Deutsch! (een Nederlands, Vlaams alsmede Afrikaans)

Isilmírë sanoi:
Pepui sanoi:
Nykyisin ärrää sorautellaan vain oopperassa (kaipa se siihen musiikin yhteyteen kuulostaa mahtavammalta).

Kyse ei ole mahtavuudesta vaan ääntämyksen optimoinnista parhaan mahdollisen äänenkäytön varmistamiseksi.

Oopperassa tuo on jäänne vanhoista ääntämiskonventioista, en oikein usko että se on alunperin liittynyt äänenkäytön optimointiin sen kummemmin kuin onkin sattumalta parempi, ja siksi varmaankin käyttöön jäänyt. Toki laulamisessa on omat kikkansa äääntämyksenkin suhteen, mutta teatterissa ja oopperassa sorauteltava r on vanhain tapain jäänne. Artikulaatio on kieltämättä selkeämpi, kun r tärisee eikä vain muuta vokaalia.
 
Pepui sanoi:
Toki laulamisessa on omat kikkansa äääntämyksenkin suhteen, mutta teatterissa ja oopperassa sorauteltava r on vanhain tapain jäänne.

Ehkä niin, mutta jäänne, jolle on erittäin hyvät, käytännölliset, traditionaalisuudesta riippumattomat syynsä.

Artikulaatio on kieltämättä selkeämpi, kun r tärisee eikä vain muuta vokaalia.

Kyse ei edelleenkään ole artikulaatiosta vaan äänenkulusta. Konsonantteja korostetttaessa ja etisiksi tuotaessa vokaalit "aukeavat" paremmin ja ääni soi hyvin kitapurjeen pysyessä korkealla ja kurkun pysyessä auki. Eikä tämä koske vain oopperaa vaan kaikkea laulua, ihan millä kielellä tahansa.
 
Hyvä tietää :) Artikulaatiolla viittasin lähinnä tuossa teatterimielessä. Pontta ja rytmiä!
 
Minä luin saksaa kai kaksi vuotta ala-asteella. Numerot olivat hyviä, mutta en oikeasti oppinut paljoa mitään - opettaja vain oli hirveän lepsu. Osittain kehnon opettajan takia lopetin saksan yläasteelle mennessäni, ja kun ruotsi alkoi, huomasin ruotsin ja saksan helposti sekoittuvan päässäni o.O Eiväthän ne samanlaisia kieliä sillälailla olleet, mutta kummasti joku "und" aina meinasi tulla ruotsissa esiin... Nyt olen sentäs oppinut siitä eroon, mutta saksa onkin aika tehokkaasti unohtunut. Nyt pohdin, pitäisikö aloittaa lukiossa taas saksa, ihan alusta.
Olen kuullut monen sanovan saksaa ruman kuuloiseksi kieleksi, mutta ei se minusta nyt mitenkään erityisen rumalta kuulosta o.O Puhujastahan se riippuu.

Paljon olette puhuneet ääntämisestä, mielestäni se on tavallaan yksinkertaista, mutta kuitenkin siinä on kompastuskivensä. Tuosta paljonpuhutusta R:stä voisin sanoa, että itse lausun sen jotenkin jännästi, en ihan suomalaisittain, mutta aika lähelle. Tiedä sitten miten se _pitäisi_ lausua... : D
 
Ylös