Bodominjärven murhista pidätys

Gandar sanoi:
Poliisi pidätytti hänet telttakankaaseen jääneen veri-DNAn perusteella, mutta eikös se ole aika luonnollista, että hänen vertansa olisi siinä vaikka olisi syytönkin?
Murhaaja hyökkäsi telttakankaan läpi. Näin ollen telttakankaan ulkopinnalla on yhdet verijäljet ja sisäpuolella kolmet, mikäli epäilty on syyllinen.

Ja vielä tuohon tällaisen teon jälkeen elämiseen. Minä kyllä uskon ihmisen pystyvän unohtamaan täysin/työntämään mielestään tuollaisen asian, erityisesti näin pitkän ajan kuluessa. Vaikka toisaalta N.G. asuu vain noin 6km päässä murhapaikasta (Hesarin mukaan).

Joka tapauksessa on mielenkiintoista, että tutkinta ylipäänsä aloitettiin uudelleen vuosi? sitten. Kuitenkaan uusista todisteista en ole ihmeissäni, koska tutkintamenetelmät ovat parantuneet huomattavasti sitten 1960-luvun. PIdätys on kuitenkin tehty "todennäköisin syin" eli asia on ainakin periaatteessa pässin lihaa. Eikä tuota pidätystä olisi ilman todella varmaa näyttöä tehty näin pitkän ajan jälkeen.

Pari jännittävää seikkaa on tässä jutussa. Missä on murha-aseena käytetty puukko? Mistä N.G. mahdollisesti murhatessaan sai omat vammansa?

Ja btw, minä olen aina lausunut tuon nimen [budom] ja samoin tekevät kaikki, jotka tunnen..myös (suomenruotsalaiset) tuttavani, jotka ko. järven vieressä asustavat... Perheen äiti asui muuten siinä järven lähellä jo murhien aikaan, oli jotain 13 vuotta vanha.
 
Tuttavani on terapiatyössään käyttänyt mm. hypnoosia ja hänen mukaansa hypnoosi vaatii sen, että toinen on halukas hypnotisoitavaksi ja tällöinkin se toimii toisten kohdalla paremmin kuin toisten. Oliko N.G. ollut hypnotisoineen lääkärin mielestä kunnolla hypnotisoituna? Voisi kuvitella, että N.G. on pyrkinyt pysymään selkeässä tietoisuuden tilassa. Muutenhan hypnoosi voisi toimia valheenpaljastimena. Suomessahan ei taideta käyttää varsinaista valheenpaljastuskonetta.

Murha-aseesta. Kun ei ketään ulkopuolista tappajaa ole niin eihän ole ulkopuolista asettakaan. Eikös murha-ase ole luontevimmin N.G:n retkipuukko vai eikö häneltä löytynyt mitään puukkoa. Itse en ole koskaan ollut retkellä ilman puukkoa.

Ainakin paikalliset sanovat Buudom. Viestimissä jotkut besserwisserit haluavat joskus keksiä "oikeita" ääntämyksiä joita käytännössä ei kuitenkaan käytetä.
 
Rohanin ratsastaja sanoi:
Murha-aseesta. Kun ei ketään ulkopuolista tappajaa ole niin eihän ole ulkopuolista asettakaan. Eikös murha-ase ole luontevimmin N.G:n retkipuukko vai eikö häneltä löytynyt mitään puukkoa. Itse en ole koskaan ollut retkellä ilman puukkoa.

Minä ainakin tämän päiväisen hesarin(tai sitten se oli vklopun iltalehti hmm..) asiaa koskevasta jutusta sain käsityksen, että puukkoa ei koskaan löydetty, tämä "tylppä" esine on kyllä löydetty. Ehkäpä puukko makaa vedessä mudan peittämänä...
 
Rohanin ratsastaja sanoi:
Tuttavani on terapiatyössään käyttänyt mm. hypnoosia ja hänen mukaansa hypnoosi vaatii sen, että toinen on halukas hypnotisoitavaksi ja tällöinkin se toimii toisten kohdalla paremmin kuin toisten. ... Suomessahan ei taideta käyttää varsinaista valheenpaljastuskonetta.

