Pieniä tietoteknisiä kysymyksiä vailla oman aiheen tarvetta

No niin, sähköposti pelaa taas! Kiitokset neuvoista!:)
Ja uusi ongelma, tämä tapa alkka jo ärsyttää!:roll:
Eli, mitä pitää tehdä ku Acer Aspire-merkkinen, vuonna 2003 ostetun tietokoneen ruutu menee kesken kaiken siniseksi eikä konetta voi sitten käyttää, ellei sitä sulje on-off-painikkeesta? Mitä silloin voi ja pitää tehdä?:urg:
 
Áfri sanoi:
No niin, sähköposti pelaa taas! Kiitokset neuvoista!:)
Ja uusi ongelma, tämä tapa alkka jo ärsyttää!:roll:
Eli, mitä pitää tehdä ku Acer Aspire-merkkinen, vuonna 2003 ostetun tietokoneen ruutu menee kesken kaiken siniseksi eikä konetta voi sitten käyttää, ellei sitä sulje on-off-painikkeesta? Mitä silloin voi ja pitää tehdä?:urg:

Tarkoittaa siniseksi meneminen, että ruudulla näkyy jotain kryptistä tekstiä vai onko se ihan kokonaan sininen?
 
Olettaen, että ruutu näyttää vähän tältä.

Kyseessä Windowsin ominaisuus, BSoD. Syynä voi olla melkein mitä vain, varsinkin kun kone on jo sen verran vanha. Ajuri, jokin kuolemassa oleva komponentti, Windowsin yleinen sotkeentuminen jne. Jos satut ehtimään lukemaan mitä se sanoo niin se voisi auttaa jotain.

Myöskin, teetkö aina jotain tiettyä asiaa joka sen kaataa vai onko tuo täysin sattumanvaraista?

Ja onoff-painikkeesta sulkeminen lienee ainoa oikea tapa.
 
Vastauksena Charlielle tietokoneen ruutu siis menee yhtäkkiä siniseksi ja siihen ilmestyy jotain ihmeellistä kirjoitusta.

Teksti on yleensä englanninkielistä, en ole ennättänyt lukemaan sitä vaikka olen kynä ja paperi kourassa yrittänyt ratkaista kirjoituksen viestiä, jos sillä sellainen on. Yleens tietokone saa tällaisen kohtauksen, jos minä tai joku muu avaa koneen, ja nytönsäästö menee päälle. Sitten kun vaikkapa minä yritän avata konetta, se pamauttaa sinisen näytön teksteineen ja vain vilkuttelee tekstiä eikä sammu elei koko konetta smmuteta täysin.:shock:
 
[Off] Minun koneeni joskus herjasi sinisenä, kun yritin sammuttaa sen, mutta kynän ja paperin sijaan minä otin kameralla kuvan siitä näytöstä ja luin sitten, kun ei ollut aikaa vain kymmenen (tai jotain) sekuntia. Suosittelen, jos ei sitten teksti ole sama kuin H:n linkissä. :p [/off]
 
Mun linkkaamassa kuvassa pointti ei suinkaan ollut se teksti vaan että näyttääkö vastaavalta - lähes varmasti se nimittäin herjaa jostain muusta.

Epäilisin yksinkertaisesti koneen (ja windowsin) vanhuutta.
 
Ilmiö tunnetaan myös nimellä "The Blue Screen of Death", ts. tavalla tai toisella kone tekee kuolemaa. On aika pelastaa varmuuden vuoksi kaikki tärkeät tiedostot kovalevyltä ja sitten tavalla tai toisella päivittää kalusto. Uuden koneen hankinta on tietysti helpoin ja varmin keino tähän =)
 
BSoD ilmestyi itselleni useasti yhdessä vaiheessa, mutta juurikin tuo koneen täysivaltainen päivittäminen auttoi ongelmaan. Aina ruutu ei siis merkkaa aivan varmasti koneen tulevaa kuolemaa :)
 
Joo, kuten jo aiemmin sanottiin niin BSoDhan se, mutta se ei missään tapauksessa meinaa sitä että kone on kuolemassa vaan jokin osa/ajuri/ohjelma nyt vaan failaa siellä. Afrin kone tosin on sen verran iäkäs että kovalevyn hajoaminen alkaa käydä yhä todennäköisemmäksi eli varmuuskopiot kannattaa ottaa.
 
Haluaisin alustaa kannettavani kovalevyn täysin ja asentaa uuden käyttöjärjestelmän. Nykyinen käyttöjärjestelmä on 32-bittinen Windows Vista Basic. Miten minun tulisi menetellä?
 
