Pieniä tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta

Spywarea. Lataa koneellesi Ad-Aware tai Spybot. Nämä ohjelmat etsivät koneeltasi ikävät spyware-ohjelmat ja tuhoavat ne. Näiltäkin välttyisi jos lataisi IE:n rinnalle esimerkiksi Firefoxin tai Operan ja alkaisit käyttämään näitä vaihtoehtoselaimia jotka rökittävät IE:n 10-0.
 
Veli on näköjään ladannutkin Spybotin, mutta se ei suostu aukeamaan. Missä vika vai onko sitä ollenkaan? Sanoo tietokone-ekspertti..
 
Poista aiempi asennus (Ohjauspaneeli > Lisää tai poista sovellus). Sitten kokeile ladata ja asentaa uudelleen. Jos ei vieläkään toimi, niin sitten kokeile Ad-awarea.

Ja tosiaan, eri selaimen käyttäminen säästäisi tältä vaivalta huomattavasti tehokkaammin. IE on täynnä aukkoja, joita nämä ilkikuriset mainostajat käyttävät hyväksi - eikä tarvitse käydä kuin kerran vahingossa väärällä sivulla ja se on menoa.
 
Taas minä urputan tästä, mutta ei voi mitään. Olen käyttänyt (ja käytän yhä) Internet Exploreria, mutta silti ei spyware eksy koneelleni. Onko tosiaan niin, että moiset vakoojaohjelmat voivat mönkiä koneelle vain siksi, että käyttäjä on eksynyt "väärälle" sivulle? Voiko todella olla niin, että olen vain onnistunut välttämään näitä "vääriä" sivua, vaikka surffaukseni ei todellakaan rajoitu Yahoo!:n tonkimiseen? Herranjestas, minkälaisilla sivuilla te surffaatte? Tässä koneessani on siis 98SE IE:n kuutosversiolla, F-Protin DOS-versio, ZoneAlarm ja Ad-Aware, eikä spywarea ole näkynyt miesmuistiin. Mitä minä teen oikein? Latailenko vain tarpeeksi usein Windowsin päivityksiä, vai? 8)
 
Palomuurisi pelastaa paljon tässä tapauksessa. Kaikilla ei kuitenkaan ole palomuuriakaan, tai sitten on sellainen kevyempi palomuuri, joka ei estä IE:ssä avautuvia pomppuikkunoita. ZoneAlarm tietääkseni estää nämä (mainosbannerien lisäksi). Toki myös Windowsin päivitykset auttavat jonkun verran. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että IE vuotaa pahasti.
 
Ihmiset, hankkikaa nyt ihmeessä se palomuuri koneeseenne.

Ennen kuin hankin pop-uppien estäjän, niin olihan sitä Alt+F4:lle aina töitä. Kyllä tähän vähän väliä yritettiin tunkea ties mitä ("Click OK to install software" - ja muita nappeja ei sitten olekaan - voi ärsytyksien ärsytys), mutta ilmeisesti päättäväinen luonteeni on estänyt moisten haittaohjelmien pääsyn koneelleni... Ei tuossa ZoneAlarmissakaan meinaan pop-uppien estäjää taida olla, en ainakaan ole huomannut. IE ehkä vuotaa kuin seula, ja se varmasti tulee aina vuotamaan (se on kun suurin osa sitä käyttää, niin tottakai sitä kautta ne spywaretkin kannattaa koittaa viedä perille), mutta ehkä Micro$oftillakin homma tiedetään. Ehkä saamme vielä joskus paremman IE:n. Koskas se seiska on tulossa?

Tällä hetkellä Firefox on koekäytössä, ja se tuntuu yllättäen jopa tahmaisemmalta kuin IE. :o
 
Itselläni on lähes päivittäin käyttöä ad-awarelle, sillä aina sieltä joku "tracking cookie" löytyy. Itselläni on ZoneAlarm-palomuuri, muttei se ainakaan näytä kaikkea estävän. Spybotinkin käytän melkein ad-awaren kanssa päivittäin, mutta se löytää harvemmin mitään. Tänään en ole kauheasti missään surffannut, joten ei mitään löytynytkään. Minusta tuntuu, että tarvitsee käydä vain kerran päivässä jossakin ulkomaisella pelisivustolla niin johan taas vakoillaan.. :wink:
 
Ah, no erillinen popuppien estäjä sitten. Niitäkin on valitettavasti feikkejä... eivätkä ne oikeastaan ole hyvä ratkaisu, turhaan vievät koneen resursseja. Firefoxista kannattaa muistaa se, että se on edelleen kehityksen alla oleva tuote. Itse en minkäänlaista tahmaisuutta huomaa, ainakin selaaminen tuntuu paljon pehmeämmältä kuin IE:llä (IE:llä aika usein ruutu vilkkuu kun vaihtaa sivulta toiselle).

