Parhaat menomestat?

Pokatuksi (onko tuo nyt ihan oikein taivutettu) tuleminen voi olla joko hauskaa tai sitten hyvin kamalaa. "Saako tytöiltä viidelläkympillä" lienee pahin, mitä olemme tyttöporukalla kuulleet. Juu. Et saa. Turpaas saat, noin sekunnin kuluttua.

Mutta sellainen kohtelias ja mielenkiintoinen jutustelu noin muuten vain voi olla illan pelastaja. Sellainen pokaaminen, jota ei edes tarvitse välttämättä kokea pokaamisena, se se on paras taktiikka.

Taisin kirjoittaa liian monta kertaa "pokaaminen". Kuulostaa typerältä. :D
 
Ei ikinä. Se oli helppo päättää, koska inhoan humaltuneita ihmisiä, tupakansavua, ihmisiä, jotka ovat tulleet baariin vain pokaamaan (totta, tuo verbi kuulostaa hölmöltä) ja en pidä alkoholojuomista. Maito on minun makuuni.
En ole vielä onneksi baareihin elämäni aikana joutunut, joten en tietenkään ole aivan varma siitä meiningistä, mutta kuullut olen, liiankin monta kertaa. Tietysti voisihan sellaisessa hiljaisessa paikassa ihan hauskaakin olla, jos siellä ei olisi alussa mainittuja asioita, mikä kylläkin on mahdotonta... :roll:
Minä vietän mielummin iltani hyvän kirjan ja maidon parissa. Olen odottanut koko ajan, milloin illanviettotapani alkaa tympiä, mutta vielä en ole sitä hetkeä huomannut. Onhan joskus tullut päähäni ajatus, että kyllä sitä joskus pitää humalakin kokea, mutta ehkä sitten seitsemän kymppisenä, kun ei enää ole mitään, mitä juomisella voisi tuhota. Taidanpa laittaa kalenteriin jo ylös... :p
 
Joo, Vohobitista on hauskaa käydä baarissa kavereiden kanssa turisemassa tuopin ääressä tai yksin lukemassa iltapäivälehtiä ja pohtia elämän tarkoitusta, niin viikonloppuisinkin kuin viikolla, sen jälkeen kun on saanut pakolliset asiat kaupungilla hoidettua. Tampereella kun saa vielä olutta muutamasta paikasta aika halvalla ja täyspäiväisellä opiskelijalla ei ole minnekään kiire. Kunnon yökerhossa en ole käynyt aikoihin. Muutama vuosi sitten kävin niissä lähes joka viikonloppu. Johtuen lähinnä siinä, että kaikki (opiskelu)kaverit kävivät moisissa paikoissa. Tampereesta puhuttaessa ennen kaikkea Doriksessa.

Yökerhot ovat savuisia, meluisia ja liian täynnä. Yleensä en vaeltele ympäriinsä ”pokaamassa”, vaan keskustelen vanhojen ystävien kanssa. Siksi pidän enemmän rauhallisista pubeista kun kunnon menomestoista. Sitä paitsi ne ovat halvempia. Pidän oluen mausta, ihmisten katselemisesta ja useimpien pubien ilmapiiristä.

Toisaalta parin viimevuoden aikana olen järkytyksekseni huomannut, että naiset ovat alkaneet ahdistelemaan Vohobittia yhä enenevissä määrin. Varsinkin loppuillasta, jos istun yksin rauhallisena jossain nurkassa joku kaljoissaan oleva nainen tulee avaamaan keskustelua. Mikäköhän siinä on? Olen aina yllättänyt siitä; en pidä itseäni minään supliikkimiehenä tai Casanovana. Tämä koskee sekä pubeja että ”menomestoja”. On kieltämättä ihan mukavaa vaihtaa muutama sana, jos ei itse ole liian kaljoissaan.

Se, että onko loppuilta tuonut jotain muutakin, jätän teidän mielikuvituksenne varaan. En mene tässä nyt yksityiskohtiin. :wink:
 
Ei ikinä. Se oli helppo päättää, koska inhoan humaltuneita ihmisiä, tupakansavua, ihmisiä, jotka ovat tulleet baariin vain pokaamaan (totta, tuo verbi kuulostaa hölmöltä) ja en pidä alkoholojuomista. Maito on minun makuuni.
En ole vielä onneksi baareihin elämäni aikana joutunut, joten en tietenkään ole aivan varma siitä meiningistä, mutta kuullut olen, liiankin monta kertaa.

Sait baarin kuullostamaan syntien pesäkkeeltä :D
Huomauttaisin, ettei baarissa välttämättä ole vain humaltuneita kähmijöitä. Itse käyn tanssimassa, nauttimassa musiikista ja tapaamassa ystäviä. Kerran olen ollut umpihumalassa, kerran huppelissa ja kaikki muut kerrat selvinpäin. Niin monet muutkin. Ei kannata tuomita, ennen kuin on itse omin silmin nähnyt.