Minkä käyttiksen meinaat asentaa ja millainen versio se on? Eli onko kyseessä läppärin mukana tullut cd jolta voi tehdä sen merkin korjausasennuksen tjmv vai ihan "puhdas" Windowsin asennuslevy?

Jälkimmäisessä tapauksessa ei ole vaikeaa - lyöt levyn sisään, käynnistät siltä ja seurailet ohjeita. Varmistat että haluttu alustettava osio valittuna jne. Voin neuvoa tarkemminkin jos tarpeen - jos kyseessä läppärin mukana tullut en tiedä asiasta niin paljoa.
 
Käyttis jota yritän asentaa on Windows XP Professional versio 2002. Tiedetään, vanha kuin taivas, mutta kun olen kiinnostunut lähinnä vanhemmista peleistä eikä Vista suostu pyörittämään kaikkia sellaisia... Luulisin, että kyseessä on "puhdas" asennuslevy. Ainakin siinä on Microsoftin hologrammit levyn kannessa.

Aikani yritettyäni onnistuin saamaan virheilmoituksen, joka kuului suunnilleen näin: "Asennusta ei voida suorittaa, koska nykyinen windowsin versio on uudempi kuin asennettava versio"

Ärsyttää tällainen kuluttajan holhoaminen! Oma asiani kai sen pitäisi olla, jos haluan vaihtaa vanhempaan? :x
 
Kointähti sanoi:
Aikani yritettyäni onnistuin saamaan virheilmoituksen, joka kuului suunnilleen näin: "Asennusta ei voida suorittaa, koska nykyinen windowsin versio on uudempi kuin asennettava versio"

Ärsyttää tällainen kuluttajan holhoaminen! Oma asiani kai sen pitäisi olla, jos haluan vaihtaa vanhempaan? :x

Ei kyse ole holhoamisesta vaan siitä, että vanhan version asentamista uudemman päälle ei tueta, joten sillä saa lähes varmasti jotain hajalle. Virheilmoituksesta päätellen yrität "päivittää" Windowsin kun sinun pitäisi tehdä uusi asennus. Kone pitää siis käynnistää asennuslevyn kanssa ja siitä asennusohjelma ohjaa eteenpäin.
 
Jeps. Eli varalta vielä tämä: laitat levyn sisään asemaan, käynnistät koneen uudelleen ja normaalin käyttöjärjestelmän sijaan pitäisi näkyä asennusohjelma. Jos ei, koneen käynnistyessä pidä jotain näppäintä pohjassa.
 
Kiitokset vinkeistä. :) XP:n asentaminen onnistui lopulta, kun olin vaihtanut ensisijaiseksi boottiasemaksi cd/dvd-aseman. Nyt tässä on vielä kova säätäminen, kontu näyttää oudolta, mutta eiköhän tästä ajan kanssa selvitä...
 
Toimiiko Wi-Fi niin, että jos on sellaisella ominaisuudella varustettu läppäri ja tulostin, niin pystyy tulostamaan langattomasti ilman tukiasemia, reitittimiä tmv.? Yksinkertaisesti radioaalloilla läppäristä tulostimeen?
 
Ainakin läppäreitä pystyy wi-fin yli kytkemään toisiinsa ilman tukiasemia.

http://compnetworking.about.com/cs/wirelessfaqs/f/adhocwireless.htm
 
Pagba sanoi:
Toimiiko Wi-Fi niin, että jos on sellaisella ominaisuudella varustettu läppäri ja tulostin, niin pystyy tulostamaan langattomasti ilman tukiasemia, reitittimiä tmv.? Yksinkertaisesti radioaalloilla läppäristä tulostimeen?
Ei ainakaan minulla toimi näin (koneena Macbook). Mutta en ole mikään asiantuntija, tässä, mutta äsken yritin näin huvikseni, mutta ei onnistunut. Reititintä siis tilaamaan Applelta...

Muoks. Itsellänikin olisi kysymys. Tähän langattomaan tulostukseen tarvitsen siis koneen (Macbook), tulostimen ja reitittimen? En mitään muuta?
 
Toimii kyllä mikäli printteri tuollaista tukee, tähän hätään en muista miten yleistä tuo on nykyään.

Niin ainakin luulisi toimivan, että tulostin on piuhalla kiinni yhdessä lähiverkon koneista.

Langaton verkko on kyllä pirun näppärä. Paitsi että yleellistä käyttää MBP:tä ilman mitään johtoja missä päin vain, tiedostoja voi siirrellä/toistaa suoraan sen yli.
 
Ylös