Vahvoja naisartisteja

Täytyypä mainittujen hienojen naisartistien joukkoon nostaa Marianne Faithfull. Hänen käheän karhea aikuinen äänensä näinä tyttöpoppareiden päivinä on virkistävää kuultavaa. Musiikkimaailmassahan hän on ollut mukana jo 1960-luvulla. Parhaiten olen tutustunut hänen viimeisimpään levyynsä (Before the Poison). Levyn kappaleiden taustalta löytyy Mariannen omien sanoitusten ohella etenkin PJ Harvey. (Lisäksi kiinnostusta voi herättää Nick Caven sävellykset ja yksi kappale Damon Albarnilta.)
 
Entäpä Edit Piaf? Se mailmankuulu r ja tulkintä. Todellakin oli myös vahva persoona. Olin yllättynyt siitä kuinka suosittu Piaf oli elinaikanaan Amerikassa. Ihanaa intohimoa ja tunnetta.
Toinen minulle tärkeä artisti. Alanis Morissette. Ne sanat! Haa, ompahan tullut naurettua useammin kuin kerran. Ironic,so unsexy ja narcissus. Bua. Muutenkin huomaa, että naisella on oma ote musiikin tekoon.
Itse olen mietiskellyt koko tätä Alisia Keys- hulabaloota. Ilman minkäänlaista ilkeilyä, mutta en jostain syystä pidä kyseisestä artistista. En sano etteikö laulitaitoa olisi, mutta että kyseessä olisi jotain erikoista? Empä tiedä.
 
Hoh, minun pakkomielteeni Toriin on niin suuri, etten edes aloita. Toisaalta olen aivan erimieltä kaikkien hänestä täällä esitettyjen mielipiteiden kanssa, mutten minä nyt jaksa alkaa siitä, menisi niin offtopicofftopic. Minun piti nyt kuitenkin tulla hehkuttamaan tänne jazz laulajia.
Julie London mitähän nyt sanoisin. Hänelle on tehty mielenkiintoisia sovituksia jazz-standardeista. En minä nyt ehkä..ööh, nojoo, tutustukaa itse.
Ella Fizgerald, Billie Holiday Olen vähän yllättynyt, ettei heitä ole vielä mainittu, vai meinköhän minulta nyt jotain totaalisesti ohi?
Niin, ja sitten minun täytyy myös mainita eräs.. mielenkiintoinen tuttavuus, Ambrosia Parsley Shivareen laulajatar. Äh, tästä viestistä nyt tuli vähän tällainen, en minä edes kovin paljon pidä Ambrosiasta, tainiin. Mutta pitipä nyt vain mainita.
 
ynive sanoi:
Toinen minulle tärkeä artisti. Alanis Morissette. Ne sanat! Haa, ompahan tullut naurettua useammin kuin kerran. Ironic,so unsexy ja narcissus. Bua. Muutenkin huomaa, että naisella on oma ote musiikin tekoon.

Hetken luulin jo, ettei kukaan olisi maininnut Alanisia. Onneksi näin ei kuitenkaan ollut! Aivan mahtava ääni ja sanoitukset ovat aivan uskomattomia. Erityisesti Ironic on yksi suosikki kipaleistani. En voi muuta kuin olla täysin samaa mieltä kanssasi tässä asiassa. :D :D

Pakko on myös vielä kerran mainita Kate Bush. Joskus pentuna kuulin, kun serkku soitti levyä ja pidin jo silloin.
Olisihan näitä lisääkin, mutta ei jaksa listata. :wink:
 
Minun suosikkeihini lukeutuvat sellaiset naiset kuin KT Tunstall ja Martha Wainwright (Rufusin vähemmän tunnettu sisko). Tykkään kovasti myös Molokon laulajan Roisin Murphyn äänestä ja tyylistä ja olen juuri nyt kovasti tykästymässä
Fiona Appleen. Joskus tulee myös kuunneltua vähän tunnetumpia laulajattaria kuten Alanis Morissette, Norah Jones ja Sade.