Käyn yleensä Porin Moccassa. Lähinnä, koska paikka miellyttää, sinne on etsiytynyt monia tuttuja kanta-asiakkaiksi, ja sk-kortilla sisäänpääsy on ilmainen 24 asti. Köyhänä en viitsi maksaa mammonaa jo pelkästä sissäänpääsystä.

Kerran vappuna en päässyt sinne, koska oli liian humalassa. Niteen pääsi, jossa sitten oksensin, ja vastattuani lompakkooni kännykän sijasta, lensin ulos. Kaverit saivat hyvän jutun kerrottavaksi ja minä en ikinä enää mene kyseiseen paikkaan.
 
Saan suurta hupia näiden vanhojen keskusteluiden esiin kaivamisesta. Kertokaapas, ovatko baaritottumuksenne muuttuneet sitten vuoden 2004? Käyvätkö kontulaiset baareissa, ja jos käyvät niin missä ja miksi? :)
 
Molly Malone´s on kantapaikkani Helsingissä eli käyn siellä useammin kuin kerran viidessä vuodessa. Olut on niin kallista ettei siellä alituiseen viitsisi roikkuakaan. Viimeksi istuin sisäpihan terassilla Guinnessia siemaillen ja kuuntelin CMX:ää iPodilla. Vuodenajan ja kelit huomioonottaen on selvää, että siitä on jonkin verran aikaa.
 
Olen varsin köyhähkö niin eipä pahemmin tule käytyä, en kyllä tykkääkkään muusta kuin semmosesta missä voi keskustella ja oleskella ilman liiallista melua, öykkäreitä tai tungosta. Hintatasoa nostamallahan noi kaikki vähenee mutta sitten se luo vähän epämielyttävän yhtälön rahan vähyyden kanssa :)
 
Baarissa käydään lähinnä siksi, että kahvilat eivät ole enää auki, koti on vähän liian kaukana, että sinne jaksaisi ketään raahata ja filosoofillisista kysymyksistä on vain päästävä keskustelemaan senhetkisen seuran kanssa. Niinpä päädynkin silloin harvoin kun baarissa käyn niihin, joita ei ennen kahviloiden sulkemisaikaa juuri kahvilasta erota, joissa ei ole sellasita omituisuutta kauin jonkinsorttista tanssilattiaa ja joissa musiikki, huonompikin kelpaa, jos on pakko, ei ole turhan kovalla. Mulle hintataso ei ole kynnyskysysmys, koska käyn baarissa niin harvoin, etten tiedä, millaiset hinnat ovat halpoja, mitkä kalliita.
 
Baari tai yökerho johon suuntaan riippuu oikeastaan seurasta. Tiettyjen kavereiden kanssa mennään juurikin niihin tanssipaikkoihin joissa soi hyvä musiikki, hintataso ei ole päätä huimaava ja sisällä on tilaa hengittää. Tiettyjen kavereiden kanssa taas mennään istuskelupaikkoihin tuopilliselle tai pelailemaan jotain seurapeliä tms. Kontulaiset lukeutuvat yllättäen jälkimmäisiin. :wink:

Helsingissä ainakin kontulaisten kanssa ollaan menty usein Cafe Mascotiin, joka sijaitsee Hakaniemessä. Paikka on todettu toimivaksi suurellekin porukalle ja hinnat ovat aivan ydinkeskustan baareihin verrrattuna hitusen halvemmat.
 
Enpä kirjoittanut tähän topiikkiin 04, mutta tuosta vuodesta ovat baaritottumukset jonkin verran muuttuneet. Ensinnäkään en käy baarissa (dokaamassa) viikon tai maks kahden välein.. Täytin 18 tuon vuoden kesällä ja siinä alkoi syksyllä abivuosi, kirjotusten jälkeinen vapauden huuma jne.. Eli tuon vuoden rahat menivät pitkälti alkoholipitoisiin juomiin. Sillon ei paikalla ollut kauhesti väliä, ei vain saanut olla liian kallista. (Helsingin) Ale Pub oli usein se minne päädyttiin, kun porukan jokainen tyyppi halusi aina mennä eri paikkaan. Nykyään kyseinen paikka ei voisi vähemmän kiinnostaa.

