Taas ärsyttää!

Kävin hammaslääkärissä julkisella 7.11. Laskua ei vieläkään ole tullut. Pitää taas soitella perään tai sitten odottaa että tulee se maksumuistutus... ja maksaa se + ylimääräinen 5e. Jeesus sentään :knockout:
 
Onko sinulla Omapostia? Minulla ne on lähettäneet hammaslääkärilaskut sinne. Suurin piirtein ainoa taho joka tekee niin.
 
Tämähän tässä ärsyttääkin, koska kaikki hyvinvointialueen laskutus pitäisi mennä suoraan pankkiin. Ainakin olen sitä kautta saanut jo laskuja, mutta tämä yksilö on kyselyjen mukaan "lähetetty postilla", joten ehkä sitten vaan pakko maksaa se viitonen lisää ja valittaa sitten (en uskalla jättää maksamatta, karhuan sen myöhemmmin takaisin).
 
Viikonloppuna iski sitten mukava "jouluyllätys". Eli meikäläiselle pamahti vyöruusu. Työ on kyllä stressannut aika tavalla viime aikoina, joten ehkäpä se nyt sitten aktivoi tuon lapsuuden vesirokkoviruksen. Jokatapauksessa oikeassa kyljessä ja selässä on nyt punaisten näppylöiden rykelmiä ja sama alue on myös kosketusarka. Sain kyllä sentään lääkekuurin, jonka pitäisi lieventää oireita.
 
Minun on jo pitkään pitänyt ostaa uudet silmälasit vanhojen, kuluneiden, naarmuuntuneiden ja mitä todennäköisimmin nykyään aivan väärillä vahvuuksilla olevien tilalle, mutten ole onnistunut löytämään mieleisiäni kehyksiä silloin kun olen asian muistanut ja olen sitten vain kihnuttanut eteenpäin näillä vanhoilla. Eilen kuitenkin tein sen tyhmyyden, että heittäytyessäni vähäksi aikaa pitkälleni sängylle laitoin lasit viereeni - ja ylös noustessani sitten nojasin niihin kyynärvarrellani. No nehän menivät ihan vinkuralle ja toinen linssi irtosi kokonaan. Sain ne kyllä varovasti väänneltyä takaisin käytettävissä olevaan muotoon ja toinen linssikin pysyy taas paikoillaan liimasta ja kapean satiininauhan pätkästä hajonneen ruuvinkohdan ympärille virittelemäni sidoksen avulla, mutta tänään on kyllä mentävä töistä suoraan optikolle uusia laseja tilaamaan, löytyi mieleisiä kehyksiä tai ei. Toivon vain, että nämä vanhat pysyvät kasassa sen pari viikkoa, joka uusien lasien saamista odotellessa saattaa hyvinkin vierähtää.
 
Joku ampuu jo nyt raketteja. Koirani pelkää niitä. Olen niin suunnattoman vihainen, että jotkut eivät ******* voi odottaa sitä luvallista aikaa räiskiä rahaa ja roskaa ilmaan. Meidän on huomenna tarkoitus lähteä maalle raketteja pakoon. Me olemme varautuneet lähtemään kaksi päivää ennen uudenvuoden aattoa pois, mutta sekään ei riitä. Se ei koskaan riitä. Koskaan ei myöskään riitä odottaa kahta päivää sen jälkeen, ennen kuin palataan. Koska aina on niitä, jotka ampuvat noita ilman lupaa omaksi huvikseen muista välittämättä. Joskus raketteja on ammuttu neljä, viisi päivää ennen uuttavuotta. Joten pitäisikö sitten jo jouluksi lähteä korpeen? Uskaltaisiko loppiaisen jälkeen palata?? Mitä jos me emme olisi voineet ottaa lomaa tai tehdä töitä etänä näiden varopäivien ajan? Jos raketit oikeasti ammuttaisiin silloin kun sen aika on, niin tätä ongelmaa ei olisi.

Koiralla on Addisonin tauti, joten se ei kestä stressiä samalla lailla kuin terveet koirat, ja se oli vieläpä eilen nukutusta vaativassa hammashoidossa, joten se on jo valmiiksi stressaantunut ja kuormittunut ja sen lääkitystä on säädetty sen mukaan. Aina se on lopulta selvinnyt ihan hyvin ilman Addisonin kriisiä näistä kurjuuksista – mutta olen ihan pelkästä pelon aiheuttamisesta niin raivoissani, niin vihainen siitä, että jonkun päätös huvitella sääntöjen vastaisesti johtaa siihen, että meillä on uikuttava koira, joka ei esimerkiksi suostu tekemään kaikkia tarpeitaan pelkonsa takia.

