Lastenohjelmista

Katson aina siskoni kanssa jouluna Muumipeikko ja Pyrstötähti-leffan. Se on niin symppis leffa, ja tosi hienosti tehty. Sykähdyttää joka katsomiskerralla.
 
Heh, minäkin katson jouluisin piirrettyjä, en tosin juuri Muumipeikkoa ja pyrstötähteä. Aamuisin on niin sopivasti aikaa katselle kaikki klassikot, Joulupukin kuuma linja & kaikki ne ohjelmat, jotka tulevat siinä välillä. Samalla keitän joulupuuron, siistin vielä kotia ja koristelen kuusen. Sitten kun vieraat iltapäivällä saapuvat, ei enää moiseen puuhailuun juuri riitäkään aikaa. Monesti olen koettanut katsoa Samu Sirkan joulutervehdystä, mutta kun siinä samalla koetan saada ruoat pöytään/saunoa itsekin jossain välissä/valmistautua lahjojen jakamiseen, on se jäänyt yleensä katsomatta.

Huomasin tänään ensimmäisen mainoksen kakkosen joulukalenterista. Ei ollut taasenkaan Toljanteri, olisin kovin halunnut tallentaa sen itselleni (sitä ei taida saada mistään?). Ei tosin aivan mahdottomalta tuokaan näyttänyt, muttei se kuitenkaan sykähdyttänyt samalla tavoin kuin Toljanteri, Viänänen ja mavon silimä.
 
Anewielh sanoi:
Huomasin tänään ensimmäisen mainoksen kakkosen joulukalenterista. Ei ollut taasenkaan Toljanteri, olisin kovin halunnut tallentaa sen itselleni (sitä ei taida saada mistään?).

Toljanteri on kyllä hauska! :D Ei tosin oma ehdoton ykköseni, joka puolestaan on Histamiini! :)
Histamiini oli lapsena suosikkini ja voi niitä pettymyksiä, kun tulikin joku muu joulukalenteri.. Nyt vanhempana Histamiinin viehätys on hieman laantunut, mutta silti siitä tulee yhä se lapsuuden tunne voimakkaasti mieleen ja siksi 'odotan' sitä yhä joulukalenteriksi. (Ehkä se joskus taas tulee..) Varmaan Histamiinin viehätys piilee ihan vain (?) siinä omassa hevoshulluudessani, jonka vallassa olin jo lapsena. ;) *klip-klop, klip-klop, hevonen on pop*
 
Anewielh sanoi:
Huomasin tänään ensimmäisen mainoksen kakkosen joulukalenterista. Ei ollut taasenkaan Toljanteri, olisin kovin halunnut tallentaa sen itselleni (sitä ei taida saada mistään?). Ei tosin aivan mahdottomalta tuokaan näyttänyt, muttei se kuitenkaan sykähdyttänyt samalla tavoin kuin Toljanteri, Viänänen ja mavon silimä.
Toljanteri todellakin on jotain aivan mahtavaa. ;)
Mutta Anewielh, mistäs tämän vuoden joulukalenteri kertoo? Itse en ole tv:tä nyt paljoa seuraillut...
Luuletko, että se olisi katsomisen arvoinen?
 
Jouluun kuuluu ehdottomasti poika ja lumiukko. Jos lapset eivät malttaisi katsoa tai jotain muuta touhua meinaa tulla juuri silloin (esim. jo lähes perinteeksi muodostunut "IIK! Puolet kuusen kynttilöistä on toimimattomia, vielä ehtii kauppaan").

Pojassa ja lumiukossa on taikaa. Laulu, piirrokset, kaikki.

hopsallaa... ajatus on katkennut... eli... jos muuta touhua tulee, niin jouluaatto ilman poikaa ja lumiukkoa on vaillinainen.
 
Vampirelady sanoi:
mistäs tämän vuoden joulukalenteri kertoo?
No mainos oli sellainen, ettei se kovin paljoa valaissut, vähän toljanterimaisia (muttei niin kivannäköisiä) tonttuja ja musiikkia, ei suurempaa ideaa juonesta. Ajattelin katsoa ensimmäisen jakson, ja päättää sitten, onko sen katsominen kannattavaa vai ei :)

(Maylle; Minäkin yleensä huomaan jonkin puutteen aattoisin, onneksi kauppa on niin lähellä, että käyminen onnistuu, tai sitten soitan vieraille, että tuokaa, olkaa niin hyvät.)
 
Eipä ole tämänkään vuoden joulukalenteri innostanut, katsoin ehkä yhden jakson.
Mutta siis, olin lukevinani että Toljanteri palaisi ruutuun vuoden 2010 joulukalenteriksi. Taisi olla juttu ihan jossain lehdessäkin, en vain muista nimeä...
 