Niin, hypnoosi ei ole mikään täysin luotettava keino selvittää asioita. Se vaatii hypnotisoitavan taholta yhteistyöhalua, jota tuskin rikokseen syyllistyneiltä yleensä löytyy.. Ja toisekseen asioiden on mahdollista mennä sekaisin myös hypnoosissa, joten se ei missään tapauksessa ole täysin luotettava keino. Jos se olisi erityisen toimiva ja luotettava tapa selvittää syyllisyys, sitähän käytettäisiin jatkuvasti..

Ymmärtääkseni "valheenpaljastuskoneita" (laitteisto joka mittaa sydämensykettä yms. fyysisiä reaktioita) käytetään silloin tällöin suomessakin, ilmeisesti vähän niin kuin hypnoosia silloin kun ei enää muuta keksitä. Se edellyttää testiin joutuvan suostumuksen eikä kieltäytymistä voi käyttää oikeudessa todisteena yhtään mistään. Valheenpaljastuksella saadaan usein melko hyviä tuloksia, mutta esimerkiksi psyko/sosiopaatteihin, jotka usein ovat vastuussa raaimmista veriteoista, se ei toimi, vaan he kykenevät valehtelemaan "silmänkään värähtämättä".

Mielenkiintoinen yllätys tämä Bodompidätys. Itse en jaksa sen enempää lähteä spekuloimaan, vaan odottelen todisteita. Mielenkiintoista onkohan kyse jostain vanhan todisteen uudelleentulkinnasta vai onko löytynyt jotain ihan uutta. Spekulointia harrastaessa kannattaa muistaa se, että siitä valtavasta määrästä tietoa huolimatta mitä asiasta julkisesti on saatavilla, poliisi ei ole kertonut kaikkea mm. siitä syystä, että saataisiin seulottua kaikenlaiset epämääräiset murhan tunnustajat epäiltyhen joukosta pois (joita hyvin usein löytyy useita tällaisten rikosten yhteydessä. Bodominkin murhat on "tunnustanut" vuosien varrella useampi henkilö). Jotain merkittävää varmasti vielä paljastuu.. Ilmeisesti G. ei kuitenkaan itse ilmoittautunut poliisille, vaan kyse on muista todisteista (?).

Täällä on ihmetelty, miten joku voi elää tällaisen teon kanssa. "Helposti", jos on psykopaatti, jolla ei ole omaatuntoa kolkuttamassa. Muuten voi olla enemmän tai vähemmän vaikeampaa, mutta ihmiset kykenevät kaikenlaiseen, vaikka olisivat ihan "normaalejakin". Joka päivä voi lehdestä lukea ihmisten väkivaltaisista edesottamuksista ympäri maailmaa eivätkä kaikki kaipaa teoilleen sovitusta..
 
Kyllä tää Bodomin juttu on aika mutkikas jos sitä käy oikein syvällisesti ajatteleen. Yks kaverini on tutkinut todellisella rikostutkija-amatöörin mielenkiinnolla tätä Bodomin tapausta ja aina hokenut erillisä ja mielenkiintoisia yksityiskohtia koko tapauksesta. Muutenkin tällaiset murhamysteerit ovat aika kiehtovia ja ne näyttävät kiinnostavan ihmisiä. Sellaiset murhat ainakin kiinnostavat ihmisiä, joissa ei saada syyllistä kiinni ja tapaus jää aikalailla avoimeksi.
 
Näitä uusia löytöjä voisi mm. olla telttakankaan täydellinen tutkiminen DNA:n suhteen. SIllä jos kankaasta löytyy vain neljän henkilön jälkiä, voisi olettaa, että paikalla ovat olleet vain nämä neljä. Varmaa on, että murhaajasta olisi jokin jälki kankaaseen jäänyt...
 
Ehkäpä voidaan osoittaa, että kankaan sisäpuolella on kolmea eri verta ja sitä neljättä kankaan ulkopuolella. Telttakangas kun on melko tiivistä niin ehkäpä ei ole edes vaikea päätellä kummalta puolelta veri on tullut. Eikö Boismanin ruumis ollut kiedottu poikien teltan kankaaseen. Luulisi, että kankaassa olisi silloin verisiä kädenjälkiä joissa on Gustafssonin verta.