Eikä me olla hankittu koiralle rauhoittavia tätä varten, koska luulisi ihmisen voivan olettaa, että kohteliaasti poistumalla ihmisten ilmoilta monta päivää etuajassa voisi säästää koiran pelolta. No ei voi. Ikinä ei voi. Ja eihän koiraa voi montaa päivää yhtäjaksoisesti pitää huumattuna kaiken varalta, jos tulee ne kaksi hajapauketta kerran päivässä.
 
Kuulin kans ekan raketin tänään n. klo 16.

Kukkahattutäti tiedottaa:

En tajua miksi rakettien ampumista ei millään voi rajoittaa pelkästään ammattilaisille. Tästähän oli kansalaisaloitekin jokunen aika sitten, mutta talousvaliokunta hylkäsi sen:
Valiokunta perusteli kielteistä kantaansa muun muassa aloitteeseen sisältyvän täyskiellon vaikutusarvioinnin suppeudella sekä sillä, että kiellolla olisi vaikutusta EU:n keskeiseen periaatteeseen tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta.

Valiokunnan mukaan täyskielto saattaisi myös lisätä laittomien kuluttajailotulitteiden määrää Suomessa ja lisätä niiden laitonta käyttöä ja hallussapitoa.
Juu eli rakettien muutaman päivän myyntipiikin lopettaminen ilmeisesti romuttaisi Suomen talouden, ja jos ilotulitteita on hankalampaa hankkia niin se *ehkä* lisää laittomien tulitteiden määrää. Miten rikollisiksi valiokunta suomalaisia oikein kuvittelee jos luulee että sieltä nyt kaikki ryntäävät heti laittomille markkinoille ostamaan kiinareita, patoja ja ties mitä? Mitä räjähteiden laittomaan käyttöön tulee, sitä on ollut aina, että sillä on kyllä turha jeesustella. Mun lapsuudessanikin kundit väsäsivät itse nalleista (mistä lienevät saaneet niitä) jotain ihan karmeita räjähdejuttuja pulloihin yms., ihme ettei kellekään käynyt mitään. Jokainen räjähdevamma on liikaa, etenkin kun se voi aiheuttaa elinikäisen haitan.

Ilotulitteita ei saa myydä alle 18-vuotiaille, mutta yllättävän paljon löytyy latvalahoa sakkia jotka ostavat pommeja alaikäisille tai jopa omille mukuloilleen. Ja vaikkei niitä annettaisi alaikäisille niin sitten lauotaan raketteja puoliltaöin kännissä. Sen jälkeen ihmetellään kansanterveydellisiä seurauksia kun raketit räjähtävät käsille tai silmille tai niitä ammuskellaan vaakatasoon ihan minne sattuu. Ja tämähän se vasta maksaakin kun paikkaillaan ihmisiä ja omaisuutta. Tässä meidän kadulla teinipojat ammuskelivat viime uutenavuotena raketteja talojen välissä pitäen niitä käsissään. Huomasin asian kun yksi raketeista ohitti parvekelasini n. 30 cm päästä. Ihme ettei tullut henkilö- tai esinevahinkoja.

Mua ei sinällään kiinnosta se että ihmiset ammuskelevat rahaa taivaalle. Se on jokaisen oma asia mihin rahansa käyttää. Mua kiinnostaa enemmän se, että en koe oloani turvalliseksi. Ja se ei johdu raketeista, vaan niitä ampuvista vatipäistä. En poistu residenssistäni uudenvuodenaattona klo 17 jälkeen mihinkään. Sen verran villiä on viime vuosina ollut meno näillä kulmilla ettei huvita mennä ulos katsomaan. Tähän sitten vielä häiriö jota raketit aiheuttavat paitsi lemmikeille myös muille eläimille.

Täällä tilastoa ilotulitevahingoista. Luvut voivat vaikuttaa pieniltä mutta aattelepa omalle kohdalle.
 
Lisäksi raketeista tulee valtavasti roskaa ja savua. Savun määrä on oikeasti todella suuri. Kirkaskin yö muuttuu pikuhiljaa pilviseksi aina puolenyön lähestyessä uudenvuodenyönä. Olen serurannut tätä usean vuoden ajan. Noiden kesyjen eläinten lisäksi, myös villit eläimet pelkäävät ja kärsivät ampumisesta.

Täälläkin kuului eilen pamaus, mutta ensimmäinen ajatus oli, että metsästäjät pamauttelee taas. Minulta meni luotto niihinkin kun yksi ampui naapurin ikkunasta sisään. Saman tien aseluvan saamisellekin pitäisi olla hankalampi tie ja lisäksi viiden vuoden välein käytävä lisäkoulutus ja siihen sidoksissa oleva luvan päivitys.
 
