Siena - Alla Firenzen Varjojen - Suunnittelu- & Offtopikki

Lähetä vaikka mulle yksäriä niin katsotaan. Katso kuitenkin ensin linkin takaa keskustelun aloitusviesti ja mieti olisiko joku kaupunginosista mielenkiintoinen niin voi vähän senkin mukaan tehdä :)

http://keskustelu.kontu.info/viewtopic.php?t=7325

Lisään sinut listaan.
 
Koska tähän topikkiin näyttää syntyneen jonkin verran off-keskustelua, niin ajattelin muuttaa otsikonkin sen mukaiseksi (tosin nyt kun tarkistin sanakirjasta niin taisi äskenkin täsmälleen sama otsikko siinä komeilla italiaksi, mutta selkeyden vuoksi nyt muutin sen suomeksi (en muuten tiennyt että osaat noin hyvin italiaa Tik)). Uudempi topikki ainakin toistaiseksi keskittyisi ilmoittautumisiin ja hahmoesittelyihin.

Hahmoesittelyistä puheen ollen, ei tarvitse vielä kiirehtiä asian kanssa, jos ei ole vielä minkäänlaista ideaa hahmoansa varten, sillä minulta, Sinilakilta ja Myyltä on tulossa jokaiselta ns. PJ-hahmoesittelyt, joissa pyrimme antamaan samalla mahdollisimman paljon lisätietoa Sienan maisemistan ja sisäisestä tilanteesta.
 
Viimeinen ilmoittautumisviikko on pyörähtänyt käyntiin ja fopen johto on herännyt pienestä väliaikaishorroksestaan lisäämällä pikku hiljaa "pieniä" esittelytekstejä Sienan poliiittisista ja julkisesta tilanteesta, joista teidän pelaajien on toivottavasti helpompi jatkaa hahmojenkehittelyänne.

Tämänkin viikon jälkeen toki saatetaan kiinnostuneita vielä ottaa mukaan, mutta olisi mukava saada nyt kaikki kiinnostuneet kasaan, jotta päästäisiin eteenpäinkin tämän kanssa.

Eli siis, mukaan vain kaikki kiinnostuneet sillä tilaa vielä riittää runsain mitoin! Jos on joitakin kiinnostuneita ensikertalaisia, jotka eivät uskalla osallistua koska eivät ymmärrä täysin pelin sääntöpuolta tiedoksi: tämä on senverran hidastempoinen peli, että sääntöpuolen ehtii hyvin sisäistää pelin aikanakin (totta puhuen tässä saattaa pärjätä hyvin sääntöpuolta osaamattakin. Senverran tuuripainotteisuudesta tässäkin on kyse :roll: ). Tärkeintä on, että löytyy halua syöksyä mukaan renessanssin juonitteluihin! :p

(PS: Oltiin muuten tosissamme kun sanottiin esittelyssä, että sivurooleja voi myös keksiä ja ehdottaa. Sivuroolilista ei tosiaankaan ole vielä niin pitkälle suunniteltu etteikö muutama hyvä idea voisi sitä parantaa vielä)
 
Noniin, viimeinen ilmoitautumispäivä meni jo suit sait sukkelaan ja itse pelikin on lähdössä pikku hiljaa käyntiin. Sen takia ilmoitan vielä viimeisen kerran, että jos nyt peliä kohtaan löytyy kiinnostusta, kannattaa äkkiä postata asiasta, että kerkeää peliin mukaan. Kaikki matti- ja maijamyöhäset mukaan, vielä mahtuu paljon paljon lisää pelaajia.

Siis senkus viimeiset ilmoittautumiset kehiin, te tosiaankin kerkeätte vielä peliin mukaan!
 
Kylläpä on hitaanlaisesti lähtenyt peli liikenteeseen. Yrittäkääpäs nyt vähän edes aktivoitua, eihän tästä muuten tule yhtään mitään. :p
 
Tuonne pelitopikkiinhan saa toki myös ulkopuolisetkin kirjoitella ja kehitellä ties mitä kertakäyttöhahmoja Sienan katukuvaa täydentämään ihan vapaasti, jos aihe sattuu kiinnostamaan ja nousee kirjoittamisinspiraatiota sitä kohtaan. Ehtona on vain, että noudattaa samoja sääntöjä kuin pelaajatkin ja pysyy ainakin pääpiirteissään ulkopuolisena liberta di Sienan toiminnasta.

