Maalaiset vs. kaupunkilaiset / Pohjoinen vs. Etelä

Kuulepas nyt Círdan, Kajaani ei minun mittapuullani ole mitään "villiä pohjolaa". Pikemminkin pikku kaupunki, jonka voisi heitää melkein minne tahansa Suomessa. Itse olen kotoisin Kuhmosta ja kyllähän täältä Kainuulaisia löytyy. Turha olla liian rajoittunut ja fiksoitunu omiin kotikulmiinsa. Ja jos yhtään lohduttaa niin näyttää vahvasti siltä, että itse olen koko ensi kesän sairaalan tornissa odottamassa hissiä.
 
targuin sanoi:
Kuulepas nyt Círdan, Kajaani ei minun mittapuullani ole mitään "villiä pohjolaa".

No se nyt olikin vähän.. liioitellusti sanottuna. Ei, en tosiaankaan ajattele Kajaania Villiksi Pohjolaksi. Mutta kiinnosti kuitenkin tietää. :grin:
 
Onhan Kajaani kuitenkin melko pohjoisessa, ainakin oman kokemuksen mukaan..
Nimim. Joka ikinen vuosi Kuusamoon Jyväskylästä Kajaanin kautta. :)
 
No jos oikein katsoo, niin Kajaanihan on pystysuuntaisesti aika tarkalleen Suomen puolivälissä. Keskipiste, miten lie mitattu, on Kajaanista länteen.

Toisaalta Kainuu on jo sellaista aluetta, että siellä on ihan kunnon talvet verrattuna Etelä-Suomeen tai Keski-Suomeen. Loskakelejä paljon vähemmän ja lumi pysyy yhtäjaksoisesti maassa pidempään kuin sen jonkun kuukauden tai pari.

Nimimerkillä sukujuuret Lapissa, eloa Kainuussa kolme vuotta :D
 
Kaikki susirajan eli Kehä III:n pohjoispuolella oleva on Villiä Pohjolaa. Siis myös tämä meidän idyllinen pientaloalueemme Länsi-Vantaan metsien ja peltojen keskellä.
 
Siirsinpä Círdanin viestistä (01:18/24.08) lähteneen ketjunpätkän tänne "Kysy kärmesläiseltä mitä hyvänsä" -topiigista, koska se tuntui hyvältä ratkaisulta. Toivottavasti teistä muistakin. Mutta luettuani keskustelun minusta on alkanut tuntua siltä, että olen kuullut vastaavanlaista usein aiemminkin ja aina on ollut kyseessä luokkaan ETYK-SKP-IES-STT eli "ei toivoakaan yhteisymmärryksestä kun suunnilleen kaikki puhuvat ihan eri asioista samoilla te-termeillä".
 
Isilmírë sanoi:
Kaikki susirajan eli Kehä III:n pohjoispuolella oleva on Villiä Pohjolaa. .

Sushiraja taas kulkenee jossain Pitkänsillan paikkeilla (lännessä se venyy ehkä lähelle kasiratikan päätepysäkkiä?).
 
Sushiahan myydään lähes joka marketissa ja sushiravintoloitakin löytyy Jyväskylää myöten. Siis kaukaa susirajan ulkopuolelta.
 
Kuriositeettina mainittakoon, että juttelin pari päivää sitten kahden kroatialaisen vaihto-opiskelijan kanssa eräässä (tacojen täyttämässä) illanvietossa. He olivat todella pettyneitä jouduttuaan puoleksitoista kuukaudeksi Ouluun ja kokivat ikävystyneensä täällä täysin. Paikalle sattui eräs Helsingistä Ouluun muuttanut opintojensa alkuvaiheessa oleva. Kuunneltuani aikani heidän Helsinki ylistystään/pohjoisen halveksuntaansa puutuin keskusteluun ja totesin, etten itse viihdy Helsingissä erityisen hyvin (vaikka tykkäsin asua Tukholmassa eli kyse voi olla enemmänkin kaupungista kuin leveyspiiristä).

En ole koskaan nähnyt niin ällistyneitä kasvoja. Ilmeisesti on jonkinlainen itsestäänselvyys, että kaikki tahtovat muuttaa sinne jonnekin etelämmäksi. En ymmärrä. Minä viihdyn täällä ainakin toistaiseksi erittäin hyvin.
 
Isilmírë sanoi:
sushiravintoloitakin löytyy Jyväskylää myöten

Tarpeellinen oikaisu, tietoni olivat pahasti vanhentuneita. Mutta olen varma että Suomen kartalle olisi vedettävissä joihinkin muihin seikkoihin kuin luonnonvaraisten koiraeläinten levinneisyyteen perustuvia kiinnostavia rajoja. Capuccinoraja? Kulutusmaidon käytön eteläraja? Raja jonka pohjoispuolella tuore vaalea leipä pakataan muovipusseihin kuoren pehmeyden varmistamiseksi? Mutta ilmeisesti suuret helsinkiläisten suosimat turistikohteet muodostavat pohjoiseen jonkinlaisia saarekkeita ja vilkkaimpien kesämökkipaikkakuntien kauppojenkin valikoima muuttuu kesäksi?

Muita mahdollisuuksia: vain Uudenmaan pohjoispuolella toimivien, pohjalaisten lestadiolaisyrittäjien omistamien halpahalliketjujen alue? Raja jolla "vihreys" muuttuu poliittisesti tarkoittamaan kepulaisuutta? Jääkiekko-Suomen ja pesäpallo-Suomen raja? (Historiallisesti "vasarakirvesraja" tai Pähkinäsaaren rauhan raja sopisivat ehkä joihinkin näistä ilmiöistä.)
 
Entä jättiputkiraja tuon ulkonäöllään pröystäilevän ja ylisuuren, mutta kamalan myrkyllisen ja luontoon kuulumattoman kasvin mukaan? Ouluun asti lienee jo levinnyt, kun ihmiset sitä ovat tyhmyyksissään ihailleet ja puutarhoihinsa istuttaneet tajuamatta, että vanhassa vara parempi ja paikkansa kullekin lajille.
 
Ylös