"Ei niin kuuluisat teokset" Tolkienilta

Niin, ajattelin, että perustetaanpas näille Tolkienin muille teoksille kuin Hobitille, TSH:lle, KTK:lle tai Silmalle oma topiccinsa kun ei sellaista tuossa näkynyt. :) Eli Onko kukaan lukenut mitään muuta Tolkienin kirjoittamaa kirjaa? Yleensähän ne löytyvät lasten osastolta jos kirjastosta lähdetään katsomaan. Minulta tuosta hyllystä löytyy esim. Puu ja Lehti jota en ole vielä edes lukenut. Muita kirjoja ovat sitten Seppä ja Satumaa ja Roverandom. Onko kukaan lukenut näistä yhtäkään? Myös englannin kielisistä Tolkienin kirjoista olisi mukava kuulla. Mikä on teidän suosikkinne näistä hieman tuntemattomimmista kirjoista? Itselläni on tuossa hyllyssä yksi Tolkienin hienoimmista kirjoista ja minulle yksi rakkaimmista tavaroistani, Bilbo's last song. Englannin kielinen Bilbon viimeinen laulu kun hän lähti Keski-Maasta. Se on todella hieno ja tunteita herättävä kokonaisuus. Lyhythän se on tottakai, mutta todella laadukas. Suosittelen lukemista jos siihen törmäätte. Se kannattaa lukea ajatuksella. Todella haikean olon saa se aikaan...
Mutta siis, kertokaahan kaikki kokomuksianne näistä! Odottelen innolla :D
 
HoME-sarja on tietenkin...niissä on erilaisia Tolkienin myöhempien päivien teorioita sunmuuta vastaavaa, niitä on 12 osaa ja joku muu osaa kertoa enemmän :).

Sitten on Adventures of Tom Bombadil, runokokoelma Tomista, siitäkin joku muu voisi tietää enemmän.

Tuo BilboŽs last song oli mainio, se löytyykin tuolta hyllystä, Roverandom ja Puu ja lehti pitäisikin lukea minun.
 
No joo. Minulta ensinnäkin löytyy hyllystä
Puu & Lehti. Saduista essee on kiinnostava jos kiinnostuu asiasta, mutta minusta se tuntui lähinnä puuduttavalta, joten hyppäsin sen yli. Niukun Lehti taas onkin jo kiinnostavampi tarina. Ihan sen takia voi tuon ostaa jos on tarpeeksi fanaatikko.

Sitten olen lukenut sellaisen kirjan kuin Maamies ja lohikäärme, joka on toki lastenkirja, mutta suuresti suosittelen myös muille fantasiasta kiinnostuneille. Se on oikeastikkin hyvä.

Roverandomin ja Seppä & Satumaan lukeminen on jäänyt väliin.

Homeista sen verran että en niitä omista enkä ole lukenut, mutta muutamia Haltiamielen suomentamia pätkiä olen lukenut, ja ne ovat kyllä loistavia.
 
Minulla on hyllyssäni KTK, TSH, Silma ja Hobitti :) Olen sitten lukenut Roverandomin, Seppä ja Satumaa ja Herra Bliss.
Puu ja lehti pitäisi saada käsiini, kun se on niin houkutteleva :p Ja kirjeitä joulupukille myös.

Lohikäärme vuorea en ole aatellu lukea, vaikka se onkin ensi suomennos Hobitista :roll:
 
Itha sanoi:
HoME-sarja on tietenkin...niissä on erilaisia Tolkienin myöhempien päivien teorioita sunmuuta vastaavaa, niitä on 12 osaa ja joku muu osaa kertoa enemmän :).
Tiedä häntä kuuluuko HoME-sarja aivan tämän topiikin aihepiiriin, se kun ei ole oikeastaan laisinkaan kaunokirjallinen teos, vaan jonkinlainen tietokirjasarja, joka toki sisältää monenlaista. Kirjasarjassa eniten tilaa vievät oikeastaan tarinoiden aiempien muotojen selvittelyt. Yli kolme osaa on käytetty pelkästään TSH-trilogian varhaisvaiheiden selvittelyyn, Silmarillionin varhaisvaiheita onkin sitten täynnä melkein koko loppu sarja. Viimeisissä osissa on sitten jonkin verran myös "post-Silmarillion" -tavaraa, eli Tolkienin pohdiskeluja ja tarinointeja, joita hän ei tullut syystä tai toisesta sisällyttäneeksi mihinkään varsinaiseen narratiiviin ja joita Christopher ei olisi ilman turhan suuria sekaantumisia saanut sopimaan Silman tarinaan.
Mielenkiintoinen sarja, mutten kyllä aivan jokaiselle suosittele.

