Näytönohjaimet

Kattos, aika korkeiksi ne sitten ovat jo noiden pelien suositukset saaneet. Tämän siitä saa kun ei tilaa vähään aikaan Pelit-lehteä, on melkein heti kaikesta peleihin liittyvästä ihan pihalla.

Mutta... rahaa menee jokatapauksessa sellaiset sata euroa.

Sapphire Radeon 9600 128 Mt AGP, keskihinta 111€ ja alin hinta 95€

Gainward GeForce FX 5700 LE 128 Mt AGP, keskihinta 92€ ja alin hinta 86€

Tunnen huonommin GeForceja, mutta kun ei näyttänyt tuohon satasen rajaan löytyvän semmoista lupaavan oloista mallia, jota olisi saanut useammasta kuin yhdestä liikkeestä. GeForceissa on mielestäni epäselkeämmät merkinnät, vaikka ei Radeoneissakaan ole paljoa kiittämistä. Etenkin merkinnät SE, LE jne. ovat aivan täyttä hepreaa, pitäisi selvittää mitä ne tarkoittavat - pahimmassa tapauksessa tarkoittaa jotakin versiota, josta on otettu poistettu jotain joka nopeuttaisi korttia huomattavasti.

Radeon näyttäisi jokatapauksessa antavan kohtuullisemmin tehoa alemmissa hintaluokissa - GeForceissa näyttäisi olevan hinta/laatu -tehoa sitten kun päästään 150 euron tienoille ja ylitse - tosin tämä on aivan meikäläisen mututuntumalla. Kunnon tiedonhaku pitäisi tehdä itse, lukea arvosteluja ja tehovertailuja, että löytäisi kortin joka on mieleen ja jonka saa Suomesta kohtuuhintaan.
 
Kyllä varmaan 9800 pro on paras valinta. Hinta on järkevä ja omanikin pyörii mukisematta XTnä. X800 ei kannata ostaa sen järkyttävän hinnan takia, varsinkaan PCI-E korttia. Tulossa on paljon paljon tehokkaampia kortteja lähitulevaisuudessa. Ensimmäiset PCI-E kortit olivat vain harjoittelua uutta standartia varten. Muutenkaan en suosittele sitä vielä. Itse en ostaisi konetta ollenkaan kun BTX on tulossa joka vaatii koko kokoonpanon uusimisen, mutta tietenkin jos ei kunnollista konetta ole niin ymmärrään koneen hankkimisen. Ja tietenkin ymmärrät että laittamalla jonkun 500 euron näyttiksen pitää muidenkin osian olla huippu luokkaa jotta etu saataisiin käyttöön. Näin koneen hinta varmasti ylittäisi 2000 euroa.
 
Alienware tekee sitten hienoja koteloita. Kotelon arvo 3000 taalaa, sisältö 2000 taalaa.
 
Ja paljon paremman kotelon saa vähän päälle satasella. *huokaus* Antec *huokaus*
 
Nyt näyttäisi jo saavan PCI Express näyttiksiä sopuhintaan, vaikka saatavuus ei olekaan kovin hyvä. Hinnat lähtevät muutamasta kympistä aina taivaisiin saakka.

Mutta jos koneen päivittää tässä kevään tienoilla,. niin kannattaa vakavasti jo harkita AGP:n dumppaamista ja PCI Express -emon hankintaa PCI-E näyttiksellä höystettynä.
 
Uus kovo pitäs hommata. Ajattelin satakuuskymppistä Maxtoria, se triplais nykyisen tilan. Näin päivän offailuna.
 
Maxtor... voit odottaa aika todennäköisesti, että joudut pian heittämään levyn takuuseen. Maxtorin levyt ovat saaneet aika huonon maineen luotettavuudessa (käy ilmi uudesta MikroBitistäkin, olen tosin varoittanut asian kokeneena ennemminkin aiheesta). Oma 120 Gt Maxtor hajosi 1œ kk käytön jälkeen tuossa reipas vuosi sitten. Takuussa tuli uusi, mutta tiedot meni,

Keskustelun otsikko on tosin näytönohjaimet... :roll:
 
Juu, voin myös itse sanoa samaa kuin Merri. Olen nyt ollut LJH Computerssissa työharjoittelussa toista kuukautta ja voin kertoa, että Maxtor ei ole kauhean hyvää kuvaa antanut.

Mitä tulee PCI-E väylään niin voisin sanoa, että ero AGP:n ei ole vielä päässyt siihen mitä pitäisi olla. Eli sinuna Nova odottaisin vaikka puoli vuotta vielä, ehkäpä sitten löytyy jo A64 emolevyjäkin tuolla PCI-E paikalla jolloin saat todellisen hyödyn irti. A64 kun tuntuu olevan aika veikeän tehokas prosessori. :)
 
nForce4 on olemassaoleva AMD64-emo PCI-E väylällä, gigabitin verkkokortilla, etc.. :)

Tosin sen saatavuus on vielä Suomessa aika heikkoa.
 
Icegorn sanoi:
Juu, voin myös itse sanoa samaa kuin Merri. Olen nyt ollut LJH Computerssissa työharjoittelussa toista kuukautta ja voin kertoa, että Maxtor ei ole kauhean hyvää kuvaa antanut.