Muuten. Firefoxissa on olemassa joitakin kätkettyjä asetuksia, joita sopivasti muuttamalla selaaminen sujuvuuntuu ihan mukavasti. Nämä asetukset vain ovat sellainen juttu, että ne vaikuttavat konekohtaisesti, joten jokin asetus joka toimii hyvin toisella koneella, saattaa aiheuttaa ongelmia toisella. Eivätköhän nuo viimeistään 1.0 versioon löydä sen mahdollisimman monelle koneelle parhaiten sopivan asettelun.

Kuitenkin, hyvä yhdistemä on Firefox + palomuuri. Ei tarvitse alkaa ylimääräisiä popuppiestäjiä asentelemaan, vaikka jostain syystä jollekin ikävälle sivustolle esim. Googlen kautta joutuu.
 
Tähän topicciin on minunkin nyt pakko vastata ja kirjoittaa oma mielipiteeni.

Itselläni on käytössä Firefox 0.8 sekä Opera 7.23 ja kumpainenkin toimii erittäin hyvin. Operaa tosin en käytä kovinkaan usein, Firefox on oletusselaimeni.
ZoneAlarm Pro 4.x löytyy koneeltani myös, kuten AntiVir -virustentorjunta. Ad-awaren uusin versiokin koneeltani löytyy.

Surffaan paljon, käyn myös paljon sivuilla joista normaalisti saa kaikki mahdolliset virukset ja muut epämielyttävät "ohjelmat". Kuitenkaan koneelleni ei ole ilmestynyt minkäännäköisiä trackkereitä tai viruksia mies muistiin.
Itse asiassa kun aletaan miettimään asiaa tarkemmin, niin minulla ei ole koskaan ollut tässä uudessa koneessani vielä virusta. Ja ostin tämän "uuden" koneeni syksyllä 2002 eli hyvin olen välttynyt.
Silloin tällöin ajan Ad-awaren (noin kerran viikossa), mutta yleensä se ei mitään löydä. Ehkä kerran kuukaudessa maksimissaan on koneelle päässyt eksymään jonkin näköinen dataminer.

Mutta siinä siis miten minulla. Suosittelisin kaikille Windowsin käyttäjille Windows päivityksien lataamista, virustentorjunta ohjelmaa (esim AntiVir mikä on ilmainen) ja ehdottomasti palomuuria. Vaikka olisi modeemiyhteyskin.
 
Icegorn sanoi:
Suosittelisin kaikille Windowsin käyttäjille Windows päivityksien lataamista, virustentorjunta ohjelmaa (esim AntiVir mikä on ilmainen) ja ehdottomasti palomuuria. Vaikka olisi modeemiyhteyskin.

Minulla on Norton AntiVirus 2003 Professional Edition-virusohjelma, Windowsin päivitykset katson silloin tällöin (kovin usein kun ei tule mitään) ja kuten edellä mainitsinkin, palomuurina toimii ZoneAlarm Pro. Silti niitä löytyy. Operakin olisi, mutta sitä en juurikaan käytä. Joko tämä on liian kummallista tai sitten asetuksissa on jotakin häikkää, mutta ei minua nyt kauheasti häiritse jos joudun kerran päivässä poistamaan ne tässä surffailun lomassa. :roll:

Muoks// Laitetaan se sitten Internet Explorerin piikkiin.. ;)
 
No enpäs osaa sitten varmaksi sanoa, mistä tämä johtuu. Voipi olla jostain asetuksista tai siitä jos käytät IE:tä. Mutta ainakaan minulle niitä ei eksy. :)
 
Kuten jo todettua, yksikin heikko lenkki aiheuttaa harmaita hiuksia. IE on se heikoin lenkki. Hyvästi.

Virustorjuntaohjelmat ovat turhia, jos tietää mitä tekee. Itse asentelen virustorjunnan vain jos huomaan jotakin epäilyttävää käyttäytymistä koneelta. Viruksia ei kuitenkaan ole tähän mennessä löytynyt. Yksi syy ohjelman tarpeettomuuteen on, että opettelin tulemaan toimeen pelkällä webbimaililla: virukset eivät saa oikein edes tilaisuutta tulla koneelle. Ehkäpä voimakkain suoja on kuitenkin vaistomainen kaiken tuntemattoman epäileminen.
 
Nojuu, mutta jos ei ole sitä palomuuria, niin on aivan sama, mitä sähköpostia käyttää, kun virukset voi tulla koneeseen ilman niitäkin.
 