Nythän lähistölle piilotetut kengät on esitetty yhtenä avaintodisteena. Ehkäpä molemmista kengistä löytyy Gustafssonin verta ja mitään jälkeä ulkopuolisesta murhaajasta ei löydy. Poliisi ei ole halunnut millään tavalla kommentoida todisteita eli kyse voi olla ylättävästäkin epäloogisuudesta.

En tiedä voidaanko mahdollisia sormenjälkiä tutkia nykymenetelmillä olennaisesti tarkemmin kuin 60-luvulla. Silloinhan syyllisyys voisi olla aikalailla kiistaton. Gustafsson kun ei ole kertonut itse kätkeneensä kenkiä.

Nyt kuitenkin alkaa vahvasti näyttää siltä, että Gustafssonia ei tulla tuomitsemaan murhasta. 60-luvulla lainsäädännössä murhan tunnusmerkkinä tuli olla suunnitelmallisuus ja tässä tapauksessa suunnitelmallisuutta tuskin voidaan näyttää toteen. Nykyään erityinen rakuus riittää murhan tunnusmerkiksi mikä olisikin helppo osoittaa. Lainsäädännön periaatteisiin kuuluu soveltaa lievempää tulkintaa eli tässä tapauksessa sovelletaan 60-luvun kriteereitä. Näin kyseessä olisi tappo joka vanhenee 20 vuodessa mikä oli minulle yllätys.

Vaikka näin raaŽan murhan kohdalla vanheneminen tuntuukin vääryydeltä, niin voi lohduttautua sillä, että tapaus saataisiin vihdoinkin selvitettyä ja kyllähän Gustafsson melkoisen rangaistuksen saa leimautumalla loppuelämäkseen.
 
http://195.255.83.67/cgi-bin/mediaweb

Siinä. Yhä oudommaksi menee. :roll:

Nyt on siis ilmeisesti löydetty uusi todistaja, joka on ollut paikalla 5 metrin etäisyydellä Nils Gustafssonin rämpiessä teltan edessä. Tjsp.
 
No vejeni tuttu oli viime kesän ensimmäisen kerran haettu kuulusteluun ko. murhan takia, vaikka kaikki kuulemma tiesivät hän olleen sillon kalassa ko. niemellä. Ei voi kuin ihmetellä silloisen poliisin toimintaa.

Toinen juttu mitä olen miettinyt, varsinkin kun nyt tämän päivän lehdessä oli että pojat olisivat tapelleet ennen surmia. Itseltäni on joskus tappelussa mennyt muisti kokonaan, (ts. juoppohulluuskohtaus, jonka voi saada myös ihan ilman viinaakin) ja olen myös kuullut muista vastaavista tapauksista, jolloin ihminen ei todellakaan tiedä mitä on tehnyt. Se selittäisi, miten G on pysytynyt elämään asian kanssa kaikki nämä vuodet.
 
Ei ihmisen tarvitse olla psykopaatti pystyäkseen elämään hirveiden veritekojen kanssa. Ajatelkaa mikä määrä on selvittämättömiä murhia. Ovatko kaikki tekijät näitä ylen harvinaisia psykopaatteja tai jo itsemurhan tehneitä? Tuskinpa. Ajatelkaa sotiamme ja erityisesti kansalaissodan veritekoja, eivätpä isoisät ole paljon niistä puhuneet.

Lainatakseni muiden sanoja: jommankumman iltapäivälehden toimittaja kirjoitti minusta oikein osuvasti, että nykyään poliisi tietää että murhaaja on harvemmin tuntematon mustapartainen mies, ja että 18-vuotis kykenee vaikka upottamaan teloittamansa pariskunnan palasina Suomenlahteen(viitaten siis Heinojen murhaan). Niinpä. Ruusunpunalasit pois silmiltä.
 
nappa sanoi:
Nyt on siis ilmeisesti löydetty uusi todistaja, joka on ollut paikalla 5 metrin etäisyydellä Nils Gustafssonin rämpiessä teltan edessä. Tjsp.

IS:n mukaan (kun suomea paremmin ymmärrän) tämä uusi todistaja, Siv Jansson Knuts, oli siis tullut paikalle yhdessä aikoinaan jo poliisin kuulusteleman Nils-Erik Blomqvistin kanssa. Gustafssonin DNA:ta on lehden mukaan löydetty raskauttavista paikoista, S.B. kengistä ja rikotun teltan saumakäänteistä. Mielenkiintoista nähdä riittääkö tämä näyttö tuomioon.