Last edited:
Olen yhdettätoista viikkoa kipeä elokuu-joulukuu välisenä aikana ja alkaa mennä pahasti apatian puolelle. Pisin täysin terve aika on ollut ehkä noin kaksi viikkoa. Pisin yhtäjaksoinen sairastelu taas noin kuusi. Jos en olisi myös näin masentunut, olisin ehkä huolissani siitä, olenko jotenkin immuunipuutteinen. Olen myös miettinyt, sairastanko mahdollisesti astmaa. Jälkiyskä kestää vähintään kuukauden. En tiedä montako eri tautia tässä nyt on jo sairastettu ja missä menee niiden raja, mitkä ovat olleet jälkitauteja yms. Tiedän vain, että en jaksa enää yhtään. Ahdistaa yksin neljän seinän sisällä oleminen ja se, että kunto on laskenut koko syksyn kun aina tulee joku pitkä tauti ja pitää välttää liikuntaa. Ja siitä huolimatta joku viisastelija aina kertoo minulle, että infektioni pitkittyvät koska en malta levätä. Minäkin maltan levätä sen viisi päivää tai viikon mitä tavanomaisen ihmisen flunssan oireet kestävät, mutta en kuukautta. Työni on todella fyysinen ja raha on tiukilla, en voi ilokseni olla pois, jos ei ole pakko. Nyt ei onneksi ole töitä kolmeen viikkoon, mutta ensi viikolla olisi lähtö reissuun, ja jos tämäkin vielä menee minulta sairastelukierteen takia sivusuun tai muuten pilaa reissun niin... en enää todella tiedä mitä tehdä. Varmaan masennun täysin ja lopetan vähäisenkin kontaktini ulkomaailmaan.

Tämä syksy on ollut ihan kamala, en jaksa sitä enää kaunistella. Yleensä sentään minulla on vain psyykkisen terveyden ongelmia eikä fyysisen mutta tämä sekä-että on nyt vähän liikaa. Jouduin vetämään päättökonserttini yli kuukausi sitten kurkunpääntulehduksesta toipilaana, ja normaaliin tasooni verrattuna se oli surkea suoritus. En ole vieläkään päässyt siitä yli siten, että se ei ärsyttäisi. Tämä syksy on opettanut, että sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon töitä teet, koska aina voi tulla joku melkorin huono sattuma, joka tekee sen ihan kaiken tyhjäksi.
 
Minulla pitkä jälkiyskä on lopulta ilmeisesti paljastunut jonkunlaiseksi astmaoireeksi, joka puhkeaa hengitystieinfektioiden yhteydessä ja myös raskausaikana. Olen myös saanut sitä varten lääkkeet, joilla helpotetaan yskimistä.
Voimia, haleja ja paranemista ❤
 
Muita en voi parantaa, mutta liitytään nyt joukkoon jolla on ollut ihan sairas syyskausi. Tänä vuonna unirytmini ei päässyt ollenkaan mukaan pimenemiseen, joten alkoi kertyä jokusia univelkaisia jaksoja kun töissä kuitenkin aina pitää olla hereillä toimistoaikaan. Sitten lokakuussa meillä oli tiimipäivä ja käytiin Tampereella. Sen jälkeen alkoi jakso jolloin olin melkein-mutta-en-ihan kipeä. Vasta marraskuun puolivälissä olin tarpeeksi selkeästi kipeä että tiesi saikuttaa. Mutta käytännössä minulla oli lopulta tässä kahden kuukauden lähes tauoton putki ettei pää vaan seljennyt. Tuossa välissä oli vain viitisen "normaalia" päivää. Tein töitä ihan suosiolla heikommalla työteholla, mutta näin pitkä "kyvytön kausi" on aina hankala.

Ärsyttävintä tässä on ollut se, että ennen kuin tämä kausi alkoi, niin minulla oli Tärkeä Projekti omalla vapaa-ajalla joka oli just saavuttamassa sen pisteen jossa voi alkaa kutoa kaikki asiat yhteen nätiksi kokonaisuudeksi. Olin puuhannut sitä poikkeuksellisen säännöllisesti lähes päivittäin pidemmän aikaa. Mutta kun pää lakkasi toimimasta melkein kuin seinään niin siitä piti sitten luopua. Projektin saattaminen loppuun tulee olemaan todella hankalaa, koska kaikki se kertynyt motivaatio ja konteksti pitäisi ladata uudelleen aivokoppaan. Ja koska se on aika valtava ponnistus niin pitäisi olla varma että ei tule enää jatkoa ajattelutukoksille. Joten pitäisi vain malttaa ja malttaa vielä lisää siirtää eteenpäin ja luottaa että jossain kohtaa pystyy taas palaamaan projektin pariin.