Tämä fope kyllä taitaa olla tämänastisista konnun fopeista aiheena sinänsä vaikein, sillä vaikka Kingreilykin pohjautui historialliseen aikakauteen, siinä taisi silti olla pelaajilla helpompaa päästä kyseiseen aiheeseen sisälle, kun silloin taisi olla Pirates of the Caribian huuma kuumimmillaan (vai olenko aivan väärässä KingReilyn ex-miehistö? :wink: ).
Kenties teidän ns. renessanssifiilikseen pääsemistä helpottaisi jos esimerkiksi katsoisitte, jonkun renessanssiin pohjautuva elokuvan tai vastaavan.
Tietäisikös joku jotain esimerkkiä tällaisesta?
 
Pahoittelen epäaktiivisuuttani. Materiaalia on aika paljon läpikäytäväksi, jos haluaa oppia tuntemaan Sienan hyvin, ja tuntuu ettei aika riitä kun toisaalta on tenttiviikko tulossa ja pitäisi opiskella (ja kun olen kuulemma liikaa koneella muutenkin :p). Voisin yrittää saada hahmokuvauksen valmiiksi lähiaikoina. Ainakin KingReilyssä oli hahmokuvauksella deadline-päivä, joka auttoi saamaan sen valmiiksi. [22]
 
No dead-line oli vähän niinq toi pelin aloittaminen ;)

Jos luet sen ilmoittautumis-topicin aloitusviestin niin sillä kyl pääsee alkuun, sit voit laajentaa osaamistasi.
 
Miccoh sanoi:
Materiaalia on aika paljon läpikäytäväksi, jos haluaa oppia tuntemaan Sienan hyvin, ja tuntuu ettei aika riitä
Tai sitten voi olla vaan vähän vähemmän pedanttinen... :)

Samoojan sanoja lainatakseni:
Samooja sanoi:
Kylläpä on hitaanlaisesti lähtenyt peli liikenteeseen. Yrittäkääpäs nyt vähän edes aktivoitua, eihän tästä muuten tule yhtään mitään. Pöh!
Exactly.

Höpinää tötteröön, niin kuin Remu olisi sanonut joskus kauan sitten... :wink:
 
Tällä viikolla alkaa muuten sitten varsinainen peli! Eli alkakaahan keräämään joukkoja, että saatte salamurhattua luopioita! Ja luopiot pyrkikää kaikin voimin juonittelemaan!
 
Niin, tyhjäpäätyhjäpää. Eli viikonloppuna on pelin ensimmäinen yö ja silloin on tapahtuva ensimmäinen murha (mikäli luopiot saavat palkattua pätevän salamurhaajan). Sen jälkeen pääsettekin liittoutumaan luopioita vastaan.
 
No niin sitten. Joulunodotus sun muu näyttää, Ymmärrettävää kyllä, vievän teidän pelaajien aikaa tähän, mutta ihan mukavasti kaiken kaikkiaan on tämä lähtenyt liikkeelle ja kaikilla näyttäisi asiat hahmonsa kanssa olevan ainakin jonkinmoisessa vaiheessa :) . Muistakaa nyt vain, että teistä ja teidän aktiivisuudestanne riippuu minkälainen tästä fopesta tulee.

Kuten Myy yläpuolellani jo sanoikin, sen verran raakaa peliä tämä on heti aluksi, että tämän viikon lopussa luopiot tekevät varjoista ensimmäisen siirtonsa ja joku teidän hahmoista ei välttämäti herää enää aamulla Sienan aurinkoa näkemään (niin, anteeksi muuten tämä viime aikainen epäloogisuus ja sekavuus näissä pelin aikatauluilmoitteluissa. Liittynee kai siihen, että on kolme henkilöä pelin johdossa ja jokaisella on hiukan eri käsitykset sen johtamisesta :roll: ). Tosin kuolee joku tai ei tässä Sienan synkässä yössä niin se tulee olemaan silti alkusoitto varsinaisen juonittelun alkamiselle, eli silloin myös se todellinen hauskuus alkaa [31] .

Se mitä teidän kannattanee tässä välissä kuitenkin tehdä on, että alkaisitte pikku hiljaa solmimaan keskenänne erilaisia (julkisia tai ei julkisia; se riippuu teistä itsestänne) liittolaissuhteita vähän niinkuin tulevaisuutta ajatellen.
Kysymyksiä?
 
Saladin sanoi:
Se mitä teidän kannattanee tässä välissä kuitenkin tehdä on, että alkaisitte pikku hiljaa solmimaan keskenänne erilaisia (julkisia tai ei julkisia; se riippuu teistä itsestänne) liittolaissuhteita vähän niinkuin tulevaisuutta ajatellen.

Kysymyksiä?
Onhan noita... :)

Mutta pari aluksi.

