Isilmírë
Kuukivi
Anewielh sanoi:Varsinkin tekstiilialalla kannattavuus on nykyään aika heikkoa, eikä esimerkiksi pelkästään neuletöitä tekemällä elä..... Harrastepohja vain on periaatteessa tuhonnut sen mahdollisuuden.
Minä olen elänyt siinä uskossa, että teollistuminen oli se tekijä, joka tuhosi tekstiilialan käsityöläisyyden kannattavuuden jo ajat sitten. Kun koneellisesti saadaan massatuotettua vatavia määriä tekstiilejä, niiden hinnat ovat huomattavasti alhaisemmat kuin käsintehtyjen uniikkikappaleiden, ja siksi ihmiset ostavat mieluummin massatuotteita. Toki sitten on erikseen luksusliikkeitä kuten vaikkapa Vuitton, joka perustelee tuotteidensa järkyttäviä hintoja sillä, että joka ikisen laukun, lompakon ja muun härpäkkeen on joku kovan tason ammattilainen valmistanut käsityönä alusta loppuun. Kaikki kunnia käsityöläisille, mutta ei minulla ainakaan ole varaa maksaa lompakosta kolmeasataa euroa.
Ennen käsityöläinen oli pitkän kisälli-mestari-koulutuksen pohjalta rautainen alansa ammattilainen, jonka palveluksista maksettiin kohtuullinen ja kannattava korvaus.
Ennen käsityöläisiä myös oli vähemmän, koska killat säännöstelivät tiukasti mestarien määrää, ettei liika kilpailu painaisi hintoja kohtuuttoman alas. Ts. ammattilaisten määrää sääntelemällä pidettiin huoli siitä, että mestarit todellakin saivat palveluksistaan kohtuullisen ja kannattavan korvauksen. Nykyään käsityöläisiä valmistuu lukuisista oppilaitoksista suuri määrä joka vuosi, joten ei ehkä ole ihme, jos kilpailu alalla on tehnyt työnteon käytännössä kannattamattomaksi isolle osalle joukkoa.
Kannattaa myös muistaa, että ennen ihmiset tekivät itse suuren osan kaikista käyttötavaroistaan. Nykyiset harrastajakäsityöläiset ovat aika vaatimatonta sakkia verrattuna vaikkapa entisaikojen maatilojen naisväkeen, joka huolehti koko talonväen vaatteista lampaidenhoidosta ja pellavanviljelystä aina valmiisiin tamineisiin asti. Ei silloinkaan räätälimestareilta tilattu kuin kaikkein hienoimmat vaatteet.
Taidealojen oppilaitoksiin pyrkiessä on käsittääkseni myös lähes poikkeuksetta pääsykokeet. Minulla ne olivat vastassa jo lukioon pyrkiessä, kuvataidelukioon kun haluttiin lautakunnan mukaan nimenomaan lupaavia ja kehityskelpoisia kuvataiteilijanalkuja, ei kuvisopettajan lempilapsia ja lellikkejä. Toki myös kuvisnumerot otettiin huomioon mutta niillä sai kasaan enintään neljä pistettä, kun maksimi oli 24. Tarvitaanko siis numeroita korkeamman tason taideoppilaitostenkaan oppilasvalintaan?