Sääilmiöt ja niiden seuraukset

Toistan muiden sanomisia. Pidän ukkosesta ja kaikista mahtavista luonnon ilmiöistä. Kauneinta ja ihaninta on kuitenkin kun aurinko paistaa ja samalla hieman sataa (mahdollisimman suurina pisaroina), ei mitään tihku sadetta! Se on niin kaunista! Vielä kun tuolla hetkellä sattuu olemaan lehtimetsässä kävelyllä.
Ukkosesta sen verran että muistan erään kerran kun oikeasti tunsin ukkosen voiman. Olimme lapissa mökillä ja lähistöllä ilmeisesti iski salama kallioon ja se "jylinä" tuntui mökkiin asti. Pelottava, mutta mahtava tunne!
Eräällä ystävälläni nousevat ihokarvat pystyyn kun ukkonenlähestyy. :D Ukkosen jäljiltä ilma on ihanan raikasta.

Sitten muutama sana Suomen tästä kesästä. Olen hyvin pettynyt ja odotan kuumeisesti sitä helle aaltoa joka kestää kauemmin kuin sen kolme päivää! Eiköhän näitä sateita ole jo tullut tarpeeksi! Kunnon ukkonen välillä ja sillä selvä, mutta pitääkö lähes joka päivä sataa? Kyllä, kyllä, Suomen kesät ovat epävakaita ja viileähköjä, mutta silti! Minä totuin niihin hyviin ja lämpimiin säihin mistä saimme muutamana vuonna nauttia ja olisin halunnut nauttia niistä jatkossakin! :(
Kasvihuoneilmiö tervetuloa tänne! Lämpö ja aurinkoa lisää :wink: (ja huomatkaakin sitten kanssa tuo hymiö! En aivan tosissani kuitenkaan ole!)
 
Huu haa! Helteet sen kun jatkuvat, tiedä vaikka saataisiin vielä rikki lähes satavuotias kaikkien aikojen lämpöennätys (35 astetta ja risat). Vaan on sentään luvassa ukkosiakin - kunhan eivät käy hengen ja omaisuuden päälle.

Omasta puolestani voisin jo vähitellen luopua näistä järkyttävistä lukemista: ei voi oikein tehdä mitään, kun on liian kuumaa. Ja on tullut nihkeän tutuksi uusi säätermikin: "trooppinen yö" eli yli 20 asteen pysyttelevä yölämpötila.
 
Kelpaisi kyllä minullekin vähän kylmemmät säät. Helle on oivaa jos voi loikoilla koko päivän ulkona viltillä/rannalla ja käydä välillä sisällä juomassa, mutta ei niin oivaa jos pitää hikoilla bussissa tai muuta.

Ihmettelen miten tällaisella säällä voi edes ihmiskunta yleensäkään olla töissä tai tehdä mitään keskittymistä vaativaa. Minulla ainakin liikkeet puuroutuu ja tuntuu, ettei pysty tekemään mitään nopeasti, kävelyynkin menee enemmän aikaa kun ei vaan jaksa mennä nopeasti.
 
Kuuma on, mutten valita. Ihmiset valittavat säästä aina. Helteet ovat kuitenkin lämmittäneet järvet niin, että siellä tarkenee uida vaikka kuinka. Ukkosia ei enää kohta toivoisi, vievät vain viljat lakoon, kun sataa kaatamalla. Meilläkin satoi viime keskiviikkona 45 mm tunnissa.
 
Minä vihaan tätä säätä.

En ole koskaan pitänyt helteestä, ja tämänpäiväinen lähes 30 asteen lämpötila on minulle aivan liikaa.
Toki on mukavaa kun voi uida lämpimässä vedessä, mutta helteellä tulee niin veltto olo.
Tuntuu kuin aivot sulaisivat.
Säälin kaikkia, jotka joutuvat tekemään ulkona töitä tai asioimaan kaupungissa keskellä päivää.
 
Tämä helle alkaa käydä pikkuhiljaa hermoille: koko kroppa on hiessä, jos vähänkin liikauttaa pikkusormea, yöllä nukkumisesta ei tule mitään, kun lakana liiskautuu kiinni hikiseen ihoon ja jalat ovat turvoksissa. Jos nämä kelit alkavat olla jokakesäinen ilmiö, harkitsen vakavasti ilmastointilaitteen tms. hankkimista taloon.

No jotakin hyvääkin helteessä on: esikoinen on tyytyväinen, kun hän vihdoinkin tarkenee ilman villapuseroa ja villasukkia. Hän on erittäin viluinen ihminen, joka kulkee kaikkina vuodenaikoina villapaidassa...
 
Nestehukkaa on saanut varoa kun ulkona on riekkunut. Muutamille se on tainnut jo käydä, ainakin hälytysajoneuvojen lisääntyneistä äänistä päätellen. (johtunee varmaan myös muista helteen sivuvaikutuksista).

Muuten helteeseen on melkein jo tottunut. Tuskainen olo ja vähäinenkin liike pahentaa sitä, mutta en valita. Vihdoin on jokin keino saada pikkusiskot rauhallisiksi, yli 30 asteen ulkolämpötila. Harmi vain kun lähelläni ei ole kunnollista uimapaikkaa.

Ajatukset ja lauseet katkonaisia, kiitos helteen.
 
Olen vähän myöhässä neuvoineni, helteet kun näyttävät vihdoin hellittävän. Sitäpä minä vaan, että silloin kun ulkona on lämpimämpää kuin sisällä, pidätte ikkunat kiinni ja verhot samoin, ja jos mahdollista, läpivetotuuletus yöksi. Muutama kesä siinä meni ennen kuin itse tajusin, että kun aurinko paistaa suoraan sisään, on aiheellista pistää verhot kiinni vaikka onkin kaunis kesäpäivä.
 
Ylös