Suomalaisista naislaulajista suosikkini ovat varmaankin Siiri Nordin ja Laura Närhi


MUOKS! Täytyy tulla lisäämään vielä nämä upeaääniset solistit: Vienna Teng, Jenny Lewis, Imogen Heap, Regina Spektor ja Cat Power. Suosittelen lämpimästi tutustumista. Harvoin olen innostunut jostakin artista yhtä paljon kuin Imogen Heapista ja Regina Spektorista.
 
Jes, Tori Amos tulee Provinssiin, hyvä juttu.

Ite topikkiin vois mainita ainakin tämmöset mitä omasta levyhyllystä löytyy eli Björk, Patti Smith (Provinssissa kans), Kate Bush, PJ Harvey ja vaikka Eva Cassidy. Kaikki mainioita, Bushin Kate ehkä se isoin suosikki itelle.
 
Vahvat naisartistit ovat ehdottomasti eniten kuuntelemani musiikkityyli. Suurin osa suosikeistani on jo sanottu useasti (erityisesti haluaisin silti mainita Tracy Chapmanin, Joan Baezin ja Angélique Kidjon).

Jäin kaipaamaan listalle ainakin seuraavia artisteja:

Khadja Nïn, jolla on käsittämättömän upea ja syvä ääni. Ainakin YouTubessa on hänen musiikkiaan kuunneltavissa.

Souad Massi, joka on algerialainen, vaikuttava laulaja-lauluntekijä. Olin Massin konsertissa viime kesänä, ja ostin varsin tyyriit liput yhden kappaleen kuultuani (Raoui). :)

Cassandra Wilson, karismaattisen matala- ja pehmeä-ääninen jazzlaulajatar.

Mariza, joka on modernin fado-musiikin tunnetuimpia edustajia Suomessa.

Beth Gibbons, eli Portisheadin laulaja. Upea, sielukas ja herkkä ääni, esimerkiksi kappale Roads on hyvä esimerkki. Tekee/teki itse bändin kappaleet.

Mainittakoon vielä Nina Simone, Bonnie Raitt, Patricia Kaas, Eva Dahlgren, Kaija Koo, (Monica Groop, Cynthia Makris, Angela Gheorghiu ja Karita Mattila, jos pitää klassisesta,) Melissa Etheridge ja Natacha Atlas.

Regina Carter ansaitsee myös maininnan, vaikka hän ei ole laulaja. Carter on riipaisevan kaunista musiikkia esittävä jazzviulisti, ja todella suosittelen häntä kaikille, jotka yhtään pitävät viulusta.
 
Viime aikoina olen kuunnellut paljon naisartisteja taas, nyt uusimpina ihastuksina Amy Winehouse (Provinssissa myös jes!) ja Macy Gray. Ja Madonna! Confessions on a Dancefloor on ihan mainio levy. Silloin kun se ilmestyi, en tykännyt yhtään. Nyt on kyllä mieli muuttunut ihan täysin.
 
Kate Bush. Olen ollut naisen musiikkiin rakastunut pari vuotta, hankkinut kaikki levyt ja kuuntelen hänen biisejään päivittäin. Hän kuuluu varmasti maailman parhaimpiin laulaja/lauluntekijöihin, hän osaa käyttää ääntään, soittaa pianoa, tanssia, näytellä...

Minun ensimmäinen kosketukseni Bushin maailmaan oli The Kick Inside -levy, juuri se, jolta Wuthering Heights'kin löytyy. Aikaisemmin minulla kylläkin oli ollut jo Bushin uusin albumi, Aerial, mutta se ei ole koskaan sytyttänyt samalla tavoin kuin Kick Inside. KI oli alusta loppuun yhtä mahtavuutta, kun sitä ensimmäistä kertaa kuuntelin. Enkä ollut päästä irti niistä kuulokkeista siellä Stokkan levyosastolla.