Joku adressi on laadittu sen puolesta, että se palaisi 2010 joulukuussa ilahduttamaan meitä. Pitäisikö osallistua. :wink: http://www.adressit.com/tonttu_toljanteri_ylen_joulukalenteriin_2010

Toljanteri on todellakin ihana!
Muistan kun joskus vuosi pari sitten katselin tätä kyseistä jouluna, ja hurmaannuin Toljanterin äänestä. :)
 
Mie taas toivoin, että The Joulukalenteri ois tullut viime joulukuussa. Tulispa tänä vuonna, siihen ei voi kyllästyä. :)
 
Sen saapi vissiinkin dvd:llä, jos haluaapi itselleen hankkia. Toljanteria sen sijaan ei ole näkynyt edelleenkään missään :cry:
 
The Joulukalenterin olen katsonut jo muistaakseni kahtena jouluna DVD:ltä. Ainakin yhtenä joka tapauksessa ja sitten ihan muuten vaan toisenkerran jos se ei ollut joulun aikaa. Mutta sehän ei ole varsinaisesti lastenohjelma.

Olisi hauskaa jos Suomen telkkariin Laura Ingalsin muistelmista kertova anime sarja. Kuulin siitä vasta tänään ja vaikuttaa melko sympaattiselta. Haluaisin nähdä millainen se on. Jos saisi edes englanninkielisen niin se jo voisi auttaa, mutta suomenkielisen kanssa voisi vaan pehmittää aivojaan. Ja voittaisi varmasti kaikki Pokemonit ja Tökemonit.
 
Ihan pakko hehkuttaa Alfred J. Kwakia. Sunnuntaiaamuni on pelastettu, kun sitä näytetään taas!

Sehän on aivan älyttömän hyvä. Ei pelkästään episodimaista tyhjäpäistä seikkailua, jota enempää lasten ei oleteta ymmärtävän, vaan oikeasti syvällistä ja opettavaista. Se oli loistava sarja lapsena, ja se on vieläkin loistavampi nyt, kun tajuaa enemmän juttuja ja muistaa tunnetasolla sen, kuinka kivaa sitä oli lapsena katsoa. Sarja on 80-luvulta, ja siinä puhutaan ilmastonmuutoksesta. Alfred kohtaa rasismia, auttaa pakolaisia, vastustaa vallankumousta, estää valaanpyyntiä... Oikeasti isoja ja tärkeitä asioita. Ja voi kuinka surullista oli ensimmäisessä jaksossa Alfredin vanhempien ja sisarusten kuolema. Tubetin sitä kerran koulussa... On tietenkin mukana silkkaa seikkailua, Alfred käy avaruudessa ja merenpohjassa ja tapaa avaruusolentoja...

Lisäksi piirrosjälki on mielestäni tosi hyvää. Maisematkin ovat kauniita. Suomalaiset ääninäyttelijätkin ovat tehneet hienoa työtä (aikamoinen yllätys minulla, kun tulin kuunnelleeksi Knallia ja sateenvarjoa. Korppi ja kuningas!!) ehkä loppulaulua lukuunottamatta. Mukana sarjaa tekemässä oli myös Dennis Livson, joka touhusi Muumienkin kanssa (tämän tiedän, koska ykkköset pitivät aamunavauksessa lyhyen esitelmän Alfredista. Opin myös, että Alfredin ääninäyttelijä on salkkariseppo Jarmo Koski).

Viime sunnuntaina huomasin, että Korppihan näyttää aivan Hitlerille ja Napoleonille! Hän on mielestäni yksi parhaiten onnistuneista hahmoista.

BTW katson tässä samalla Aasia, Morsoa ja Mourua Pikkukakkosesta. Muistan, miten pelkäsin Morsoa pienenä. Se on niin kammottavan näköinen, ryppyinen ja mulkosilmäinen, aivan luonnoton otus.
 
Aasi, Morso ja Mouru? Miten minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa moisesta ohjelmasta? Minulla on kyllä lastenkirjat nimeltä Aasi ja Morso sekä Aasi, Morso ja Mauri Mourunen, mutta mitenkäs olen moisen sarjan missannut... Milloin sitä on esitetty?
 
Ohjelman nimi saattaa olla kyllä jokin noistakin. Katsoin vain ohjelman tiedoista, että mitä ne näyttävät tänään Pikkukakkosessa, kun missasin alkutekstit. Juuri siitä Mauri Mourusesta he puhuivat. Sitä on esitetty varmaankin viimeisen 15 vuoden aikana, koska muistan sen hämärästi omasta lapsuudestani. En itsekään olisi muistanut sitä, ellen olisi äsken nähnyt.
 
Aasi, Morso ja Mouru oli "jatko-osa", kun Mouru tuli jostain (en muista mistä) asumaan heidän luokseen.

Muistaakseni tuli joskus 1997 tai 1998, koska minulla on muistikuva ohjelmasta. Ala-astetta se tosiaan oli eli ennen 2000 lukua kuitenkin. Muistan sen, kun opettaja kertoi, että mikä on tarinan opetus. "Ei pidä aliarvioida ketään, joka on erikoinen." Jotenkin tuollalailla se meni..

Eli siis ensin oli Aasi ja Morso, sitten tuli Aasi, Morso ja Mouru.
 
Pitääpäs koettaa bongata tuo jostain, jos ei muualta, niin ehkä netistä löytyy... Olisi kiva katsoa ja nähdä, millaisia eroja kirjoihin on. Ja ehkä vähän muustakin syystä;
Meillä nimittäin on yksi tuttu saanut lisänimen Mourunen juuri noiden kirjojen innoittamana, hänen nimensä kun sattuu olemaan Mauri :grin:
 
Ylös