Sitten on Adventures of Tom Bombadil, runokokoelma Tomista, siitäkin joku muu voisi tietää enemmän.
Varsin mainio runokokoelma onkin, jos minulta kysytään. Suosittelen.
Nimi tosin voi johtaa harhaan, kokoelman 16:sta runosta vain 2 käsittelee Tom Bombadilia. Muut aiheet vaihtelevatkin sitten ilkeistä naukuhuulista haltioihin. Yhdistävä idea opuksessa on se, että kaikki runot ovat hobittien folk-lorea, Länsikairan Punaiseen kirjaan kirjattua. AoTB tarjoaa pienen, mutta viihdyttävän erilaisen ja omalla tavallaan syvällisen, näkökulman Keski-Maan elämään. Tällä kertaa kohteena eivät olekaan niinkään suuret sankarit ja soturit vaan hobittien vilkkaan mielikuvituksen luomat pääosin melko hullunkuriset runoelmat, jotka välillä kuitenkin kohtaavat kaikuja joistakin vanhemmista ja syvemmistä teemoista.
 
Saakos tuota HoME- sarjaa tai Tom Bombadillin runokirjaa helposti? Mistähän ne saisi ja millä hintaa? En halua lainata niitä kirjastosta(eikä täällä kyllä niitä olekkaan) vaan ostaa omaksi :D Englannin kielisiähän ne kuitenkin ovat?
Kiitos jo etukäteen :)
 
Ainoa paikka jossa olen HOME -sarjaa nähnyt myynnissä on Helsingin Akateeminen kirjakauppa. Siellä ne ovat siinä vähän alle 20 euron kieppeillä. Tilaaminen toki onnistuu myös netistä: http://www.suomalainen.com. HOME sarja on toki hyvin mielenkiintoista tekstiä mutta kielitaidon pitäisi olla vahvoilla.
 
Kiitos! :) Ei tuo englanti ainakaan tähän asti ole vielä aiheuttanut kirjan hylkäämimstä, varsinkaan jos kyseessä on jotain mikä vähänkään viittaa Tolkieniin! :D
 
HoME-sarjaa löytyy kyllä suurimmista kaupungeista (Helsinki, Tampere, Turku) varmastikin ihan kirjakaupoista, samoin kuin Adventures of Tom Bombadilia (itse omistan kokoomateoksen Tales from Perilous Realm, joka sisältää Sepän ja Satumaan, Maamiehen ja lohikäärmeen, Niukun lehden ja Bombadilin seikkailut, englanniksi toki kaikki. olemassa on kyllä erillinenkin painos AoTB:stä).

Englanninkielisiähän nuo kaikki ovat, joskin jos toinen kotimainen luonnistuu paremmin, niin pari ensimmäistä osaa HoME:sta on käännetty ruotsiksikin (ainakin Book of Lost Tales I ja II, jotka kertovat Tolkienin aivan ensimmäisen version fantasiamaailmansa tapahtumista, siis Silmarillionin tarinan esiasteen).

Halvimmalla tosin englanninkielisiin opuksiin pääsee käsiksi varmastikin nettikauppojen kautta, Britti-Amazonissa yksi osa (pokkarina) HoME:sta maksaa £7.99 eli noin 11,5 euroa. Johon toki postikulut päälle, mutta nehän vähenevät kirjaa kohti mitä useamman ostaa.
 