Lakkiaisten jälkeen vähän rauhotuin, mutta opiskelujen alkaessa syksyllä sama meno jatkui jonkin aikaa. Sitten vakiinnuinkin auvoiseen parisuhteeseen kuten kaikki pahimmat biletyskaverinikin joten nykyään tulee baarissa käytyä harvoin. Hyvää illanviettoa on ja perus baarissa istumisen kyllä voittaa hyvä keikka! Kaljaa ei tule juotua niin paljon, mutta jos bändillä on meno päällä, on itselläkin hyvä meisinki. Viime aikoina olen kyllä alkanut kaipaamaan vähän jotain menoa. Kotona on tullut oltua vähän liikaakin, vaikka kotona viihdynkin oikein hyvin. Nykyään paikalla on väliä. Tanssipaikkoja jaksoin 18 vuotta täytettyäni jonkin aikaa, mutta enää ei niissä jaksa oikein hyvässäkään seurassa istua. Hebibaarit ovat mukavia paikkoja: hyvää musiikkia, kohtuuhintaista olutta ja yleensä tuttuja eli jos oikein bilettämään lähden niin johonkin Helsingin hevibaareista sitä päätyy. Toisaalta myös jutustelu jossain hiljaisemmassakin paikassa on mukavaa ja niitä entisiä biletyskavereita näkee nykyään juuri sellaisissa merkeissä.

Tuo Samoojan mainitsema Cafe Mascot on oikein mukava paikka ja sopii yleensä porukasta kaikille ja kaikki osaavat paikalle/sinne on erittäin helppo neuvoa. Siellä on tullut istuttua iltaa jos toistakin.. :) (Paikan isona plussana on se, että tummaa velkoa saa hanasta)

Jos ei vielä tullut selväksi, niin baarissa tulee kyllä juotua alkoholipitoisia juomia, yleensä olutta. Tunnustan rampanneeni jossain vaiheessa hyvin humalahakuisesti baareissa, mutta se on onneksi taakse jäänyttä aikaa. Nykyään voin kyllä dokatakkin, mutta pääasiassa pidän vain hauskaa. :wink:
 
Tummaa Velkoa hanasta? Se on niin iso plussa että tekisi mieli joskus vallata koko paikka kontulaisten voimin erikoismiitin merkeissä. Tavalliset Helsinki-miitit järjestetään viikolla mutta jos tämän saisi järjestymään lauantaina kauppojen sulkemisajan jälkeen, niin se houkuttelisi paikalle säännöllisesti Helsingissä asioivia. Virkistäytymisen, jutustelun ja pelaamisen jälkeen porukka voisi hajaantua jatkoille tai kotiin tai molempia.
 
Pagba sanoi:
Tummaa Velkoa hanasta?
Tai sitten tulette Turkuun, allekirjoittaneen naapuribaariin, jossa saa samoin tummaa Velkoa hanasta. Muutenkin baari on mukavan viihtyisä, asiakkaina on lähinnä rauhallisesti jutustelevia tai lautapelejä pelaavia opiskelijoita. :) Tai kuten eräs entinen kävijä totesi: "4 vuotta sitten opiskelijaelämän ja Turun jättäneenä edelleen kaipaan Tripistä..."
 
Kaikella kunnioituksella entistä pääkaupunkiamme kohtaan, mutta Turussa tulee käytyä huomattavasti harvemmin kuin Helsingissä. Sinne ei ole niin asiaa enää kun tutut ovat muuttaneet pois. Yksi hyvä antikva siellä on ja kelpo hostelli, mutta siinä se sitten onkin. Aiheessa pysyäkseni kerron Turun kantapaikkani: Uusi Apteekki.
 
Pagba sanoi:
Tummaa Velkoa hanasta? Se on niin iso plussa että tekisi mieli joskus vallata koko paikka kontulaisten voimin erikoismiitin merkeissä. Tavalliset Helsinki-miitit järjestetään viikolla mutta jos tämän saisi järjestymään lauantaina kauppojen sulkemisajan jälkeen, niin se houkuttelisi paikalle säännöllisesti Helsingissä asioivia. Virkistäytymisen, jutustelun ja pelaamisen jälkeen porukka voisi hajaantua jatkoille tai kotiin tai molempia.

Muille kiinnostuneille Cafe Mascotin kotisivuilta selviää kaikki olennainen. Pagba hyvä, sinun ei tarvitse kuin laittaa Kohtauspaikalle topikki ja aina sitä nyt Mascottiin sapuu erinäinen määrä kontulaisia miittailemaan. Lähes kaikki Helsingin baarimiitit on pidetty kyseisessä paikassa. Tumman velkon lisäksi kun paikalla on iso kasa lautapelejä ja useita biljardipöytiä. Paikka sopii toisinsanoen kontulaisille hyvin, koska Trivial Pursuit on aina tervetullutta ajanvietettä ja ikärajakin on vain 18. :wink:
 
Missä on vaihtoehto "Tanssimaan"? Jos joskus eksyn baariin, meen tanssimaan.
Vaasan tarjontaan en ole hirveästi tutustunut, mutta Pullossa on paras tunnelma, Gigglingissä hyvä tanssimusiikki ja kiva sisustus, Skylla paras näkymä ja Fontanassa taas huono musiikki ja laihaa siideriä.
 
