LOTR-elokuvien musiikki

Soo soo Pagba, ei sovi tuolla lailla jallittaa viattomia. [15] Aika onnistunut pätkä, yllättävän hyvin saatu kipale miksattua kuvamateriaaliin (mitä nyt vähän joudutaan loppupuolella sisältöä toistamaan). Tietysti toimii lähinnä Youtuben armeliaalla kuvanlaadulla, kun voi ainakin suunnilleen kuvitella sopivasti epäselvän pikselisten örkinpärstöjen hoilaavan laulua taustalla.
 
Tuo Pagban viesti videoineen sai kyllä hymyn nousemaan kasvoille, vaikka muuten olenkin tänään ollut vähemmän iloisella mielellä. Usein nuo YouTuben LotR-videot (itse 'miksatut' tms.) ovat ällöttävän mauttomia, tai muuten surkeita, eikä paljon hymyilytä.. Mutta tuo oli ihan hyvä! :)

Ja LotR-leffa musiikista, kun siitä täällä taisi nyt pääasiassa olla kyse.. Niin tykkään kyllä todella paljon, mutta en omista kyseisiä levyjä. En kuuntele muutakaan musiikkia levyiltä tms., niin eipä ole tullut hankittua näitäkään. Itse kyllä hyräilen ja laulan kyseisiä sävelmiä lähes päivittäin mm. hevosten lantaa mättäessä.. Joten mihin niitä levyjä tarvitaan??? :grin:

Ps. Huumorintajuni on tänään kieroutunut, myönnän..
 
En omista mitään soundtrackiä, vaikka haluaisinkin. Mistäköhän niitä löytäisi? Olen kyllä kuunnellut paljon netissä Riders Of Rohania, Conserning Hobbits'ia ja muitakin mielestäni hyviä, mutta jotenkin se RotK'n lopputeksteissä soiva Annie Lennoxin Into the west vain kolahti - se on aivan ihana! Tuntuu kuin kuulisin sen lokin kutsun. :p En kyllä ole varma, että onko se RotKin soundtrackissa..
 
meillä ei ole yhtän levyä, mutta olen lainannut kirjastosta ja on se hyvää. varsinkin tykkään siitä tunnusmusiikista ja siitä joka on youtubessa se "tell me where is candalf..." jnejne. jos olette kuulleet? :)
 
LOTR-elokuvien musiikki olisi voinut olla toisenlaista, jos Björk olisikin säveltänyt siihen musiikkia.

Luin aamulla Hesarin artikkelin Muumi ja punainen pyrstötähti -elokuvasta, johon Björk on tehnyt tunnuskappaleen The Comet Song. Artikkelissa mainittiin, että Björkiä pyydetään usein tekemään musiikkia elokuviin ja hän joutuu hylkäämään yli 90 prosenttia pyynnöistä, koska haluaa tehdä omaa musiikkiaan.

Artikkelin mukaan yksi Björkin hylkäämista elokuvista oli Taru Sormusten Herrasta ja perusteluna:
"Sormusten herran mytologia ei tunnu minusta omalta. Siinä on jotakin kristillistä. Ihailen kyllä kristillistäkin mytologiaa, mutta olen pikemmin pakana. Amerikkalaiset katsovat muuta maailmaa ulkopuolisina, näkevät sen eksoottisina myytteinä. Se asenne tuntui sormusten herrassakin."
 
Missäköhän Björk on amerikkalaisia nähnyt brittiläisen kirjailijan ja uusiseelantilaisen ohjaajan lisäksi?

En varsinaisesti jaksa kuunnella elokuvien musiikkia muuten kuin elokuvia katsellessani. Ennio Morriconen kappaleet ovat poikkeus. LotR-leffojen musiikki ei mielestäni toimi samalla tavalla irrallaan.
 
Samaa amerikkalaiskommenttia ihmettelin minäkin.

Björk on kyllä toisaalta varsin tarkkanäköinen havainnoissaan - on aina hämmästyttävää kun ihmiset sanovat "Mitä? Kristillisiä aineksia Tarussa? Missä muka?" Sen sijaan vähän ihmetyttää se, ettei hän ainakaan tuon Centaurean lainaaman pätkän perusteella mainitse ollenkaan ilmiselviä vaikutteita islantilaisesta mytologiasta, jota kuitenkin suorastaan tulvii Tolkienin teksteistä.

Johan tuosta oli huhuja vuosia sitten että Björkiä pyydettiin ja hän kieltäytyi. Ja ilmiselvästi Emiliana Torrinin valinnalla koitettiin sitten päästä mahdollisimman lähelle alkuperäistä tavoitetta.
 
Pagba sanoi:
Missäköhän Björk on amerikkalaisia nähnyt brittiläisen kirjailijan ja uusiseelantilaisen ohjaajan lisäksi?

Tuota minäkin ihmettelin. Onko elokuvan tuotantoyhtiö jenkeistä? Björkillä on ammottava aukko kirjallisessa sivistyksessään, jos hän ei todellakaan tiedä, että J.R.R. Tolkien on britti. Sitä en hämmästele, että ohjaaja Peter Jackson ei ole ollut Björkille tuttu elokuvien tuotannon alkuvaiheessa, jolloin musiikin säveltämishalukkuutta on häneltä tiedusteltu.

En erityisemmin välitä elokuvien soudracklevyistä pääasiassa samasta syystä kuin Pagpakaan.

