Etelä-Aasian katastrofi

lana sanoi:
Iranissa ei tainnut olla kovinkaan paljon turisteja järistyksen aikaan, vai oliko? No, tämähän ei vaikuttanut moneen maahan samanaikaisesti. Ja ikävä myöntää tämä, mutta tuskin montaa suomalaista paljoo hetkauttaa se, jos muutama kymmenentuhatta kiihkomuslimia saa surmansa, joista muutenkaan ei ole ikinä kuullut mitään positiivista palautetta.
Mutta on kyllä aika törkeätä yleistystä sanoa, ettei yhtään suomalaista kiinnostanut yhtään Iranilaisten auttaminen hädän hetkellä.

"Kansallistunto on hieno asia. Suomalaiset ovat sentään tovereita, vinosilmät sun muut ulkomaanelävät vain ihmisiä."

Minusta on vielä törkeämpää yleistystä sanoa, että kaikki iranilaiset olisivat kiihkomuslimeja. Lisäksi minusta sillä ei todellakaan ole merkitystä, onko turman uhrit suomalaisia, afrikkalaisia vaiko vaikka saksalaisia turisteja. Ihmisiä he ovat siinä, missä "suurenmoiset" suomalaisetkin.

http://lehti.samizdat.info/index.php?cat=10
 
Täytyy kyll myöntää ett mä järkytyin siitä, että mitä kaikkee luonto voi saada aikaan.. Mun tuttuja ei ollu siellä, mutta yhen kaverin piti lähtee Phuketiin tammikuussa, mutta arvattavasti ei lähde... Tällä hetkellä 145 000 arvioidaan kuolleen. Suomalaisten uhrien määrä arvioidaan olevan jo lähellä 1000. Ite oon auttanu keräämällä rahaa Suomen Punaisen Ristin kanssa... Kylmä on ollu, mutta tä on tapa, jolla haluan auttaa. Keräyspäiviä on ollu ke,to ja pe.. Ihmiset on antanu hyvin rahaa, ja kertonu soittaneensa tai lahjoittaneensa rahaa.. Mun kotikaupunki miettii että kannattaako lahjottaa muuten rahaa, ku Suomihan lähettää myös rahaa.. Ihan ihme porukkaa tänkin kaupungin johdossa, mutt onneks ees ilotulituksesta luopu ja lahjoittaa ne rahat Aasian katastofi- alueelle... Miten teidän kaupungit on suhtautunu? Tiiättekö yhtään? Meillä myös voi sytyttää keskustaan semmosseelle alueelle kynttilän tänä iltana uhrien muistolle.. Älkää ymmärtäkö mua väärin, kyll tajuun ett elämä jatkuu. Mutt kyll mä ihan periaatteesta en ostanu raketteja vaan laitoin ne rahat SPR:n keräykseen... Että semmosta :o
 
lana sanoi:
Minusta on vielä törkeämpää yleistystä sanoa, että kaikki iranilaiset olisivat kiihkomuslimeja. Lisäksi minusta sillä ei todellakaan ole merkitystä, onko turman uhrit suomalaisia, afrikkalaisia vaiko vaikka saksalaisia turisteja. Ihmisiä he ovat siinä, missä "suurenmoiset" suomalaisetkin.

Ihan samaa mieltä. Esimerkiksi yhdessä uutislähetyksessä tämä haastattelija kysyi yhdeltä Thaimaan/Indonesian(?) tunnistusryhmän jäseneltä, oliko ruumiiden joukossa suomalaisia! Siis hei haloo, indonesiassa on kaksi kolmasosaa kuolleista, ruotsalaisia on kadoksissa yli kaksituhatta, ja suomalaisia vain vajaa kolmesataa! Totta kai oma asenteeni olisi luultavasti eri, jos oma tuttavani olisi kadoksissa tuhoalueella, mutta suomalaisia on kadoksissa niin kovin vähän. Ihan kuin ne siellä erottelisivat ruumiita tyyliin: ah, suomalainen, laitetaan muistiin että löytyi yksi skandinaavin näköinen, tässä on yksi nätti arjalainen... laitetaan ruusuke tuohon arkun pintaan.. :evil: Todella typerää tuollainen kansalaisuuden erottelu tällaisessa tilanteessa, kun on kyse suuresta luonnonkatastrofista, joka on koskettanut lähes koko maailmaa, ketä milläkin tavalla, mutta kuitenkin. Ei tällaisessa tilanteessa ole varaa erotella ketään kansallisuuden perusteella!