Kiitoksia edelleen :D Katselin juuri tuon Suomalaisen hintaa koko paketille(12 osaa näyttäisi olevan) ja se oli n. 250?. Kirpaisi syvältä, mutta ei kun säästämään :) . Tuo kirjakokoelma jossa on Tom Bombadillin runoteos maksoi muistaakseni n. 25?. Että sellainen vajaa 300 kun säästää niin saa nuo kaikki. Huh, huh :D
 
Puu ja lehti on luettu useaan otteeseen ja löytyy ihan hyllystäkin. Siinä on ehkä ainut runo, jota loppuun lukiessani en joutunut kiristelemään hampaitani tuskasta.

Sepän ja satumaan kävin kerran kirjaston lastenosastolta lainaamassa, pikkusiskon myötämielisellä avustuksella. Oli ihan okei. Jos saan jälkikasvua, selvisipä ainakin mitä lukea heille.

Roverandom, Maamies ja lohikäärme ja Herra Bliss ovat tulevaisuuden lukulistalla, jos aikaa ilmenee. Ihan vain Tolkien-yleissivistyksen kannalta.

Englanninkielisiä en ole lukenut oikeastaan yhtään, siis poissulkien nuo pääteokset (Hobitti ja TSH), koska en oikein pidä englanniksi lukemisesta. Juttu ei ole siinä, etten osaisi engantia vaan siinä, että kun joskus menee suomeksikin yli mahdollisen hilseen, niin englannin kieli ei ainakaan selkeytä asiaa. HoME:t ovat tästä ehkä poikkeuksia, jos jostakin löytäisi halvalla, voisi ainakin selailla läpi. Toki HoME-suomennokset olisivat unelmieni täyttymys (no ei nyt ihan, mutta melkein)

Ja tietenkään en tähän listaan maininnut Hobittia, TSH:ta, Silmaa tai KTK:ta, ne EIVÄT ole noita vähemmän tunnettuja teoksia mielestäni. Kaikki lukenut useaan otteeseen ja omanakin on.
 
-Maamies ja lohikäärme on ihana satu, jossa tykästyin kovasti maamiehen koiraan. Olisi varmasti kelvannut minulle iltasaduksi pienenä.
-Roverandom: samaa sarjaa edellisen kanssa. Ehkä vielä herttaisempi.
-Puu ja lehti taas on aivan toista maata. Ostin sen ja luin hieman väkisin sen kokonaan, joten se essee Saduista meni vähän ohi, kun en pysähtynyt ajattelemaan. Niukun lehti on kaunis tarina ja lopussa oleva runo, Mythopoeia, on hyvin kaunis, varsinkin alkuperäiskielellä. (Onneksi kustantaja on jättänyt viereen englanninkielisen runon!)

Puuta ja lehteä lukiessa kannattaa ajatella kunnolla ja edetä hitaammin, sillä Tolkienilla oli monia hienoja ajatuksia, jotka luultavasti eivät avaudu, jos pitää kiirettä. (Nyt olen lukenut sitä uudelleen pienissä pätkissä ja tajuankin kunnolla. :) )
 
Täytyypä ruveta hankkimaan noita teoksia ja lueskelemaan, koska tuntuu yleisesti ottaen, että ne ovat pidettyjä ja hyviä :D Ja joka tapauksessa ne jossakin välissä tulee luettua oli muut mitä mieltä tahansa :) Täytyypä katsoa jos joulupukki olisi oikein antelias ja toisi tuon History of Middle-Earth sarjan kokonaisuudessaan :D
 
Täältä löytyy hyvä lista Tolkienin tuotannosta ja muutamia oikein mielenkiintoisia teoksia :

http://www.suomentolkienseura.fi/tuotanto.html#1

Ainakin näiden tunnettujen lisäksi tuo kirja jossa on Tolkienin kuvituksi kiehtoisi minua ja sitten myös nuo kirjeet joulupukilta :D
 
Istuin tuossa muutama päivä sitten kirjakaupan lattialla, hyllyn takana piilossa lueskellen Puuta ja Lehteä. Aivan ihana kirja. Pidin kovasti siihen saakka kun todella mukava ja asiakasystävällinen myyjä tuli huutamaan mun korvan juureen jotain siitä, että kirjastotkin ovat olemassa. Aivan kuin en sitä tietäisi. Sattui vain juuri sopivasti olemaan siinä hollilla.

