Mitä on roolipeli?

Theoderic sanoi:
Jups, hahmolomakkeet täytetään juuri tuohon Haltiasielun kuvaamaan tapaan. Yksityiskohdat vaihtelevat eri sääntöjärjestelmien kesken. Yleensä kuitenkin pelaaja saa käyttöönsä tietyn määrän pisteitä (tarkka pisteiden lukumäärä riippuu yleensä nopanheitoista) ja pisteitä voi sitten jakaa haluamallaan tavalla eri pelihahmon eri kykyjen ja ominaisuuksien kesken.

Kuten Chendar jo selitti, pelinjohtajalla ovat hahmoinaan periaatteessa kaikki muut pelimaailman asukkaat. Toimiessani itse pelinjohtajana suunnittelen etukäteen vain juonen kannalta tärkeimmät hahmot. Pikkukohtauksissa esiintyvät lukemattomat sivuhahmot syntyvät pelin yhteydessä improvisoimalla. Roolipelaajien omassa slangissa pelinjohtaan hahmoja kutsutaan nimellä NPC (Non-Player Character)

Pelinjohtajan hahmoista tärkeimpiä ovat yleensä pelaajien pääviholliset. Joskus voi silti tehdä niinkin, että joku pelinjohtajan hahmoista liittyy pelaajien seuraan ja yrittää auttaa näitä. Tällöin täytyy tietysti varoa, ettei auta liikaa.

selvä. ajattelin tätä ystieni kanssa kokeilla jokunen päivä, mutta koska olisin ainoa jolla olisi tälläinenkin tietoisuus (o__O) täsä asiasta, pitäisi minun olla pelinjohtaja, ja tahtoisin liikutella hahmoakin. hrmph.
 
Itse johtaessani peliä suunnittelen ylensä perusvartijan, perusmaajussin, perusblaablaa.. Perusarvot kaikille yleisille tyypeille, joita pelaajat saattavat kohdata.
Ja pelin johtaminenkin on hauskaa. Välillä jopa hauskempaa kuin pelaaminen. Ja voittehan te aina tehdä niin, että sinä vedät peliä aluksi ja kun olette kaikki saaneet kunnolla ideasta kiinni, niin kierrätätte johtajaa, toki jokaiselle johtajalle kannattaa väsätä eri peli.
 
ajattelin tätä ystieni kanssa kokeilla jokunen päivä, mutta koska olisin ainoa jolla olisi tälläinenkin tietoisuus (o__O) täsä asiasta, pitäisi minun olla pelinjohtaja, ja tahtoisin liikutella hahmoakin. hrmph.

Hienoa, siitä vaan kokeilemaan!!! Ja voithan sinä panna oman hahmosi peliporukan sekaan seikkailemaan. Varo kuitenkin, ettei hahmosi ala liikaa ohjailla pelin kulkua. Anna pelaajien tehdä itse tärkeimmät päätökset.

Jos haluat antaa omalle pelihahmollesi aktiivisen roolin, kannattaa järjestää asiat niin, etteivät pelaajat täysin luota pelihahmoosi. Pelihahmosi voi esimerkiksi juonitella ja tavoitella omaa etuaan, tai antaa muuten vaan arveluttavia neuvoja. Tämä kuitenkin kannattaa ehkä säästää vaiheeseen, jossa sinulla alkaa jo olla pelinjohtamiskokemusta. Aloitteluvaiheessa ei kannata punoa liian monimutkaisia juonikuvioita, tai muuten sekä pelinjohtaja että pelaajat menevät sekaisin.
 
Theoderic sanoi:
ajattelin tätä ystieni kanssa kokeilla jokunen päivä, mutta koska olisin ainoa jolla olisi tälläinenkin tietoisuus (o__O) täsä asiasta, pitäisi minun olla pelinjohtaja, ja tahtoisin liikutella hahmoakin. hrmph.

Hienoa, siitä vaan kokeilemaan!!! Ja voithan sinä panna oman hahmosi peliporukan sekaan seikkailemaan. Varo kuitenkin, ettei hahmosi ala liikaa ohjailla pelin kulkua. Anna pelaajien tehdä itse tärkeimmät päätökset.