Totta kai on tärkeää saada omat kansalaiset turvaan, mutta vielä tärkeämpää olisi auttaa tuhoalueella asuvia mahdollisuuksien mukaan.

Suuri osa tuhoistahan olisi ollut estettävissä ihan nykytekniikalla, mutta väkisinkin pistää miettimään, että olisiko asiasta noussut ollenkaan niin suuri haloo, jos laittett olisi ollut ja lomaparatiisit olisivat pelastuneet. Entä saaristojen asukkaat? Kuka olisi alkanut evakuoimaan kokonaisia saaria, joita muuten odottaisi sataprosenttisen varma tuho? Olisiko saaret jätetty ihan yksin ja voivoteltu sitten muulle kansalle tilanteen traagisuutta?
 
lana sanoi:
Katastrofin hyväksikäyttö median keskuudessa ärsyttää kyllä hirveästi. Ilta-lehtikin oikeen mässäilee toisten hädällä ja epätoivolla ja hehkuttaa jostakin Aki Sirkesalosta, joka on kateissa perheineen, ikään kuin se kiinnostaisi, kun siellä on monta sataa muutakin suomalaista kateissa ja paikallisia samoiten, joista meidän tulisi ihan yhtä lailla pitää huolta. Kuolleiden suomalaistenkin luku tulee varmasti nousemaan yli sadan ja kaikkia kadonneita tuskin löydetään koskaan...

Niinpä! Kuka hitto edes on Aki Sirkesalo? Ja oikeasti, mitä väliä sillä on, että joku laulaja/muusikko on ollut siellä tuolloin. Ei hänkään ole mikään supersankari, mikäli hän on ollut siellä tsunamin tiellä, hän joko on yhtä kuollut kuin kuka tahansa paikallinen, miten tuntematon ja köyhä tahansa, tai sitten hän on pelastunut. Minua ei oikeasti kammota edes ajatus siitä, että joku Ville Valo olisi ollut tsunamin tiellä ja menehtynyt sen vuoksi, ei hänkään sille mitään olisi voinut. Vaikka Valo onkin idolini, niin tajuan silti olla erittelemättä mattimeikäläisiä ja popstarseja keskenään. Siis nythän on kyse koko maailman hädästä, ei pelkästä Sirkesalon fanien hädästä. Todella ällöttävää tällainen mediasirkus, Iltalehtikin varmaan ihan täynnä tarinaa "Näin pelastuin tsunamilta!" Minua ei ainakaan kiinnosta yksittäisen ihmisen tarina. Tosi moraalista ajattelua myydä omaa hätää lehdistölle. ilmeisesti ei ollutkaan niin kova hätä, kun sitä tahdotaan riepotella koko Suomelle?! Jos itse olisin yksi selvinneistä.. Turha kuvitellakaan, että tarinaani näkisi lehdissä! :evil:
 
Luin just tämän päivän lehdestä, että nyt siellä (en muista kaupunkia) kelluu jotain maamiinoja, mitkä aallon seurauksena on noussu maasta... Muutekkii vaikeeta siellä, että ei varmaan paljoo oloa helpota ku pitää varoo ettei mikään miina pasahda päin näköä!
On se kyllä hyvä (vaikka ei olekkaan hyvä) että onnettomuus oli luonnon "syy", maailmansotahan siitä olis voinu syttyä jos joku maa olis ton aiheuttanut!
 
joka sanoi täällä että säälii eläimiä jotka ovat kuolleet siellä. njah. eläimien ruumita tai mitään jälkeä niistä ei ole näkynyt. tosiasia on se että eläimet aavistavat järistyksen tulevan ja pakenevat ajoissa. yleensä kissojen katoamista pidetään varmana merkkinä jostakin lähestyvästä järistyksestä.

tuomiojaa syytetään hitaasta toiminnasta sen takia koska kaikki haluavat syyllistää jotakuta tästä aallosta ja järistyksestä. hänhän toimii täydellisenä syntipukkina. en halua puolustaa häntä mutta ihmisillä on aina ollut outo luonto saada syyttää jotakuta, esim. läheisensä kuolemasta. luonnonvoimia on vaikea syyttää eikö?
 
