Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Suomalainen tv-sarja Hobitit (1993)

Keskustelu huoneessa 'Tolkien-sarjat', aloittanut Sorilea, 27.05.2005.

1. LaurenticAspie

LaurenticAspie Hobitti

2. Juho

Juho Hobitti

Joo, niin taisin ymmärtää. Hobitit-sarjahan perustuu lähinnä Sormusten herraan (Hobitista on mukana vain Bilbon ja Klonkun arvoitusleikki), joten vertailu Kuninkaan paluuseen tuntui loogisemmalta kuin Hobittiin.

3. Gloinin poika

Gloinin poika Hobitti

mistä oikein puhutte jos saan kysyä??? mutta lähetin silti:)

4. Jaamar

Jaamar Hyykäärme Vastuuhenkilö Kummi

Satuin ihan sattumalta löytämään tällaisen keskustelun ja luin mielenkiinnolla. Onko kellään mitään tietoa lähtikö asia eteenpäin? Muistan itse aikoinaan katsoneeni sarjan sen molemmilla esityskerroilla ja joitain hämäriä muistikuvia on. Jos tuo vanha sarja dvd:lle saataisiin niin olisin kyllä sormet ojossa sitä havittelemassa, kuin Klonkku sormusta. Sehän olisi oikea aarrrrrre dvd kokoelmaani :D

5. Nerwende

Nerwende Kontulainen

Asia eteni niin, että VHS-kasettini oli lainassa ja siitä tehtiin ainakin pari kopiota, mutta käytössä olleella laitteella ei pystynyt tekemään kuin tietyntyyppistä dvd-tallennetta, joka ei pyöri kuin osassa soittimia (esim. minun tietokoneellani levy ei toiminut ollenkaan).

6. Jaamar

Jaamar Hyykäärme Vastuuhenkilö Kummi

Harmillinen juttu. No ei voi mitään.
    Jääräpäisenä tyyppinä kysyin vielä kerran yleltä asiasta ja vastaus oli aikalailla oletetun kaltainen.

Hei!

YLE Tallennemyynnistä on vastattu Hobitit-sarjaan liittyen näin:

"Yhdeksänosainen Hobitit-sarja on esitetty YLEn kanavilla kaksi kertaa
    vuosina 1993 ja 1997. Meillä on ollut sarjaan vain televisioesitysoikeudet, ja
    nekin alkuperäisteoksen osalta rajalliset, eli televisioesitysoikeutemme ovat
    päättyneet vuonna 1998.

Jos haluaisimme nyt uusia sarjaa tai tuottaa siitä dvd-levyn, täytyisi nämä
    oikeudet lunastaa Tolkienin teosten tämän hetkisiltä oikeudenhaltijoita.
    Elokuvien mahtavan menestyksen myötä käyttöoikeuksien hinnat ovat
    karanneet niin korkelle tasolle, että tämä ei ole yhtiöllemme mahdollista."

Terveisin,
    Minna Ollenberg
    YLE Viestintä

Mutta osapäiväisenä optimistina jään odottelemaan joitakin vuosia eteenpäin ja jos vielä asian muistan ja tolkienbuumi on tasaantunut niin voin ehkä kysyä asiaa taas uudelleen. Eihän siitä ainakaan haittaa ole jos nyt ei välttämättä hyötyäkään :D

7. Sareth

Sareth Hobitti

Hobitit-1993

Youtubesta löytyi tällainen vanha suomalainen tv-sarja joka kertoo Sormuksen sodasta.

Kommentoin lisää kunhan olen saanut katsottua!
    Oletteko itse nähneet?

Linkkiä: http://www.youtube.com/watch?v=Koj0V7G46fs&feature=related

8. Lehtokuusama

Lehtokuusama Lonicera xylosteum

Aiheesta on keskusteltu jossain määrin ainakin täällä.
    //Nerwende yhdisti keskustelut, linkki siis johtaa tänne takaisin.

Katsoin aikoinaan Ryhmäteatterin tekemän sarjan tuoreeltaan telkkarista. Muistan olleeni vaikuttunut etenkin Kari Väänäsen roolisuorituksista Klonkkuna ja Konkarina. Tosin jälkimmäisen roolin suhteen aika oli ilmeisesti kullannut muistot, kun olen tässä parin vuoden sisällä nähnyt sarjan uudelleen. Voi ei sitä heviletti-peruukkia. Mutta Klonkun osan Väänänen klaarasi aivan yhtä loistavasti kuin Andy Serkis. Vesa Vierikko oli puolestaan hyvin gandalfmainen. Paljon olisi tuostakin sarjasta sanottavana.

9. Sareth

Sareth Hobitti

Näyttelijät olivat kyllä omaa luokkaansa. Huomasin myöskin, että elokuvassa on paljon yhtäläisyyksiä PJ:n Lotriin. Liekö PJ pariin kertaan katsonut suomalaisenkin version =D Hah no tuskin.

Oli niiin hienoa nähdä tuttuja näyttelijöitä. Omat suosikkini olivat Gandalfin ja Frodon näyttelijä. Frodon näyttelijää, Taneli Mäkelää tosin erehdyin aluksi luulemaan Esko Koveroksi.

Hienoa on myös se, että tv-sarja seuraa kirjan juonta ja otti mukaan esimerkiksi Tom Bombadilin (minun suureksi ilokseni ja vieläpä näyttelijä oli yksi omista suosikeistani), tosin harmi ettei Bombadilin luona viivytty kauempaa.

10. eowynofmay

eowynofmay Kontulainen

Jostain ihan mutuna muistelen, että näin jopa olisi. Osaako kukaan muu valaista asiaa?

11. Viksuu

Viksuu Haltia

Jaa somessa