Projektia Nuotion kirjoittajille

Vehka

Unenkutoja
Vastuuhenkilö
Kummi
Okei, mikäli tätä ei katsota hyvällä silmällä niin saatte lukita. Mutta mutta...

Kun meillä Konnussa näkyy olevan tällainen pieni mukava kirjoittajayhteisö, tahtoisin ehdottaa että kokeilisimme tällaista projektia:

Annetaan kaikille yksi yhteinen aihe, josta pitäisi kirjoittaa novelli, runo tai asiateksti. Tämä ei siis ole kilpailu, vaan projekti jonka tarkoituksena on saada selville kuinka paljon yhdestä samasta aiheesta voi saada erilaisia tekstejä. Mikäli tällaiseen olisi kiinnostusta nini laittakaa ideoita tähän topicciin ja ehdotuksia aiheiksi ynnä muuta sälää. Itse voisin lähteä organisoimaan projektia, mutta mikäli joku muu sen haluaa tehdä, annan paikan hänelle ilomielin. mikäli kiinnostusta siis löytyy. :)
 
Tämä on hyvä idea.
En itse ole kirjoittaja enkä minkäänlainen runoilija mutta voisin koettaa naputella jotain minäkin, ellei kovin tarkkoja rajoja ole tarkoitus vetää :roll:

Sanojahan minä kyllä rakastan ja sanoilla leikkimistäkin, joten ehkä .. niin no, ainakin jotain yrittäisin.

Aiheesta en ainakaan juuri nyt osaa sen kummemmin sanoa mutta jos keksin jotain mielenkiintoista niin ilmoitan sitten heti.

Ehdotukselle siis kannatus ääneni tässä.
 
Ehdottaisin aihepiiriksi - yllättävää kyllä - Tolkienin luomaa maailmankaikkeutta.
 
Kyllähän tähän voisi osallistua, kun tuo kirjoittaminen sujuu ainakin väärinpäin... :D Kunhan aihe on sen verran laaja, että siitä saa kirjoitettua häntiä ja päitä... :grin: Ei mulla muita ehdoituksia aiheeksi ole...
 
Tik sanoi:
Ehdottaisin aihepiiriksi - yllättävää kyllä - Tolkienin luomaa maailmankaikkeutta.

Idea on oikein hyvä ja voisin jokusen rivin yrittää itsekin saada aikaan, mutta toivoisin, että aihe ei olisi välttämättä tiukasti sidottu Tolkienin tuotoksiin. Voisiko aihe olla vaikka jokin yleisempi eikä niin ehkä konkreettinen kuten esimerkiksi "Pahuus", "Toivo" tai "Kumppanuus". Tuollaisesta aiheesta voisi rajata oman näkökulmansa ja käsitellä aihetta halutessaan vaikka sitten Tolkienin maailman kautta. Miltä kuullostaa?
 
Eli siis aiheesta saisi kirjoittaa novellin, runon tai halutessaan asiatekstin (tässä vaiheessa käännyn Tikin puoleen). tolkienin maailman voisi ottaa aihepiiriksi, jos vaikka saisi käyttää novellinsa päähenkilönä haltiaa tai hobittia yms. Myös Vanamon ehdotukset kuulsotavat varsin hyviltä. :)
 
Itse ihastuin tähän projekti-ideaan, ja aion ehdottomasti olla mukana, vaikkei tähän varmaan mitään ilmoittautumista tarvita?

Vanamo sanoi:
Voisiko aihe olla vaikka jokin yleisempi eikä niin ehkä konkreettinen kuten esimerkiksi "Pahuus", "Toivo" tai "Kumppanuus". Tuollaisesta aiheesta voisi rajata oman näkökulmansa ja käsitellä aihetta halutessaan vaikka sitten Tolkienin maailman kautta.

Mielestäni tämä on paljon kätevämpi kuin tuo Tikin ehdottama Tolkien. Anteeksi vaan, mutta jos annetaan aiheeksi vaikkapa "toivo" niin voi kirjoitta Keski- Maasta, jostain ihan randomista Suomen apiaksta tai vaikka siitä Tsunamista. Ja haluan vielä sanoa, että minä en ainakaan haluaisi kirjoittaa Keski- Maasta. Minun mielestäni ei ole kivaa kirjoitaa hobitesita, tai oikeammin minä en osaa. Muu fanfiction onnistuu, mutta tolkien on jotenkin, sanottaisiinko kunnioitettavampi tai sellainen, että olen kyllä vahvasti noiden Vanamon ehdotusten puolella *tökkii yllä olevaa quotea*
 
Siis ihan pakko, tämän vesipelkoisen :roll: , kannattaa tuota "laiva" ajatusta !

Laiva voi kuitenkin olla niin paljon monenlaista että siitä luulisi irtoavan melkein jokaiselle mielikuva ainakin jostain.

Kannatan siis aihetta "laiva" ennemmin kuin Tolkienin maailmaa :roll:
 
Kai minun pitäisi myös perustella ehdotustani, vaikka itse asiassa

Starlight sen jo sanoi:
"Laiva voi kuitenkin olla niin paljon monenlaista että siitä luulisi irtoavan melkein jokaiselle mielikuva ainakin jostain"

Eli juuri tuota ajattelin. Laiva on mainio ja monipuolinen tapahtumapaikka tai aihe proosakertomukselle, se on myös erinomaisen runollinen eikä varmasti ole tarjoamatta moneen suuntaan (historia, tekniikka, matkustaminen etc. etc.) rönsyäviä asiatekstien aiheita - sekä antaa tietysti tilaisuuden viipyä Keski-Maassa kaikkien näiden tekstilajien parissa. Olihan siellä noita laivoja Ulmon saaripaatista Fírielin näkemään venhoon... mutta en siis mitenkään halua patistaa ketään kirjoittamaan juuri Tolkien-suuntautuneesti, tuli vain mieleeni :D
 
Juu, jos aikaa vain irtoaa niin voisin minäkin osallistua. :) Täytynee myös todeta, että kannatan myös lämpimästi laajojen yläkäsitteiden käyttöä otsikkoina/aiheena, itse en ole kuitenkaan niin intohimoinen tolkienisti että kykenisin mielestäni uskottavasti kirjoittamaan hänen maailmoistaan juuta tai jaata.