Lueskelin ja osittain silmäilin vasta nyt tämän topicin läpi. Monia häiritsee uutisoinnin länsimaalaiskeskeisyys ja turistiparkojen sääliminen. Tässä huomaa sen, miten paljon uutisointi loppujen lopuksi vaikuttaakaan meidän jokapäiväiseen ajatteluumme. Kun kerrotaan jälleen uudesta nälänhädästä jossakin päin Afrikkaa tai Sudanin sisällissodasta, se on lyhyt spotti ja unohdamme sen helposti uutisten loputtua.

Emme me valinneet että WTC:n tornit täyttivät koko median pitkäksi ajaksi. Ja nyt uutisissa kerrotaan tuskin muusta, kuin hyökyaallon aiheuttamasta suunnattomasta tuhosta ja kärsimyksestä. Ja kas kun siellä oli niin paljon suomalaisiakin. Asia uutisoidaan ja pureskellaan meille valmiiksi, eli suomalaispoloisten näkökulmaan. Hyvin pitkälle näin.

Toisia meitä asia ei läheisesti kosketa. Toisia asia on koskettanut hyvinkin syvästi. Sekin on paljon siitä kiinni, millaisessa elämäntilanteessa itse tällä hetkellä elämme. En syytä niitä, jotka kokevat etteivät halua rahojaan antaa avustuksiin. Minkäs sille voi ellei asia kolahda! Ja mieltä lämmittävää on lukea ja kuulla että suomalaisilta löytyy rahaa, joka halutaan antaa toisille, eikä sitä laitetakkaan tammikuun alennusmyynteihin ostamalla väkisin jotain, kun kerran halvalla saa.

Turun seudun kunnat laittoivat ilotulituksiin varatut rahat avustuksiin. Hyvä niin! Toivon silti, että yksityiset ihmiset olisivat osanneet mieluummin luopua vaikkapa viinapullostaan, kuin ilotulituksista. Alko kestää kyllä pienoisen notkahduksen, mutta kausiluontoinen ilotulitusteollisuus ei. (Nämä ajatukset heräsivät työpaikallani, kun porukalla keskusteltiin.)

En voi olla puuttumatta siihen näkemykseen, että luonto näkisi hyväksi vähentää maapallon kuormitusta "vähentämällä" ihmisiä keskuudestamme. Jo lukion maantiedon tunnilla opin sen, että oikealla elinkeinorakenteella ja maatolouden hyödyntämisellä kaikille täällä riittäisi ruokaa ja kyllä tänne mahtuu ihmisiä asumaan. Ja rikkaat maat ovat näyttäneet, että rahaakin löytyy. Sitä annetaan vasta sitten, kun on henki kyseessä. Kovin kitsaasti sitä löytyy muuten.
 
Kynteli sanoi:
Onko jollain tietoa tai arviota tai yleistä mielipidettä seuraavista:

-Olisiko Suomi auttanut jos katastrofialueella ei olisi ollut yhtään suomalaista? Olisiko lähettänyt yhtä paljon rahaa, sairaaloita, lääkäreitä yms. apua?

Luulen, että esimerkiksi kenttäsairaala ja hoitohenkilökunta olisi hyvinkin voitu lähettää, vaikka suomalaisia ei olisi mukana ollutkaan. Nytkin se lähetettiin Sri Lankalle eikä Thaimaaseen, jossa suurin osa suomalaisista oli. Toisaalta, on käynyt ilmi, että sairaalalle ei olekaan niin tarvetta.