Jos haluat antaa omalle pelihahmollesi aktiivisen roolin, kannattaa järjestää asiat niin, etteivät pelaajat täysin luota pelihahmoosi. Pelihahmosi voi esimerkiksi juonitella ja tavoitella omaa etuaan, tai antaa muuten vaan arveluttavia neuvoja. Tämä kuitenkin kannattaa ehkä säästää vaiheeseen, jossa sinulla alkaa jo olla pelinjohtamiskokemusta. Aloitteluvaiheessa ei kannata punoa liian monimutkaisia juonikuvioita, tai muuten sekä pelinjohtaja että pelaajat menevät sekaisin.

oioioi, kuinka kiva idea. olen jo miettinyt hamoani (jonkin verran) ja se olisi juuri sellainen johon ei tee mieli luottaa, eikä edes paljon kannata. *naur*

hmm. sitten pitäisi keksiä juonentynkää. olisiko ideoita? kertokaa minulle.
 
Vilkaisin topikin läpi, mutta storytellingiä ei minun huomatakseni mainittu! :shock:

Se siis on selitettävä. Storytelling on netissä pelattavaa, täysin kirjoittelemiseen perustuvaa roolipeliä. Valitset hahmon, kirjoitat mitä se tuntee, mitä se näkee, aistii ja kuinka se kaiken tämän kokee, kuvailet ympäristöä, hahmoasi ja kaikkea mahdollista. Vastapelaaja/pelaajat jatkavat tarinaa kirjoittamalla asiasta oman hahmonsa näkökulmasta. He tietävät mitä hahmosi tekee, mutta -elleivät sitten ole mystisiä ajatuksenlukijoita mikä sekin on mahdollista mikäli vain pelimaailma sen antaa myöten- eivät aatteita. Tämä on siitä hyvä, ettei se vaadi pelinjohtajaa lainkaan. Sitä voi pelata kaksin, kolmisin tai suuremmalla porukalla ja aina se on yhtä hauskaa. Itse pidän sitä roolipelaamisen parhaimpana muotona.
 
Mei Ling sanoi:
Vilkaisin topikin läpi, mutta storytellingiä ei minun huomatakseni mainittu! :shock:

Se siis on selitettävä. Storytelling on netissä pelattavaa, täysin kirjoittelemiseen perustuvaa roolipeliä. Valitset hahmon, kirjoitat mitä se tuntee, mitä se näkee, aistii ja kuinka se kaiken tämän kokee, kuvailet ympäristöä, hahmoasi ja kaikkea mahdollista. Vastapelaaja/pelaajat jatkavat tarinaa kirjoittamalla asiasta oman hahmonsa näkökulmasta. He tietävät mitä hahmosi tekee, mutta -elleivät sitten ole mystisiä ajatuksenlukijoita mikä sekin on mahdollista mikäli vain pelimaailma sen antaa myöten- eivät aatteita. Tämä on siitä hyvä, ettei se vaadi pelinjohtajaa lainkaan. Sitä voi pelata kaksin, kolmisin tai suuremmalla porukalla ja aina se on yhtä hauskaa. Itse pidän sitä roolipelaamisen parhaimpana muotona.

olen its etehnyt tuota, ja kutsun, ja sitä on kutsuttu, yksinkertaiseksi roolaamiseksi. se on älyttömän hauskaa.
 
Mei Ling sanoi:
Storytelling on netissä pelattavaa, täysin kirjoittelemiseen perustuvaa roolipeliä...

Ei pidä paikkaansa. Se mitä kuvailit, muistuttaa eniten 'play by e-mail' peliä. Oletan kuitenkin, että pelaat jollain keskustelualueella. Tällöin kyseessä on 'Forum Roleplaying', vaikka terminä 'Storytelling' vaikuttaisikin osuvammalta. Varsinainen 'Storytelling' on kuitenkin kynä&paperi roolipelin muoto, jossa painotetaan paljon tavallista enemmän roolivetoiseen tyyliin (ei vain juoksennella tappamassa örkkejä). Yleensä 'Storytelling' roolipeleissä esiintyy myös filosofisia elementtejä ja tarkempaa juonen mukailua. Hyvä esimerkki 'Storytelling' roolipeleistä on White Wolf kustantamon Storytelling sarja, joka sisältää muunmuassa "Werewolf: The Apocalypse"n ja "Vampire: The Masquerade"n. Kannattaa tutustua, vaikka ihan virallisen nettisivun kautta. Siellä oli ainakin yhteen aikaan oikein hyvä selitys siitä mistä peleissä ja Tarinankerronnassa on oikein kyse. Kaikki tekstit ovat englanniksi tosin.
 
