Talviuinti

En ole kokeillut, ei löydy ihan läheltä. :D Voisi olla ihan mielenkiintoinen sekin, mutta en tiedä, missä sellaisia on. Oletkos itse kokeillut?
 
en ole uskaltanut mutta näin ohjelman jossa kerrottiin että suomessa hinta on noin 40 e ja virossa 4 e ja sen takia yksi suomalaisista jouduttiin lopettamaan en muista missä sellaisisa sijaitsi olisiko ollut joku kylpylä?
 
Hep, tuollainenhan voisi olla hauska extreme-kokemus ainaisen saunomisen rinnalla. (Siis se kylmä huone, ei avantouinti.)
Mistä pääsemmekin siihen, että olen jopa itse kokeillut avantouintia! :p Hah, saittepa ainakin naurun aihetta. Tosin vain pari kertaa kokeilin, keväisin sen sijaan kastaudun usein jo 5-10 asteisessa vedessä. (...mikä kenties voidaan laskea avantouinniksi? Voidaanhan?)
Äitini vastaavasti käy joka ilta (jos mahdollista) avannossa. Wääkh, en kyllä itse kestäisi.
 
Terveisiä avannosta!

Tulin uimasta hetki sitten ja oli kyllä mukavaa. Nyt on meikätytöllä sen uimakopin avainkin, joten pulahtamaan pääsee milloin vaan. Huisia. Ostin myös uimatossut ja -hanskat.

Tänään oli todella nättiä uida. Aurinko paistoi ja puut olivat kullanvärisiä ja avanto oli mukavan viileä. Lämpötila oli -14.4 astetta, eikä vesi tuntunut yhtään niin kylmältä kuin se näyttää. Mitä enemmän pakkasta, sitä mukavampi pulahtaa.

Minä tykkään uida päivällä. Illalla on niin pelottavan pimeää. Ja vaikka siellä onkin lamppu, en oikein luota siihen, että se valaisisi tarpeeksi. Päivällä on niin paljon mukavampi uida kun on valoisaa ja ainakin jos aurinko lämmittää niin tuntuu että olisi kesä konsanaan. No, se lumi ja jää hieman haittaa illuusiota kylmyyden ohella, mutta.. :D

Uivatko muut keskusteluun osallistuneet vielä tammikuussa?
 
Niin no... onhan tuotakin hullua lajia tullut harrastettua, ja onhan se ihan mukavaa jos on hieno keli ja sauna on lähettyvillä.
8)
 
Mitä sinä saunalla? Parhaaltahan se uinti tuntuu kun pukee suoraan vaatteet päälle ja on koko loppupäivän sellainen kalsea olo.
 
Vaikka olenkin aika kylmäverinen, enpä ole avantoon pahemmin uskaltautunut. Ei se kylmyys pahinta ole, vaan se tumma vesi. Minä kun pelkään kaikkia vesiörvelöitä. Tyhmää, mutta silti.
Tykkään enemmänkin käydä kylpylöiden "avannoissa". Niin, ei tietenkään niin aitoa, mutta ainakin vältyn niiltä örvelöiltä..heh heh.
 
Avantouinti oon ihanaa. Se ihanuus on siinä se että kun vesi on niin kylmää ja unohtaa kaikki huolet. Tänä talvena en ole harrastanut avantouintia mutta yleensä joka talvi sitä harrastan.
Syy miksi en tänä talvena ole sitä harrastanut on se että lähistöllämme olevan avannon pukukopin avainta en omista...
Odotan jo ensi talvea että pääsisin pulahtamaan kylmään avantoon sillä on paha mennä kesken talven ekan kerran, pitäisi aloittaa heti syksyllä, argh.
 
Liittäen tähän viestiin jotain mitä Riku alunperin kirjoitti...

Riku sanoi:
Nyt kun on taas se parempi uimasesonki alkanut, niin avantouinnistahan pitää tietenkin puhua. Luulisi, että muutaman tuhannen ihmisen foorumilla ainakin muutama tätäkin lajia harrastaa. :)

IMHO, avannon jälkeinen tila on fyysisesti paras tunne mitä voi saavuttaa ilman ulkopuolisia kemikaaleja. Kun ryntää 130 asteisesta saunasta jääkylmään veteen, niin kortesooni aiheuttaa pakollakin tietynlaista euforiaa. Lisäksi tämä taitaa olla extreme-harrastuksista halvin ja terveellisin (parantaa verenkiertoa ja estää sydäntauteja).

