Tolkien-kokoelmanne

Tolkien-kirjastoni uusimmat hankinnat:

Kirjeet (2009)

John. D. Rateliff:
The History of the Hobbit I: Mr. Baggins (2007)
The History of the Hobbit II: Return to Bag-End (2007)

Kirjeet olen lukenut jo yli puoliväliin ja ne ovat todella mielenkiintoista luettavaa. Etenkin ne, joissa Tolkien selvittää Hobitin ja TSH:n hahmojen taustatietoja ym. Jännittävää on seurata myös Silmarillionin julkaisukuntoon saattamista.

The History of the Hobbit -teoksen lukeminen onkin sitten jo isompi urakka, johon taidan tarttua vasta kesälomalla.
 
Heh. Offiksi menee, mutta sattuipa sattuipa, Centaurean uudet hankinnat ovat lähes samat kuin omat. On se jännää, miten tämmöiset asiat menee sattuman mukana.

the History of the Hobbit on kyllä pienen selailun jälkeen erittäin laadukkaan tuntuinen teosduo, verratavissa the History of the Middle-earthiin (jossa Hobittihan on jätetty kokonaan huomiotta, sehän ei alunperin kuulunut nimittäin Keski-Maan piiriin, kuten varmasti monet teistä tietävät). Itsekkin ajattelin aloitella lukemisen vasta sitten, kun tietää että sille on varmasti aikaa (lue: kun olen lukenut TSH:n uusiksi, Silmarillionin ja KTK:n ties monenteen kertaan ja muutaman muun, eli n. neljä teosta).
 
Tänään tartuin viimein WSOY:n Tolkien seuran jäsenille tarjomaan alennukseen ja hankin etukäteisjoululahjoiksi itselleni Kirjeet ja Tolkienin maailman kartat. Äitini tosin avusti osin näissä hankinnoissa ja eiköhän hän ne myös itsekin lue, kunhan maltan päästää kirjat käsistäni.

Enpä ole myöskään tullut maininneekseni Legend of Sigurd & Gudrúnia, joka on koristanut hyllyäni jo kesästä lähtien. Milloinkahan saisin aikaan siihen perehtymisen?
 
Tuli joululahjaksi uutta Tolkienia, niin pitäähän ne listata tuoreeltaan. Hommiin siis:

Uutta kokoelmassani:

the Complete History of Middle-earth, part two (sid. 4. painos 2002)
the Legend of Sigurd & Gudrún (sid. 1. painos 2009)
the Monsters and the Critics and Others essays (nid. 8 painos 2006)

Nyt siis vihdoinkin kaikki HoMEt plakkarissa ja kaksi muuta uutta Tolkienia. the Legend of Sigurd & Gudrúnia en edes nyt ilmoittanut haluavani, mutta isoäiti oli törmännyt siihen kirjakaupassa ja ostanut. Nyt siinä on sitten omistuskirjoitus isoäidiltä minulle joululahjaksi. Eikun lukemaan.
 
Sinilakki sanoi:
the Legend of Sigurd & Gudrúnia en edes nyt ilmoittanut haluavani, mutta isoäiti oli törmännyt siihen kirjakaupassa ja ostanut. Nyt siinä on sitten omistuskirjoitus isoäidiltä minulle joululahjaksi.
Omistuskirjoituksella on varmasti sinulle paljon tunnearvoa, onhan se isoäidiltäsi. :)

Minäkin ostin siskolleni joululahjaksi Tolkienia, mutta en laittanut omistuskirjoitusta.. Mietin pitkään, että laitanko vai enkö. Jotenkin minusta tuntui, että vain sotken kirjat, jos alan niihin kirjoittamaan. Siskoni ei edes keräile Tolkienia, joten olisin kai voinut niihin tuhertaa.. ;) Mutta en vain pystynyt.
 
Mehtis sanoi:
Omistuskirjoituksella on varmasti sinulle paljon tunnearvoa, onhan se isoäidiltäsi. :)

Niin no, ensin mietin itsekkin, että pyytäisinkö isoäitiä kirjoittamaan kirjaani omistuskirjoituksen, mutta tulin siihen tulokseen, että en ole sillä tavalla Tolkienin keräijä ja ne kirjathan on lukemista varten, isoäidin omistus taas on ainutkertainen muisto, jonka avulla tiedän myöhemminkin, että kirja tuli lahjaksi nimenomaan minulle jouluna 2009. Yleisestikin olen aina pyytänyt kirjaan omistuskirjoituksen, ihan senkin takia, että muistan keneltä ja miksi se on tullut lahjaksi. Toisaalta, on paljon teoksia joihin en ole kalliin hinnan tms. takia viitsinyt pyytää, mutta suurimmassa osassa esim. lapsuudessa saaduissa sarjukuva-albumeissa on omistuskirjoitukset (esim. "Kymmenentenä syntymäpäivänäsi rakkaudella mummo ja vaari" tms.) :grin:

