Syysmiitin yhteisruokailu-keskustelu

Lathron

Kontulainen
En tiedä, kuinka moni oli nyt tulossa yhteisruokailuun, mutta ehdotan seuraavanlaista ruokaa:

Melanzane di Parmigiano, eli munakoisogratiini näin suomalaisittain.

Kyseessä on, kappas pakanaa, italialainen herkkuruoka di Lathron. Ei sisällä lihaa tai lihatuotteita, mutta julmetun määrän juustoa (mozzarellaa ja parmesaania) ja paljon terveellisiä kasviksia (tomaattia ja munakoisoa) ja oliiviöljyä. Ateria on jokseenkin työläs valmistaa (vähän kuin lasagne), mutta meitä on monta ja se on kaiken vaivan arvoinen.

Tämän kaveriksi voisi sitten vaikka laittaa jotain kalaa, lihaa, lintua tms, jos haluaa. Joku muukin juttu ton ohessa olisi suositeltavaa ja luontevaa.. Jälleen kerran, tiraus kevyttä esim valpolicella-punaviiniä olisi oikea kruunu tuolle herkulle, mutta jottei kukaan ryypätessään joisi taloaan alta tai muutoin kutsuisi turmiolan tommia (Ei, En tarkoita Qoheletia) miittiin, sen voi kai jättää paremmalle ajalle.

Muita ehdotuksia, allergioita, periaatteita, käytöntöjä, mieltymyksiä?

Ilmoittautuneita:
1. Lathron
2. Jaamar
3. Nova
4. Jas
5. Delvor
6. Shetai
7. Shetainmies
8. Steelsheen
9. Olorini
10. Heathertoes
11. Douv
12. purr
13. Lindë
 
Kuulostaa ihan pätevältä. Ja kuulostaa sellaiselta joka sisältäisi myös hyvän määrän valkosipulia (mikäli joukkoon ei kuulu henkilöitä jotka eivät siedä sitä)?
Ainut toiveeni olisi että mahdollisimman moni maitoa sisältävistä aineksista olisi hylaa tai laktoositonta. En kupsahda laktoosista, mutta alan haista pahalle, mikä on ympäristön kannalta varsin ikävää.

Ps. En pidä inkivääristä
 
Olettaisin että Lathron tätä hommaa organisoi, niin pyydän vain huomioimaan keittiön rajallisehkot tilat. Sinne ei mahdu kymmentä ihmistä tekemään juttuja samaan aikaan, mutta ehkä neljä mukavasti.

Mutta nom, ruoka kuulostaa vallan mainiolta! Juusto on aina hyve ;) Sanot vaan mitä minä ja Dellu tuodaan pöytään. Meillä ei ole merkittäviä allergioita eikä nirsouksia, minä olen suurille määrille kananmunaa allerginen mutta eipä kuulostanut että ruokaan olisi sitä tulossa. Ei myöskään olla laktottomia/kasvissyöjiä/muita erikoisruokavaliollisia.
 
Kuulostaa hyvältä!! Minä ja mies osallistutaan ehdottomasti yhteisruokailuun. Mulla on laktovamma.
 
Ehkä jotain aineksia voi pilkkoa myös keittiön ulkopuolella pöydän ääressä? Runsas määrä kasviksia kuulostaa siltä että pilkottavaa ja kuorittavaa riittää.
Nova on halukas osallistumaan myös. Häneltä terveiset että vaikka ei ole sienten suuri ystävä niin kyllä ne nyt menettelee jos kaikki muut haluavat.
Niin ja jos tekeviä käsiä löytyy enemmän kuin tarvitaan tai mahtuu niin voimme Novan kanssa osallistua myös tuomalla jotain aineksia tai rahaa. Mutta toki jos käsiä kaivataan niin sitten myös tehdään :)
 
Ja porrastus ;) Kun yksi saa vihanneksensa pilkottua, läpsystä vaihto ja edellinen poistuu keittiöstä antaen tilaa seuraavalle.
 
Ilmoittaudun mukaan myös syömään, koska viimeksi Lathronin italialainen ruoka oli niin hyvää. Olen vapaaehtoinen tiskaamaan tai tekemään ruokaa (jos osaan).
 
Kyllä kiitos! Ei ruokarajoituksia (paitsi että oon nirso ja syön mieluummin lihaa kuin kalaa) ja osaan ehkä pilkkoa juttuja.
 