Suosittelen kaikille <i>lämpimästi</i>. ^_^

Haluan tosin sen verran tuohon heittää, että 130 asteinen sauna ei varmasti ole kovinkaan kostea. Jos se olisi kostea, siinä kiehuttaisiin jo aika mukavasti. Ja kyllä kostea 80-asteinen on paljon parempi kuin kuiva 130-asteinen [22]


*huoh* Koskakohan kehittävät aiheiden yhdistämissysteemin?
 
isäni on harrastanut avantouintia nyt jo 2 vuotta.. :roll: Itse en voi edes kesällä uida alle 20 asteisessa vedessä. Miten joku edes pääsee sinne ulos -20 asteeseen ja sitten vielä pystyy hyppäämään sinne jääkylmään veteen? en minä ainakaan.
 
Juu juu. Tulin juuri uimasta. Mukavaa oli. Tällä viikolla olen jo käynyt neljä kertaa uimassa, ja minä todellakin uin, enkä vain pulahda. Pari isoa lenkkiä avannon päästä päähän. Nauratti kun toissapäivänä yksi tosi hardcore-avantouimarilta näyttävä täti lähti uimaan: kauhea juoksu pitkin laituria, sekunnin pulahdus ehkä vyötäröön asti ja kauhea juoksu takaisin koppiin. Säälittävää.

Niin, tuosta kortisonista, jonka Riku tuossa ohimennen mainitsi. Kylmä-kuuma -altistushan lisää kortisonin eritystä, mikä puolestaan estää esimerkiksi reumaa puhkeamasta. Meillä taipumus reumaan kulkee suvussa, enkä todellakaan haluaisi työkyvyttömäksi nelikymppisenä. Hui.

Itse en tosin harrasta saunaa avannon jälkeen yksinkertaisesti siksi, että rannalla ei ole saunaa.

Olen kirjoitellut epämääräistä nettipäiväkirjaa, joka on kovin avantouintipainotteinen. Käykää lukemassa kokemuksia avannolta jos kiinnostaa.
 
Kevät tulloo

Tänään tuntui kuin olisi kesällä uinut. Vesi oli niin ihanan lämmintä. Vieläkö täällä ui joku?

Mietin tuossa, että missä vaiheessa avantouinti muuttuu tavalliseksi uinniksi. Kaipa se on se jäiden lähtö, mutta kun päivällä olin järvessä, tuntui niin kesältä kun aurinkokin paistoi. Ei se ollut enää avantouintia, ei ainakaan talviuintia. Kevätuintia se oli.

Juu, muut uijat, kertokaa toki omista keväisistä uintikokemuksistanne. Pulipuli.
 
Piti avata tämä topic, vaikka arvasin, että kyllä käy harmittamaan...

Voi, tänään olisi ollut ihana ilma käydä uinnilla! Mulla on mennyt viime vuodet ihan pipariksi talviuinnin kannalta. Harrastan sitä kyllä, tai no, olen harrastanut. Mutta kun ei pääse niin ei pääse. Olen sen verran varovainen, etten raskaana ollessa ole uinut enkä imettäessä ja no... siinähän nuo viime vuodet ovat sitten menneet. :p Ehkä ensi talvena sitten!

Talviuinti on kyllä mukavaa ja virkistävää, tykästyin ihan muutaman käyntikerran jälkeen. Täällä Imatralla on Talviuimareilla kiva sauna, jossa käyminen on ihan kokonainen piristysruiske, ei vain se uinti. Samalla tulee juteltua saunalla muiden uimareiden kanssa, uinnin jälkeen voi istahtaa teetä juomaan ja rupattelemaan lisää. Mukavaa.
 
Eipäs ole ihan avantouintia koskaan tullut kokeiltua. Tiedä sitten että pystyisinkö siihen! Pari kertaa on avannossa käyty "pulahtamassa", mutta ei siellä kauaa pysty olemaan. Ainakaan minä! Mutta se tunne mikä sitten vedestä nousun jälkeen on niin ihana että voisi vaikka päivittäin tuota harrastaa! Niin ja saunaahan tässä lajissa ei tarvita!
 
hrrrr...

ei kyl tulis mieleenkään mennä avantoon : mulle riittää kun käyn uimahallin kylmävesi altaassa :shock: <- oon sillon jo shokissa... :D mut eipä siinä mitään jos joku tykkää... kyllä mä silti kylmässä ennemmin viihdyn kun kuumassa.
 
...