Sattuipa siinä vielä semmoinenkin hauska kömmähdys, että isoäitini kirjoitti kirjaan ensin serkkuni nimen (joka on kyllä lähellä omaani ja isoäiti saikin sen korjattua päälle tyylikkäästi), koska oli ajatuksissaan koko päivän ajatellut, mitähän serkulleni ostaisi joululahjaksi. Että onpa omistuskirjoituksen takana nyt tarina, jota voi kertoa tulevaisuudessa, jos se kirjan avatessa silmään sattuu, omituskirjoitus nimittäin.
 
Minun ''kokoelmani'':

Kirjat:
Taru Sormusten Herrasta sillä (kai) uusimmalla kannella
Silmarillion
Hobitti
Húrinin lasten tarinat
Herra Bliss
Maamies ja lohikäärme


DVD'T:
Taru sormusten herrasta Sormuksen ritarit
J.R.R. Tolkien - Master of the rings
The Lord of the Rings - Return of the king special extented dvd edition
Creating Lord of the Rings Symphony

Muut:
Minas Tirith pienoismalli
3 julistetta

Kirjoihin lisäystä sain tänään: Sarjakuvakirja Hobitti, II osa (David Wenzelin kuvittama)
 
Päivittelin omaa kokoelmaani ensimmäisellä sivulla, luulisin, että muistin kaiken, kuten kirjat, musiikit jne. The Legend of Sigurd and Gudrun on tulossa lähiaikoina.

Nyt on tullut eteeni se päivä, kun kokoelmani "koti" on täyttynyt; jouduin ikäänkuin arpomaan vitriinihyllyjen kohtaloa, mitkä kirjat asuvat siellä ja mitkä eivät. Valitettavasti siis osa kirjoista jne. joutui asumaan avohyllyyn. Muutenkin kirjojen säilytys alkaa olemaan äärirajoilla, pitää miettiä ihan ahkeraan, että mihin laittaa aina seuraavan hankinnan. Sama pätee kyllä valitettavasti jo kaikkeen muuhunkin koko huushollissa, huhuh... :knockout:

Huomasin muuten, että suhteellisen monella teistä on tuo TTT PC-peli. Onko kellään hajua, myydäänkö niitä tätä nykyä juuri missään?

Ja niin! Uudelleenjulkaisuista kun oli jollain sivulla puhetta, niin ainakin Suomalainen kirjakauppa näyttää jo ennakoivan uusintapainoksia, koska heidän sivuillaan voi rekisteröityä odottelemaan uutisia asiasta. Jee :)
 
Pitkästä aikaa päivitystä kokoelmaan.

Suurin osa näistä on hankittu jo viime vuoden puolella. Hassua että satuin Centaurean ja Sinilakin tavoin itsekin hankkimaan History of the Hobbitin lähestulkoon juuri samoihin aikoihin kuin hekin. Itse tosin ostin tuon boksin, missä tuli myös The Hobittin 70th Anniversary Edition mukana (joka multa siis jo ennestään löytyikin). Voipi ottaa toisen luku-Hobitiksi ja toisen pelkästään hyllyä koristamaan.

Nyt olen viimeinkin saanut yhden osa-alueen kokoelmastani "täydelliseksi", omistan nimittäin kaikista Tolkienin suomennetuista teoksista ensipainokset. Löysin Huudosta viimeinkin myös Kahden tornin 1. painoksen, mutta valitettavasti kansipaperit eivät olleet tallessa... Eli jos joltain löytyy Kahden tornin ensipainos kansipaperien kera, olen edelleen siitä kiinnostunut. Sama pätee Herra Blissin 1. painokseen, jos kansipaperit ovat tallessa ja on valmis luopumaan siitä, ottakaa ihmeessä yhteyttä.

Kuvissa on mukana myös kummipojaltani joululahjaksi saamani riipus, jossa roikkuva partaveikko näyttää erittäin kovasti Gandalfilta, mikä se luultavasti onkin. Aarre riippuu koko ajan kaulassani :)





Taru Sormusten Herrasta: Kaksi tornia (sid. 1. painos 1974) *ei kansipapereita*
The History of the Hobbit - Box Set:
- The Hobbit: 70th Anniversary Edition (sid. 2007)
- The History of the Hobbit - Part 1: Mr. Baggins (sid. First Impression 2007)
- The History of the Hobbit - Part 2: The Return to Bag-End (sid. First Impression 2007)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring - 50th Anniversary Edition (sid. 2005)
The Lord of the Rings: The Two Towers - 50th Anniversary Edition (sid. 2005)
Unfinished Tales (sid. 2006)
The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar (PC)
The Lord of the Rings: Conquest (Xbox 360)
The Lord of the Rings: The Third Age (GBA)
Gandalf-riipus
”The History of the Hobbit”-laatikko taustalla.

