Eläin-/kasvikysymykset

Onko tämä topicci vain latinankielisiä nimiä varten, vai voiko täällä kysellä ihan vaan yleistä eläimistä ja kasveista; esim. montako sinitiaisparia Suomessa vuosittain pesii?
Vai onko tämä tosiaan vain noita aikasempien kysymyksien tapaisia kysymyksiä varten?
 
Tämä topicci on ihan tarkoitettu kysymyksiin mitä kelle kullekin tulee mieleen
kysyä kasvikunnasta tai eläimistä. Mutta eihän sitä olla kielletty kertoa latinalaisia nimiä eläimistä tai kasveista, kunhan se ei vain mene listaukseksi :)
 
Tässä olisi pari kysymystä, joita pohdittiin perheen kanssa päiväkahvilla. Kuinka paljon joutsen painaa (esim. laulujoutsen)? Mikä on suurin (siis painavin) lentävä lintu?
 
Laulujoutsen painaa n. 9 kg, kyhmyjoutsen enimmillään 15 kg. Painavin lentokykyinen lintu on netin mukaan kuningastrappi, 18 kg. Mutta eikö kaliforniankondori liity jotenkin tähän painojuttuun vain kuvittelenko? Kirjassani kun ei sanota kondorin painoa...
 
Itse asiassa kalat jaetaan kahteen luokkaan, luukaloihin (Osteichthyes) sekä rustokaloihin (Chondrichthyes). Edelliseen luokkaan kuuluu suurin osa nykyisin elävistä kalalajeista, jälkimmäiseen hait ja rauskut sekä muutama muu ryhmä. Sellaista ryhmää kuin "kalat" ei siis varsinaisesti ole. Luukalat on kuitenkin se luokka, mitä yleensä kaloilla tarkoitetaan.
 
Hmm... No en väitä vastaankaan, mutta itse käyttäisin kaloista sanaa pisces ja jakaisin sen sitten neljään ; Pteraspidomorphi, Cephalaspidomorphi, Chondrichthyes ja Osteichtheys.
Mitä lie olen tuon tavan opetellut... :D

Laulujoutsen painaa n. 9 kg, kyhmyjoutsen enimmillään 15 kg. Painavin lentokykyinen lintu on netin mukaan kuningastrappi, 18 kg. Mutta eikö kaliforniankondori liity jotenkin tähän painojuttuun vain kuvittelenko? Kirjassani kun ei sanota kondorin painoa...

Kondorit eivät paina kovin paljon, koska ruokaa ei ole usein saatavissa (luonnossa). Myös liitely ja suuri massa ei sovi yhteen... Esim. Andien kondori painaa n. 15 kiloa ja tuskin muut kondorit sen enempää.
Kuningastrappi on minunkin tietääkseni painavin lentäjä.
 
Aiya sanoi:
Hmm... No en väitä vastaankaan, mutta itse käyttäisin kaloista sanaa pisces ja jakaisin sen sitten neljään ; Pteraspidomorphi, Cephalaspidomorphi, Chondrichthyes ja Osteichtheys.
Tuota piscesia käytetään silloin tällöin, mutta se ei ole mikään aito taksonominen ryhmä vaan vähän vastaava ryhmä kuin vaikkapa levät. Luukaloja ja rustokaloja ei nimittäin voida lukea samaan ryhmään ja jättää sammakkoeläimiä etc pois ks. ryhmästä, sillä luukalat ja rustokalat ovat eriytyneet toisistaan ennen kuin sammakkoeläimet kehittyivät luukaloista. Pisces ei siis ole mikään oikea luokka tai muukaan taksonominen yksikkö, ainostaan varsin käyttökelpoinen nimitys erinäisille vesiselkärankaisille :)

En nyt tähän hätään löydä ryhmiä Pteraspidomorphi ja Cephalaspidomorphi mistään, minulla on onneton muisti taksonomian suhteen, joten en osaa sanoa niistä nyt mitään. En todellakaan saa päähäni moisia luokkia, mutta kuten sanottu, olen onneton taksonomian kanssa. Rustokalat (Chondrichthyes) ja luukalat (Osteichtheys) ovat ainakin luokkia ellei jaottelua ole muutettu siitä kun luin nuo asiat...
 
Ovatko metsälehmus ja lehmus sama asia? Minun pitäisi tuo herbaario kerätä koulua varten ja listassa lukee lehmus ja kun netistä koetin etsiä sen tieteellistä nimeä, se tyrkytti vain metsälehmusta minulle.

Muoks: Kiitokset Guille. :)
 
Lehmus on suku, johon kuuluu useita puulajeja. Suomessa ei taida olla luonnonvaraisena kuin yksi laji, eli metsälehmus ja yleensä se taitaakin kulkea vain nimellä lehmus. Eli vastauksena kysymykseesi, nimiä lehmus ja metsälehmus käytetään rinnakkain ja etsimäisi tieteellisen nimen löydät kun katsot metsälehmuksen kohdalta.
 
"Nukahdin" tässä kalajutussa... :D

Cephalaspidomorphi eli nahkiaiset ja
Pteraspidomorphi eli viiksiympyräsuiset.
Ainakin englantilaiset käyttävät paljon kalakirjallisuudessa näitä. Voiko noita ed. luokitella jotenkin muuten?
 
