Pieniä, suuria ja kaikenkokoisia ilonaiheita

Ostin Baldur's Gaten melkein tuoreeltaan v. 1999. Olin vain Elder Scrolls II: Daggerfallin ihanan rajattoman vapauden pilaama enkä innostunut valmiiksi määrätyn juonipolun seuraamisesta. Olin suorastaan loukkaantunut siitä, että minun hahmoni kotipaikka ja taustatarina oli valmiiksi määrätty, vaikka olin jo ehtinyt suunnitella nekin! Kyllä niiden pitäisi sentään kuulua pelaajan omaan määräysvaltaan eikä pelinjohtajan! Joten peli jäi tuolloin kesken.

Vaan tänään se on pelattu läpi. Hieman epärehellisesti, kahdessa kohtaa piti kaivella huijauskoodeja, mutta läpi.

Koskahan aloittaisi kakkosen...
 
Ja minä hyttysiä! Enkä vain nähnyt, sain myös tuta. Kesä on alkanut.
 
Minäkin näin juuri äsken onnekkaan, kirkkaankeltaisen perhosen, mutta pelkään että eilen vilahti näkökentän laitamilla jokin ruskea pirulainen. Mutta ehkä se eilinen oli vain jokin tuulenvireen kohottama roska ;-)
 
Gradun lopullinen aihe napsahti jostain kuin joku näkymätön olisi pudottanut sen eteeni. Nimittäin: aion lukea Bram Stokerin Draculaa ja Le Fanun Carmillaa ristiin historiallisten esikuviensa, Vlad Tepeszin ja Erszébet Bathoryn kanssa ja yrittää samalla nuuskia miten perin itäeurooppalaiset hahmot ovat päätyneet kahdelle brittikirjailijalle ainakin osittaiseksi innoituksen aiheeksi. Eli sama vampyyritutkimusmayhem jatkuu seuraavat pari vuotta, ja jos hyvin käy niin jatkan sen suon mättäiden ja suokalmojen ylöskaivuuta myös väitöskirjan puolella. Aajttelin ylipäätään tehdä Carmillasta gradua, mutta se on sen verta lyhyt ja tutkittu sateenkaarilinssillä että halusin itse tehdä muutakin. Loputon akateeminen uteliaisuus lienee vain hyvä ominaisuus tässä. Aikaisemmin olisin vähän arastellut tätä historiapuolta mutta minulla on nykyään historia sivuaineena, joten mikä ettei.
Gradun aloittamiseen on vielä se 10kk mutta en kyllä malta istua tätä aikaa kaivelematta yhtään mitään lähteitä. En kyllä ymmärrä miten tämä oivallus syntyi juuri keskiaikaisen kirkkotaiteen luennolla :p
 
^ Tuomas Hovin teos Vlad Seivästäjä ja vampyyrikreivi Dracula on saatavissa kätevästi niin perinteisenä kovakantisena, e-kirjana kuin myös äänikirjanakin. Siitä on hyvä aloittaa!
 
Lumikellojen lisäksi kukkiaan aukovat nyt scillat, ja krookuksetkin ovat jo lupaavasti nupulla. Eilen nähtyjen nokkos- ja sitruunaperhosten lisäksi tänään ohi lepatteli herukkaperhonen. Linnut laulavat täysin voimin, ojat kuohuvat kimaltavaa vettä, ja valkovuokotkin alkavat jo nostaa päätään kuivan heinän keskeltä. On ihan kevät.

Lisäksi opin, että kunniamerkkiä tarkoittavan slangisanan "prenikka" juuri on venäjän sana prjanik, pipari. Tästä lähtien myhäilen huvittuneesti kaikille kunniamerkein eli piparein koristetuille ihmisille.
 
Last edited:
Tänään on ensimmäistä kertaa nimitetty nainen maavoimien pataljoonan johtoon: everstiluutnantti Annukka Ylivaara otti Uudenmaan jääkäripataljoonan komentoonsa. Lisäksi tänä keväänä palvelukseen on hakeutunut naisten vapaaehtoisen asepalveluksen historian toiseksi suurin määrä naisia: 1588. Suurin määrä tähän mennessä, 1675, hakeutui palvelukseen viime keväänä.

Sota tai edes siihen valmistautuminen ei ole ilonaihe, mutta olen iloinen, että maanpuolustuksessakin edes vähitellen hivuttaudutaan vähän tasa-arvoisempaa tilannetta kohti, vaikka se varsinainen oikea ratkaisu olisi kyllä luopua kokonaan kaikista sukupuolen mukaan määräytyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista.
 