Hohoo, on se maailma pieni. Tilasin eilen kys. yrityksestä Acer Aspire 1362WLMi-kannettavan (olikohan mistään kotoisin?). Off-topicia välttääkseni täytyy kuitenkin siis kysyä, että onko tuosta GeForce Go5200 FX:stä mihinkään? Itse kaupassa sanotaan vain, että "64MB jaettu näytönohjain", mutta Nvidia itse luokittelee tuon kuitenkin 128MB näytönohjaimeksi. Harhaanjohtavaa mainontaa vai olenko vain ajastani jäljessä? (olin viimeksi "ajan hermoilla" näissä asioissa 1997)
 
On tuo minunkin 160 Gt Maxtor hyvin pyörinyt mitään mukisematta, välillä useta päiviä yhteen perään kovassa rääkissä. :D

Mutta mutta, itsekkin ajattelin laittaa sitten myöhemmin kokonaan uuden vehkeen kaikilla Pci-E näyttiksillä ja 64 bittisillä prossuilla. Juuri siis siksi, että niistä on jo maailmalla kokemusta ja lapsentaudit on saatu kitkettyä pois sekä niistä alkaa jo löytymään hyötyäkin. Siihen asti yritän tällä pärjätä (jonka uskon onnistuvan hyvin ). Tähän vielä ehkä laitan polttavan DVD-aseman. Muistelen muuten, että tuon BTX muutoksen yhteydessä myös ide häviäisi, vaikkakin vanhojen ide laitteiden käyttö tulisi olemaan mahdollista erillisten modulaattoreiden avulla.

Oli kivaa kun juuri sai 3DMark03 pyörimään hyvin ja heti tuli 3DMark05 joka sitten yllätyksellisesti pistää koneen täysin kyykkyyn :p Kehtaavatkin vielä sanoa, että lähitulevaisuuden pelit tulevat vastaamaan sitä vaativuustasoa (no jos on niin mahdollisesti aivan täysillä asetuksilla...).
 
VP, vanhemmissa Maxtoreissa ei olekaan samaa vikaa ollut kuin näissä uusissa. Eli siis Maxtorien luotettavuus ongelmat ovat tulleet esille vasta viimeisen vuoden aikana. Minullakin hienosti pörisee vuoden '02 marraskuussa ostettu Maxtor.

Gandar, en osaa sanoa tuohon asiaan hirveän paljoa, koska en ole meillä kannettavien kanssa liiemmin ollut tekemisissä, mutta sen tiedän että FX5200 ei ole kyllä lähes mistään kotoisin. Ja mielestäni kyllä se tosiaan on 128Mb eikä 64Mb, mutta kuten sanottu, en ole kannettaviin niin paljoa perehtynyt että osaisin varmaksi sanoa, joten olen hiljaa. :)
 
Minusta tuo on ihan kelpo näyttis: http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=0746000811547

Itse omistan nimittäin kyseisen paketin ja minusta se on erittäin hyvä.

Mitä mieltä te muut olette?
 
Hyvä, mutta kallis. Kyllä.
Tosin itse suosisin siltikin edelleen nVidian piirisarjan näytönohjaimia, niiden tekniikka kun on uudempaa ja parempaa kuin ATI:lla vaikka ATI:nkin uudet näytönohjaimet pääsevät varmasti samalle tasolle tehoissa.

Silti, uudempi tekniikka on uudempaa tekniikkaa. :)
 
Jos pelaatte paljon, niin vielä juttua nVidiasta. Kyseisellä firmalla kun on tapana syytää nykyisin sponsorirahaa peleille (siksi peleissä on nVidian "The way it's meant to be played" - traikkuja), toimivat pelit yllättäen parhaiten nVidian ohjaimilla. Vaikka ATI:n uudet ohjaimet ovat samalla tasolla nVidian uusien ohjaimien kanssa, toimii jälkimmäinen silti paremmin pelatessa, koska peliä tehdessä se optimoidaan nVidian korttien erikoisuuksien mukaan...
 
ATI tosin tarjoaa enemmän tehoa vähemmällä rahalla ja korttien mallimerkinnät ovat selkeämpiä kuin nVidialla (kävin joku aika sitten lävitse hintatilannetta ja yritin tajuta miten nVidia erottelee eri teholuokan kortit toisistaan). Enkä toisaalta myös menisi sanomaan että nVidian kortit olisivat mitenkään parempia, koska tietääkseni ATI:n parhaimmat kortit ovat edelleen aavistuksen vauhdikkaampia suorituskyvyssä kuin nVidian. Läheskään kaikissa peleissä ei myöskään ole tuota nVidian leimaa. ATI:lla on myös parempi 2D-kuvanlaatu kuin nVidialla.

Itse olen toisaalta sen verran vähemmän pelejä pelaileva, ettei tarvitse olla huippukorttia. Päädyin keskikastin korttiin, joka tarjosi suurinpiirtein parhaimman mahdollisen hinta vs. teho -suhteen.

Kirjoitin tämän lähinnä sen takia, ettei mene ihan vain pelkäksi nVidian valkomaalaamiseksi: asioilla on puolensa :)
 
Ylös