Miittien maksu-, ilmoittautumis- ja käytännön järjestelyistä

Icegorn

Kontulainen
Juu, melkeimpä voisi tehdä tästä lähtien sellaisen ilmoittautumisen, että kun ilmoittautuu, on maksettava samalla se miittimaksu.

Näin ollen kaikki ilmoittautuneet on aina maksaneet maksunsa eikä tule ongelmia.

Edit:
Ajattelin irrottaa tämän omaksi keskusteluksi. Tarkoitus siis on miettiä
erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja miittimaksujen keräämiseen. Keskustelua
heräsi Vesilahti-miitin keskustelussa, koska meillä on aina silloin tällöin
ollut ongelmia saada kaikki maksut eräpäivään mennessä.
Vaihtoehtoja olisi hyvä miettiä tulevaisuutta varten, eritoten tässä
tapauksessa kun kyseessä ovat yhdistyksen järjestämät miitit.

Incánus
 
Huono idea,imho. Sitten ne, jotka tietävät pydtyvänsä maksamaan maksunsa ajallaan, mutta eivät kykene siihen heti, ja jäävät pois miiteistä. Koskenee erityisesti nuoria miittaajia.
 
Miten niin jää pois miiteistä? Yhtä hyvin hekin voivat maksaa sen miittimaksun heti ja tulevat sitten osallistuneiksi.

Vai onko niin että nuoret miittaajat tarvitsevat 4 viikkoa aikaa maksaa sitä maksua mutta pystyvät neljän viikon jälkeen sen maksamaan? En nyt oikein ymmärrä pointtiasi.
 
Psytyn keksimään monta sellaista tilannetta, ettei nyt kykene maksamaan, mutta neljän viikon päästä pystyisi (palkat, tuet, kuukausirahat..). Niin totta kai paikat menevät sitten ensin niille, jotka pystyvät maksamaan saman tien.
 
Tilanne on tosiaan ongelmallinen, sillä Poppylla on myös hyvä pointti asiassa. Voi vielä joskus koittaa aika jolloin miittimme ovatkin aina täynnä tai kaikki eivät mahdukaan mukaan. Silloin ne ketkä pystyvät maksun maksamaan ovat etulyöntiasemassa. Tietysti jos asia hoidetaan niin että laitetaan topikki hyvissä ajoin ja sanotaan että "ilmoittautuminen alkaa se ja se päivä, maksu on maksettava ilmoittautuessa", niin kaikilla on aikaa varautua asiaan. The Miitissähän on tämä käytäntö.

Toinen vaihtoehto on tehostaa rangaistuskäytöntöä. Nykyään jos maksua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, niin siitä ei oikeastaan seuraa mitään sanktioita, etenkin kun miitit ovat usein jääneet vajaiksi jolloin ei ole mitään järkeä heivata ihmisiä pois miitistä maksamattomuuden takia.

Kehittelin joskus aikoja sitten käytännön ongelmatapausten varalle. Konnavahtien ja ylläpitäjien huoneessa on "miittiläisten musta lista". Lista on sitä varten että jos käy niin että käyttäjä on ilmoittautunut miittiin eikä ole maksanut maksua ajallaan niin nimi ilmestyy listalle. Listalla olo tarkoittaaa sitä että yhteenkään miittiin ei ole mitään asiaa ennenkuin vanhat velat on suoritettu. Pari kertaa on listaa tarvittu ja hyvin on toiminut. :p
 
No, harvalle kai miitti tulee hirveänä yllätyksenä juuri silloin kun pitäisi alkaa ilmoittautua tyyliin "apua, en tiennyt koko miitistä mitään kun vasta nyt kun pitäisi ilmoittautua ja maksaa, ja just nyt on fyrkat loppu", eli miitin voisi jo vähän aiemmin huomioida kun suunnittelee rahankäyttöään.

Se, että ilmoittautuessa pitäisi heti maksaa, olisi ehkä kuitenkin jo liioittelua. Tai sitten pitäisi ainakin jo hyvissä ajoin ennen imoittautumista kuuluttaa päivämäärät, milloin ilmoittautumisen ja maksamisen voi aloittaa.

Eiköhän tuo riitä mitä Inca sanoi, että jatkossa ollaan entistä tarkempia eräpäivän kanssa. Näin on minusta selkeintä.
 
Nykyään on mahdollista lähettää massayksäreitä. Yksäri kaikille maksamattomille osallisille vaikka viikko ennen eräpäivää lienee ihan toimiva ratkaisu.
 
Merri, mutta se ei takaa maksujen ajallaan saapumista yhtään sen
paremmin kuin keskustelussakaan ilmoittelu. Juspe lähetti taannoin,
olisiko ollut pari viikkoa sitten, kaikille maksamattomille muistutuksen
yksärinä, eikä se mielestäni erityisesti nopeuttanut maksamisia.