Kun olen näitä Bodom-palstoja lukenut, niin ilmeisesti asiaa lähellä olevat henkilöt ovat pystyneet sanomaan, että poliisilla on ollut kova tutkinta päällä viime vuonna. Murhapaikalla on kuhina käynyt kesällä ja syksyllä enemmän kuin koskaan 43 vuoteen. Taisi pidätetty henkilö tulla melkein kaikille silti yllätyksenä.
 
Samaa mieltä Salman kanssa, älkää ihmiset tuijotelko maailmaa liian naiiveina. Ihmiset tekevät veritekoja ja elelevät niiden kanssa silti. Ihmismieli kestää yllättävän paljon.

Elemmakil sanoi:
Olen kuullut, että joskus vuosia sitten joku vanha mies olmoitti olevansa murhaaja, mutta todistusten puutteessa jouduttiin päästämään pois. Kuulostaa tosin hieman oudolta jutulta.

Eipä oikeastaan, tämä on jopa yllättävän yleistä. Useasti näissä niin kutsutuissa kuuluisissa jutuissa porukkaa ilmoittautuu syyllisiksi suurellakin innolla (puhun siis koko maailman mittakaavasta, Suomessa harvemmin on tällaisia kunnon suuria juttuja). Porukka tekee yllättävän paljon päästäkseen kuuluisiksi. Ok, tyhmää, myönnän, mutta ihminen ei olekaan mikään liian fiksu olento.

Neala. sanoi:
Ja kuinka ihmeessä hän on onnistunut huijaamaan hypnoosissa? Ehkei hypnoosi ole kovin luotettava, mutta miten ihmeessä?

Helposti. Hypnoosi ei ole mikään niin kauhean varma keino. Samoin kuin jopa vaikeammassa valheenpaljastuskokeessa, siinäkin voi huijata.

Neala. sanoi:
Aika sekona täytyy tämän jälkeen olla, ja ehkä vammat pyyhkivät osan tapahtumista hänen mielestään. Ellei vahvemmilla juomilla ollut osaa tapahtumassa.

Ei itseasiassa. Itselleni tulee näitä muistikatkoksia aina välillä (siis pari kertaa vuodessa suurinpiirtein). Jos olen hyvin kiihtyneessä tilassa, eli minun ollessa kyseessä joko suunnattoman raivostunut tai hysteerisen surullinen, saattaa tapahtumat unohtua kokonaan tai muistikuvat olla hyvin katkonaisia. Ja kun on tuollaisessa tilanteessa, murhaajana tai uhrina, ei ole kovin ihmeellistä että joutuu kovan mielenkuohon valtaan, joka voi pyyhkäistä pois muistot tapahtumista.

VP sanoi:
Käsittääkseni aika moni on kuullut Bodomin surmista Bodomin Lasten kautta.

No ei siihen bändiä tarvita, Bodomin tapaushan on Suomessa suhteellisen suuri legenda.
 
En ole hirveästi seurannut tätä juttua, koska en ole kiinnostunut niinkään lopputuloksesta, vaan raa'asta murhasta. Se itsessään on jo aika mielenkiintoinen.

Sami sanoi:
Murhaaja hyökkäsi telttakankaan läpi. Näin ollen telttakankaan ulkopinnalla on yhdet verijäljet ja sisäpuolella kolmet, mikäli epäilty on syyllinen.
Kuten jo sanottu, en ole tutustunut juttuun hirveästi, mutta tuolla YLE:n sivuilla sanotaan seuraavaa:
<i>"Ainut eloonjäänyt, tuolloin 18-vuotias Nils Gustafsson oli teltan päällä loukkaantuneena. Hänellä oli mm. viiltoja käsivarressa ja murtunut leuka. Lisäksi takaraivoon oli lyöty tylpällä esineellä. Kuolleet nuoret makasivat teltan sisällä."</i>

Eli Gustafsson olisi kuitenkin loppujen lopuksi maannut teltan päällä, joten hänen vertaan siellä olisi kuitenkin.
Sitä ihmettelen, että vaikka ehkä viillot käsivarteen ja murtuneen leuan saa itselleen aikaan huumassakin, niin miten ihmeessä lyödä itseään takaraivoon niin että siitä jää jälki?

