Usvajaisten kylä, pelitopic

++ Dolphin

Samooja on kertonut kaiken oleellisen.

Minä en jää myöskään odottamaan kenenkään kuolemaa.
 
Aila ei ole saanut unta loppuyönä ja hän katselee typertyneenä aamuyön erinskummallista äänestystä.

"Minä en oikein tiedä, voimmeko tehdä näin... Eikös äänestykset pitäisi hoitaa aina illalla, eihän tälläisestä ole sovittu... Toisaalta minäkin aion joka tapauksessa äänestää Dolphinia, sillä olen nyt hyvin varma hänen syyllisyydestään... Mutta pitäisikö hänellekin antaa tilaisuus selittää, kenties hänestä voi vielä saada puristettua ulos jotain tietoja..." Aila sopertaa hämmentyneenä. Vilkaisu Juspen ja Samoojan päättäväisiin kasvoihin riittää kuitenkin kertomaan, että he eivät olleet kovin kiinnostuneita odottelemaan minkäänlaisia selityksiä. Niinpä Aila kohauttaa hartioitaan ja päättää antaa äänensä samantien. Mitäpä sitä viivyttelemään.

++Dolphin
 
Aamun jo valjetessa varjomainen hahmo kulkee ohi vahtien, jotka pohtivat pitäiskö loputkin väestä saada hereille päättämään esille tulleista asioista. He eivät kuitenkaan huomaa usvajaista, joka kulkee muiden ohitse ja ojentaa kätensä kohti valitsemaansa uhria - sitten jälleen perääntyen. Ei taaaas! olento vaikertaa ja pakenee muuttuakseen taas tavalliseksi itsekseen auringon noustessa taivaalle.

Äänestys käyntiin mahdollisimman pian, sopiiko :) ?
 
++dolphin

Samooja oikoo jäseniään yön viimeisen vahtivuoron lähestyessä loppuaan. Yö on tuntunut loputtoman pitkältä, uni ei ole tullut koko yönä ja pimeydessä kuiskaillut uutiset huolestuttavat."Toivottavasti murhilta on tänä yönä vältytty ja saamme usvajaisen kiinni mahdollisimman pian." Hän ajattelee.

Muiden kyläläisten heräillessä Samooja suorittaa nopean laskennan. Kaikki näyttäisivät olevan paikalla ja hyvissä voimissa. " Onnetar on jälleen ollut suosiollinen. Nyt meillä on mahdollisuus lopettaa tämä murhenäytelmä lopullisesti. Minä pysyn yöllä antamassani äänessä. Dolphin on viimeinen usvajaisemme. Koska äänestys on käytännössä alkanut jo, niin jos muut kyläläiset antaisivat äänensä mahdollisimman pian, pääsisimme hirttämään viimeisen usvajaisen ja jatkamaan normaalia elämäämme."
 
Uutiset ovat yllättävät: ei taaskaan uhria yön aikana! Joko usvajainen on tyhmempi kuin olisin saattanut aavistaa tai sitten meitä suojelee yhä jokin mahtava siunaus, virheistämmekin huolimatta. Ehkä tämä osoittaa, etteivät viattomina surmatutkaan ole meille katkeria...
Mutta mitä Samooja oikein puhuu? "Onko yöllä jo annettu ääniä? Nyt en ymmärrä. Ja kuinka arvon Samooja yhtäkkiä on aivan varma siitä, että Dolphin onkin usvajaisemme? Se toki osuu yksiin omien epäilysteni kanssa, mutta näin äkillinen varmuus ihmetyttää?"
 
++ Dolphin

Juspe ei enää ylläty mistään, mutta on vakaasti jo tikarissaan kiinni ja katselee tuimasti Dolphinia.
 