Kuten Samooja sanoi, jonkinlainen sanktiojärjestelmä olisi hyvä olla
olemassa, mutta millainen se voisi olla? Kuten todettua, ei vajaista
miiteistä lähdetä ihmisiä poiskaan potkimaan. Musta lista on toiminut
tähän mennessä, mutta onko ketään mustalla listalla olleista nähty
sen jälkeen miiteissä, kun he ovat maksunsa suorittaneet?
 
Incánus sanoi:
Merri, mutta se ei takaa maksujen ajallaan saapumista yhtään sen
paremmin kuin keskustelussakaan ilmoittelu. Juspe lähetti taannoin,
olisiko ollut pari viikkoa sitten, kaikille maksamattomille muistutuksen
yksärinä, eikä se mielestäni erityisesti nopeuttanut maksamisia.
Olet väärässä (ainakin tämän perusteella), sillä juuri tänä aamuna sanoit:
Incánus sanoi:
Kiitos kaikille, taitaa olla ensimmäinen
kerta, kun kaikki maksut ovat näinkin hyvin ajallaan tililläni.
Olisikohan että sillä on sittenkin ollut vaikutusta?
 
Juspe, tarkoitan sitä että nuorilla käyttäjillä voi olla hankalaa maksaa miittimaksuja tililtä yms. Minäkin maksan vasta miitissä käteisellä, koska juuri nyt ei ole mahdollisuuksia käyttää nettipankkia. Poppyn pointtikin liippaa läheltä omaa mielipidettäni asiasta.
 
Merri, uskoisin että yleisellä painostuksella on enemmän
tekemistä asian kanssa, kuin noilla kahden viikon takaisilla
yksäreillä, sillä rahaa on tullut oikeastaan vasta tällä viikolla.

Ja Vehkan tilanne siitä, että hän maksaa vasta miitissä on
poikkeusjärjestely, jota en aio suvaita enää sen jälkeen kun
joku tietty miitti on yhdistyksen järjestämä. Vain ja ainoastaan
kunnollinen perustelu voidaan hyväksyä. Tällä kertaa Vehkan
perustelu meni läpi, joskin ihmettelen paria pientä yksityiskohtaa.
Mutta se ei kuulu tähän keskusteluun.
 
Merri sanoi:
Nykyään on mahdollista lähettää massayksäreitä. Yksäri kaikille maksamattomille osallisille vaikka viikko ennen eräpäivää lienee ihan toimiva ratkaisu.

Kiitos siitä sinulle. Ensi kerran kaikki on helpompaa siis.

Minä olen nyt viimeisiin kahteen tai kolmeen Vesilahteen tainnut tehdä saman rumban, eli viikkoa tai paria ennen lähetän kaikille heille yksärin ketkä eivät ole maksaneet.

Ja kannatan Samoojan ehdotusta, että päivämäärä tietoon että koska voi alkaa ilmoittautumaan. The Miitti käytäntö on mielestäni ollut pomminvarma ja hyvä. Sitä suosin.
 
Eikös meillä ollut jossakin Vesilahti/Laukaa -miitissä
sama käytäntö? Miksi se on jäänyt pois?

Eikös tästäkin miitistä ollut topic jo aikaa ennen kuin
itse ilmoittautuminen alkoi? Tosin taisi käydä niin, että
ilmoittautuminen alkoi heti, kun tiesimme päivämäärän...


Hataraa pää, olen nukkunut puolet päivästä.
 
No siis minun tilini rahat käytettiin autoon. Saan ne takaisin sitten joskus, kai. However, tilanne: Käteistä rahaa n. 200. Tilillä ei yhtään.

No, jos suuri osa kannattaa käytäntöä mikä minä olen vastustamaan? Sanon vain, että näin vakiokasvoilla on helpompaa päästä miittiin ja se vaikeutuu uusille lisää.
 
Unnh. En ole minäkään välttämättä riemuissani tästä "maksa heti kun ilmoittaudut"-käytännöstä. Entä sitten jos joutuu perumaan? Kai meillä silti olisi joku parin viikon varoaika jonka sisällä voi perua ilmoittautumisensa? Rahaa jouduttaisiin silloin liikuttelemaan turhaan eessuntaas. Ei kiva.

(Meinaan jos perumismahdollisuus poistettaisiin kokonaan niin veikkaampa että ilmoittautumisinto vähenisi aika radikaalisti...)

On totta, että miitit eivät tule "ylläreinä" jos aktiivisesti seuraa Käärmettä. Mutta monelle tuo viimeisinkin Vesilahti tuli "nurkan takaa" - ai, tälläistäkin ollaan järjestämässä, hienoa, pääseekö vielä mukaan? Ja silloin, kun huomaa miitin olemassaolon pari päivää ennen kuin ilmoittautuminen alkaa, voi todellakin olla siinä tilanteessa että ei heti pysty maksamaan.
 
Eihän tämä vaadi kuin ideoita siitä, miten asia voitaisiin käytännössä
hoitaa. Perumismahdollisuutta ei tietenkään voida täysin sulkea pois,
sillä emme voi mitään sairastumisille, hautajaisille sun muille, ehkä
yllättävillekin menoille. Itse tahtoisin vain päästä eroon siitä, että
ilmoitetaan paria viikkoa ennen miittiä "Sori en pääse kun ei ole
rahaa". Seuraavan Vesilahden kanssa niin ei ole käynyt, sillä nythän
olemme jo niin pitkällä, että peruuttaneille ei makseta takaisin,
varsinkaan jos ketään ei tule tilalle.