Haltiasielu sanoi:
hmm. sitten pitäisi keksiä juonentynkää. olisiko ideoita? kertokaa minulle.

Hmmm. Ihan ensimmäiseen peliin kandee ehkä käyttää valmista juonta. Voit ostaa sellaisen alan liikkeestä (niitä on ainakin Helsingissä, Turussa, Oulussa, Tampereella ja Jyväskylässäkin), etsiä internetistä tai ehkä löytää kirjastostakin (joissakin kirjastoissa on roolipelimateriaalia lainattavana).

Oletko jo löytänyt itsellesi sopivan sääntöjärjestelmän vai aiotko kokeilla säännötöntä pelaamista? Itselläni ei ole kokemuksia jälkimmäisestä, joten en osaa neuvoa sen suhteen. Jos aiot käyttää sääntöjä, niin ihan eka askel olisi hommata jostakin sääntökirja ja tutustua siihen.
 
voi helkutti, pitääkin olla noin vaikeaa.
ajattelin ihan vain kokeilla ilman minkäänlaisia erityisiä sääntöjä. mitään yliihmeellistä ei tietenkään voi tapahtua, ihminen ei lennä- tai vastaavaa.

ja juonen aioin suunnitella itse, luulin jutun olevan ilmainen. saa nyt nähdä mitä tästä kehkeytyy.

jos teen juonen itse, haluaako joku auttaa minua? kertokaa lähtökohtia. ja muutakin. juonenkäänteitä. kiitos.
 
No, voithan kokeilla säännötöntä peliä. Jos se ei ekassa pelissä tunnu toimivan, niin hankkikaa sääntökirja.

Juoni...no tuota. Mulla on juuri nyt kiireitä (postailen tänne niin paljon että työ häiriiintyy :( ), mutta jos haluat, voin ensi viikon alussa laittaa muutaman ehdotuksen ja idean.
 
Theoderic sanoi:
No, voithan kokeilla säännötöntä peliä. Jos se ei ekassa pelissä tunnu toimivan, niin hankkikaa sääntökirja.

Juoni...no tuota. Mulla on juuri nyt kiireitä (postailen tänne niin paljon että työ häiriiintyy :( ), mutta jos haluat, voin ensi viikon alussa laittaa muutaman ehdotuksen ja idean.

Kiitos! olisin iloinen.

mmhm. katsotaan. kaikki ovat hyviä ystäviä, ja meillä synkkaa, kukaan ei ole kokeillut ennen etc. joten uskoisin ettei mitään riitaa tule säännöistä, epätietoisuutta kenties.
minulle käy hyvin perusjuonikin. ajattelin tehdä itse yksinkertaisen kartan, ja jonkinlaisen maailman. jotakin tyypillistä. ei mitään väliä, ei tiedä katsos kukaan paremmastakaan :D
 
Tästä pitivät pari yliopistoheeboa luentoa viime Ropeconissa ja se oli niin hyvä etten voi olla kertomatta siitä, siinä määrin kun nyt muistan.

Roolipeli on yhtä kuin pelaajien vuorovaikutus diegneettisessä ikkunassa (kaverit onnistuivat muuten nolaamaan itsensä tuossa kohtaa kun olivat vasta päässeet sanomasta suosivansa suomen kielisiä termeja kuten eloroolipelaaminen ja sitten joku kysyi mitä murretta tuo diegneettinen oikein on :lol:). Selventivät vielä sen verran, että diegneettinen ikkuna on pelin "maailma", eli ympäristö jossa kaikki tapahtuu.

Diegneettiseen ikkunaan voisi esim kuulua:

  • Sääntökirjaan sisältyvä maailmankuvaus
  • Hubaisa novelli jonka pelinjohtaja luki ja piti kovasti
  • Edellisen kampanjan tapahtumat
  • Normaalit fysiikan lait, suht suositeltavia, vaikkeivat hahmot niistä mitään tietäisikään. Vaihtoehtoisesti erään nimeltämainitsemattoman pelinjohtajan patentoima se-nyt-vaan-toimii-turpa-kiinni-älkääkä-kyselkä malli. :)

Yksi pelaajista on yleensä pelinjohtaja, vaihtoehtona erittäin rajoittunut malli jossa vain muutama vaihtoehto tai ns "sosialistipeli" joissa pelaajat päättävät tapahtumista ja joilla on tapana päättyä huonosti. Tämä hallitsee maailman tapahtumia ja selostaa ne muille pelaajille. Pelaajat reagoivat tapahtumiin ja säännöillä sitten katsotaan onnistuvatko he siinä.

