Sauna

Kävin laivahostelli Boren saunassa perjantaiaamuna vähän kuuden jälkeen. Viiden istuttava sauna on rakennettu laivan peräosaan alakannelle laipiota vasten. Tilan muodosta johtuen rakenne oli vino, mutta silmää miellyttävä. Vähemmän mukavat olivat löylyt, ikävä kyllä. Jälkikäteen saunaa laivaan tehtäessä ilmanvaihdon järjestäminen on haasteellista, mutta siellä ei ollut edes yritetty. Lähin tuloilmaventtiili taisi olla pukuhuoneessa. Niinpä löylyhuoneessa oli tunkkaista ja löylyt ikävän kuumia ja kuivia. Ajattelin ehdottaa höyrytysputken lisäämistä kiukaaseen, mutta luovuin ajatuksesta, sillä hostelli pitää hintojaan alhaisina tinkimällä palvelutasosta. Ei heillä ole aikaa käydä täyttämässä mitään putkea kiukaassa vedellä. Pitäisi asentaa saunaan sellainen pienenpientä pisaraa aiheuttava vesisumutin, jollaisia näkee kirjapainoissa. Kiukaan päällä seinässä se sumuttaisi aina, kun löylyä heitetään ja kuuma ilmavirta levittäisi kosteuden ympäri huonetta.
 
Kurjaa leväperäisyyttä saunan rakentamisessa. Tuossa joku aika sitten pohdittiin Novan kanssa miten ei ole yhtään itsestäänselvää että Suomessakaan enää osattaisiin rakentaa kunnon saunoja. Esimerkiksi suurimmassa osassa saunoista on kiviraja jalkalaudetta ylempänä=varpaille ei meinaa riittää lämpöä. Valmiissa saunapaketeissa on se vika että sauna ei ole tarpeeksi korkea edes että lauteita saisi järkevästi nostettua ellei kiuas sitten ole todella matala. Tosin suunnittelin juuri lauteiden korottamista meidän sisäsaunassa. Lyhyitä ihmisiä kun ollaan niin ei se meidän saunassa niin justiinsa ole jos nyt ei ihan niin korkeaa tilaa ylälauteilla ole. Ja itsellemmehän me sitä saunaa laitamme kun melko harvoin kuitenkin on saunavieraita.
 
Arvaan kontulaisen olleen asialla kommentoimassa hs.fi:ssä sekasaunomista:
"Sekasaunominen on tullut minulle tutuksi nettituttuporukalla, jonka kanssa tapaamme säännöllisesti 2-4 kertaa vuodessa. Kuulumme kaikki samaan verkkoyhteisöön ja käymme yhteisellä keskustelualueella vaihtamassa ajatuksia. Viikonlopputapaamiset leirikeskuksissa tapahtuvat yleensä 20-30 hengen porukalla ja saunassa ollaan usein niin isolla porukalla, mitä lauteille mahtuu. Saunojat ovat 12-45-vuotiaita." -Nainen-37-

Minulta kommenteissa on norjalaismiestä koskeva tarina. Bo tuli saunaan, kun kerroin, ettei hänen tarvinnut uida kylmässä meressä.

Noin puolet vastaajista pitää sekasaunomista luonnollisena. Kaupallisesti tämä ei näy, sillä viimeinenkin sekasauna kylpylässä suljettiin juuri. Varsinkin naisasiakkaat olivat raportoineet, että homma ei toimi. Ilmeisesti muutama irstailija pilaa koko touhun. Miesten puolella lienee joka kymmenes saunoja homo, mutta melkein kaikki ottavat rennosti tilanteen, jossa läsnä on heitä seksuaalisesti kiinnostavan sukupuolen jäseniä. Itse en ole koskaan nähnyt kenelläkään miehellä erektiota saunassa (itseäni lukuun ottamatta; yksin saunoessa ajatukset joskus karkaavat, puhumattakaan puolison kanssa saunomisesta) tai joutunut kärsimään asiattomista puheista tai lähentelyistä.

Muoks. Juttu ja lukijoilta pyydettyjä kommentteja
 
Vaikka en olekaan mikään sekasaunomisen ystävä niin en kyllä pidä sitä niin iljettävänä kuin jotkut tuohon kyselyyn vastanneet, vaikeaa ajatella miksi se olisi luonnotonta tai moraalitonta. Voi olla että jos poikaystäväni yhtäkkiä haluaisi alkaa saunomaan alusvaatemallien kanssa niin minulla voisi olla jotain sitä vastaan mutta he ovat yhteissaunoneet varmaan 15 vuotta oletettavasti ilman mitään orgioita tai vastaavia (ainakin toivon niin kun mukana on nyt lapsiakin...) niin eipä se paljon häiritse, kunhan minua ei pakoteta mukaan.

Minusta oli mielenkiintoista miten Protun edustaja puhui siitä miten tärkeää on että kaikki pääsevät peseytymään ja ketään ei painosteta yhteissaunaan. He ovat tainneet kehittyä siinä aika paljon tai sitten minun leirini oli siinäkin asiassa huono (oli siellä hyviäkin hetkiä mutta valitettavasti protulaisuus ei tee ihmisistä automaattisesti mukavia ja kannustavia). Sen muistan miten vaikeaa peseytymään oli päästä jos ei halunnut yhteissaunaan, taisimme saada yhden vuoron koko viikon aikana ja muiden leiriläisten pilkan.
 
