Balrogit

Sourcils

Hobitti
Tuolla lohikäärmekeskustelussa on jo aika lailla keskustelua näistäkin, joten selvyyden vuoksi voisi tehdä ihan oman keskustelun näille. Tämä siksi, että ainakin omasta mielestäni balrogit ja lohikäärmeet ovat täysin eri asia. Balrogithan olivat alunperin maioja, jotka Melkor sai puolelleen, tästä poikkeuksena Arien, joka ilmeisesti ainoana tulenhenkenä jäi "hyvikseksi".

Sitten on pakko sanoa jotain balrogien siiveellisyydestä. Itse olen vakaasti sitä mieltä, että balrogeilla oli siivet, tai ainakin osalla oli. Tämän olen aina perustellut pätkällä "...suddenly it drew itself up to a great height, and its wings were spread from wall to wall...", mutta toki tähän on jo laitettu aina vastaukseksi lausepätkä "The Balrog reached the bridge. Gandalf stood in the middle of the span, leaning on the staff in his left hand, but in his other hand Glamdring gleamed, cold and white. His enemy halted again, facing him, and the shadow about it reached out like two vast wings. It raised the whip, and the thongs whined and cracked. Fire came from its nostrils. But Gandalf stood firm.". Kukin saa vetää omat johtopäätöksensä. Ja onhan ihmisiäkin erinäköisiä, miksei sitten balrogeja? Voi olla, että oli olemassa sekä siivettömiä että siivellisiä yksilöitä.

Mutta, monta balrogia oli, sitä en ainakaan muista lukeneeni mistään?
 
Tolkien päätyi elämänsä ehtoopuolella, että balrogeita olisi ollut vain seitsemän kappaletta.
HoME XI (sivu 134)
The Balrogs were still at this time conceived to exist in a large numbers. 'Melkor sent forth on a sudden a host of Balrogs' - at which point my father (Tolkien) noted on typescrit: 'There should not be supposed more than say 3 or at most 7 ever exist'.
Joten noita balrogeja oli korkeintaan seitsemän kappaletta.
Samanlainen teksti löytyy myös HoME X sivuilla 79 ja 80.
 
Jaah, kiitos. No sitten muutan hieman aiempaa viestiäni, koska jos heitä on ollut vain se max. 7 , niin tuskinpa tuossa kovin monta erilaista on mahtunut olemaan. Mutta silti 3-7 tuntuu kovin pieneltä, itse olen aina ajatellut luvun jonnekin parinkymmenen paikkeille.

Agh, möisin munuaiseni HOME-sarjasta, tosin ehkä rahakin kävisi.
 
Juu. Minäkin olin kuvitellu, että Balroggeja olisi tosiaan pari kymmentkin ollut aikojen saatossa. Mutta näköjään Tolkien oli laittanut sillekin tehtaalle stopin.
Mutta eikös se niin ollut, että Morian Balrog oli viimeinen?

EIkös Gandalf puhunut jotain siitä sen jälkeen kun hän oli nujertanut sen?
 
Itse asiassa Silmassa mainitaan että Balrogeja oli enemmän kuin seitsemän. Silman teksti on tosin vanhempaa kuin HOMEn joten niitä ei voi verrata toisiinsa. Tolkien ei vissiin viitsinyt korjata tätä epäselvyyttä eli joudumme taas miettimään kumpi on oikeassa.
 
Tästä balrogien määrästä niin mielestäni se pienimääräisyys on ihan loogista. Mikäli en nyt taas ole väärässä, niin eivätkös balrogit tosiaan olleet alunperin tulimaioja tms., niin eikai niitäkään voi olla määrättömästi. Jakohan luultavasti meni ainakin suurpiirteisesti tasan.
Tästä muuten tulikin vähän offtopicci kysymys mieleeni: Missä vaiheessa maiar ja valar päätyivät edustamaan jotain elementtiä tms.? En muista tästä mainintaa tällä hetkellä ainakaan.
 
Eikö Eru antanut heille kullekin omat intohimonsa toettyynkin asiaan. Tarkoitan, että Yavannalle hän antoi rakkauden luontoon yms.

