Rippileiri -kahdeksanpäiväinen painajainen(ko?)

Elbereth sanoi:
Joteki alko pikkusen ottaa päähän ne uskonnolliset jutut (ja isoset). Miun mielestä sil ei oo mitään väliä uskonko vai en.

Itse leirillä sillä ei ole niin väliä, mutta Paavalin mukaan ehtoollisella on. Lainaus Paavalin ensimmäisestä kirjeestä korinttolaisille, 11:26-31:
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. 27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. 28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. 29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion. 30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois. 31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.

Kyllähän konfirmaatiosta voi kieltäytyä, mutta pappi ei kuitenkaan varoita, että seurauksena ehtoollisen nauttimisesta ilman uskoa voi olla sairastuminen tai jopa kuolema. Eiköhän suurin osa konfirmoitavista ole touhussa mukana vain kavereiden ja sukulaisten huomion ja rippilahjojen vuoksi.

Kuinkahan paljon kansanterveys kohenisi, jos konfirmoitaisiin vain oikeasti uskovia?
 
Pagba sanoi:
Kyllähän konfirmaatiosta voi kieltäytyä, mutta pappi ei kuitenkaan varoita, että seurauksena ehtoollisen nauttimisesta ilman uskoa voi olla sairastuminen tai jopa kuolema. Eiköhän suurin osa konfirmoitavista ole touhussa mukana vain kavereiden ja sukulaisten huomion ja rippilahjojen vuoksi.

Kuinkahan paljon kansanterveys kohenisi, jos konfirmoitaisiin vain oikeasti uskovia?

En ookkaa koskaa miettiny et miks kaikki aina menee riparille & konfirmoidaan. Joskus ajat sitte luulin et se on pakollinen kaikille ketkä on kastettu.
No jaa.. enpä usko kuitenkaan tuohon, että kaikki ketkä konfirmaatiossa ei usko, niin sairastuu tai kuolee ennenaikasesti. :p
 
En minäkään, mutta toimituksen suorittavien pappien pitäisi uskoa siihen jo viran puolesta. Kyllähän jotkut uskovatkin ja kehottavat vakavasti konfirmoitavia punnitsemaan uskoaan; jos joku ei halua syödä ja juoda ehtoollista, niin hänet vain siunataan. Toiset taas ummistavat silmänsä juuri tältä raamatunkohdalta. On kätevää tietää, milloin lukea Raamattua silmät auki ja milloin kiinni.
 
Toimituksen suorittavien pappien pitäisi myös olla lukenut sen verran eksegetiikkaa, että tietävät, mistä Paavalin varoituksessa on kyse. Konfirmoitavista harvemmat ovat menossa ehtoolliselle ympäripäissään, mitä jotkut korinttilaisista harrastivat (jae 21). En myöskään usko, että kovin moni konfirmoitava suhtautuu ehtoolliseen normaalina ruokana, johon jae 29 viittaa (verbi διακρίνω = tehdä ero, tässä tapauksessa "Herran ruumiin" ja muun [ruoan] välille).
(Toki olen sitä mieltä, että ehtoolliselle osallistuminen pelkästään rippilahjojen tai muun sälän vuoksi ei ole mitenkään ihasteltavan suoraselkäistä toimintaa. Jos pitää kristinuskoa soopana, olisi rehellisempää sekä itseä, sukulaisia että seurakuntaa kohtaan jättää se väliin.)
 
Mein pappi oli tosi rento & varmaa sen ehtoollis-jutunki kans iha "whatever", ja epäilen, muistaakohan se ees sitä Paavalin kohtaa raamatussa.
Oon pitäny aina itsestäänselvyytenä et tietty käyn rippikoulun. En lahjojen tms takia.. en oikeestaa tiedä nytten, et minkä takia..
 
Kävin riparin (muistaakseni 2001 :p ) Kansanlähetyksen elämys-ja urheiluleirin merkeissä. Vetäjät, pappi ja isoset olivat mainioita, samoin opetus antoi lisää särmää ajatteluun ja elämään.
Karmea kokemus ripari oli sinänsä, että inhosin (/inhoan) teiniluostari-meininkiä; porukka toisilleen tuntemattomia teinejä kaksi viikkoa sisäoppilaitoksessa. Tämä oli siis riparini ikävä puoli.

Rippikoulun tarkoitus on -jos nyt olen asian oikein ymmärtänyt - kristillinen opetus. Näin se vain on. Jos Raamattu-opetus korpeaa aivan kauheasti ja kaikki ristiin vähänkin viittaava on karmeaa käännyttämistä, niin siihenkin löytyy ratkaisu: ei ole pakko mennä. Vaihtoehtona on esim. Prometheus-leiri.
Toisaalta riparin voi nähdä koetinkivenä: saat kyseenalaistaa niin paljon kuin haluat, saat väitellä ja kiukutella sinua ärsyttävistä kristinuskon asioista sydämesi kyllyydestä. Ja jos leirin vetäjät ovat asiansaosaavia ja tietävät mistä vastauksensa hakevat, niin sitä parempi.
 
Ylös