Mielenkiintoista, että tuollainen kysely järjestettiin. En ole itse sitä lukenut, kuullut vain sitaatteja vastauksista, joten en tiedä, mainittiinko siinä innoituksen lähdettä. Mitä vastauksiin tulee, olen jotenkin kuvitellut, että sekasaunominen on lähinnä perhekuntien ja fantsu- ja/tai keskiaikaharrastajien juttu, mutta ilmeisesti olen ollut turhan ennakkoluuloinen. Sääli, ettei itse tullut vastattua, mutta kuten Pagba totesi, joku kontulainen on mitä ilmeisimmin tehnyt sen meidän muiden puolesta =)
 
Minusta oli mielenkiintoista miten Protun edustaja puhui siitä miten tärkeää on että kaikki pääsevät peseytymään ja ketään ei painosteta yhteissaunaan. He ovat tainneet kehittyä siinä aika paljon tai sitten minun leirini oli siinäkin asiassa huono (oli siellä hyviäkin hetkiä mutta valitettavasti protulaisuus ei tee ihmisistä automaattisesti mukavia ja kannustavia). Sen muistan miten vaikeaa peseytymään oli päästä jos ei halunnut yhteissaunaan, taisimme saada yhden vuoron koko viikon aikana ja muiden leiriläisten pilkan.

Yhteissaunomisohje vuodelta 2006 sanoo selkeästi: Leirillä tulee aina olla mahdollisuus saunomiseen myös vain samaa sukupuolta olevien kanssa. Tähän tulee olla oikeus ilman, että omaa valintaa tarvitsee selittää. Oletetaan, että minä olen ainoana cis-miehenä protuleirillä. Kaikki leiriläiset, kokit ja tiimitoverini ovat cis-naisia/tyttöjä. Kun leiri alussa tulee puheeksi saunominen, vakuutan, että olen tottunut yhteissaunoja, eikä minun vuokseni tarvitse järjestää miesten saunavuoroa. Jätetäänkö se siis järjestämättä? Ei. Se voi olla vain vartin mittainen, mutta se on olemassa, jotta voisin alkaa saunoa yksikseni mitään selittelemättä jos minusta siltä tuntuisi. Näin sen pitäisi mennä ja on sääli, ettei se Ereinen kohdalla toteutunut.

Viimeksi Protun yhteissaunassa ilmestyin löylyhuoneeseen saunahattu päässäni. Muuan N, vastavalmistunut uskonnon ja elämänkatsomuksen opettaja, kysyi minulta: "Tulitko taikomaan?" "En," vastasin, "olen vain niin ujo, etten uskalla tulla yhteissaunaan ihan alasti." Seisoin siinä lauteiden vieressä yrittämättäkään peitellä lisääntymiselimiäni vain saunahattuun sonnustautuneena. N alkoi nauraa :D
 
Nyt minä tarvitsen saunaa. Tarvitsen fyysistä puhdistumista ja henkistä rauhoittumista. Lihakset ovat jumissa ja tukka roikkuu likaisena.
Näin uskonnottomalle se sauna on varmasti se paikka missä pääsee kaikista lähimmäksi jotain uskonnollista kokemusta. Sääli että sähkösauna ei toimi niin hyvin. Puusaunassa rituaali alkaa puiden kannolla ja tulen teolla. Sitten se jatkuu vesien laskemisella ja tulen ylläpitämisellä. Yrityksenä joka kerta lämmittää täydellisen kostea ja pehmeälöylyinen sauna. Ja vaikka se epäonnistuisi niin työ ei mene hukkaan eikä sitä tunne itseään epäonnistuneeksi (kuten monessa muussa asiassa jossa ei onnistu), koska koko lämmitysprosessi on osa positiivista kokemusta. Saunan lämmittäminen on jo puoli saunaa.
 
Nyt taas tuli saunan parantava voima todella tarpeeseen. Olen huhkinut alkuviikon kuin hullu kevätsiivouksen, mattojen pesun ja muun touhun kanssa ja näin kun on jo puolisen vuotta kasvattanut sisällään pientä ihmistä niin tuo ihminen alkaa viedä tilaa ja painaa ja tänään sitten kostautui tuo kaikki huhkiminen. Selkää särki, niskaa särki ja vatsaakin vähän juili. Olo oli tukala ja teki mieli vaan maata.
Tein tuoreen vihdan ja otin vähän kovemmat löylyt kuin mistä tykkään, Hengittelin vihdan läpi ja ruoskin lihaksiani oikein urakalla. Löylyn napakka lämpö juoksi pitkin selkää polttaen juuri sopivasti ja viileään veteen kastettu vihta toi paitsi hetken viilennystä myös lisää lämpöä hetken hutkimisen jälkeen. Teki todella hyvää. Lopuksi peseydyin kylmällä vihtavedellä (koska viimeaikoina kylmä on tehnyt lihaksille tosi hyvää) ja nyt olo on kyllä paljon parempi kuin ennen saunaa.
En kyllä voisi elää maassa jossa ei olisi kunnon saunoja (vaikka ei tuo meidänkään nyt niin hirmuisen kunnollinen ole kun sähköllä lämpiää, mutta kyllä sieltäkin saa helpotusta ja parannusta niin mielen kun kehonkin vaivoihin.
 
Ylös