Olivatko kaikki tulenhenget samannäköisiä, eli olivatko ne ennen Melkoriin liittymistä (ne jotka liittyivät) samannäköisiä kuin liittymisen jälkeen vai runteliko Melkor niitäkin? Tai onko Arien balrogin näköinen?
Muistan (todennäköisesti väärin) että silmassa olisi sanottu, että Melkor teki mitälie tulenhengille. Korjatkaa vääryyteni (huom koska tiedän olevani väärässä) jos jollain on tietoa.

Oliko Arien muka sainoa valarin puolelle jäänyt tulenhenki. Minulle ei kyllä tullut sellainen tunne Silmasta, toisaalta minäö nyt käsitänkin aika monet jutut väärin kirjoissa...
Jotain siellä selitettiin vaan että ne sai Arienin kantamaan aurinkoa eikä muuta. Mun mielestä ei mainittu että se olisi ollut ainoa *hyvä* tulenhenki jäljellä.

Anteeksi kirjoitusvirheet...
 
Ensinnäkin kysymykseen siitä, oliko Arien ainoa valarin puolelle jäänyt; ei ollut, myös Kuun ruorimies Tilion oli tulenhenki hänkin.

Silmarillion s. 53 (suomeksi käännetty painos) 'Balrogeista ja Melkorista'

..Ja Utumnoon hän keräsi ympärilleen pahat henkensä, jotka jo hänen loistonsa päivinä olivat kiinnittyneet häneen ja jotka tulivat eniten hänen kaltaisikseen hänen rappiossaan. Niiden sydän oli tulta, niiden pukuna oli pimeys, kauhu kulki niiden edellä; ja niillä oli liekkiruoskat. Myöhempinä aikoina niitä sanottiin Keski-Maassa balrogeiksi...

Tuostahan ei käy suoraan ilmi, mitä Melkor oli tulenhengille tehnyt, muuta kuin saanut ne liittymään itseensä.

No niin, löysinpä sitten toisenkin kohdan.

Silmarillion s. 33-34 (suomennettu painos) edelleen balrogeista ja Melkorista

...Mutta hän ei ollut yksin. Sillä maiarista monet hän veti loistonsa aikana luokseen, sillä hän oli suuri, ja nämä seurasivat häntä hänen alamaisinaan pimeyteen; ja myöhemmin hän turmeli muita ja houkutteli heidät palvelukseensa valhein ja petollisin lahjoin. Hirveät näiden henkien joukossa olivat valaraukar, tulen ruoskat, joita Keski-Maassa kutsuttiin balrogeiksi, kauhunhengiksi.
 
Nefalphiel sanoi:
Olivatko kaikki tulenhenget samannäköisiä, eli olivatko ne ennen Melkoriin liittymistä (ne jotka liittyivät) samannäköisiä kuin liittymisen jälkeen vai runteliko Melkor niitäkin? Tai onko Arien balrogin näköinen?

En muista, että missään olisi moista lukenut, mutta kuvittelisi, että Melkorin käsittelyn jälkeen tuskin ollaan ihan samassa kunnossa. Tosin riippuu siitä, mitä Melkor heille teki. Jos hän vain houkutteli balrogit joillain lupauksilla, niin ehkä he pysyivät hyvinkin saman näköisinä, mutta jos muutokseen tarvittiin propagandaa, suostuttelua ja mielien muuttamista, niin kaipa tulimaiarin kaltainen olento muuttuu jotenkin ulkomuodoltaan. Tästä voisin sanoa esimerkiksi, huonoksi sellaiseksi, vaikkapa Klonkun, jonka ulkonäkö muuttui ulkopuolisesta vaikutuksesta.
 
Náryáviel sanoi:
myös Kuun ruorimies Tilion oli tulenhenki hänkin.

Missä näin sanotaan? Silmarillionissa Tilion oli yksi Oromën metsästäjistä.