-Korvataanko kesken jääneet matkat turisteille matkatoimistojen puolesta?
Seuramatkalaisille on ilmeisesti jotain korvauksia tulossa, tai ainakin ne joiden matka olisi vasta alkanut, voivat vaihtaa kohdetta. Itsenäisesti matkailevat taitavat olla lähinnä matkavakuutusten varassa.

-Kun kaikki hengissä olevat suomalaiset on löydytty, jääkö Suomi antamaan apua ja auttamaan vaikka Ruotsia joka onkin jo apua meiltä pyytänyt?
Tästä (ja muistakin) olet ehkä jo kuullut, mutta ainakin Finnairin ambulanssikone kuljettaa suomalaisten jälkeen muita pohjoismaalaisia. SPR:stä en oikeastaan tiedä, sen Thaimaaseen lähteneet työntekijäthän menivät nimenomaan suomalaisia etsimään ja auttamaan. Sri Lankalla toimivat varmasti suomalaisten tilanteesta riippumatta.

Mitä Sirkesalon perheeseen tulee, iltapäivälehtien lööpitys tietenkin on inhottavaa. Mutta monelle suomalaiselle koko katastrofi saattaa henkilöityä tuttuun julkisuuden henkilöön, ja tulla sillä tavalla todellisemmaksi. Julkkis ei tietenkään ole ketään muuta arvokkaampi, mutta ymmärrän kyllä ihmisten kiinnostuksen erityisesti julkisuuden henkilön kohtaloa kohtaan.

Median suomalaiskeskeisyys on sekin jossain määrin ymmärrettävää, mutta en siltikään siitä pidä.
 
Olin yllättynyt siitä, miten vähän järkytyin tästä onnettomuudesta. Lähinnä olen ärsyyntynyt jo mainituista mediamyllytyksestä ja turhasta syyttelemisestä, niin ministerien, matkayhtiöiden kuin "tunteettomien ihmistenkin". Jos tämä ei pahemmin liikuta jotakuta, niin en ymmärrä, miksi muiden pitäisi siitä loukkaantua. Toiset ihmiset kun vaan eivät ole mm. yhtä tunneherkkiä kuin muut.

Tuosta Finnairin ambulanssikoneesta tuli mieleen, että sattuuko teillä kellään olemaan tuttavaa tms., joka olisi ollut lentoemäntänä/stuerttina noilla uhrien noutamislennoilla? Mahtaa olla aika rankka työrupeama.. Minua itseasiassa kiinnostaisi, millaista näillä auttajilla on, koska uhrien ja heidän omaistensa tunteet nyt on vähintäänkiin tullut ilmi hyvin selvästi. Läheisten kuolemantapaukset kun aika usein ovat surullisia tapahtumia.
 
Fairy tale sanoi:
Kun kerrotaan jälleen uudesta nälänhädästä jossakin päin Afrikkaa tai Sudanin sisällissodasta, se on lyhyt spotti ja unohdamme sen helposti uutisten loputtua.

Nimenomaan. Uskon, että ihmiset olisivat auttamishaluisempia, jos he tietäisivät asioista enemmän. Nyt suomalaisuhrit ovat auttaneet ihmisiä avaamaan silmänsä myös muunmaalaisten suhteen. Silti pitäisi muistaa, että miljoonia ihmisiä kuoli kuluneena vuonnakin nälkään tai kärsii nälästä edelleen. Milloin heitä autetaan? Jos minä saisin päättää, niin urheilu-uutisista voisi lohkoa ison osan ja käyttää ulkomaanuutisiin.

Fairy tale sanoi:
En voi olla puuttumatta siihen näkemykseen, että luonto näkisi hyväksi vähentää maapallon kuormitusta "vähentämällä" ihmisiä keskuudestamme. Jo lukion maantiedon tunnilla opin sen, että oikealla elinkeinorakenteella ja maatolouden hyödyntämisellä kaikille täällä riittäisi ruokaa ja kyllä tänne mahtuu ihmisiä asumaan. Ja rikkaat maat ovat näyttäneet, että rahaakin löytyy. Sitä annetaan vasta sitten, kun on henki kyseessä. Kovin kitsaasti sitä löytyy muuten.