Nykyisin suosikikseni on noussut Katen hiukan myöhäisempi levy, Hounds of Love. Musiikki on aika erilaista verrattuna tuohon debyyttiin, mutta hyvällä tavalla erilaista. Suosittelen kuuntelemaan erityisesti Running Up That Hilliä, Hounds of Lovea, Cloudbustingia ja And Dream of Sheepiä. Niissä on yhtäaikaa herkkyyttä ja vahvuutta ja syvyyttä ja ne ovat mielenkiintoista kuunneltavaa. Koko levy lukemani mukaan (luin Rob Jovanovicin Kate Bush -elämäkerran) kertoo yhtä tarinaa, jossa tyttö on joutunut yksin veden varaan ja tekee kuolemaa. Koskettavaa minun mielestäni.

Katen muutakin tuotantoa suosittelen, mutta ehkä ensimmäiseksi levyksi ei kannata valita The Dreamingia. Se on nimittäin aika kaukana Katen tyypillisestä tuotannosta, ja minun mielestäni Katen vähiten paras albumi.
 
Kate W. H. Bush on minunkin suosikkini naisartistien joukossa. Häntä kuunnellessa vain tuntuu siltä, että biiseistä saisi paljon enemmän irti jos sattuisi olemaan nainen. Miehet eivät koe Kick Insidea, pikemminkin Kick Outsidea.
 
Suurin osa minunkin suosikeistani on mainittu täällä jo useampaan kertaan, mutta mainitsen nyt silti muutaman vielä kerran.

Björk on ehdoton suosikki artistini. Omistan hänen kaikki levynsä ja singlensä. Eniten pidän Vespertinestä, Medullasta ja Homogenicistä, mutta myös Debut ja Post ovat hyviä levyjä. Uusi levy Volta ilmestyy ensi viikolla, joten tämä on Björk fanille hyvää aikaa. :)


Yksi hyvä naisartisti, jota ei (ehkä) ole vielä mainittu, on Joan Wasser, joka on Joan As Police Woman bändin laulaja/viulisti/kitaristi/pianisti.

Joan As Police Womanin MySpace: http://www.myspace.com/joanaspolicewoman

Kotisivut: http://www.joanaspolicewoman.com/

Ja Eternal Flame kappaleen video: http://www.youtube.com/watch?v=fQ2Pc-Y9hgE

Pidän itse todella paljon tuosta kappaleesta, mutta sitä ei valitettavasti ollut bändin MySpace sivuilla.
 
Minäpä voisin ylistää välillä vähän suomalaisiakin. Ultra Bran naislaulajat Vuokko Hovatta sekä Terhi Kokkonen saavat julistavan mahtipontisella tulkinnallaan kylmät väreet kiipeämään selkää pitkin. Hovattahan on niittänyt menestystä myös teatterilavoilla, kuten musikaalissa Evita.

Eräällä Katie Meluan melko laimealla keikalla oli lämppärinä suomalainen Sansa, jonka levyn jo omistin, mutten häntä ollut koskaan esiintymässä nähnyt. Lavalla oli upea nainen, joka tunsi kitaransa ja soitti upeaa, itse tekemäänsä musiikkia. Hänen tulkintansa oli upeaa.

Myös Värttinän lähes ainoa alkuperäisen laulajan Mari Kaasisen korkeelta&kovvoo -laulutyyli saa minut polvistumaan. Se on upeaa! Oi dai!

Heh, ihan pakko mainita loppuun vielä Florence Foster Jenkins. Jos ette koskaan ole leidistä kuulleet, niin... Noh, arvioikaa hänen laulutaitonsa tämän videon pohjalta :D
 
mafialegs sanoi:
Khadja Nïn, jolla on käsittämättömän upea ja syvä ääni. Ainakin YouTubessa on hänen musiikkiaan kuunneltavissa.

Mariza, joka on modernin fado-musiikin tunnetuimpia edustajia Suomessa.

Kiitos näistä! Marizaa olinkin kuullut kaverin luona jo aiemmin, mutta aivan uusi tuttavuus tämä Khadja Nïn, ja oi että minä ihastuin. Vasta yhden ainokaisen biisin olen löytänyt ja sitä olen kuunnellut paljon.. Ihanaa musiikkia. :)

Tori-kuume kasvaa, kohta on Provinssi.. Mulla on niin älyttömän korkeat odotukset siitä keikasta, etten tiedä mitä teen jos petyn.
 
Ylös