Elokuvia katsellessa ja osana elokuvia olen LOTR-elokuvamusiikkia enimmäkseen kuunnellut. Sain aikoinaan joululahjaksi Kuninkaan paluu -leffan soundtrack-cd:n ja sitä olen silloin tällöin kuunnellut, mutta ei se jatkuvasti cd-soittimessa kulu. Elokuvasta irrallisena musiikkina kuunneltuna pidän eniten teoksen osista, joissa sopraano Renée Flemingin laulaa (Twilight and shadow, The End of All Things, The Return of the King). Annie Lennoxin esittämä Into the West on hieno ja esitys on hyvä, mutta se ei kuitenkaan säväytä samalla tavalla kuin Renée Flemingin osuudet. Billy Boydin laulu osassa The Steward of Condor säväytti ja liikutti elokuvassa, mutta cd:ltä kuunneltuna se on hieman vaisu. Osa musiikista minusta toimii hyvin elokuvasta irrallisena ja erikseen kuunneltuna, mutta kaikkein mahtipontisimmat osat "kelaan" äkkiä ohi.
 
Olen katsonut leffat vain pari kertaa, enkä muistanut tällaista musikaalista kohtausta. Musiikki ei jotenkin tunnu olevan samalla linjalla muiden biisien kanssa. Minulla ei tosin juuri ole nuottikorvaa, joten arvostelukykyni saattaa vain pettää.

http://www.youtube.com/watch?v=YdXQJS3Yv0Y

Musiikki on ainakin tuosta vanhasta piirroselokuvasta :) Tuo taitaa olla jokin leikkaamaton versio,eipä minunkaan lotrissa tuollaista ollut.

Itse leffojen musiikki on jotain niin ihmeellistä: On surullista,rohkaisevaa,rauhoittavaa biisiä tai sitten näitä kaikkea yhdessä. Voin rehellisesti sanoa etten ole missään muussa elokuvassa törmännyt yhtä hyvin natsaavaan musiikkiin kuin tässä mistä me kaikki pidämme :>
 
Hei,

en löytänyt keskustelua TSH-elokuvien musiikista niin ajattelin aloittaa uuden keskustelun. Olisi kiva kuulla, mitkä ovat teidän suosikki kappaleita :)
 
Keskustelu on itse asiassa olemassa, se on vain eri huoneessa! [Yhdistin. Tik]
Howard Shoren musiikki on minulle ihanan tuttua ja rakasta, ja vaikka näkemykseni elokuvista muuttuvat niin musiikki säilyttää asemansa mielessäni ja sydämessäni. Rohanin teemat ovat ehkä suosikkejani, mutta on niin paljon teemoja ja kappaleita, joista pidän eri tilanteissa ja tunnelmissa. Tärkeintä niissä on tuttuus ja toki kauneus ja eeppisyys.
 
Kiitos kun yhdistit keskustelut! Ajattelinkin että kyllä täällä on pakko olla keskustelu musiikista jo valmiina mutta en vain löytänyt :) Pitääpä mennä lukemaan keskustelua.

Rohanin teemat ovat kyllä tosi hienoja!
 
Oma suosikkini on varmaan Evenstar kappale. Sen vähän haikea tunnelma on tosi koskettava.
Kuuntelin tätä juuri tänään junassa kirjaa lukiessa. Ilta-aurinko paistoi kirjan lehdille ja tunnelma oli täydellinen.

Muita lemppareita on mm. Lothlorien ja Council of Elrond. Konnun teema on nähdäkseni oikein hyvin onnistunut, vaikka meneekin tunnelmassaan hiukan enemmän elokuvalliseen maailmaan kuin jonkinlaiseen lähes peri-englantilaiseen kotoisaan "muinaisuuteen".
 
Kuulostaa tosi tunnelmalliselta!
Lothlorien ja Council of Elrond on myös tosi kauniita! Haltioihin liittyvässä musiikissa on niin ihanan haikea ja kaunis tunnelma. Vaikea kuvailla sanoin mutta musiikki tekee sen täydellisesti.
 
Haltioihin liittyvässä musiikissa on niin ihanan haikea ja kaunis tunnelma. Vaikea kuvailla sanoin mutta musiikki tekee sen täydellisesti.
Näissä puolissa musiikki on kyllä tavoittanut jotain sellaista, mitä luulen Tolkieninkin kirjoittaneen tarinan muotoon siitä kuinka ihmisen hengellä on kaipuu kotiin näiden ilmanalojen raskaudesta. Kaipuu syvään uneen, jonkinlaiseen kirkkauden tilaan ja saavutukseen, toisaalta joskus kuolemaankin, jotka kaikki osoittavat ilman kepulikonsteja saavutettuina samaan henkiseen kotiin. Haltioiden kaipuu taakse jätettyyn Valinoriin, ja toisaalta urhea tuhansia vuosia kestävä työ ja taival Keskimaassa kaukana perimmäisestä kodista. Kaikki tämä pitää sisällään tällaista hengen haikeutta.
 
Näissä puolissa musiikki on kyllä tavoittanut jotain sellaista, mitä luulen Tolkieninkin kirjoittaneen tarinan muotoon siitä kuinka ihmisen hengellä on kaipuu kotiin näiden ilmanalojen raskaudesta. Kaipuu syvään uneen, jonkinlaiseen kirkkauden tilaan ja saavutukseen, toisaalta joskus kuolemaankin, jotka kaikki osoittavat ilman kepulikonsteja saavutettuina samaan henkiseen kotiin. Haltioiden kaipuu taakse jätettyyn Valinoriin, ja toisaalta urhea tuhansia vuosia kestävä työ ja taival Keskimaassa kaukana perimmäisestä kodista. Kaikki tämä pitää sisällään tällaista hengen haikeutta.

Nimenomaan, todella hyvin sanottu!
 
Pitäilen Valtavasti . (Tosin tykkään paljon myös Hans Zimmerin ja Pirates of Caribbeanin soundtrackeista).
 
Ylös