On olemassa myös harvinaisempia tapauksia kuten lego-roolipeli (tämänkin näin Ropeconissa) ja säännötön roolipeli. Viimeksi mainittua olen nähnyt vain kerran ja siinä oli muunmuassa seuraavanlainen keskustelu:

Pelinjohtaja: Näet örmyn.
Pelaaja: Ammun sitä.
Pelinjohtaja: Luuletko osuvasi?
Pelaaja: Se on aika iso örmy ja tämä olisi tyylikästä... kyllä, uskon osuvani siihen.
Pelinjohtaja: Osuit siihen. Miten pahasti uskot osuneesi?
jne.

Pian tämän jälkeen muuan pelaaja (en minä! :) ) kysyi "Luuleeko jättiläinen todella osuvansa?", mitä PJ ei lainkaan arvostanut. Kyseinen pelaaja ei osunut enää vähään aikaan. Tässä systeemissä kannattaa välillä ampua ohikin, tai muuten kaikki pitävät hirveänä munchkin-powergamer-timmy-äpyläisenä. Tietenkin voi myös olla roolipeli ilman taistelua, vaikka pelkästään puheeseen perustuva peli, missä sääntöjä ei tarvita mutta kuka nyt ilman väkivaltaa jaksaisi pelata? :lol:
 
Baroque Goldfish sanoi:
On olemassa myös harvinaisempia tapauksia kuten lego-roolipeli (tämänkin näin Ropeconissa) ja säännötön roolipeli. Viimeksi mainittua olen nähnyt vain kerran ja siinä oli muunmuassa seuraavanlainen keskustelu:

Pelinjohtaja: Näet örmyn.
Pelaaja: Ammun sitä.
Pelinjohtaja: Luuletko osuvasi?
Pelaaja: Se on aika iso örmy ja tämä olisi tyylikästä... kyllä, uskon osuvani siihen.
Pelinjohtaja: Osuit siihen. Miten pahasti uskot osuneesi?
jne.

Pian tämän jälkeen muuan pelaaja (en minä! :) ) kysyi "Luuleeko jättiläinen todella osuvansa?", mitä PJ ei lainkaan arvostanut. Kyseinen pelaaja ei osunut enää vähään aikaan. Tässä systeemissä kannattaa välillä ampua ohikin, tai muuten kaikki pitävät hirveänä munchkin-powergamer-timmy-äpyläisenä. Tietenkin voi myös olla roolipeli ilman taistelua, vaikka pelkästään puheeseen perustuva peli, missä sääntöjä ei tarvita mutta kuka nyt ilman väkivaltaa jaksaisi pelata? :lol:

selitit tuon säännöttömän keskustelun niin hyvin että repesin :)
puuh-kuka jaksaisi roolata ilman väkivaltaa? olen roolannut paperilla sellaista yksinkertaista, ja se muuttuu tylsäksi ilman että joku suhtautuu kummasti johonkuhun, ja saa aikaan riitaa o.O

mitä tälläiset säännöt voivat olla? kertokaa muutama erittäin oleellinen.
 
Jeps...lupasin antaa jotain vinkkiä.

Aloitteluvaiheessa pelien tulisi siis olla suhteellisen yksinkertaisia. Juonirakenne selkeä ja suoraviivainen: pelaajilla on jokin selkeä tehtävä, joka pitää täyttää. Ei liikaa sivuhahmoja, ei liian monimutkaisia kohtauksia.

Seuraava voisi olla hyvin tyypillisen pelin juonikuvio (huumorin vuoksi sijoitan tapahtumat kotikaupunkiini, mutta pelin juonen voi hyvin helposti siirtää Tolkien-tyyliseen fantasiamaailmaan):

- Pelaajat istuvat Turussa kahvilassa. Viereisessä pöydässä istuu heitä tarkkaileva tummapukuinen mies.

