etkö sitten suostuisi 501 eurolla?" - "No, ehkä." - No, etkö sitten 502 eurolla?...).
 
Pagbasta tuntuu löytyvän savolaesta viäräleekasuutta, mistähän tämä on peräisin, eli mistäpäin Savoa olet kotoisin?
 
Toivon, että tarkoitus ei ole aloittaa kysymyssarjaa "Etkö sitten suostuisi 501 eurolla?" - "No, ehkä." - No, etkö sitten 502 eurolla?...)
Ei, tarkoitus ei ole lähteä. Mutta yleensä joktut ihmiset antavat summan, matalin tietämäni on 10 senttiä "koska tonni on loppupeleissä niin vähän". Ei ketjutusta, sellainen olisi typerää; Se olisi suorastaan verrattavissa lihatiskiin.
Niissähän on sellaienn systeemi että jos pyytää 400g kotimaista naudanlihaa, niin sille aina ilmestyy muutama gramma ylimääräistä.
Myyjä sanoo että "meni vähän yli mutta saako olla". Varmasti siellä lihanleikkuukoulussa oikein opettajan johdolla harjoitelevat painojen arviointia väärin (Väärinhän se on, kun siitä vain lihoo sekä asiakas että kauppias.) Niillä on varmasti sellaiset taulukot siitä kuinka paljon voidaan laittaa "yli" niin että asiakas vielä ostaa.
Jos joku antaa vaikka muutaman kymmenen grammaa yli, niin ottaisin, mutta miksi sitten en ottaisi "yhtätoista grammaa yli - jos kuitenkin vaikka ottaisin kun otin sen gramman vähemmänkin" jne. Luulen että jokin todennäköisyysaalto on, eli keskimäärin ei enää ottaisi sitä 11g, ja 10g ottaisin. Joten vastauksesi 500€ on tältä kohdin varmasti aivan oikein ja riittävä. En minä ryhdy taksikuskiksikaan ja ajan "metrin ohi" ja laskuta siitä, ja sitten aja päälle kilometriä ja kysy että "jos sen metrin menit, miksi et kahta..." ja jatkaisin metri kerrallaan kunnes kilometri olisi "täynnä". Ilkeää kiusaahan olisi se.
 
Vinyarogwen: koska äitini on Ristiinasta ja isäni Nilsiästä, on savolainen verenperintöni vahva. Mutta itse synnyin ja kasvoin Jyväskylässä, joten olen Keski-Suomessa kieroonkasvanut savolainen. Jyväskylähän sijaitsee Hämeen, Pohjanmaan ja Savon rajalla. Asukkaat ovat liian nopeita hämäläisiksi, iloisia pohjalaisiksi ja rehellisiä savolaisiksi.
 
Pagba sanoi:
Otin erikseen selvää eräältä kiinalaiselta että tarkoittaako se mitään kiinaksi. Ei tarkoita. Suljettu alue lienee liian kolmiomainen kun kiinan kirjoitusmerkeissä suositaan neliöitä. Kalligrafinen ulkonäkö on silkkaa tyylittelyä.
--
Kuvio nimittäin näyttää ihmiseltä joka kantaa toista olallaan – varsin samvaismainen teko. Kaiverrutin monogrammin hopealaattaan, jota kannoin kaulassani kunnes kyllästyin siihen. Nyt se on avatarinani.

No jo on himputti. Minulle kun avataristasi tuli aina mieleen jogurttipurnukoiden tanssivat hoikat hahmot - jossain vaiheessa jopa kuvittelin avatarissa olevan hahmon rakentuvan banaaninkuorista (meillä oli koulussa ala-asteaikoina sellainen luonnon ja ihmisen yhteiseloa hekumoiva juliste, jossa kaksi banaaninkuori-ihmistä tanssi kedolla ja yhdenmukaisuus Pagban avatariin on hämmentävä). Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.

Douvilta minun piti kysyä, onko hänen nimimerkillään jotain yhteyksiä takavuosien suklaapatukkamerkkeihin. Minun on hankala olla ajattelematta muuta kuin suklaata tässä yhteydessä.
 
Douv tulee kyllä Dovesta. Sitä on vuosien (kyllä, olen nick-uskollista tyyppiä) varrella yhdistelty niin suklaaseen kuin saippuaankin. Alkuperä on kuitenkin toinen. R.A. Salvatoren huippulaadukkaissa fantasiaromaaneissa sivuhenkilönä on mannunvartijatar Dove Falconhand, joka iski esiteini-ikäiseen kirjatoukkaan kovasti. Douv sitten vaan vakiintui käyttöön, jonkun antama lempinimi se taisi olla. Muita mukaelmia myös duaav, dööv, tuuve. Mikään ei taida olla lähellä sanan englanninkielistä oikeaa ääntämisasua :p

Maistoin sitä suklaata muuten toissa vuonna ensimmäistä kertaa. Aika äklön imelää.
 
Pagba sanoi:
Jyväskylähän sijaitsee Hämeen, Pohjanmaan ja Savon rajalla. Asukkaat ovat liian nopeita hämäläisiksi, iloisia pohjalaisiksi ja rehellisiä savolaisiksi.

Tähän geenipooliin kuuluu vielä tuhansia evakkokarjalaisia. Erittäin monella nuorella jyväskyläläisellä on vähintään yksi karjalainen isovanhempi, itselläni kaksi. Ei ihme, että olenkin luonteeltani Suomen heimoista selvästi karjalainen; hämäläiset, pohjalaiset ja savolaisethan yhteensäkin kattavat vain 50% perimästäni.
 
Ylös