Roverandon on mielestäni Hobitin jälkeen paras Tolkienin ei-niin-kuuluisista teoksista.
Sen kerronta on sujuvaa, paikoin ehkä kuitenkin hieman tylsää. :) Mutta kyllä olisi kokemus olla jonkin aikaa nukke. Tai tässä tapauksessa lelukoira. Katselisi maailmaa hieman eri näkökulmasta kuin normaalisti ja saisi perspektiiviä siihen, että ihmiset eivät todellakaan ole koko maallisen elämän keskusta. Vaan siihen mahtuu paljon muutakin niin pahassa kuin hyvässäkin. Roverandon on herttainen, ehkä jopa hieman sinisilmäinen otus. Niin vilpitön ja puhdas, että sitä tekisi jo mieli kadehtia. Mutta se on kuitenkin vain pintaa. Kun sen rikkoo asia ei olekaan niin. Kaunis kirja yhteenvetona.
 
Roverandomia aloin lukemaan joskus, mutta jäi jotenkin kesken. Ehkä teos ei ollut sitä, mitä oletin sen olevan. Jotenkin vaisu. En tiedä. Odotin ehkä jotain hieman samantyylistä kerrontaa kuin Sormusten Herrassa, ja petyin. Voisin kylläkin kirmata kirjastoon paikkaamaan aukkoja sivistyksessäni. Puun ja lehden haluaisin myös lukea, se kiinnostaisi paljonkin. Kaverilla olen sitä selaillutkin. Hyvä, että siinä olevat runot on sekä alkuperäisasussa että suomennettuna.

Tuosta HOMEsta vielä.. Täällä Jyväskylässä tuota sarjaa on myyty, tosin vain ja ainoastaan osia X ja XII. Missä logiikka...?
 
Täytyis varmaan itsekkin jo vihdoin lukea tuo Puu ja Lehti kun se tuossa hyllyssä lojuu. Olen monta kertaa meinannut aloittaa sen, mutta aina on tullut jo mulle tärkeempi Tolkienin kirja luettavaksi vaikka olen ne jo kaikki lukenut useampaan otteeseen :)
Tuntuu tuota HoME- sarjaa olevan vaikea saada mistään. Itse tilasin suoraan internetin kautta suomalaisesta kirjakaupast kaksi ensimmäistä osaa. En kyllä ymmärrä minäkään mitä järkeä on myydä vain noita osia :)
 
History of Middle-Earthistahan on useita erilaisia painoksia ja käsittääkseni sisältökin voi hieman vaihdella (esin shaping of middle-earth -osassa joissain painoksissa on kartta, toisissa taas ei)Onko kenelläkään tarkempaa tietoa näistä eroavaisuuksista? Kun olen tässä hieman harkinnut muutaman kyseisen sarjan opuksen hankkimista...
 
HoMEja tosiaan pidetään hyllyssä aika satunnaisia kappaleita. Viime aikoina ei Tampereella Akateemisessa ole ollut ainuttakaan, mutta yleensä loppupuolen osia on siellä ollut. Kai se johtuu lähinnä siitä, että hyllytilaa on vähän ja niitä ei kovasti osteta. Ainakin Akateemisessa kyllä tilataan Helsingistä jos sitä pyytää, luulisin että Suomalaisessa samoin.

Kuulostaa kummalliselta, että painosten välillä olisi sisällössä eroja. Luulisin, että kartat on pakko olla kaikissa painoksissa, vaikka sitten palasina peräkkäisillä sivuilla (kuten minun HoME 5:ssa, amerikkalaisen Delreyn painos), koska karttoihin kuitenkin liittyy jotain C. Tolkienin kommentteja.

(Mutta tuntuu että kirjoitan vähän väärään topikkiin, ei tänne taida HoMEt oikeastaan kuulua.)
 
Roverandomin olen lukenut. Hassu kirja, kuu oli kyllä pelottava paikka :(.

Ja minulla taasen ah-niin-keskustelua-herättävä-viesti.
 
Ylös