Tuli kolmisen vuotta sitten lyötyä vetoa vakio-bussikuskini kanssa, että uimassa tulee käytyä ennen vappua. :roll: Huhtikuun viimeisenä päivänä sitten pyöräilin kolmisensataa metriä omaan rantaamme, naputtelin viimeiset jäät vedenpinnalta pois ja astuin hyiseen veteen. Syvyyttä rannassa oli ehkä puoli metriä, mutta pitemmälle en uskaltanut, olisi koko matkalta täytynyt naputella jäät pois ja jalathan siinä olisi jäätynyt... :p Joten tuossa noin 1,5 m kertaa 2 m aukossa pulahdin veden alle, nenä otti maahan kiinni, mutta eipä tuo mitään. Uimassa kävin ja kaiken lisäksi ennen vappua! :D
Ja nyt on joka vuosi tullut käytyä huhtikuun viimeisenä päivänä uimassa samassa rannassa, matalassa vedessä ja aina yhtä kylmää on. Ja nythän tuo on taas edessä ensi perjantaina! :)
 
Just keep swimming...

No, herätelläänpäs nyt jäiden tultua tätäkin aihetta.

Onko jo uimakausi aloitettu? Itse aloitin pari viikkoa sitten. Nykyään avannolla käyntini hankaloituu hurjasti, kun olen muuttanut noin yhdeksän kilometrin päähän siitä. Ennen asuin noin puolen kilometrin päässä, jolloin uimaan meno ei vaatinut suurempia järjestelyjä, ja avantoon pääsi silloin kuin halusi. Eikä se nytkään vaatisi, mutta kun asun kauempana ja koulussa menee myöhään, ja kun sieltä pääsee, on pimeää, enkä tykkää uida pimeässä. Kylmä vesi on jännittävä elementti, kun ympärilleen näkee, mutta pimeällä sitä ajattelee, että mitä jos tuolla vedessä onkin jotain tai jos vaikka uin liian kauas, enkä pääse enää takaisin... Kutsuisin tätä järkeväksi peloksi. Kun en halua mennä muutenkin vaaralliseen elementtiin pimeällä, niin en sinne mene.

Pitää sitten varata päivät jolloin pääsee aikaisin koulusta siihen, että menee suoraan koulusta uimaan. Viikonloppuisin olisi kiva käydä, mutta silloin on usein niin paljon kaikkea muuta. Harmittaa, kun rakkaalle harrastukselle ei oikein löydy tilaa. :(
 
marjo-ferinnel@lotr.com sanoi:
ei kyl tulis mieleenkään mennä avantoon : mulle riittää kun käyn uimahallin kylmävesi altaassa :shock: <- oon sillon jo shokissa...

Yksi suurimmista virheluuloista, johon olen törmännyt, on juuri avantouinnin vertaaminen kylmään veteen kesällä tai uima-altaissa. Minusta ainakin on paljon vatenmielisempää ja vaikeampaa mennä 20 asteiseen järveen kesällä, kun ilman lämpötila on 25, kuin avantoon. Talvella kun on ilmassa pakkasta vedessä plussaa eli siis vesi tuntuu lämpimämmältä kuin ilma. Tunnen myös monia vilukissoja, jotka eivät uskalla uida kesäisin kylmän veden pelossa, mutta polskuttelevat läpi talven. :)

Itse en ole vielä avantouintikautta aloittanut. Uimme yleensä mökillä, joten toden näköisesti jouluna aloitetaan. :D
 
Juu, minä ainakin yritän joka talvi mennä uimaan. Viime viikonloppuna yritin, mutta eihän minuu avantoo päästetty (sellasta kun ei kuulemma ollut :roll: )
Mutta silloin kun pääsee, niin kyllä siellä pitää ihan kunnolla uidakin :D
 
Olen käynyt vain kerran oikeasti avannossa uimassa ja kivaahan tuo oli. Ei oleenkaan niin kylmää kuin luulisi. Ja avannosta tulon jälkeen voi vielä hyvillä mielin hillua hetken ulkosalla ennen takaisin saunaan menoa eikä palella yhtään.
Hassu juttu on se että inhoan muuten uimista (paitsi joskus hallissa) aika lailla. Vesi on minusta aina liian kylmää. paljon kamalampaa oli minusta pulahtaa myöhään syksyllä järvessä kuin mitä oli menä avantoon. Ehkä silloin oivesi sitten tarpeeksi kylmää että se jotenkin i ollut kamalaa, tai sitten kyse oli vaan siitä että kun talvella ilma oli kovastikin kylmempää kuin vesi, niin se uiminen ei sitten tuntunutkaan nin kamalalta. Oikein mukavaa oli itseasiassa.
 
Ylös