Ihan samaa olen miettinyt. On niin kovin helppoa työntää ihmisten hätä kauemmas ajattelemalla "luonnon" näkökulmasta ja objektiivisesti. Se ei vaan ole niin yksinkertaista. Voisin kyllä kuvitella, että esim. AIDS on näitä luonnon keinoja, mutta mannerlaatat vain liikkuvat ilman syytä. Muutenkin tuntuu tyhmältä väittää, että luonto tekee sitä ja luonto tekee tätä. Millä senkin voi todistaa?
 
Mie ymmärrän hyvin näitä "muka-tunteettomia" ihmisiä. Itse olen kasvanut vasta lähiaikoina(lue:parina vuotena) ja herännyt näkemään muutakin kuin oman napani. Huomaan, että useilla ihmisillä tosiaan menee huonommin kuin minulla itselläni, eikä niin vain sanota. Äh, tätä on vaikea selittää, mutta vihjeeksi voin sanoa, että mie tunnen syyllisyyttä, kun en muka voi enempää näitä uhreja auttaa. Ei vain nyt, kun kaikki on kaaoksen keskellä, vaan myös sitten kun shokista on selvitty ja elämää pitäisi lähteä rakentamaan uudelleen. Itkin varmaan tunnin kun olin herännyt, enkä keksinyt siihen muuta syytä, kuin pienen haalean muistikuvan, että olin nähnyt katastrofista unta. Ehkäpä unessani olin siellä mukana ja menetin kaikki rakkaani. :cry:

Uskon, että SPR jää auttamaan, vaikka suomalaisilla ei olisi enää niin kovaa hätää. SPR auttoi myös Iranin maanjäristyksessä reilu vuosi sitten lähettämällä sinne kenttäsairaalan ja avustustyöntekijöitä. Tietenkin se nyt lähetti Aasiaan isoja apuja, muistuttaisin, että se kuitenkin on SUOMEN Punainen Risti, mikä siellä häärii suomalaisia etsimässä. ;)

Kamala mediaähky. Olen jo päiväksi(jopa)sulkenut korvani ja silmäni uutisilta, jotta voisi keskittyä muuhunkin. Lähinnä tarkoitan, että on sitä muutakin elämää. Jos seuraisin uutisia koko ajan, en varmaan voisi kuin surea ja syyttää itseäni, etten auta enempää. On se kumma miten ihminen kasvaa.. Olisin nauranut ihmiselle, joka olisi minulle kolme vuotta sitten tullut väittämään, miten hätkähdän tällaisessa tapauksessa. :roll: Taidanpa olla sairastunut inhimillisyyteen.

On vähän kumma olla, suodattakaa mun tekstiä hieman, kiitos.
 
Suomen Punainen Risti tekee paljon työtä muidenkin hyväksi kuin vain suomalaisten. Osa työntekijöistä on Phuketissa auttamassa suomalaisten evakuoinnissa ja tulevat kotiin viimeisellä evakuointilennolla. Mutta paikan päälle jää vielä 14 avustustyöntekijää auttamaan muihin Euroopan maihin suuntautuvien evakuointilentojen kanssa. He tekevät yhteistyötä paikallisten viranomaisten ja pohjoismaalaisten Punaisten Ristien kanssa. Joten eivät he ole siellä ainoastaan suomalaisia varten tai suomalaisia etsimässä.
Itäiseen Sri Lankaan taas lähetettiin 15 avustustyöntekijää ja 11 tonnia tavaraa. Tavara käsittää klinikan ja sen tarpeiston, joka pystyy palvelemaan noin 20 000 ihmisen yhteisöä ja tarjoamaan terveyskeskuksen tasoista hoitoa.
 