Nahkiaiset, tietenkin. Tyhmä minä. Selkärankaiset jaetaan kahteen yläluokkaan eli leuattomiin selkärankaisiin (Agnatha) ja leuallisiin selkärankaisiin (Gnathostomata). Edellisiin kuuluvat ympyräsuiset (Cephalaspidomorphi) sekä viiksiympyräsuiset (Pteraspidomorphi). Jälkimmäisiin kuuluvat kaikki muut selkärankaisluokat, esimerkiksi linnut ja luukalat.

Kuten sanottu, tämä kala-juttu on vähän hankala, sillä "kalat" (tai pisces, jos niin haluat) ei suinkaan ole mikään taksonominen yksikkö. Se on kyllä paljon käytetty yksikkö, mutta oikea taksoni se ei siis ole. (Eli siis jos katsot jotain elämän sukupuuta, miksi niitä nyt kutsutaankaan, huomaat ettei "kaloja" voida oikeasti rajata omaksi ryhmäkseen. Käytännön syistä näin kuitenkin usein tehdään, mutta tieteellistä/taksonomista pohjaa ks. jaolle ei ole)
 
Hurraa, selvisimme! Nyt maailma tietää miten kalat luokitellaan! :D
Huomatkaa miten pienestä kysymyksestä kaikki alkoi...!
 
Sienet?

Jo toista tai kolmatta vuotta etupihallamme kasvaa sieniä. Ne muodostavat kummallisen ympyrän ruohikolla, siis rinkulan, jonka ulkopuolella tai sisäpuolella sieniä ei kasva. Mistähän tuo mäzik ring mahtaa johtua?

Ja sienistä kun tuli puhe. Eikös sienet lasketa omaksi suvukseen, eivät siis kuulu kasvikuntaan. Ja voisiko tuo säännöllisen muotoinen rinkula liittyä vieressä kasvavan kuusen juurakkoon jollain lailla? Olivatko sienet symbioosissa erityisesti joidenkin puiden kanssa? Tämmöistä olen kummastellut. Osaisiko joku sieniasiantuntija sanoa tähän jotakin. :?
 
En ole asiantuntija, mutta tietyt (mykoritsa)sienet voivat olla tiettyjen puiden symbiontteja. Sienten maanalaiset osat hyödyttävät tavalla tai toisella puun juuristoa ja sienen itiöemä kasvaa sitten jossain puun liepeillä.

Kehämäisesti kasvava sieni voisi olla Marasmius oreades (syötävä), Chlorophyllum molybdites (myrkyllinen) tai Agaricus campestris (syötävä, mutta sekaantuu helposti erääseen myrkylliseen). Näin ainakin netistä äkkiseltään katsottuna. Noillla hakusanoilla varmaankin löytyisi myös sienen ulkomuoto ja sitä kautta laatu.
 
Fairy tale, sieniä todella kasvaa ringissä muutamissa lajeissa. Rinki suurenee vuosien mittaan, kun sisimmät (ts. vanhimmat) sienet kuolevat pois kokonaan maankin sisältä. Uloimmat eli nuoremmat sienet kasvavat ringin ulkosivulla. Tosin sitä en tiedä, mitä hyötyä tästä oikein on.
Sienissä on piirteitä sekä eläin-, että kasvikunnasta. Eli ihan omaksi luokakseen lasketaan.

Lachesis, metsässä monet lajit muodostavat sienijuuren tietynlajisen puun kanssa. Tuosta sienijuuren ja ringin yhteydestä en ole varma, mutta luulisin että rinkisienet eivät tarvitse lähelleen puuta.
 
Wow! Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo sienisinki. Se on nimittäin oikeastaan aika kivannäköinen tuossa ruohikolla ja ihan kiva ihmetyksen aihe. Ja luulin ensin tosiaan kuvittelevani, että se on viime vuosia hieman suurempi. Kiitokset vastauksista, itse kun ei kaikkea ehdi netistä etsiä. :)
 
Onko tarpaani vielä olemassa vai onko se tapettu sukupuuttoon?

Käsittääkseni on olemassa tarpaani-niminen ponirotu, mutta villi tarpaani, joka oli ihan eri laji, hävisi luonnosta 1870-luvulla, ja viimeinen elävä yksilö kuoli jossakin eläintarhassa 1919.

Maailman harvinaisin kissaeläin on iberianilves. Onko nimi vaihdettu ihan tosissaan espanjanilvekseksi? Avara Luonto tokaisi nimen ja kaverikin sanoo espanjanilvekseksi.

Nyt varmaankin on niin, että "harvinaisin kissaeläin" tarkoittaa "harvinaisin kissaeläinlaji", sillä tällä harvinaisuudella, josta nyt puhutaan (ja jolla on vielä yksi nimi, pantteri-ilves), on kannan suuruus tuommoiset parisataa yksilöä.

Mutta mutta. Tiikerin alalaji sumatrae (sumatrantiikeri) on selvästi harvinaisempi. Niitä on vähemmän kuin kaksikymmentä ja se kuollee sukupuuttoon jo aivan lähitulevaisuudessa :( .
 
Ylös