Päivittelin hieman tuota kyselyä, jotta saamme vuoden 2007 tuloksia vuoden 2004 tulosten sijaan. :wink:
 
Jos baariin vahingossa eksyn, niin pitäähän siellä sitten juoda; ei sitä menoa selvinpäin kestä. Niistä 95% on hirveitä luolia.
 
Hmm... Kovin ahkera baareissa juoksija en ole. Nyt en pysty edes muistamaan milloin olisin viimeksi käynyt.
Tuossa pari vuotta sitten tuli enemmän juostua kun oli sellaisia kavereita joiden kanssa tuli käytyä. Ja opiskelijaelämää viettävälle, asuntolassa asuvalle nuorelle nuo baarireissut olivat välillä ihan virkistävää vaihtelua "rankan opiskelun" lomassa :D

Jos baari täyttää seuraavat kriteerit niin sinne suostun astumaan:
-Eli ei musiikki liian kovalla, että kuulee omat ajatuksensa ja pystyy keskustelemaan muiden kanssa.
-Ei hirvittävää tungosta. Tahdon pääsät kävelemään tiskille tai vessaan ilman suurempaa tuuppimista ja pujottelua (etenkin loppuillasta selkeä reitti olisi paras)
-Ei vilkkuvaloja. Saan päänsärkyä sellaisista.
-Ei täynnä humalassa kälättäviä teinejä joiden elämä on joko niiiiiiin kurjaa tai tosi ihqua :yuck: Vanhoja juoppojakin kuuntelee mieluummin.

Baariin lähden lähinnä keskustelemaan ja viettämään iltaa tuttujen kanssa. Joskus vähän enemmän ja joskus taas vähemmän humalahakuisesti. Ja saahan siellä sivusilmällä vilkuilla jos vaikka vastaan tulisi joku kiinnostava immeinen, mutta seuran haku ei todellakaan ole itse tarkoitus.
Tähän mennessä viihtyisin paikka jossa olen käynyt enemmänkin on Ruokolahdella sijaiseva "Alppis" eli Alppimaja ( http://www.alppis.fi/ ) josta saa myös hyvää pitsaa tai kanakorin. Harmi vaan kun nykyisestä asuinpaikastani sinne ajaa autolla melkein tunnin kesäkelillä :urg:
 
Kyllä sitä tuli ennen lapsia käytyä humpalla melkein jokainen viikon loppu, selvinpäin tai myötäisessä.
Sit tuli lapset ja baaarit sai unohtua.
ja nykyään aina selvinpäin...
outua...
Teininä melkein alkoholisti ja nyt siveyden sipuli.
 
Selasin Majataloa ja yllätyin nyt että tälläinekin keskustelu on. Ihmetykseksi tajusin avanneeni keskustelua jo aiemmin, mutta onpa noista ajoista muuttunut vastaus kyselyynkin.

En tiedä vain missä mielentilassa olen aiemmin kirjoittanut viestiä ja kertonut käyväni Muuten vain. Kyllä sitä enemmän dokaamaan-periaatteella tuli mentyä, eikä alkoholittomia juomia tullut nautittua. Sitä vastoin nyt annoin ääneni tanssimiselle. Armeija jo aikanaan vähensi menoiltoja ja nykyisin taas pidän sen verran tiukasti huolta opiskelijabudjetistani että ne harvat illat ja yöt yökerhoissa on pääosin vain konemusiikkitapahtumia, joihin menen tanssimisen ja musiikin tähden. Sen verran alkoholia on kyllä veressä että kestän alkoholia liiaksi käyttäneiden sekoiluja mutta usein jään pariin drinkkiin.

Pääsääntönä on myös että olen suunnitellut menoni aina kuukauden eteenpäin, etten tee mitään yllätyslähtöjä niinkään. Määrät taas rajoittuu kertaan pariin kuukaudessa. En ole toisekseen omaksunut opiskelijaeurojen nauttimisesta arki-iltoina kuppiloissa opiskelijatuttavien seurassa, mitä nyt tänään hieman vastahakoisesti lupasin lähteä.

Paikkoja joissa olen viihtynyt on Radissonin Night, missä näin talvesta on suurin osa Oulun bileistä joissa viihdyn. Arki-iltana menopaikkana sitten toimii Onnela, mistä voi odottaa tapaavan tuttuja ja kuulevansa musiikkia uudesta aina vanhempiin biiseihin.

Tuoko sitten kesä miten muutosta tapoihin kun talvi enemmän hiljaiseloa ja rauhoittumista omissa oloissa.
 
Ylös