" Yön aikana itseni lisäksi äänensä Dolphinille ovat antaneet myös Aila ja Juspe. Syy äänestämiseen pikaiseen aloittamiseen sekä omaan varmuuteeni syyllisestä on jopa naurettavan yksinkertainen: Toki olin epäillyt Dolphinia jo aikaisemminkin, mutta viime yönä korviini kantautui iloinen tieto. Kaiken tämän hyvän onnen lisäksi joukossamme on entisaikoijen mahtava näkijä! Eikä mikä tahansa kristallipalloon tuijottelija vaan näkijä, joka on uniensa avulla selvittänyt syyllisen. Entisaikoijen näkijät ovat voimakas ja luotettava lähde, sen takia olin valmis äänestämään jo yön pimeydessä.

Saatatte ihmetellä miksi olen niin varma että lähteeni on oikea näkijä eikä vain huijari. Olen yhdistellyt palasia kohdalleen ja näkijältä saamani tiedot osuvat aivan liian hyvin sopiville paikoille ollakseen huijausta. Tämän tarkempaa selitystä en voi teille antaa, näkijä paljastakoot itse itsensä niin halutessaan."
 
++Dolphin

"Näkijä?!" puuskahdan. "Kautta Pyhien, mitä tässä pitäisi enää uskoa? Pari päivää sitten vielä nauroin ajatukselle, että kylässämme olisi Näkijä... mutta enpä tiedä vaikka voisin uskoakin sen nyt. Suuren kohtalon Artefakti, raangeri ja ties mitä vielä. Ehkä se on parempi johtolanka kuin mikään muu, myös minä äänestän Dolphinia, tänäänkin. En silti kehottaisi Näkijää vielä ilmaisemaan itseään. Vaikka se näyttääkin todennäköisimmältä, on aina se vaihtoehto että joku toinen täällä on myös muuttunut usvajaiseksi, että Dolphin ei olekaan viimeinen, vaikka usvajainen olisikin. Emmekä tiedä Uhrautujan kohtalosta, usvajaisten kuoltuakin hän saattaa olla vaarallinen."
 
++ Dolphin

"Pysyn yöllä antamani äänen takana. Kannatan myös mahdollisimman pikaista äänestystä. Ehkä yhtään viatonta sielua ei enää kuole. Onko kellään hyviä ehdotuksia siitä, mitä teemme Uhrautujalle? Hirtämmekö hänet vai karkoitammeko kylästä ikiajoiksi?"
 
"Mikäli saamme Uhrautujan kiinni - siis kykenemme hänet tunnistamaan - on hänet eittämättä surmattava, ettei hän pääse keräämään kostoa kylän ylle taikka levittämään pahuuttaan muualle. Mutta nyt, jos suotte, voisin paneutua veli Ereinionin kirjoihin ja anoa Pyhiltä suosiota vielä viimeiseen "maanpäällisen kiirastulemme" päivään. Kun äänestystulos on näin selvä, voinemme hirttää Dolphinin jo päivän ollessa lakipisteessään, sillä silloin lienee Uhrautujankin voima vähäisin. Onko Dolphinilla itsellään enää mitään sanottavaa?"
 
Juspe käy juttelemassa Tixin kanssa sivummalla ja palaa hetken kuluttua takaisin.

Myllärimme on hieman huonovointinen, eikä sen takia nyt jaksa olla mukana touhuissamme kovin suuresti, mutta kertoi että myös hän antaa äänensä Dolphinille äänensä.

++ Dolphin
 
Aamu koittaa. Räätäli tuijottaa kyläläisiä hämmentyneenä ja kohauttaa sitten olkiaan.

"Näkijä tai ei, syyllinen minä en ole. Te olette väärässä", hän mumisee. Itsevarmuus hämää hetken aikaa vähän jokaista, mutta sittne mylläri Tix kohottaa äänensä ja toteaa:

"Kuulehan, pimeyden sikiö, minä tunnen sinut. Ja niin sinäkin minut", hän jatkaa pehmeämmin. Naisen silmät loistavat kummallisen kirkkaina.

"Kuka siis hoitaa teloituksen?" Samooja kysyy hitaasti.