Aasian katastrofin avustustoimintaan on jo suunnattu varoja 1,5 miljardia euroa (korjatkaa jos muistan summan väärin). Positiivista: Valtiot ja muut tahot, myös yksityiset ihmiset ovat todella heränneet lahjoittamaan. Negatiivista: Samassa yhteydessä YK:n edustaja ilmoitti, että se on jo enemmän kuin koko viime vuonna saatiin kerättyä Kongon ja Sudanin avustusoperaatioihin.

On tullut mieleen, että tällaisten katastrofien sattuessa voisikin itse lahjoittaa rahaa jonnekin muualle: Kriisialueelle, jonka tietää joutuvan pimentoon suuren uutistapahtuman vuoksi. Kuten tällä hetkellä vaikka mainittuihin Kongoon tai Sudaniin, tai Nepaliin - en edes tiedä minne vielä.
 
Punainen risti taitaa olla yhdistys eikä yhtiö, tai ainakin sellaisen käsityksen saa SPR:n sivuilta.
 
Kansalaisjärjestö, joka on hallituksista riippumaton. Useimmat kansalaisjärjestöt ovat voittoa tavoittelemattomia järjestöjä, joiden rahoitus ainakin osaksi saadaan yksityiseltä sektorilta. Punainen Risti toimii kuten kansaisjärjestö, mutta sen asema on määritelty kansainvälisin sopimuksin.
 
Samaa mieltä kuin moni muukin tässä threadissa.

http://cagle.slate.msn.com/news/Tsunami/images/davies.gif
 
FreakyMike sanoi:
Samaa mieltä kuin moni muukin tässä threadissa.

http://cagle.slate.msn.com/news/Tsunami/images/davies.gif
Niin. On se vaan surkeata, kyllä. Mutta toisaalta... on kai parempi näin, kuin että ei menisi apua sen paremmin tsunamin uhreille kuin Sudanin nälkäänäkevillekään? Voin toki olla sinisilmäisesti pahemman kerran väärässä, muttei käsittääkseni tämä katastrofi esimerkiksi Punaisen ristin tukea Sudaniin ihmeemmin vähennä, vaikkei siitä mediassa puhutakaan nyt kun tsunami täyttää uutisotsikot (eikä siitä puhuttaisi muutenkaan). Väittäisin myös, että ainakin 95% runsaista rahamääristä, joita ihmiset nyt lahjoittavat SPR:n katastrofirahastoon, kirkon ulkomaanapuun jne. olisivat pysyneet visusti näiden ihmisten lompakoissa ilman tsunamia - eivät ne rahat ole pois Sudanin lapsilta vaan länsimaalaisilta.
On se hyvä, että meidänkin pirulaisten paatuneen mustia sydämiä edes jokin vähän herättelee empatiaan. Emme ole vielä täysin tunnekuolleita, vaikkakin likellä.

Ja esimerkiksi voin mainita, että itse en ole humanitääriseen apuun laittanut aiemmin kuin roposia keräyskolehteihin, kun niitä eteen on sattunut. Ei ole saanut aikaiseksi, sitä aivan liian yleistä laiskuutta ja apatiaa. Noh, nytpä sitten aktivoiduin ja tulin lahjoittaneeksi SPR:lle muutaman kymmentä euroa - miten he lahjoitukseni sitten käyttävätkin, taatusti se menee parempaan tarkoitukseen kuin jos itse sen tuhlaisin.
Ja kenties tulevaisuudessa jaksan minä ja muutama muukin taas raottaa kukkaronnyörejämme vähän helpommin.

Post scriptum:
Niin, ja 150 000 - 300 000 kuollutta on sekin vasta kärpäsen pörinää liikakansoitusongelman suhteen, joten turha tätä tsunamia senkään vuoksi on hurrata. Jos tosilinkolalaisia ollaan, niin voidaan lähinnä pelätä tämän pahentavan tilannetta, jos länsimaat aktivoituisivatkin lisäämään humanitääristä apua pysyvästi - mikä tosin valitettavasti on todella optimistinen skenaario, miltei mahdoton.
 