Löysin ensimmäisen kukkivan rentukan. Rentukka on yksi lempikukistani ja olen kytännyt jo ainakin viikon verran paikkaa, johon niitä yleensä keväisin nousee. Nyt sitten huomasin, että vain noin kymmenen metrin päässä ojanmutkan toisella puolella olikin jo täyttä päätä kukkiaan aukova yksilö :)
 
Vappu! Ihan oikea opiskelijavappu! Ei draamaa, niin kuin viime vuonna. Tein itselleni myöhäisen vappulounaan vegaaninakeista, ristikkoperunoista ja tankoparsan paloista. Olin eilen viileähkössä Kirkkopuistossa säätämässä, ja ihme kyllä nerokas ideani juoda runsaasti vettä jokaisen viinilasillisen välissä esti päänsäryn tulemisen ärsyttämään tätä päivää. Olin myös fiksu ja söin kunnolla ennen juominkien aloitusta. Nyt juon simaa ja voisin ehkä pelata hieman ja miettiä sitten jaksanko raahautua vielä johonkin baariin (luultavasti en, koska kaverini väsähtivät jo).
 
Olen suhteettoman iloinen siitä, ettei minulle tullutkaan perehdytettävää tänään. En ylipäätään pidä oppivuorojen pitämisestä ja nyt olen lisäksi koronan jäljiltä yskäinen, toinen korva suurimman osan päivästä lukossa ja kuolemanväsynyt. Tällä hetkellä tekee tiukkaa jaksaa edes perusrutiinit, ja ajatus jonkun opettamisesta tähän päälle tuntui aika ylivoimaiselta. Onneksi saan sittenkin rauhassa nuokkua ja olla oma epäsosiaalinen itseni :)
 
Siitä kun laitoin työhakemuksen kului alle viikko siihen että sain uuden työpaikan. Nyt olen jo ollut kolmena päivänä uudessa duunissa ja olen tykännyt. Jatkossa minut voi bongata tarjoilijana Avecran ravintoloissa Helsingin päärautatieasemalla Minuuttibaarissa, Olut- ja viinihuone Oosterissa tai Aseman Wurstissa myymässä Möttösiä. Ja alunperin hain siis junatarjoilijaksi Helsingistä lähteviin pitkän matkan junien ravintolavaunuihin, mutta tämä on parempi. Tämä työ tuntuu nyt lottovoitolta. Täydet tunnit ja kk-palkka + lisät.
 
Melkein tuli poru kun sain vihdoin hyppysiini Ignean levyn ja bändipaidan, koska tämä paketti on lähetetty keskeltä sotaa yli kuukausi sitten, ja ihmeen kaupalla se saapui vihdoin, ilman minkäänlaista vahingoittumisen häivääkään. Siinä kohtaa kun tiesin pakettini olevani edelleen Kiovassa, oli kyllä pieni kuumotus päällä, että ette nyt vaaranna henkeänne sen "lähetämme fanien ostamia juttuja faneille" -homman kanssa, kun tuntui että siellä postissa rampataan välittömästi kun hälytys lakkaa soimasta.
Kaikki Jinjeristä pitävät pitävät varmasti myös Igneasta, joten tutustukaa toki. Oikein mainiota musiikkia.
 
Skotlantilainen tartan-kangasyritys Great Scot on kehittänyt uuden sinikeltaisen (ja vähän valkoisen) tartan-kuosin nimeltä Ukraine Forever. Sen myynnistä saatavat tuotot menevät Ukrainan tukemiseen, ja yrityksen toimitusjohtaja haaveilee saavansa jonain päivänä pukea Zelenskyin tästä tartanista tehtyyn kilttiin ja julistaa hänet kunniaskotiksi. Nyt jos olisin rikas, ostaisin vihdoinkin kankaan perinteistä kilttiä varten.
 
Dracula Daily on ollut erittäin ilahduttava.

Bram Stoker’s Dracula is an epistolary novel - it’s made up of letters, diaries, telegrams, newspaper clippings - and every part of it has a date. The whole story happens between May 3 and November 10. So: Dracula Daily will post a newsletter each day that something happens to the characters, in the same timeline that it happens to them.
Now you can read the book via email, in small digestible chunks - as it happens to the characters.

Kyseessä on siis sivusto, jolle julkaistaan Bram Stokerin
Draculaa, sitä mukaa, kun asioita tapahtuu kirjassa. Projekti alkoi tässä kuussa ja jatkuu aina marraskuuhun asti.
Poikaystävä on lukenut näitä minulle ääneen iltaisin. :)

Niin ja poikaystävä! Hänhän tuli siis käymään Suomessa maaliskuun lopulla ja on täällä vieläkin,
koska sattui saamaan osa-aikatöitä Tampereelta. Itsekin työllistyin virtuaalitodellisuushommiin osa-aikaisesti!
On todella ihanaa, kun ei tarvitse olla toisesta erossa pitkiä aikoja enää koskaan.

Muutto Tanskaan (niin sekin on edessä vielä :D ) siirtyi myös myöhemmäksi
molempien työllistymisen vuoksi. Tässä voidaan molemmat kivasti säästää muuttokuluja varten!

Muutenkin ilahduttaa, että on kevät ja ulkona vihertää.

Aivot ovat tyhmät, ja miettivät, miten ei nyt näin hyvin saa mennä. Mutta menköön kun menee. Aivot hiiteen, minä saan olla onnellinen.
 
Ylös