The Two Towers - Gandalf Puzzle 500 pieces (Wrebbit)
Taru Sormusten Herrasta: Sormuksen ritarit *ei karttaliitettä* (sid. 8. painos 1993)
Suomen Tolkien-Seuran Hobitti-kalenteri 2010
The Tolkien Collection - Box Set:
- Farmer Giles of Ham/The Adventures of Tom Bombadil (nid. Third Impression 1978)
- Tree and Leaf/Smith of Wootton Major/The Homecoming of Beorhtnoth (nid. Third Impression 1978)
- The Hobbit (nid. Sixth Impression 1978)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (nid. Sixth Impression 1978)
- The Lord of the Rings: The Two Towers (nid. Sixth Impression 1978)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (nid. Sixth Impression 1978)
Hamlyn - Books on Tape: The Hobbit read by Nicol Williamson (C-Kasetti)
”The Tolkien Collection”-laatikko keskellä



Osuipa tuossa eräänä päivänä silmään mukava uutinen: HarperCollins aikoo ottaa uusintapainoksia History of Middle-Earth-sarjasta. Ja siis käsittääkseni nimenomaan kaikista 12:sta osasta ja alkuperäisillä kansilla. Erittäin mukavaa kuultavaa, itsehän en vielä omista HoMEa missään muodossa ja olen harkinnut ostavani 3-osaisen laitoksen, mutta nyt tämän uutisen kuultuani aion muuttaa suunnitelmiani ja sijoittaa mieluummin näihin 12 osaan. Kaikki osat julkaistaan käsittääkseni 4. maaliskuuta. Mahtavaa :)
 
Että HoMEja uusintapainoksena? Tämäpä mielenkiintoinen uutinen, siltäkin kannalta, että vaikka omistan kaikki HoMEt omistan ne hyvin eri-ikäisinä ja -näköisinä painoksina. Tuosta UntenMuovaajan mainitsemasta kolmiosaisesta laitoksesta löytyy kaksi ensimmäistä osaa (the Complete History of Middle-earth I ja II), ja sitten kolme viimeisintä HoMEa löytyy kukin erillään. Kaksi viimeisintä jenkkilän ensipainoksena ja HoME X pokkarina.

Jos siis nyt tulossa uusintapainos, aina voisi harkita sijoittamista HoMEjen yhtenäistämiseen, nimenomaan ulkoasullisesti siis.

Tietääkö UntenMuovaaja muuten, otetaanko myös HoMEn hakemistosta uusinpainosta? Pokkariversiona hakemistoa on kai edelleen saatavina, muttei ole tullut hankittua, niin jos nyt sitten tulisi kovakantisena luultavimmin lähtee pikinmiten hankkintaan - hyvä hakemisto kun aina helpottaa lähdemateriaalien etsimistä.
 
Kyllä, myös hakemistosta otetaan kovakantinen uusintapainos, ja kirjan kannet tulevat käsittääkseni muistuttamaan tyyliltään alkuperäisiä HoME-kansia :)

Juuri tuo ulkoasullinen yhtenäistäminen on luultavasti ollut ideana kun uusintapainoksista on päätetty, että ihmiset saavat täydentää kokoelmansa täydelliseksi näillä originaaleilla HoME-kansilla.

Ihan pakko-ostos tämä setti on kyllä omalla kohdalla. Kauhea vaan ajatella kuinka kalliiksi koko homma tulee jos ostaa kaikki kerralla, se on heti n. 600 euron paukku :knockout:
 
Kallis paukkuhan siitä tosiaan tulee, mutta aina voi yrittää iskostaa sukulaisten ja tuttujen mieliin, että ostakaa nyt näitä kirjoja lahjoiksi eikä mitään muita epämääräisiä opuksia (joita ainakin minun kohdallani kyllä kertyy ihan kivasti aina juhlapäivinä). Vielä kun tuoreessa muistissa joulun tuhlailut, niin vararikkohan tässä on kohta edessä. Vinyar Tenqwarit ja saatavilla olevat Parmatkin pitäisi hankkia ja nekin itsessään on jo liian kalliit, saati sitten kakkoskappaleet kirjoista, jotka minulla on jo hyllyssä; mutta mitäpä ei kirjahyllynsä upean ulkoasun eteen tekisi? :grin:
 