Balrogithan muuttuivat kuten isäntänsä Morgoth, kuten tuosta Náryávielin ensimmäisestä lainauksesta käy ilmi. Luulen että ne jotenkin sitoutuivat ruumiseensa kuten istari ja siten ne periaatteesa voitiin "tappaa"(niiden henki potkaistiin sitten ehkä tyhjyyteeen tjs.)
 
No tuota, saattaa tietysti olla oma oletukseni, että Tilion on/oli tulenhenki, maiaria nyt kumminkin. Ajattelin vain niin olevan.
 
Balrogien siivistä annetaan TSH:ssa samalla sivulla pari hieman erilaista lausuntoa:

"Hänen vihollisensa pysähtyi jälleen kasvotusten hänen kanssaan, ja sen ympärillä levittäytyi varjo kahden valtavan siiven tavoin."

Ja:
"Se astui hitaasti sillalle ja äkkiä se kohottautui valtavan pitkäksi ja sen siivet levisivät seinästä seinään;..."

Molemmat lainaukset sivulta 438, tämä siis ainakin kolmissa kansissa olevan version sivunumero. En ole tarkastanut, pitävätkö ne yhtä.
 
Samat lainaukset löytyvät tuosta ensimmäisestä viestistä alkuperäiskielellä. Yleensä balrogin siipi-keskusteluissa juuri nuo kaksi kohtaa tulevat usein esille.
 
Ensinnäkin kysymykseen siitä, oliko Arien ainoa valarin puolelle jäänyt maia

Ei ollut, sillä muistaakseni silmassa kerrotaan, että kun Aurinko tehtiin, niin ohjaajaksi valittiin yksi niistä tulenhengisä joita Morgoth Bauglir ei saanut houkuteltua pahaan.
 
Totta. Arien siis ohjaa Auringon laivaa. Käyttäisin silti tuota Elemmakilin mainitsemaa kohtaa perusteluna sille, että useampikin tulen hengistä ehkä jätti liittymättä Melkoriin.

...hänet (Arien) valittiin sen tähden, että hän ei ollut pelännyt Laurelinin kuumuutta. Se ei polttanut häntä, koska hän oli tulen henki, yksi niistä joita Melkor ei ollut onnistunut pettämään tai houkuttelemaan palvelukseensa.


Minusta tuossa viitataan nimenomaan niihin tulen henkiin, joita Melkor ei ollut onnistunut houkuttelemaan palvelukseensa. Silloin niitä tietysti täytyisi olla useampikin. Kohta on kuitenkin niin epäselvä, että siitä ei voi päätellä mitään kovin varmaa.
 
Kohta on kuitenkin niin epäselvä, että siitä ei voi päätellä mitään kovin varmaa

Minä olen käsittänyt että tuo on juuri todella selvä, ja tarkoittaa sitä että Arienin lisäksi oli muitakin tulenhenkiä , joita Morgoth ei saanut houkuteltua Pimeyteen. Ja koska siinä sanotaan että yksi niistä, niin olen ymmärtänyt että niitä olisi enemmän kuin kaksi.
 
Ja muuten, kannattaa katsoa tuontapaiset ongelmakohdat englanninkielisestä painoksesta. Sitä ei koskaan tiedä onko suomenkielisessä jokin pieni moka johonkin yksityiskohtaan tullut. Mutta mutta, enpä jaksa itse lähteä tuota kohtaa nyt Silmarillionista enkunkielellä etsimään.

Yksi kysymys kuitenkin on. Paljonkohan noita maiaria oli?
 
"The maiden whom the Valar chose from among the Maiar to guide the vessel of the Sun was named Arien..."

"...she was chosen because she had not feared the heats of Laurelin, and was unhurt by them, being from the beginning a spirit of fire, whom Melkor had not deceived nor drawn to his service."

Eli noissa kohdissa ei sanota että Valarin puolella olisi ollut useampia tulenhenkiä kuin Arien.
 
Eikös muuten jossain sanota, että balrogit olivat kaikista Melkorin pedoista pahimpia haltiain listijöitä? Vai onko tuo nyt taas minun mielikuvitukseni tuotetta :) . Mutta eikös kuitenkin ollut niin, että balrogit aika monia haltioita tappoivat.
 
Ylös