Kyllä tässä pohdituttaa se, miten paljon korona on vaikuttanut tähän. Kahdesti on jo senkin saanut sairastaa. Tosin hyvänä puolena ne lähteet joiden kautta todennäköisimmin ne taudit sain ei ole enää osana elämääni.
 
IMG_20240104_145742.jpg
Valtionvarainministerin (!) lällättely ärsyttää. Tulee sellainen viba että kunhan suvakkia v*tuttaa. Ajatukseni aiheesta ovat enimmäkseen painokelvottomia.

Mutta ONNEKSI bensa ja kalja on sentään halpaa, kun huomenna sähkö saattaa maksaa jopa 235 c/kWh. Onnekseni asun kerrostalossa jossa on kaukolämpö, mutta työkaveri laskeskeli että hänen omakotitalonsa lämmittäminen maksaa ennakkotietojen perusteella huomenna 16 e/h. Ei tartte kollegan miettiä mihin huomisen palkan sijoittaa...
 
Noin muuten olen sitä mieltä, ettei tässä keskustelussa polttoaineen hinnasta ole mitään mieltä
Minusta siinä on se mieli, että fossiilisista polttoaineista eli uusiutumattomista sellaisista olisi hyvä päästä eroon ja bensan hinnan lasku ei tätä tue. Itse asiassa on aika karmivaa iloita siitä, että nyt bensaa kannattaa taas kuluttaa enemmän, koska hinta on laskenut.
 
Mutta jos perussuomalaiset lupasivat laskea bensan hintaa, heidän mentyä hallitukseen keskustalaiset kyselivät lupauksen perään ja nyt hinnan laskettua perussuomalaisten puheenjohtaja vuorostaan ilakoi, niin missä vaiheessa keskustelua puhuttiin fossiilisten polttoaineiden kulutuksen vähentämisestä? Tai, olihan hallitusneuvottelujen aikaan keskustelu jakeluvelvoitteesta, mutta sen jälkeen puhe on ollut vain hinnasta ja lupauksista.
 
^^ Mielestäni tässä ärsytyksessä on kyse siitä, että ylipäätään kaikkea fossillista pitäisi vähentää jo planeetankin kannalta ja siksi raivostuttaa, kun joku on ilakoimassa että käyttäkää vaan kun halpaa on (ja maailma palaa mutta eihän se vielä meidän ongelmamme ole... eihän.. eihän??)
 
Lämmitin mikrossa mukillista vettä tarkoituksenani lämmittää sitä ihan vähäisen (huuhtelen yhtä lävistystäni laimealla suolavedellä päivittäin ja yritin lämmittää sitä huoneenlämmöstä ainakin ihonlämpöön tai vähän lämpimämmäksi, jotta sillä on kivempi läträtä). Muki oli hetken mikrossa, mutta kun tartuin kahvaan, se poltti. Huusin ja säntäsin hanalle huuhtomaan sitä kylmällä. Keskisormeen tuli pari rakkulaa.

Mukissa oleva vesi oli ehkä 40- tai 45-asteista, eli ei todellakaan polttavan kuumaa (oikeastaan juuri sopivaa tarkoitukseeni). Mutta mukin kahva aiheutti palovamman.
Mitä ihmettä?? Miten noin voi ja saa käydä?? Miten kahva voi kuumentua enemmän kuin vesi???

"Onneksi" kyseessä on puolison vanha ja typerähkö huumorimuki, jota kumpikaan meistä ei taatusti tule kaipaamaan...
 
^^ mukin kahva osui johonkin pistemäiseen kuumuuskohtaan/oli herkemmin lämpenevää materiaalia kuin vesi?
 
Eihän mukien pitäisi olla herkästi lämpenevää materiaalia, koska mikrot lämmittävät vesimolekyylejä hytkyttämällä? Minä olen ymmärtänyt, että astiat voivat lämmetä vain, jos se ruoka tai neste johtaa niihin lämpöä. 🤔 Ja mukin kahva ei osunut mihinkään.
Voi olla, että se muki ei ollut mikronkestävä, mutta kuka ihme valmistaa sellaisia mukeja? Se ei tosiaan ole mikään kultakoristeltu porsliinikomistus vaan todella arkinen ja ruma muki.
 
Internet ehdottaa syyksi joko jotain epämääräisiä aineita lasituksessa tai sitten virhettä/mikrohalkeamaa jonka kautta kahvaan on voinut päästä kosteutta. Pienempi vesimäärä kahvassa sitten ehtisi lämmetä paljon nopeammin verrattuna mukissa olevaan vesimassaan.
 
Ylös