Tietokilpailu (ei googlaajille yms.)

Vahinko pantiin kiertämään. Kupla-Volkswagen sodan jälkeen Saksan ulkopuolelle levittäytyessään sai ainakin joltain brittiläiseltä moottoritoimittajalta nimen "Hitlerin kosto".

Mikä tshekkoslovakialaisen teknisen suunnittelun tuote Tatra-henkilöautojen lisäksi tappoi paljon natseja toisen maailmansodan aikana?
 
Kyse oli tappamaan suunnitellusta välineestä eli aseesta. Se tappoi toimiessaan juuri niinkuin oli tarkoituskin.
 
Tämä väline tappoi pidemmän(kin) matkan päästä kuin käsikranaatti. Aiempi Tatra-tapaus on ehkä saanut vastaajat rajoittumaan siihen vaihtoehtoon että saksalaiset itse olisivat käyttäneet tätä minun kysymääni välinettä. (Saksalaiset kyllä arvostivat ja käyttivät esimerkiksi takavarikoimiaan tshekkoslovakialaisia Pz 38 -panssarivaunuja. Tshekkoslovakian aseteollisuus oli ollut korkealla tasolla ja myös myynyt eri tuotteiden lisenssioikeuksia useampiinkin maihin.)
 
Last edited:
Nyt on varmaan kyseessä jonkin vastarintaliikkeen käytössä olleet aseet, en kyllä tiedä mitä tyyppiä. Tsekeistä on lyhyt matka vaikka Serbiaan. Sanon vaikka että Titon partisaanien kiväärit olivat Tsekeistä?
 
Laichalaf on sikäli oikeilla jäljillä, että kyse oli kiväärikaliberisesta
aseesta, tosin perustorrakkoa kehittyneemmästä. Lisenssivalmistaja ja käyttäjä oli Titon partisaaneja tärkeämpi valta.
 
Hmm, jokin liittoutuneiden kivääri tai peräti konekivääri on Tšekkoslovakialaisen suunnittelema.
 
Jappin vastaus on kyllä paikkansapitävä, mutta ei oikeastaan tuo mitään uutta siihen mitä itse edellisessä viestissäni kirjoitin. Jään vielä joksikin aikaa odottelemaan yksityiskohtaisempia vastauksia. Foorumillahan on intin käyneitä naisia ja miehiä sekä muita sotahistorian ja erilaisten pyssyjen tuntijoita. Voin avittaa sen verran että kyseessä oli konetuliase. (Itse asiassa huomasin äsken että ehdot täyttää kaksikin eri konetuliasetta.) Nyt vain erilaisten toisen maailmansodan aikuisten sohlojen nimiä muistelemaan!
 
Vaikka vastaukseni onkin hyvin todennäköisesti väärä, en voi olla ajattelematta asetta nimeltä Scorpion-konepistooli. En tiedä onko sitä edes olemassa ja vielä suurempi ihme on jos se olisi tsekkiläinen, mutta eipä tästä menetä kuin lopunkin maineensa. Siksi vastaankin: Scorpion-konepistooli.
 
Skorpion on kyllä tshekkiläinen konepistooli, mutta vasta toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta. Sitäpaitsi se ei ole kiväärikaliberinen, vaan ampuu - niinkuin tämän asetyypin suomenkielinen nimikin kertoo - lyhyempää pistoolinpatruunaa.
 
Erityisellä nimellä tunnetuista konekivääreistä ei tule mieleen kuin Maxim, joka ei ollut tsekkiläinen. Saksanmaallahan kookoot tunnettiin virallisesti MG+vuosilukuyhdistelmällä. Heitetäänpä nyt sitten stetsonista vaikka MG 37.
 
Etsimäni kuularuisku ei siis ollut saksalaisten vaan näiden vihollisten käytössä. Suunnittelijansa mukaan nimetyt Maxim-konekiväärit olivat ensimmäistä maailmansotaa edeltänyttä asesukupolvea, vaikka olivat toki vielä toisen maailmansodan aikana käytössä monessa maassa. Minun peräänkuuluttamani aseet sen sijaan oli suunniteltu vasta ensimmäisen maailmansodan jälkeen.
[muoks.] Tshekkoslovakiassa nämä aseet tosiaan tunnettiin saksalaistyyppisellä kirjain-vuosilukuyhdistelmällä, lisenssivalmistaja sen sijaan antoi niille nimen.
 
Last edited:
Voiko olla niin, että tällä foorumilla tunnetaan keskiaikaiset aseet paremmin kuin toisen maailmansodan vehkeet? Viimeinen vinkki: Aseen tärkeimmän käyttäjän sille antama nimi oli melko lyhyt, muistutti paikan tai henkilön nimeä (ehkä ennemmin lisenssivalmistajan kuin alkuperäisen suunnittelijan kielellä) ja nimen alku saatiin aseen alkuperäisen kotikaupungin nimen alusta (Brno).
 
Olen pelannut World War II Onlinea pääasiassa saksalaisten puolella, mutta britit muistaakseni räimivät siinä Bren - konepyssyllä.
 
Bren - konepyssy

Juuri tämä. Alkuperämaassaan proosalliselta nimeltä zb-26. Lipassyöttöinen kevyt konekivääri, suomalaisittain "pikakivääri". Britit muodostivat sille nimen sanoista Brno ja Enfield (aseita Britanniassa valmistanut yhtiö). Britit korvasivat sotien välisenä aikana myös lentokoneaseistuksena kotoperäiset Vickers-konekiväärinsä amerikkalaisilta lisensoiduilla Browning-konekivääreillä ja ranskalaisilta lisensoiduilla Hispano-tykeillä.
Muistin vasta kysymyksen esitettyäni, että myös Kuninkaallisten panssarijoukkojen vyösyöttöinen Besa-konekivääri oli tshekkoslovakialaista alkuperää.
 
Toki Bren on tuttu, mutta ei vaan tullut mieleen. Ajattelin että Brittien käyttämä ase olisi kyseessä. Mutta ei tullut vaan mieleen.
 
Ylös