Mietin vaan sitä, että jos nuo liittolaisuudet muodostetaan viime kädessä yksityisviestein, ja siis koko "lynkkaustouhu" pelaa yksärien kautta, niin tarkoittaako se sitä, että "itse peli" siis pelataan ensisijaisesti yksityisviestein ja topikkiin laitetaan vaan kuvailuja / kerrontaa? On aika iso ero puhua julkisesti epäilyistään tai luottavuudestaan kaikille avoimesti (tai avoimesti huijaten) verrattuna siihen, että puhuu vain joillekin yksityisesti. Sehän tavallaan tarkoittaa myöskin sitä, että pelaajalla on hyviä syitä epäillä vain niitä jotka ovat hänen kanssaan yksityisviestineet? Eli niihin nähden joiden kanssa ei ole "yksäröinyt" kyse on vaan arvaamisesta koska mitään muuta ei ole?

Ja onko edellisestä kehoituksesta luettavissa, että noita liittosuhteita voi koittaa muodostaa yksityisviestein jo nyt, eikä vasta esim. sitten kun uusi päivä alkaa? Eli, että tämä yksityisviestintä ei tunnusta pelin päivä/yö rajoja vaan on tavallaan "aina päällä"?

Täytyykö "liittolaisryhmän" tarkistaa keskenään, että sillä on vähintään 1/3 edustus (ja voi varmaan olla enemmän)? Ja jos tuntuu, että sellainen oli mutta murhaa ei kuulu, voiko silloin päätellä että joku ryhmästä lipesi viime kädessä? (vai oliko se vain se 1/6 mahku?) Tätä ajattelin siksi, että säännöissä sanottiin, että jokaisen pitää henk.koht. antaa äänensä ylläpitäjille eikä kyseessä siten näyttäisi olevan ryhmäpäätös jonka joku ryhmän edustaja lähettää moderaattoreille kun konsensus on saavutettu... jota siis ensin arvelin. Onko siis mahdollista, että joku sanoo "yksäriryhmässä" äänestävänsä muitten mukana Äxää ja sitten ei äänestäkään vaan salassa lähettää jonkin toisen äänen modeille?

Ehkä tässä näitä näin aluksi... ja sori kun oon näin pain in the ass, mutta tää on mulle eka kerta täällä ja olis kiva tietää mitä funtsata ja mihin mahdollisesti varautua.
 
Topicissa käydään keskustelua, ja mahdolliset vakoojat voivat levittää infoa siellä, joten sikäli se ainakin on tarpeellinen paikka.
Juonittelut käydään pitkälti yksäreillä ja kyllä, se käydään ainakin alussa pitkälti arvaten. Myöhemmin kun hahmot alkavat tulla tutummiksi, voi alkaa jo vähän päätellä asioita.

Liittolaisuuksia voi alkaa kasaamaan jo nyt, tai ainakin etsimään kavereita, hahmoja joita arvelee myötätämielisiksi.

Lisäksi voi etsiä kavereita joiden kanssa vaihdellaan suojelupisteitä.

Joo, hyvä pointti, itse asiassa Saladinin kanssa jouduttiin tarkentamaan omaakin käsitystä tästä. Eli siis

HUOM KAIKKI PELAAJAT

Ryhmä lähettää sittenkin yhden yhteisen kirjeen, mutta viestin pitää mennä myös jokaiselle äänensä antavalle, jotta huijauksilta vältytään.
 
pelinohjeistus sanoi:
Pelin idea:

Libertà di Sienan kapinallisryhmään on ujuttautunut joukko luopioita, jotka yrittävät salamurhilla ja juonitteluilla tuhota hiljaisesti ryhmän. Tämän vuoksi Libertà di Sienan jäsenten on pyrittävä eliminoimaan luopiot.

Peli perustuu perinteiseen yöllinen murha / päivän äänestys-pelimalliin, mutta koska Cosimo I de’Medici ei kauaa katselisi tukijoidensa julkisia teloituksia, toteutuvat päivänkin lynkkaukset salamurhina.

Toisin sanoen luopiot äänestävät perinteiseen tapaan yöllä. Sen sijaan päivämurhat tapahtuvat niin, että pelaajat liittoutuvat keskenään ryhmiksi, joiden koko on vähintään 1/3 pelaajien kokonaismäärästä. Nämä ryhmät voivat salamurhata haluamansa henkilön. Ryhmän jokaisen jäsenen on kannatettava salamurhaa. Liittoutuminen tapahtuu paitsi itse pelissä, myös yksityisviestien kautta. Jokaisesta lähetetystä yksityisviestistä on lähetettävä kopio pelinjohtajille! Tieto salamurhan kohteesta on lähetettävä pelinjohtajille, ja jokaisen ryhmän jäsenen on lähetettävä itse viesti siitä, että hän todella kannattaa salamurhaa. Pelaaja voi kuulua vain yhteen ryhmään kerrallaan. Epäselvissä tapauksissa pelaajan ääni hylätään. Ryhmien kokoonpano voi vaihtua pitkin matkaa.