Minulla on palomuuri mutta ei virustorjuntaa. Koneeni on Macintosh ja suurin osa viruksista taitaa olla pc:lle joten kuvittelen olevani turvassa. En varmaan kuitenkaan ole. Luuletteko että maciinkin pitäisi hankkia virustorjuntaohjelma?
Ja kun aina suositellaan vaihtoehtoisia selaimia, esim. Firebirdia niin eikö Netscape aja saman asian?
 
Macin käyttäjän ei pahemmin tarvitse viruksista ja vastaavista hötkyillä. Koko konetta varten on nimittäin tiettävästi olemassa vain yksi virus ja sekin on olemassa vain siksi että voitaisiin sanoa että Macillekkin on virus. Tulevaisuudessa tilanne voi tietyisti muuttua.

En nyt menisi väittämään IExploreria kovinkaan paljoa turvattomammaksi selaimeksi kuin esimerkiksi tätä käyttämääni Operaa. Näihin "vaihtoehtoselaimiin" on vain yleensä pultattu kiinni varsin hyödyllisiä ominaisuuksia kuten vaikka pop-up-killeri, jonka ansiosta niiden turvallisuus nousee. Suurin tekijä/ongelma on kuitenkin se monitorin edessä istuva urpo, jonka toimien loogisuutta on välillä vähän vaikea käsittää. Maalaisjärjellä pystyy helposti välttämään suurimman osan ongelmista.

MBNetin artikkeli ensimmäisestä Mac-viruksesta
 
Olen kuullut jostain takavuosien viruksesta joka tyhjensi kovalevyn. Se kyllä taisi olla aikaa ennen internetin yleistymistä.

Minä olen käyttänyt Netscapea varmaan koko netin käyttöaikani (tosin pahimman mac-addiktion aikaan yritin käyttää epätoivoisesti Applen Cyber Dogia) enkä usko vaitavani. Opera on jotenkin ankean näköinen (tuollaiset asiat ovat tärkeitä mac-käyttäjille :)) ja IE:stä en ole koskaan pitänyt. Firebirdia taisin joskus kekeilla mutta se ei jostain syystä ollut minulle sopiva. Joku Applen Safarissakin oli vialla. Koneelta kyllä löytyvät kaikki nuo selaimet, joskus Netscape ei näytä sivuja oikein (kun ne on tehty pelkästään IE:lle). Voi olla että on vain vaikeaa oppia pois usean vuoden tottumuksesta.
 
Firebird / Firefox perustuu Mozillaan, eli samaan runkoon kuin Netscape. Ellet käytä vanhaa Netscape 4.x -sarjalaista.
Netscape 6 ja 7 ovat aika turhia. Ne ratsastavat puhtaasti Netscapen nimellä, vaikka käytännössä ovat vain täyteen mainosroskaa kiinni pultattuja Mozilla-selaimia.
 
Minulla on Netscape 7. Mitä tarkoitat tuolla "vaikka käytännössä ovat vain täynnä mainosroskaa kiinni pultattuja Mozilla-selaimia." käytännössä?
 
Netscape 7 on suoraan rakennettu jonkun vanhan Mozillan päälle. Siihen on vain pultattu kiinni Netscape-tavaraa, linkkejä, yms. Selain itse on täsmälleen sama kuin vanha Mozilla (en ole varma versionumerosta). Tässä mielessä sen käyttäminen ei ole kovin järkevää, koska Mozilla 1.6 (ja kulman takana oleva 1.7) on mm. sivujen yhteensopivuuden, nopeuden jne. kannalta paljon parempi kuin vanha versio.

MUOKS: Netscape 7.1 perustuu Mozilla 1.4:seen, joka on julkaistu noin vuosi sitten. Mozilla 1.7:n esi-versio on jo saatavilla, lopullinen tulee toukokuun lopulla.

Firefox on taas riisuttu versio Mozillasta. Sen kehitys kuitenkin kulkee käsi kädessä Mozilla kanssa (eikä laahaa Netscapen tavoin jäljessä), joten valinta niiden välillä on puhdas makuasia. Firefox on "tee-se-itse" selain, jossa tulee vain välttämätön ja jota voi sitten laajentaa plug-ineilla oman maun mukaan. Mozilla taas on "everything but the kitchensink" -selain, jossa kaikki tarpeellinen ja vähän muutakin tulee mukana.
 
Ei minulla siinä ainakaan ole mitään ylimääräisiä linkkejä (poistin ne). Suurin ongelma Mozillaan siirtymisessä taisi olla se etten keksinyt miten saan vanhat kirjanmerkkini siirrettyä, siellä oli vain siirrä kirjanmerkit IE:stä toiminto.
 
Ylös