Uusin tulokas 'kokoelmassani' on PC-peli The Lord of the Rings - The Battle for Middle-Earth Anthology. :p Kyseinen peli on kirppislöytö, enkä ole vielä testannut toimiiko levyt varmasti.. Mutta näyttäisi olevan vailla naarmuja ja muutenkin siistit kuoret. Käyttöön tarkoitettuna pelinä tuossa nyt on turhaan pelin ykkös osa (kun sehän minulla jo on).. Mutta hintaansa nähden kannatti ostaa tuo paketti! Siis jos se toimii.. :hups:

//muoks.// Kyllä se toimii.. :p
 
Tätä topikkia lukiessani itselle tulee hieman häpeähkö olo. Pidän kyllä Tolkienin kirjoista, mutta jostain syystä niiden hankkiminen on jäänyt omakohtaisesti melko vähälle. Aina kun olen ajatellut että "ehtii sitä myöheminkin.." :roll: No, jospas minä vielä joskus rahakkaana ryhdistäydyn ja ostan hyllyyni enemmän Tolkienin teoksia.

Omasta hyllystäni Tolkienin kirjoja löytyy:

-Taru Sormusten Herra-trilogia (kaikki kolme kirjaa samassa niteessä)
-Hobitti
-Roverandom
-Kirjeitä Joulupukille
-Keskeneräisten tarujen kirja
-Silmarillion
-Puu ja Lehti

Kovasti haluaisin kirjakokoelmaani vielä Maamies ja lohikäärme, Húrinin lasten tarina sekä Herra Bliss -kirjat. Joskus näin kaupungissa kirjakaupassa englanninkielisen kirjasen, jossa oli kuvitettu ja koottu yhteen Keski-Maan kartat. Harmittaa vieläkin, kun ei sillon tullut ostettua, sillä sen jälkeen en ole kyseistä kirjaa bongannut mistään.

Lisäksi elokuvat löytyvvät VHS:nä ja DVD:inä ja kaapeista löytyy sekalainen erilaisia julisteita. Lisäksi kaapissa on vieläkin tallessa vuoden 2007 Sormusten Herra seinäkalenteri, jonka Alan Lee on "kuvittanut". Monesti olen pohtinut, josko uskaltaisi leikata isommat kuvat siitä ja kehystää seinälle tauluiksi...Mutta en ole raskinut :p
 
No ei kai sitä kaikkea tarvitse itse omistaa, varsinkaan sellaisia kirjoja, jotka saa helposti lainaan kirjastosta. Kirjojen sisällöstä pitäminen on yksi asia, niiden keräily taas ihan toinen juttu. Toki jos tykkää kirjasta, jota ei niin vain lainaan saa, se kannattaa omaankin hyllyyn hankkia. Erityistä kokoelmaa ei sitä varten kuitenkaan tarvitse perustaa.

Jos näkemäsi karttakirja oli Karen Wynn Fonstadin The Atlas of Middle-Earth, sen saa Adlibriksestä kahdella kympillä. Siellä on tällä hetkellä taas meneillään tarjouskin: toimitus on ilmainen.
 
Itselläni on Taru sormusten herrasta ja Silmarillion pehmeäkantisina ja Kirjeet ja Hobitti kova kantisina. Keskeneräisten tarujen kirjan hankkimista voisi harkita. Juuri sellainen kirja, jota on ikävä lainata kirjastosta, koska siitä haluaisi mahdollisesti katsoa jonkun pienen asian, eikä lukea koonaan. Lisäksi minulla on Tolkienin maailman kartat -kirja, jonka mukana tuli neljä upeaa John Howen piirtämää karttajulistetta. Ne ovat kauniita ja mielenkiintoisia, koska juuri kartat ovat minulle tärkeitä (sekä kuvitteelliset että oikeat).
 
Isilmíre, totta tuokin on. Mutta minä nyt satun olemaan sellainen, joka muutenkin ostelee lempikirjoja/lempikirjailijansa kirjoja hyllyynsä, niin siitä nyt kovat paineet ettei ole tullut hankituksi.

Kiitos tuosta Adlibriksen vinkistä! Mutta miten minusta tuntuu, että kyseisessä kirjassa jota katselin, niin oli vihreät kannet ja kannessa muutenkin hobittiasunnon pyöreä ovi. Tai ainakin sellainen mielikuva minulla on, saatan sotkeakin sen johonkin toiseen kirjaan. Pitäisi melkein käydä kysymässä Suomalaisesta kirjakaupasta onko niillä vielä sellaisia muinaisia tietoja jäljelle tietokoneilla, että näkisi kenen teos se oli.
 
Voi että! Tuohan se kirja on, tunnistan kannesta heti. Kiitos kaunis linkistä, Isilmírë! :)
 
Ylös