Salamurhien onnistumisprosentti sekä päivällä, että yöllä on 5/6. Tämän lisäksi aidoilla tasavaltalaisilla on mahdollisuus antaa yksi suojelupiste haluamalleen pelaajalle. Ei kuitenkaan itselleen. Suojelupisteen saa antaa samalle henkilölle useampana päivänä peräkkäin.

Aidoilla tasavaltalaisilla kaiketi tarkoitetaan kaikkia muita paitsi luopioita eli ns. pahiksia.
Mjoo, aika iso ryhmähän tässä pitäisi kasata kokoon, Siennassa kun tuo aamukin jo kohta sarastaa. :p
 
Isilmírë sanoi:
Suojelupisteitä? (Täällä toinen ensikertalainen.)

Syy hämmennkseesi tuon suojelupisteasian kanssa ei johdu pelkästään ensikertalaisuudestasi Isilmírë, sillä se keksittiin vasta tähän nimenomaiseen peliin ehkäisemään turhaa ruumiiden kasaantumista.
Suojelupistesäännöistä kerrottiin jo esittelyssä, mutta ilmeisesti vähän hätäisesti ja epäselkeästi.
Suhteellisen tärkeä osa tuo kuitenkin on tätä peliä...

Eli tässä nyt niin selkokielellä kun osaan:

Jokainen aito Liberta di Sienan jäsen (ei koske siis luopioita) pystyy vaikutusvallallaan salaseurassa ja sen ulkopuolella antamaan halumalleen pelaajalle pientä apua (ei kuitenkaan itselleen) sekä yö-, että päivämurhia vastaan. Mistään henkivartijan absoluuttisesta suojasta ei ole tietenkään kyse, mutta oikeiden henkilöiden kehaiseminen kulkemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja muutenkin ylimääräisten silmäparien palkkaus tarkailemaan tiettyjä henkilöitä voi myös tehdä ihmeitä...

Toisin sanoen kun päätätte antaa jollekulle pelaajatoverillenne suojelupisteen (yksärillä totta kai), tämän mahdollisuus selviytyä salamurhausyrityksistä kasvaa yhdellä, eli salamurhan onnistuminen on silloin 2/6 (ja luonnollisesti viideltä eri tasavaltalaiselta tulevat suojelukset vastaavat henkivartijan silmätikkuna olemista). Suojelu pysyy henkilöllä kunnes päätätte toisin.

Selvensikös tämä yhtään? Suojelupisteet ovat lyhyesti sanottuna siis sivurooleista riippumaton ominaisuus aidoilla salaseuralaisilla.
Teidän salaseuralaisten kannattanee jo nyt alkaa päättämään suojattejanne, sillä ne saattavat vaikuttamaan ratkaisevasti tämänöisiin tapahtumiin.
Nuo teidän liittolaisuutenne voivat muuten olla aluksi nimenomaan suojelukauppaa jos haluatte.
 
Juu, tajusin tuosta Samon viestistä, että olin kyllä lukenut suojelupisteistä mutta sitten unohtanut sne totaalisesti pelin muita aspekteja pohtiessani. Eiköhän tämä tästä jotenkin lähde sujumaan.
 
No niin, kinuttuani lisää ohjeita kolmannekselta pelinjohdosta puhelimitse, kirjoitin viimein pelitopiciin. Koska nyt hermostuttaa, kirjoitan seurvaavaksi tänne ja ilmoitan, että minulle saa heti kertoa, kun teen jotain väärin pelin suhteen. Kiltisti kuitenkin, kiitos, uskon kyllä.
 
Kysynpä teiltä pelaajilta suoraan mielipidettä siitä, että minkä pituisen te haluatte tämän "fopepäivän" olevan.

Normaalitavoitehan näissä pelitopicpäivien pituudessa pyritään pitää tasan viikossa, mutta nyt kun joulukiireet sun muut tuntuvat vievän aikaa itse kultakin ja tämäkin viikko on nyt puolessa, niin olisikos teistä tässä tapauksessa mukavampaa venyttää tätä päivää esimerkiksi kaksiviikkoiseksi? Vai haluatteko pysyä nytkin tässä nimenomaisessa aikataulusysteemissä? Mielipiteitä?
 
Ylös