Wilwarin sanoi:
Minä lueskelin päivällä töissä Iltasanomien webbisivuja ja minua oikeasti ällistytti se ihmisten määrä (lähinnä kyselyssä "Pitäisikö Tuomiojan matkustaa Aasiaan"), joka syyllistää (Suomen) hallitusta hitaasta ja huonosta toiminnasta ja ties mistä muusta, ministereitä pitäisi saada paikan päälle ja niin pois päin. En ymmärrä mikä tarkoitus medialla on syyllistäessään ulkoministeriötä ja presidenttiä - keitä auttaa maaperän luominen tuollaiselle vihamieliselle asenteelle.

Syyllistää..mutta ehkä sillä on aihettakin.
Hallitus on mun mielestä tehnyt vain murto-osan siitä mitä se olisi voinut tehdä. Esimerkiksi suurlähetystöön oltaisiin voitu lähettää joku suomeakin puhuva ihminen - ei varmasti kovin vaikeaa. Toiseksi, täältä oltaisiin varmasti saatu vaikka ihan vapaaehtoisapua katastrofialueelle. Kolmanneksi, miksi ulkoministeri ei lähtenyt paikan päälle? Varmasti Tuomiojan läsnäolo olisi auttanut ja hän olisi voinut johtaa pelastustöitä ja tietenkin, suomalaisten etsintää. Ja kertonut samalla meille, että hallituskin tosiaan tekee jotain.
Muutakin varmasti vielä olisi, mutta mun tietämys loppuu tähän.

Yhden asian hallitus kuitenkin järjesti hyvin, nimittäin lennot kotiin. Ilmainen lento ja huolenpitoa - kunhan vain pääsit asemalle.



Multa ei onneksi ollut ketään tuttua sielläpäin silloin. Ehkäpä siksi en pahemmin surekaan minulle täysin vieraita ihmisiä. Enkä tee tässä eroa suomalaisten ja paikallisten välillä. Musta on täysin järjetöntä jättää uusi vuosi väliin sen perusteella että kunnioittaa kuolleiden muistoa tjsp. Tämä tietenkin, jos ei itse tuntenut ketään. Maailmassa kuolee päivittäin vaikka kuinka paljon ihmisiä eikä heitä kuitenkaan kukaan kunnioita. Ja miksi turhaan? Silloin pitäisi surra ympäri vuoden.
Tuo Aasian katastrofikin, luonnollinen kuolema se kuitenkin oli. Enemmän ymmärtäisin, kuten jo jotkut täällä sanoivatkin, jos surtaisiin vaikka tuota Beslanin koulukaappausta..
 
Medeia sanoi:
Varmasti Tuomiojan läsnäolo olisi auttanut ja hän olisi voinut johtaa pelastustöitä ja tietenkin, suomalaisten etsintää.

Eihän ulkoministerin homma ole johtaa pelastustöitä. Siihen on alan ammattilaiset, jotka ovat saaneet ihan koulutuksenkin hommaan. Ja heitähän paikalle lähtikin.

Luulenpa, että Tuomiojaa moitittaisiin, sama mitä hän olisi tehnyt. Jos hän olisi lähtenyt paikan päälle, Suomessa oltaisiin vaadittu ministeriä kotimaahan vastailemaan kysymyksiin ja antamaan lentokonepaikkansa pelastustyöntekijöille.

Suomessa on paljon vertailtu UM:n toimia Ruotsin hallituksen toimiin. Että kuinka ne siellä Ruotsissa tekivät sitä ja tätä mutta ei vaan meillä. Jännä juttu, että Ruotsissa kansalaiset ovat tasan yhtä tyytymättömiä omaan hallitukseensa. Suo siellä, vetelä täällä.

Ymmärrän kyllä, että katastrofista kärsineet ovat järkyttyneitä ja hakevat syyllistä mistä voivat. Ja taatusti tästäkin onnettomuudesta opittiin jotain parantamisen varaa. Välillä vaan tuntuu, että Tuomioja haluttaisiin roviolle pelkästään siitä hyvästä, että maa järisi toisella puolella maailmaa. Vähän liikaa, enkä minä edes ole erityinen Tuomiojan fani.
 
Ylös