Komppaan Steeliä oikeastaan kaikissa suhteissa - mutta upgreidaan, sillä osaan pilkkomisen lisäksi myös kuoria ja tiskata ;)
 
Tämähän alkaa kuulostaa hyvältä. Pilkottavaa riittää, kuorittavaa ei pitäisi juuri olla. Muuten käsiteltävää löytyy kyllä. Eli ne ihmiset, jotka ovat oikeasti hyviä leikkaamaan, saavat auttaa minua munakoisojen leikkaamisessa noin 0,5-1,0mm siivuiksi. Leikkaustahan ei ole pakko tehdä keittiössä, sen voi tehdä muuallakin. Sitten niihin liittyy itkettäminen(suolan sirottelu päälle, jolloin niistä poistuu kosteutta ja kitkeryys lähtee) ja oliiviöljyssä paistaminen.

Maito-ongelmaisille kysymys: onko mozzarellan tai parmesaanin kanssa ilmennyt yleensä ongelmaa? Monille tuntuu tuo suomalainen maito tekevän hallaa, mutta ulkolaiset menee. En nimittäin muista, että saisiko mistään vähälaktoosista mozzarellaa tai parmesaania..

Ja kyllä, tähän tulee myös vähän valkosipulia. Inkivääriä tähän ei todellakaan tule, eikä sieniä.

Yks mikä olis kiva tehdä tähän kaveriksi, olisi iso satsi sellaisia vähän erikoisempia lihapullia: possunjauhelihaa maustettu valkosipulilla, chilillä ja fenkolilla. On nimittäin tajuttoman hyvä yhdistelmä... Voin tuoda tätä varten yleiskoneen, joka nopeuttaa massan valmistusta.

Voin tehdä jonkinlaisen hankintalistan keskiviikoksi, joten voidaan tehdä sillä tavalla, että minä ostan/kerään/muutoin hankin kaikki ne ainekset, jotta ei tule väärinymmärryksiä, mutta näettepähän sitten vähän että mitä aineksia tulee.
 
Minäkin mukaan o/

Syön kaikkea ja mielelläni, pilkontiskaanhuseeraan/ostelen aineksia/maksan.
 
Mä voin ottaa mukan mun upouuden tupperwaren viipalointivekottimen. Nopeuttaa ja helpottaa tuota munakoisojen leikkaamista.

Vähälaktoosista mozzarellaa löytyy ainakin. On vähän hintavampaa kylläkin.
 
Lathron sanoi:
Maito-ongelmaisille kysymys: onko mozzarellan tai parmesaanin kanssa ilmennyt yleensä ongelmaa? Monille tuntuu tuo suomalainen maito tekevän hallaa, mutta ulkolaiset menee. En nimittäin muista, että saisiko mistään vähälaktoosista mozzarellaa tai parmesaania..

Joskus joku juusto pistänyt pierettämään, mutta jos syön harkitun määrän ja otan vaikka pillerit mukaan niin selviydyn kyllä. Ei juustot ole missään nimessä pahimmasta päästä.
 
Voisin osallistua, lähes kaikki muu menee paitsi sienien käyttöä en tue. Lihapullatkin kuulostivat erinomaiselta. On muuten aika suuri prosentti osallistujista mukana myös yhteisruokailussa :D
 
No, jos joku miitissä pieraisee, niin tuskinpa tänne tulee YK:n kemiallisten aseiden käytön selvitysvaltuuskuntaa tai amerikkalaiset uhkaamaan ohjusiskulla.

Tervetuloa pienelle Italian-matkalle, purr! Yksi hyvä väännös noista lihapullista olisi ollut herkkutatti-pecorino-lihapullat, mutta mennään asteen tykimmällä toscanalaisella variaatiolla.

Öm, jos minä vastailen näistä pääruokien hankinnoista ja organisoinnista, niin pitäisikö kehitellä joku jälkiruokakin? Vaikkei klassikoksi ja vakiovarusteeksi muodostuneessa mutakakussakaan mitään vikaa ole, niin jokin muukin kelpaisi - jos joku haluaa järjestää.
 
Mää ehdotin jo siellä miittitopikin puolella muurikkalettui. Kelpaiskos?
 
Ylös