Räätäli naurahtaa ja alkaa muuttua usvamaisemmaksi silmienne edessä.

"Nopeasti!" Haltiamieli karjaisee ja tempaisee miekan huotrastaan.

"Ei ole tarvetta kiirehtiä. Päiväsaikaan hän on kuolevainen, ei kykenevä yön töihin", Tix toteaa, ja kyllä vain, Dolphin jää häilymään puoliksi aineelliseen olomuotoonsa.

Dolphin kiroaa ja ottaa itse esiin tikarin vyöltään.

"Siispä, rakkaat kyläläiset, te ette minua teloita", hän murahtaa läpikuultavin huulin ja viiltää itse kurkkunsa auki.

Fica astuu esiin ja piirtää siunausmerkin usvajaisen ruumiin ylle.

"Surullista, mutta kiitos ottelusta. Te olitte viisaampia kuin arvelin", aninen lausahtaa ivallisesti, kumartaa hienoisesti Tixille ja Haltiamielelle ja muuttuu sitten mustaksi korpiksi, joka lentää kahisevin siiveniskuin tiehensä.

Kylä on jälleen vapaa.
_____________________

Sen pituinen se. Toivottavasti nautitte pelistä, jälkispekulaatio alkakoon.
 
[minä en heti luovuta, täytyyhän peli pelata aidosti loppuun]

Syöksähdän korpin perään, mutta auttamattomasti liian myöhässä. "Thrasak! Lathrandol! Että pääsikin karkuun! Vaistot eivät ole enää entisensä... mutta ei auta, on lähdettävä." Katselen paikalle harventunutta joukkoamme, muutamassa päivässä niin moni on heittänyt henkensä... "Minun on nyt lähdettävä, ja erityisen tärkeää se on nyt kun Uhrautuja pääsikin karkaamaan. Käyn Vihervaaran papin puheilla niin kuin veli Ereinion toivoi, ja sitten suuntaan pohjoiseen. Aion käydä ainakin Nomerossassa ja Mansezerissa, ehkä Landenomistossa saakka. En mieluusti jättäisi kylää nyt, kaiken tämän jälkeen, mutta jonkun on vietävä uutiset, ja minä tiedän keille ne täytyy välittää. Lupaan silti palata... ennemmin tai myöhemmin. Mieluummin ennemmin. Toivon teille kaikille hyvää vointia paluuseeni saakka, hloca jaloscar."

Harpon jo kiireisiä askeleita kohti maatilaani puristaen kädelläni miekankahvaa, kun yhtäkkiä pyörrän askeleeni: "Äh, ei maailma tuntiin kaadu. Syökäämme ja itkekäämme vainajien muistolle, lähden vasta huomenaamulla. Parempi muutenkin pitää vahtia vielä yksi yö... Ja Tix voisi kertoa mistä on oppinut taitonsa? Aniharva sentään kykenee hallitsemaan Lahjan syntyjään!"
 
Mylläri tuijottaa Fican perään huolestuneena, mutta ei tee elettäkään lähteäkseen perään.

"Sinä jäät vielä kiinni. Jossakin muualla, jossakin toisessa paikassa", hän mumisee väsyneesti ja istahtaa alas. Sitten hänen suupielensä alkaa yllättäen nykiä.
"Isäntä Haltiamieli tai moni muukaan ei tiedä, että Suvannon kylässä on ollut meitä mylläreitä jo pitkään. Veressä tämä taitaa olla, tämä myllärien suvun merkki", hän toteaa hiljakseen ja hymyilee muutamaa hammasta vajaata virnettä ympärilleen.

"Miten niin näkijöiden pitäisi aina olla eteerisiä ja nuoria neidonhupakoita", mutisee hän vielä suupielestään ja tilaa lopulta Ailalta tuopin.

"Terästähän sitä kanssa sitten jollakin, tyttökulta. Jo on tässä ollut muutama päivä ollut jo ikävä miestä vahvempaa."
 
Ylös