Sen sijaan, että miettisimme mikä on oikein tai mahdollista tai reilua
tai tasapuolista, tulisi miettiä vaihtoehtoja järjestelyjä varten ja
sitten miettiä niiden vaihtoehtojen vahvuuksia ja heikkouksia, sekä
mahdollisia kahden käytännön yhdistämisiä.

Minen sano vielä mitään.
 
Incánus sanoi:
Musta lista on toiminut
tähän mennessä, mutta onko ketään mustalla listalla olleista nähty
sen jälkeen miiteissä, kun he ovat maksunsa suorittaneet?

En halua mainita mitään nimiä, mutta kyllä on.
Tuosta maksan vasta itse miitissä-käytännöstä on ehdottomasti päästävä. Rahojen saaminen siinä tapauksessa on erittäin epävarmaa, mitä jos kyseinen miittiläinen ei ilmaannukaan paikalle? En siis nyt tarkoita tätä mitenkään Vehkaan kohdistaen vaan yleisesti.

The Miitissä on myös joskus ollut käytäntö "ilmoittaudu ja maksa kahden viikon sisällä ilmoittautumisestasi". Tämä tosin vaatii miitin jäjestäjältä hieman vaivannäköä, koska hänenhän täytyy tietää milloin kukakin on ilmoittautunut ja milloin heidän henk. koht. eräpäivänsä on. Toimii siis ehkä vain The Miitin kohdalla, jolloin ilmoittautumisaikakin on pidempi.

Vesilahtimiitteihin suosin ehkä seuraavanlaista käytäntöä:
- topikki hyvissä ajoin esille, jossa selkeästi mainittu milloin saa alkaa ilmoittautumaan
- maksujen eräpäivä kahden viikon päähän ilmoittautumisten alkamisesta.
- Tiukka linja eräpäivien kanssa. Maksettava on, eräpäivän jälkeen ei enää voi peruuttaa vaikka ei miittiin olisi tulossakaan. Jos maksua ei kuuluu eräpäivään mennessä --> miittiläinen ulos miitistä (vaikka se olisi vajaakin) ja mustalle listalle. Vaikka miitti olisi vajaa, niin ko. osallistuja ei enää pääse mukaan. Maksun suoritettuaan pääsee taas osallistumaan myöhempiin miitteihin.
- Jos peruuttaa eräpäivän jälkeen ei enää saa rahoja takaisin.

Topikin hyvissä ajoin esille laittamisella tarkoitan todellakin hyvissä ajoin. Kaksi viikkoa tms. ennen ilmoittautumisten alkamista. Näin kaikille jää kuukausi aikaa kerätä rahat kokoon ennen eräpäivää. Ilmoittautumisten ja eräpäivän välillä ei kannata olla liian pitkää väliä, silloin asia pääsee unohtumaan. :p

Voi kuulostaa tiukalta, mutta itsekin näiden asioiden kanssa useamman vuoden tapelleena olen sitä mieltä että olisi mukavaa jos meillä olisi systeemi joka olisi niin pomminvarma että viime hetken peruutuksia ei tule, kaikki maksavat automaattisesti ajallaan ja järjestäjille tulee muutama harmaa hius vähemmän. :p
 
Joo, luu kurkkuun vaan lusmuilijoille! Mustalaiset, eikun mustalistalaiset, voisi minun puolestani bannata foorumiltakin vaikkapa kuukaudeksi.

Tällä yritän sanoa, että olen samaa mieltä Samoojan ja Juspen kanssa.

Haluaisin kuitenkin pehmentää lynkkausmeininkiä hieman. Nimittäin jos olen menossa miittiin ja joku muu tulija (vaikkapa Vehka tai Poppy) ilmoittaa, että rahaa ei ole juuri nyt, mutta sitä on tulossa, olisin ihan valmis lainaamaan. Se ei ole keneltäkään pois, jos maksan jonkun muunkin miittimaksun omani yhteydessä, ja saan rahat takaisin sitten miitissä. Mikäli kyseessä ei ole joku ihan tuikituntematon nyypiö, vaan tuorekin vakiokontulainen tai ihminen, jonka olen tavannut IRL, uskon voivani luottaa toiseen kontulaiseen sen verran, että hän ilmestyy paikalle ja maksaa takaisin.

Tietysti jos kyseinen henkilö ryhtyy petturiksi, on oikeudenmukainen rangaistus vähimmillään ikuinen banni ja kirous, joka spammaa jokaikiseen sähköpostilaatikkoon jonka kyseinen henkilö koskaan avaa, kaikkien filttereiden läpi suodattuvia viestejä, jotka aukaisevat itse itsensä ja sisältävät kuvia kyseisen henkilön ruumiinosista silvottuina. Merriltä varmaankin voi tilata sellaisen. [22]
 
Ylös