Mitenkä tätä projektia olisi tarkoitus toteuttaa? Useita aiheita, ts. aihe vaihtuisi aina säännöllisesti? Kootaanko tekstit tähän topicciin vai mitenkä arvoisat suunnittelijat ajattelivat? Minä vain pienenä puuhatätinä koetan saada tarkemman kuvan missä mennään, älkäätten hermostuko uteluihini :p
 
Varmaan kootaan tähän topicciin tai perustetaan sitä varten oma topiccinsa. Tarkoitus on kokeilla ensin tälla aiheella, jolle annetaan jonkinmoinen deadline ja sen mukaan sitten kun on saatu kaikki novellin kasaan niin voidaan vertailla niitä. Näin yksinkertaisuudessaan. ja tietenkin saada palautetta. :wink:
 
Palautetta :roll: sanoo Vehka :urg:
Helppo tietty Vehkan mutta tää ainakin pelkää sitä palautetta, joten vain hellää palautetta sitten tälle, jooko :roll:

Hmm .. ajatus leikkii nyt jo aiheella :) mutta entäs kun pitäisi vallan saada sanoja ruudulle :urg: tilanne voikin olla toinen.

Onneksi tämä ei nyt sentään mikään netti ole, missä kaikki sen voisi lueskella :D
 
Ei sentään niin. ei mitään hätää, Star, Konnussahan on vain kilttejä ihmisiä. Merri tosin on vähän pelottava, mutta hänellä on siihen oikeus. hänhän on sentään ylläpitäjä. ja nyt Taivassydäntä ja Metsäsielua nuotiolle lisäämään. :)
 
Gröhöm .. minä luotan kyllä ihmisten kiltteyteen mutta en niin omiin kykyihini :|
Ja ylläpitäjien kuuluukin kantaa jonkinlaista "pedonmerkkiä" :wink: luulen ma.
Ainakin siltä vaikuttaa kun muuallakin samaa ilmenee :grin:
Merri ei sentään asu Transilvaniassa :D

Mutta siis aiheeseen palatakseni, jään sitten odottelemaan lisäohjeita, kosken ole moisiin kirjoitus tapahtumiin aiemmin osallistunut.
Ai niin, olenhan minä kouluaikana osallistunut, mutta herran jestas siitä on aikaa
* pyörittelee päätään kauhistuneena * :roll:
 
Hmm. Luin sanan "deadline" ja mieleeni tuli heti, että voisiko tämä olla vaikka vähän samanlainen kuin NaNoWriMo, joka järjestettiin joskus viime vuonna, luulisin että aikaan porkkana? Eli siis, Nanossa piti kirjoittaa muistaakseni joku tuhatsanainen kirjoitelma, vai miten se meni, ja kiakki kuukaudessa. Se oli samanlainen projekti kuin tämäkin. Jos tehdään hiukan samanlainen, sovellettuna?
Jos joku nimittäin tajusi tuosta jotakin.
 
Eli toistaiseksi saapuneista ehdotuksista kooten projektin toimintasuunnitelmaa:

1) Projekti toimii siten, että kaikki halukkaat kirjoittavat (korkeintaan?) tuhatsanaisen novellin (suorasanaista fiktiota), esseen (asiatekstiä) tai runon (lyriikkaa)

2) Tekstin aiheena on XXXX (toistaiseksi ehdotettu: "Laiva")

3) Tekstit valmistuvat ajassa joka voisi olla esim. yksi kuukausi (onko liian pitkä? liian lyhyt? liian sopiva?)

4) Valmiita tuotoksia varten perustetaan tähän samaan Nuotion osastoon oman keskustelu.

5) Kysymys: kehotammeko toisiamme lähettämään valmiit tekstit heti kun ne ovat valmiita (tai siinä pisteessä että kirjoittaja haluaa ne rakentaville kommenteille altistaa)? Vai sovimmeko jonkin tietyn ajankohdan, jonka jälkeen antaa tekstien tulla tupsahdella?
 
Minusta idea on loistava. "Laiva" kuulostaisi ihan mukavan vapaalta ja sellaiselta, josta saa paljon irti.

5) Kysymys: kehotammeko toisiamme lähettämään valmiit tekstit heti kun ne ovat valmiita (tai siinä pisteessä että kirjoittaja haluaa ne rakentaville kommenteille altistaa)? Vai sovimmeko jonkin tietyn ajankohdan, jonka jälkeen antaa tekstien tulla tupsahdella?[/quote]

Minusta olisi parempi, jos valmiita tekstejä tupsahtelisi topicciin, sitten, kun siltä tuntuu, eli heti kun se on valmis tai kirjoittaja on valmis ottamaan kommentteja. Deadline olisi minusta korkeintaan kuukausi, koska esim. yhden novelllin voi kirjoittaa jopa päivässä, jos sille päälle sattuu :D . Olisi myös mukavaa lukea jo joitain tekstejä, ettei sitten tarvitsisi odotella yhden henkilön takia kaikkia tekstejä kuukauden ajan...Tällainen olisi minun mielipiteeni.
 
Ylös