- Tummapukuinen mies tulee pelaajien luokse ja kertoo näille, että Raisiossa on Raisio-yhtymän tehtailla tekeillä jotain omituista. Pelaajat saavat hyvän palkkion, jos he kopioivat tehtaan toimitusjohtajan työhuoneessa olevan kansion sisällön.

- Pelaajat ottavat tehtävän vastaan. Matkalla Raisioon he kohtaavat joukon kännisiä urpoja, joiden kanssa pitää tapella tai sitten yrittää saadat känniurpot rauhoittumaan.

- Raisiossa pelaajien täytyy päästä tehtaille. Murtautuvatko he sinne yöaikaan? Naamioituvatko he siivoojiksi? Pelaajat ehkä voivat saada vinkkejä joltakulta. Esimerkiksi he voivat yrittää tarjota kaljaa tehtaan työntekijöille paikallisessa baarissa ja urkkia tietoja...

- Pelaajat tunkeutuvat tehtaille ja joutuvat ehkä käymään pari taistelua tehtailla asuvien hirviöiden kanssa. Tehtaan sokkelomaisissa käytävissä ja huoneissa tulee harhailtua. Lopulta toimitusjohtajan huone löytyy.

- Pelaajat kopioivat kansion, jossa on todisteet jostain kamalasta salasuunnitelmasta (tehdas valmistaa vaikka noiduttua margariinia, joka muuttaa syöjänsä Mustan Valtiaan orjiksi) ja pakenevat sitten...

- Pelaajat voivat päättää, vievätkö tietonsa tummapukuiselle miehelle vai ryhtyvätkö itse tutkimaan asiaa.

Kuka tummapukuinen mies oli ja miksi hän itse halusi tiedot? Mihin hän aikoo käyttää niitä? Maksaako hän pelaajille lupaamansa palkkion? Aikooko hän käyttää pelaajia hyväkseen jossain kierossa suunnitelmassa? Kuka on Raisio-yhtymän Musta Valtias? Mitä tuhoja noiduttu margariini on jo ehtinyt aiheuttaa? Vai haluaako joku vain tuhota Raisio-yhtymän maineen? Voiko Turun poliisiin luottaa? Miksi Varissuon lähiössä on tapahtunut outoja katoamisia, ja huhut kertovat öisillä kaduilla liikkuvista kasvottomista miehistä? Mitä Turun torilla musisoiva katusoittaja tietää näistä tapahtumista ja kuinka hänet saisi suostuteltua paljastamaan tietonsa?

Keksi itse vastaukset näihin kysymyksiin, niin saat jo idean moneen peliin :) . Seikkailut jatkuvat!
 
Theoderic sanoi:
Jeps...lupasin antaa jotain vinkkiä.

Aloitteluvaiheessa pelien tulisi siis olla suhteellisen yksinkertaisia. Juonirakenne selkeä ja suoraviivainen: pelaajilla on jokin selkeä tehtävä, joka pitää täyttää. Ei liikaa sivuhahmoja, ei liian monimutkaisia kohtauksia.

Seuraava voisi olla hyvin tyypillisen pelin juonikuvio (huumorin vuoksi sijoitan tapahtumat kotikaupunkiini, mutta pelin juonen voi hyvin helposti siirtää Tolkien-tyyliseen fantasiamaailmaan):

- Pelaajat istuvat Turussa kahvilassa. Viereisessä pöydässä istuu heitä tarkkaileva tummapukuinen mies.

- Tummapukuinen mies tulee pelaajien luokse ja kertoo näille, että Raisiossa on Raisio-yhtymän tehtailla tekeillä jotain omituista. Pelaajat saavat hyvän palkkion, jos he kopioivat tehtaan toimitusjohtajan työhuoneessa olevan kansion sisällön.

- Pelaajat ottavat tehtävän vastaan. Matkalla Raisioon he kohtaavat joukon kännisiä urpoja, joiden kanssa pitää tapella tai sitten yrittää saadat känniurpot rauhoittumaan.

- Raisiossa pelaajien täytyy päästä tehtaille. Murtautuvatko he sinne yöaikaan? Naamioituvatko he siivoojiksi? Pelaajat ehkä voivat saada vinkkejä joltakulta. Esimerkiksi he voivat yrittää tarjota kaljaa tehtaan työntekijöille paikallisessa baarissa ja urkkia tietoja...

