Tänään opin, että...

Näitä on tiettävästi ainakin parilla kontulaisella.
Minulle tämä tuli itseasiassa yllätyksenä. Novascotiennoutaja on minulle nimenä ihan tosi tuttu ja olen jo tottunut, että jotkut puhuvat tollerista, mutta en ole koskaan ajatellut, että ovat sama asia 😅
 
Opin jo viime viikolla, että fleeceä monin verroin pahempi mikromuovin lähde tekstiilien saralla on softshell. Toki keskimääräistä fleece-vaatetta varmaan pestään enemmän kuin softshelliä, mutta kuitenkin hyvä tietää. Tihkunkestävät ulkoiluvaatteet kiinnostaa, mutta harkitsen vaihtoehtoja nyt vähän toisin.

Lähteenäni "Mikromuovit riski ympäristölle", SYKE policy brief 21.3.2017.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20240422_100123.jpg
    Screenshot_20240422_100123.jpg
    126,8 KB · Katseluja: 6
Minua on kaikki nämä muovivaatteet ja varsinkin pehmeät muovivaatteet mietityttäneet jo pitkään, mutta olen ajatellut fleecen olevan se pahin. Hyvä, että tulee asiaan liittyen lisää faktaa. En turhaan pese niitä muutamia softshelleja, mitä lapsilla on ja pohdin tätä puolta eri tavalla kun mietin, millaisia ulkovaatteita lapsille hankin.
 
Last edited:
Ostin tihkusateen kestävän kuorivaatteen, joka on 100% villaa. Villa on niin tiheästi kudottu, että pitää sateen. Ovh:lla tuskin olisi tullut ostettua, koska reilun alennuksen jälkeenkin oli kallis. Mutta ajatuksena on, että olisi loppuelämän takki (jos en sitten tukevoidu huomattavasti).

Ja yhdellä lapsella on puuvillainen takki, joka on käsitelty vahalla vedenpitäväksi.
 
Vaatevaha tuli itsellekin mieleen. Olen sellaista käyttäny, mutta se vaatii vähän vaivannäköä kun vahausta pitää tehdä uusiksi jokaisen pesun jälkeen ja vaikka vaatetta ei pesisikään kovin usein niin vaha kuluu. Toinen huono puoli vahassa on, että varsinkin vaaleissa vaatteissa se näkyy ja sen saaminen tasaiseksi on ihan todella vaikeaa. Jotain kenkiä vahailen edelleen, mutta olen nyt hankkinut kuorivaatteita, joita ei tarvitse vahata, koska se ottaa niin paljon aikaa ja lapsiperhehärdellissä sitä aikaa omien vaatteiden huollolle on vähemmän. Mutta siis se vahaaminen on myös aika meditatiivinen kokemus, jos sille vaan aikaa löytyy. Tyydyttävää nähdä kun vaha alkaa lämmittäessä imeytyä kankaaseen 😁
 
Ylös