Ja murhan asemaan rikoksena: Suomen lain mukaan murha ei vanhene <u>ikinä</u>, mutta tappo kylläkin 20 vuodessa. Se on enää mielialakysymys, että kummasta se oli kiinni.
 
Mederit sanoi:
VP sanoi:
Käsittääkseni aika moni on kuullut Bodomin surmista Bodomin Lasten kautta.

No ei siihen bändiä tarvita, Bodomin tapaushan on Suomessa suhteellisen suuri legenda.

Tarvitaanhan!

Ainakin kontulaisista suurin osa on ollut korkeintaan vain rivo ajatus äitinsä takaraivossa vuonna 1960, joten kauhean monella tuskin on omakohtaisia kokemuksia tahi muistoja kyseiseltä ajalta. Ei minulla ainakaan. Minä kuulin ensimmäisen kerran Bodom järvestä kun kaverini kertoi kuuntelevansa "tsilren of buudumia" ja minä kysyin että "bongin lapsia?" johon vastattiin "öh, vähäkssä oot nuija! Bodom järvi! Se järvi jossa killattiin nuorii joskus vuonna pepsi ja kola!"
 
Noista Gustafssonin vammoista: minulle ei ainakaan missään vaiheessa ole tullut mieleen että hän olisi ne itse aiheuttanut epäilysten välttämiseksi, vaan että ne ovat syntyneet kamppailussa uhrien kanssa, ilman mitään mustapartaista miestä. Onhan kolme vastaan yksi melkoinen tappelu, vaikka tällä yhdellä sattuisi olemaan seurueen ainoa puukko.

City -lehden Kuuma lista -palstalla oli muuten hauska juttu Bodomiin liittyen. :D

Bodomjärven murhat

Syyllinen on siis paikalla ollut verinen mies, joka väitti, että ei muista tapahtumista mitään. Amatööriltä jutun selvittämiseen menee 5 sekuntia, poliisilta 44 vuotta.


Saa nyt nähdä miten tässä käy. Tavallisen pulliaisen tiedoilla ei voi olla kovin varma mistään, mutta kyllä minä sen verran poliisiin vielä luotan, että kyllä todennäköisin syin pidätettyyn Gustafssoniin varmaan jotain hämärää liittyy.
 
Offtopic - Tuohon Roarkin juttuun. Minä kyllä kuulin murhista ihan vanhempieni ja tuttavieni välityksellä. Kyseisestä bändistä olen kuullut vasta viime vuosina, enkä ole koskaan kyseistä musiikkia kuunnellut. Uskoisin, että suurimmalle osalle nuorista näin käy.
 
Itse olen ajatellut, että (jos Gustafsson olisi ollut murhaaja), hän olisi voinut saada takaraivoin vammansa kamppaillessaan murhattavien kanssa, ja sitten saanut vaikka potkun takaraivoon.
 
Elenwë sanoi:
Itse olen ajatellut, että (jos Gustafsson olisi ollut murhaaja), hän olisi voinut saada takaraivoin vammansa kamppaillessaan murhattavien kanssa, ja sitten saanut vaikka potkun takaraivoon.

Liitynpä minäkin spekuloimaan. Se telttahan oli lysähtänyt nuorten päälle, kun narut oli katkottu? Kuulostaa jotenkin epätodennäköiseltä, että teltan sisästä joku olisi pystynyt lyömään Gustafssonia niin pahasti ja osunut monta kertaa. Ellei tämä sitten tunkenut uhreja takaisin telttaan..äh, en minä tiedä.
 
En osaa sanoa juuta enkä jaata siihen onko Nils Gustaffson syyllinen vai syytön, mutta pistää miettimään, että miten joku voi vaieta tuollaisesta asiasta niin kauan, ellei ole sitten koko ajan puhunut täysin totta.

tumbe sanoi:
Voi vaieta, jos ei muista itsekkään mitä tuli tehtyä :shock: .

Hyvin mahdollista kyllä. Jos hän vaikka kielsi koko jutun ja alkoi uskomaan omaan syyttömyyteensä. Hui! Mutta kuitenkin 44 vuotta ja vaikenee varmaan asiasta vieläkin.
 
Ylös