- Pelaajat tunkeutuvat tehtaille ja joutuvat ehkä käymään pari taistelua tehtailla asuvien hirviöiden kanssa. Tehtaan sokkelomaisissa käytävissä ja huoneissa tulee harhailtua. Lopulta toimitusjohtajan huone löytyy.

- Pelaajat kopioivat kansion, jossa on todisteet jostain kamalasta salasuunnitelmasta (tehdas valmistaa vaikka noiduttua margariinia, joka muuttaa syöjänsä Mustan Valtiaan orjiksi) ja pakenevat sitten...

- Pelaajat voivat päättää, vievätkö tietonsa tummapukuiselle miehelle vai ryhtyvätkö itse tutkimaan asiaa.

Kuka tummapukuinen mies oli ja miksi hän itse halusi tiedot? Mihin hän aikoo käyttää niitä? Maksaako hän pelaajille lupaamansa palkkion? Aikooko hän käyttää pelaajia hyväkseen jossain kierossa suunnitelmassa? Kuka on Raisio-yhtymän Musta Valtias? Mitä tuhoja noiduttu margariini on jo ehtinyt aiheuttaa? Vai haluaako joku vain tuhota Raisio-yhtymän maineen? Voiko Turun poliisiin luottaa? Miksi Varissuon lähiössä on tapahtunut outoja katoamisia, ja huhut kertovat öisillä kaduilla liikkuvista kasvottomista miehistä? Mitä Turun torilla musisoiva katusoittaja tietää näistä tapahtumista ja kuinka hänet saisi suostuteltua paljastamaan tietonsa?

Keksi itse vastaukset näihin kysymyksiin, niin saat jo idean moneen peliin :) . Seikkailut jatkuvat!


loistavaa :) tuosta saa mukavan yksinkertaisen kaavan. kiitos, olet sweet. :D

alankin sunnitella juonta.
ehkäpä vain vaihdan paikannimet uusiksi :lol:
 
Jos haluat jossain vaiheessa kokeilla roolipelaamista sääntöjen kanssa niin Runequest sopii melko hyvin aloittelijoille ja maksaa noin 25 €. Minä ja kaksi kaveriani aloitettiin sillä, eikä kukaan ollut aikaisemmin pelannut roolipeliä muuten kuin tietokoneella...
 
Squall Leonheart sanoi:
Jos haluat jossain vaiheessa kokeilla roolipelaamista sääntöjen kanssa niin Runequest sopii melko hyvin aloittelijoille ja maksaa noin 25 €. Minä ja kaksi kaveriani aloitettiin sillä, eikä kukaan ollut aikaisemmin pelannut roolipeliä muuten kuin tietokoneella...

okei. kiitos neuvosta. voisikohan sen lainata myös kirjastosta?
 
RuneQuestia ei ole paljon näkynyt kirjastoissa... Mutta sen voi ostaa lähes kaikista roolipelejä myyvistä liikkeistä (esim. fantasiapelit)
 
offiks menneepi... ^^'

Baroque Goldfish sanoi:
Tästä pitivät pari yliopistoheeboa luentoa viime Ropeconissa ja se oli niin hyvä etten voi olla kertomatta siitä, siinä määrin kun nyt muistan.

jnejnejnejne ^^ (Himfyedit:D)

[off topic] Tottapa puhuit, oli se aikamoinen selostus :D En vaan tajua miten ihmeessä tuosta loppujen lopuksi ymmärtää yhtään mitään (x

Toisaalta, ehkei minun olekaan tarkoitus ymmärtää. Enhän minä muutakaan ymmärrä :D Sitäpaitsi - roolipelaaminen on vaan kivaa, tarviiko siitä mitään tietää? ^^

Vitsin hönppä:D [/off topic]


~Himf

ps. joku fiksu ihminen täällä joskus sanoi, että yksi turha viesti päivässä pitää miehen tiellä tai vastaavaa. Pahoittelen, mutta tahdon pysyä polullani:D
 
Kaveri porukan kanssa yleensä kerran viikossa pelataan pen&paper roolipeliä, nykyään D&D:tä mutta ennen peltattiin keski-maa roolipeliä. Kesäisin me sitten larpataan, minulla on sellainen lateksi uruk-hai cleaveri. :p [/spoiler]
 
Ylös